• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Wyspę Spichrzów przypłynęła do Gdańska

Katarzyna Moritz
23 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów

Główny element obrotowej kładki przypłynął z Elbląga do Gdańska.

W piątek przypłynął do Gdańska holownik z głównym elementem obrotowej kładki, która połączy Długie Pobrzeże z północną częścią Wyspy Spichrzów. Przeprawa zostanie zamontowana na istniejącej już, specjalnej wyspie, zbudowanej na środku Motławy . Kładką przejdziemy jednak najwcześniej jesienią.



Będziesz korzystał(a) z nowej kładki?

Wyspa, która powstała na środku Motławy między Wyspą Spichrzów, a Długim Pobrzeżem, od dawna czekała na zwieńczenie, czyli obrotowy element kładki św. Ducha.

W czwartek w elbląskim porcie, nastąpił załadunek kładki na specjalny ponton, który holownik Hetman pchał rzeką Elbląg, Nogatem, Szkarpawą i Martwą Wisłą do Gdańska. Operacja nieco się przeciągnęła, ale nic dziwnego, gdyż chodzi o sporą konstrukcję, która ma 50 metrów długości, 4,5 metra szerokości i waży ok. 180 ton.

Kładka zostanie nasunięta



- Do montażu kładki w Gdańsku nie będziemy używali dźwigu, będzie ona nasuwana przy pomocy systemu hydraulicznego, po tym, jak ponton stanie równolegle do wyspy. Ta operacja będzie trwała kilka godzin, po czym kładka zostanie przymocowana do wyspy. Mamy nadzieję, że w piątek uda się zsunąć konstrukcję na wyspę z pontonu - wyjaśnia nam Jacek Wenta z Midroc Rodoverken Production, firmy, która zleciła wykonanie kładki elbląskiej firmie Metal Service Center na zlecenie inwestora z firmy Granaria Development Gdańsk.
Obrotowy element kładki św. Ducha w czwartek wypłynął z Elbląga. Konstrukcja ma 50 m długości i waży 180 ton. Obrotowy element kładki św. Ducha w czwartek wypłynął z Elbląga. Konstrukcja ma 50 m długości i waży 180 ton.

Konstrukcja powstawała w Elblągu od zera



- Wykonaliśmy ją w trzech częściach w hali, potem elementy przetransportowaliśmy na nadbrzeże i scaliliśmy. Prace trwały pół roku, przy kładce pracowało czasami 30 osób. Musieliśmy wykonać specjalny 40-tonowy stelaż, by uzyskać kształt wymyślony przez projektanta. Po wykonaniu konstrukcji, prace rozpoczęły inne firmy, które wykonały balustrady, nawierzchnię kładki i elementy ozdobne - opowiada Witold Polakowski z firmy MSC portalowi Portel.pl.
Kładka św. Ducha powstaje na zlecenie oraz za środki spółki Granaria Develpment Gdańsk, powołanej w formule partnerstwa prywatno-publicznego między miastem a firmami Immobel i Multibud. Gdańsk wniósł do spółki grunty na Wyspie Spichrzów, a partnerzy wybudują na nich mieszkania, hotel i lokale usługowe oraz zrealizują inwestycje tzw. celu publicznego. Jest nią m.in. wspomniana kładka.

Kiedy będzie można przejść się nową kładką?



- W związku z awarią, która miała miejsce na Długim Pobrzeżu, wstrzymane zostały prace związane z budową podpory dla kładki, co spowoduje, że jeżeli kładka w najbliższych dniach będzie posadowiona, to i tak nie będzie mogła podlegać obrotowi - wyjaśnia Jan Kurbiel, członek zarządu Granarii.
Kładka będzie czekała na wykonanie podpory po stronie Długiego Pobrzeża oraz montaż elementów nośnych, systemów sterowania, oświetlenia oraz na prace wykończeniowe.


- Prace wykończeniowe mają potrwać do końca października i wtedy kładka będzie uruchomiona. W międzyczasie będziemy procedować prace administracyjne, czyli wnioskowanie pozwolenia na użytkowanie, tak żeby zgodnie z dyspozycją wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego definitywnie oddać ten obiekt do dyspozycji właściciela czyli miasta - wyjaśnia Kurbiel.
Powstanie kładki zostało zapowiedziane jeszcze w 2015 roku. Projekt został wyłoniony w międzynarodowym konkursie, który wygrało Studio Bednarski z Londynu.

Obrotowa konstrukcja będzie otwierać się w czasie dwóch minut od zgłoszenia operatorowi. W razie awarii kładki będzie możliwość przesunięcia jej siłą ludzkich rąk (po przyczepieniu lin do konstrukcji) w czasie do 15 min.

Zmiana trasy tramwaju wodnego linii F5



W piątek i sobotę, 23 i 24.08.2019 r., ze względu na prace związane z budową kładki przewidywane są czasowe ograniczenia żeglowności pomiędzy Mostem Zielonym a północnym cyplem Wyspy Spichrzów.

W tych dniach dla tramwaju wodnego linii F5 (relacja: Żabi Kruk - Westerplatte - Brzeźno) wyłączone z użytkowania będą przystanki "Żabi Kruk" oraz "Zielony Most".

Przystankiem początkowym i końcowym dla tramwaju wodnego linii F5 w tych dniach będzie przystanek - nabrzeże "Targ Rybny". Rozkłady rejsów pozostają bez zmian.

Opinie (358) ponad 10 zablokowanych

  • Ja jp**le a u nas w Gdyni kolejne wyścigi i korek

    .

    • 10 2

  • Lepiej u nas w Elblągu niż u Niemca albo Chińczyka. (2)

    Kapitał zostaje u nas. I oby więcej takich inwestycji robiło się w Polsce.

    • 21 3

    • Tylko fizycznie wykonali ją Ukraińcy (1)

      Więc już tak nie do końca zostaje.

      • 1 2

      • Bzdura w MSC pracują w większości Polacy.

        • 0 0

  • (1)

    Wspaniała informacja. Teraz będę mogła szybciej śmignąć rowerkiem z Szerokiej na Ogrody do Biedronki.

    • 12 4

    • Na Szerokiej Biedronkę zlikwidowali?

      • 3 0

  • Hejterzy opłacani przez PIS aktywni. (4)

    A portal Trójmiasto.pl jakoś na to pozwala. Ciekawe czemu?

    • 18 22

    • Farma trolli funkcjonuje już od dawna

      I widać to szczególnie gdy pojawi się artykuł o działalności UM...

      • 8 3

    • Hejt,trolle,kiedyś to się nazywało wymianą zdań,poglądów,wyrażasz odmienne zdanie to hejt. Masz inny pogląd to troll. I tak rozprawiamy o kładce na Wyspę Spichrzów,która przypłynęła do Gdańska. Osobiście trzymam kciuki,żeby wszystko się udało a kładka służyła wiele,wiele lat bez awarii i przysparzała radość spacerującym po niej, sam się tam wybiorę .

      • 11 6

    • a kto płaci przyszłemu posłowi

      śpiewaczce o podpaskach Beaty Szydło? Przy okazji gratuluję doboru wybitnych Polaków do reprezentacji sejmowej.

      • 4 1

    • Częściowo dlatego, że to im zwiększa ilośc odwiedzin

      a to wpływa na koszt reklam czyli na większe zyski.

      a to czemu nie zablokują wpisów trolli to już inna rzecz. Myślę, że wśród moderatorów forum mogą byc trolle.

      • 3 1

  • (1)

    Kolejny szpetny element, zupełnie niepotrzebny.

    • 26 13

    • Projekt jest bardzo wartościowy. Jednak nie w takim miejscu.

      Das boot na Motławie?

      • 2 3

  • zarzad do dymisji

    pitoly ,nie ma na co kasy wydawac?

    • 9 8

  • Ależ muza w filmie, jestem wręcz rozdygotana ;) (1)

    • 3 2

    • Nie dygaj.

      • 1 1

  • Po co przekop??? (5)

    Halo! Jak to??? To można do Elbląga dopłynąć bez przekopywania kanału w mierzeji?????

    • 12 19

    • Skołowany jak ci pomóc?

      • 10 2

    • Kajakiem wszędzie doplyniesz nawet po większych kałużach.

      • 12 1

    • (2)

      Można dopłynąć, ale niedużymi barkami i białą flotą o małym zanurzeniu, poza tym są tam ograniczenia w szerokości jednostek przez śluzy i mosty zabytkowe, których nie można przebudowywać, a przekop ma być dla jednostek większych i o większej ładowności i zanurzeniu, tak aby można było w Elblągu produkować i transportować jeszcze większe konstrukcje niż ta kładka i kilkusettonowe turbiny energetyczne tam produkowane i duże filtry przemysłowe bezpośrednio do portów nad Bałtykiem na małych kabotażowcach.

      • 11 3

      • (1)

        a potem się obudziłeś. to podaj maksymalne wymiary barek które będą przepływać przez przekop.

        • 2 4

        • Przecież wymiary są znane- 100 metrów długości, 20 m szerokości i 4 m zanurzenia czyli będą to dużo większe jednostki niż te, które mogą pływać przez Szkarpawe, np taki Katamaran morski, który zamówił w Trójmieście Rafael Nadal spokojnie przepłynie przez przekop, albo nieduże jachty morskie np Delphia, którą Tomasz Cichocki opłynął kulę Ziemską bo ma zanurzenie niewiele większe niż 2 m. Po Bałtyku pływa dużo takich małych statków o ładowności od 2500 do 4500 ton, które mogą np przypłynąć do elbląskiego elewatora nad rzeką Elbląg po zboże. To dużo tańsze niż wysłanie S7 takiego samego ładunku zboża z kilkudziesięcioma kierowcami i cignikami siidliwymi. Przy okazji w lato omijasz korki.

          • 3 0

  • Wiadukt pieszy

    Deweloperka dwoi sie i troi zeby jak najwiecej terenu zabudowac ktore daje miasto jak wiemy ronsia ronsie myje i towarzystwo wzajemnej adoracji.

    • 20 5

  • Wiadukt okopowa, wiadukt bulonska i kladka obrotowa, jakie plany kolejne? (6)

    ?

    • 9 2

    • Lot na księżyc. (4)

      • 7 1

      • rydwanem?

        • 5 2

      • Chyba na Marsa. (2)

        • 2 0

        • Na Marksa (1)

          • 2 0

          • Z Marksem na Marsa

            • 2 0

    • Rydwan dla każdej gdańszczanki i każdego gdańszczanina.

      Taki jest kolejny plan i na kampanię wyborczą.

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane