• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka św. Ducha jak ulotna symboliczna rzeźba na wodzie

Katarzyna Moritz
24 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów

Najnowszy film pokazujący widok i działanie planowanej kładki.


Niedawno minął miesiąc od uruchomienia kładki na Ołowiankę, a jeszcze w tym roku ruszy budowa kolejnej, unikatowej, obrotowej kładki, prowadzącej z Długiego Pobrzeża na Wyspę Spichrzów zobacz na mapie Gdańska. Szczegóły związane z jej konstrukcją, wyglądem, a także z kłopotliwymi formalnościami, wyjaśnia Cezary Bednarski, architekt o międzynarodowej sławie, tworzący i mieszkający w Londynie.



Podoba ci się obrotowa kładka św. Ducha?

Katarzyna Moritz: Czym się pan inspirował, projektując kładkę w formie obrotowej?

Cezary Bednarski, architekt, właściciel Studio Bednarski Ltd. w Londynie: Funkcjonalną logiką i kontekstem urbanistycznym. Moim zdaniem podnoszone kładki w kontekście Gdańska są nieporozumieniem, tak wizualnym, jak i funkcjonalnym. Wizualnie naszym celem było stworzenie obiektu, który po tym, jak kładka połączy się z wyspą, stanie się ulotną symboliczną rzeźbą na wodzie.

Czytaj też: Jesienią ruszy budowa kładki św. Ducha

Jak mówi moja znajoma, która zrobiła plan generalny dla Wyspy Spichrzów, to projekt dla jubilera, a nie dla kowala, tak na etapie projektowania jak i wykonawstwa.

Założenia konkursowe były takie, by kładka jak najmniej ingerowała w przestrzeń, niemniej pewna ingerencja jest niezbędna, choćby przy nabrzeżach.

- Ingerencja będzie minimalna. Jedynie unoszone słupkowe bramki, które parkowane będą pod poziomem chodnika, będą zainstalowane na krawędzi nabrzeża. Będą one odcinały dostęp na kładkę zanim nastąpi jej obrót.

Jakie ciekawe materiały będą wykorzystane przy budowie kładki?

- Nie będzie niezwykłych materiałów. Strukturalny kadłub kładki będzie wykonany ze stali nierdzewnej. Jego widoczne strony będą wykończone procesem Pintex, który ma dwie funkcje - wizualnie tworzy delikatną fakturę, a jednocześnie polepsza odporność stali na warunki klimatyczne. Boczne, górne pochylone panele okładzinowe na linii poręczy, będą wykonane z polerowanej stali nierdzewnej i jak lustro będą odbijały wodę.
 
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
Bardzo ważnym elementem kładki będzie wyspa, czy może pan szerzej wyjaśnić jej funkcje i wygląd? 

- Wyspa ma dwie funkcje, praktyczną i symboliczną. Kładka po obróceniu musi być chroniona przed kolizją ze statkiem. Betonowa wyspa obłożona kamieniem chroni kładkę przed uderzeniem przez jednostki pływające. Inna opcją byłyby odbojnice, które nie tylko by zawęziły szerokość kanału nawigacyjnego, ale też byłyby agresywne wizualnie w kontekście wąskiej rzeki, tak jak agresywne są odbojnice nowej kładki na Ołowiankę.

Symbolika wyspy jest otwarta do rożnych interpretacji, dla nas nawiązuje ona do okrętu podwodnego ORP Orzeł, który tragicznie zaginał na początku II wojny światowej.
 
Czytaj też: Studio z Londynu zaprojektuje obrotową kładkę św. Ducha nad Motławą

Czy pana pracownia będzie realizować projekt wykonawczy i będzie nadzorowała budowę kładki? Będzie pan osobiście przyjeżdżał?

- Podejmujemy tylko projekty, nad którymi mamy całościową kontrolę. Oglądany z perspektywy brytyjskiej projekt jest trochę dziwny, jeżeli chodzi o to jak się rozwija. Dziwna jest tez nasza pozycja przy nim, bo zmuszono nas do przyjęcia roli podwykonawcy dla lokalnej firmy inżynierów i nie mieliśmy wyboru z kim byśmy chcieli współpracować.
 
Jest pan architektem z wieloletnim doświadczeniem, mosty to jedna pana głównych specjalizacji. Który z projektowanych obiektów był najbardziej wymagający lub spektakularny?

- Do tej pory wygrałem 13 międzynarodowych konkursów na mosty rożnej wielkości, brałem też udział w projektowaniu ponad 40 mostów i kładek. W zeszłym roku skończyliśmy rozsuwany most pieszo-rowerowy przez główny port w Kopenhadze. W tamtym konkursie pobiliśmy śmietankę projektantów, włącznie ze śp. Zahą Hadid. Posiwiałem przy realizacji tego projektu, ale to długa historia.

  • Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m.
  • Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m.
  • Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m.


Dane techniczne kładki św. Ducha, której inwestorem, nie jest miasto, ale deweloperska spółka Granaria, zabudowująca północy cypel Wyspy Spichrzów.

  • czas otwierania przęsła 2 minuty
  • długość całkowita 49,31 m
  • rozpiętości przęseł 28,85 m + 20,29 M
  • szerokość całkowita 4,5 m
  • szerokość użytkowa 4,0 m
  • minimalny prześwit pionowy pod obiektem 1,18 m (dla średniej wody)
  • maksymalny prześwit pionowy pod obiektem ok. 2,22 m (dla średniej wody)
  • pozioma skrajnia żeglowna 25,9 m
  • kąt obrotu konstrukcji 90º


Cezary Bednarski Cezary Bednarski
Architekt Cezary Bednarski, absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej (rok 1979). 35 lat oświadczenia zawodowego, rozpoczętego od nadzoru budowlanego przy budowie 44-piętrowego hotelu Marriott w Warszawie, obejmuje szeroką gamę budynków o różnych funkcjach, wnętrza, mosty, estetykę inżynieryjną, jak i planowanie urbanistyczne. Zwycięzca w 23 międzynarodowych i brytyjskich konkursach architektonicznych i urbanistycznych, w tym 13 na mosty i kładki (m.in. Kopenhaga, Gdańsk, Paryż, Cardiff, Helsinki, Rzym i Carlisle).

Laureat różnorodnych nagród, w tym Manser Medal 2001, nadany za najlepszy dom jednorodzinny zrealizowany na terenie Królestwa Wielkiej Brytanii miedzy 1998 i 2001, i dorocznych nagród RIBA. Członek Królewskiego Instytutu Architektów Brytyjskich (RIBA) i członek puli sędziów konkursowych RIBA.

Założyciel i dyrektor mieszczącego się w Londynie Studio Bednarski Ltd i były dyrektor, współzałożyciel firmy Studio E Architects w Londynie. Wykłada i publikuje na forum międzynarodowym na tematy związane z architekturą, projektowaniem mostów, transportem, fotowoltaiką i projektowaniem energooszczędnym.

Miejsca

Opinie (279) ponad 10 zablokowanych

  • A nie można czegoś w stylu pasującym do 1000letniego miasta? (4)

    Czegoś z drewna albo choć imitacji? Tylko stal ? Paskudztwo!

    • 26 3

    • Im miasto starsze...

      ...tym gorsze ma mieć inwestycje? Masz coś z głową? Co ma wiek miasta wspólnego z tym, kto dziś w nim mieszka? W tysiącletnim grodzie nie mieszkają ludzie z lasu, jesteśmy dzisiejsi, ty chyba wczorajszy... :/

      • 1 9

    • Do 1000 letniego miasta to taka kładka nie pasuje w ogóle. Jakakolwiek w tym miejscu.

      • 7 1

    • to jest kładka do deweloperskiego hotelu (1)

      mieszkańcy nie będą z niej korzystać, bo i po co? Do hotelu? Trafią Zielonym, bo to zrobiliśmy pobrzeże.

      Będzie korek, brak miejsca dla białej floty i rozwalenie na amen pejzażu Motławy. Bednarski moze sobie pleść, on ma zleceniem, ale nie może pleść Dziennikarz ani Konserwator

      a widzimy że jeden bredzi, drugi milczy

      • 7 1

      • Ja, mieszkaniec Gdańska od 1974 roku,

        ... będę z niej korzystał kiedy będę miał na to ochotę. A szczególnie dla ciekawych zdjęć, jakie będę umieszczał na mojej stronie fb.
        "Korek"? Jaki "korek"? Gdzie na wizualizacji widzisz korek?
        Może wypowiedz się wtedy, gdy korki zobaczysz, a nie siej paniki? Może w Ziemię uderzy kometa zanim powstanie Kładka, więc o co się teraz martwisz?
        Z tą kometą - to dokładnie taki przykład siania paniki, zanim coś złego się zdarzy... :P
        Pejzaż Motławy "rozwaliliśmy na amen", gdy skończyła się era parowców i spichlerzy na zboże.
        Więc nie marudź, w Gdańsku zawsze w historii "rozwalano jakiś pejzaż".
        Dzięki temu - Gdańsk jest dziś taki piękny! ;)

        • 0 7

  • "Ulotna tęsknota do Uboota" (1)

    • 17 1

    • Zoom

      Napisano, że raczej za okrętem podwodnym Orzeł. Fakty są jednak takie, że na Motławę wpływały jedynie niemieckie u-booty. Zdjęcia są.

      • 4 0

  • U235

    Pierwsze skojarzenie z das boot było więc prawidłowe. Nie zmienia to faktu, że Motława znowu zwęża się o połowę. Nie wierzę, że pozostanie jedynie czysty, rzeźbiarski kształt wyspy. Kierownice będą też. Bez tych pali szybko stracilibyśmy wyspę i połowę białej floty pod sterami pijanych szyprów. Ale tego oczywiście wizualizacja nie pokazuje. Przynajmniej dzisiaj. Pracę architekta trzeba jednak uznać za solidną i przemyślaną. Mało, który projektant próbuje uszanować niezwykłe otoczenie Głównego Miasta.

    • 13 1

  • Ładne

    Obie powinny tak wyglądać.

    • 4 8

  • "Być" (1)

    Od słów "Ingerencja będzie minimalna" do "będą odbijały wodę": zaledwie 7 zdań, a w nich aż 10 razy użyte słowo "być" w różnych formach (będą, będzie). Gdyby uczeń z LO tak pisał w wypracowaniu, dostałby mizerną ocenę. Czy nasz język naprawdę jest tak ubogi?

    • 8 0

    • Język jest wspaniały poziom edukacji zaś ubogi zaś jej jakość zatrważająca także dotyczy to koncepcji wpasowania tego paskudztwa do hanzeatyckiego miasta

      • 3 1

  • xxx

    kladka nawiązuje do przepływających tam czasem ubotów....., myślę ze cofające statki białej floty szybko zrobią z nia porządek;)

    • 8 2

  • sama kładka bardzo fajna

    ale ta betonowa podstawa, tragedia....

    • 8 0

  • Zasypać Motławę od Zielonego mostu do Żurawia i bedzie spokój

    • 21 1

  • grunt to dobre wizki

    a później rośnie forum Gdańsk

    budyń ty kłamco

    • 15 3

  • No dobrze, ale gdzie ludzie będą czekać na obrót tej kładki, od strony Żurawia...?

    Każdy kto przeszedł się parę razy Długim Pobrzeżem w godzinach szczytu, wie że w tym miejscu (restauracja przy tej wąziutkiej bramie na św. Ducha) już teraz jest ciasno jak licho (ogródek tej restauracji zajmuje chyba połowę szerokości deptaku), już teraz jest tam wąskie gardło- no niby jak jeszcze mają tam czekać ludzie na obrót tej kładki...?
    Czyżby czekały nas korki na długim pobrzeżu...? Zaraz będziemy musieli kolejne, objazdowe, kładki budować? Do tego ludzie idący wzdłuż pobrzeża kontra ci idący przez bramę na kładkę- podejrzewam że skończy się zrobieniem skrzyżowania i postawieniem świateł :)

    • 21 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane