• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka to sukces, ale potrzebne poprawki

Michał Stąporek
19 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
Podczas sobotniego wieczoru i przez całą niedzielę z nowej przeprawy skorzystały tysiące chętnych. Ruch na kładce nie ustawał ani na moment. Podczas sobotniego wieczoru i przez całą niedzielę z nowej przeprawy skorzystały tysiące chętnych. Ruch na kładce nie ustawał ani na moment.

Z ostateczną oceną funkcjonowania kładki przez Motławę na Ołowiankę warto się jeszcze wstrzymać, ale pierwsze dni po jej otwarciu już dostarczają garści przemyśleń na ten temat.



W jakim cyklu kładka powinna być otwierana i zamykana?

Tłumy spacerujące po kładce na Ołowiankę, nie tylko w weekend, ale i w pracujący poniedziałek, są najlepszym dowodem, jak bardzo ta przeprawa była potrzebna. Nie znaczy to jednak, że wszystko działa w niej bez zarzutów.

Tłumy na kładce - zarówno w sobotni wieczór, gdy przeprawę otwarto, jak i przez całą niedzielę, tłum przelewał się przez kładkę w obu kierunkach. Z pewnością spacerujących było wielokrotnie więcej niż pasażerów na pokładach statków, które przepłynęły w tym samym czasie Motławą. Gdańszczanie i turyści poznawali nową kładkę, traktując ją przede wszystkim jako atrakcję turystyczną, bo na Ołowiance nie było więcej osób niż zawsze (poza zlokalizowaną tuż przy kładce restauracją). Choć nie spędziłem przy przeprawie całego dnia, to wyglądało na to, że spacerowicze stosują się do zasad bezpieczeństwa i nie wchodzą na kładkę po zamknięciu furtek.

Statki pod kładką - jachty, motorówki i statki białej floty, które gromadzą się przy kładce tuż przed jej uniesieniem, okazały się niespodziewaną atrakcją przeprawy. Formowana przez nie samoistnie armada sprawia, że przez kilka chwil Motława wygląda jak podczas parady żaglowców, gdy rzekę wypełnia sznur jednostek pływających. To bardzo malowniczy moment.

Złe proporcje czasu uniesienia i opuszczenia kładki - choć w dyskusjach o funkcjonowaniu kładki zwracano głównie uwagę na tempo podnoszenia i opuszczania przęsła (niespełna 2 min na każdą operację), szybko okazało się, że nie ma to żadnego znaczenia. Problem w tym, że kładka jest opuszczona dla pieszych przez pół godziny, a uniesiona dla żeglugi przez kolejne 30 minut. Te proporcje stawiają pod znakiem zapytania sensowność budowy przeprawy: skoro działa ona tylko przez połowę dnia, to trudno w oparciu o nią planować poruszanie się po mieście. Wydaje się, że proporcje powinny wynosić 45 do 15 min, na korzyść kładki dostępnej dla pieszych, a więc opuszczonej. Z dostosowaniem rozkładów białej floty do takiego harmonogramu nie powinno być problemu. W awaryjnych sytuacjach kładka powinna być oczywiście otwierana na żądanie.

Otwarcie kładki z perspektywy załogi jachtu



Przęsło w panoramie miasta - podczas wyłaniania projektu kładki argumentowano, że musi ona być niska i filigranowa, by jak najmniej ingerować w panoramę Głównego i Starego Miasta. I to się udało, choć dla niektórych sterownia kładki jest zbyt masywna i zbyt nowocześnie zaprojektowana. Cóż jednak z tego, że konstrukcja kładki jest delikatna, skoro 40-metrowe przęsło przez pół godziny wycelowane jest w niebo? To kolejny argument za tym, aby kładka była dłużej niż dziś udostępniania pieszym.

Okolica ożyła - poza wodniakami jest jeszcze jedna grupa, której na rękę jest długie otwarcie kładki dla żeglugi i zamknięcie jej dla pieszych. To właściciele lokali gastronomicznych, zlokalizowanych po obu stronach kładki. Czekający na otwarcie przeprawy po 10 minutach nudzą się podziwianiem statków i szukają miejsca, w którym mogą doczekać otwarcia kładki na siedząco. Na przykład przy kawie lub piwie. To bardzo ożywia tę okolicę, zwłaszcza po stronie Ołowianki.

W najbliższych tygodniach Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, który nadzoruje kładkę, powinien zdecydować, czy i jak zmienić zasady jej funkcjonowania. Oby były to przemyślane zmiany.

Na tablicy informacyjnej przy kładce znalazły się trzy błędy:

- kładka jest podnoszona przez całą dobę o pełnych godzinach, a nie jak to wskazano o godz. 20:30 i z pominięciem godziny 21.
- kładka jest podnoszona na żądanie od północy do godz. 7, a nie od godz. 7 do północy
- harmonogram działa do ostatniego dnia października, a więc do 31 a nie 30 dnia tego miesiąca


Tłumy na sobotnim otwarciu kładki na Ołowiankę

Opinie (288) ponad 10 zablokowanych

  • wazne (2)

    Nie wiem czym się inteligencja pomorza podnieca? Przeciez to kawałek czegoś co się tylko podnosi !!! Naprawde slow brakuje na

    • 16 14

    • taka to pseudointeligencja dzisiaj

      • 1 1

    • czasem

      Chce się popatrzeć jak się podnosi

      • 0 1

  • Ludzie kochani, ze zwykłej kładki zrobiła się taka sensacja, że tylko parady przez centrum brakowało. (5)

    Ręce opadają.

    • 31 8

    • Impreza jak na wsi gdy remize otwierają :)

      • 12 1

    • wszystko dla tluszczy

      a dla mnie mieszkania. Idioci sie ciesza jak dzieci we mgle.

      • 3 2

    • juz organizuje marsz na kladce.

      • 1 0

    • Ale w czym konkretnie tobie to przeszkadza?

      • 2 1

    • Parady z kladką na ramionach ....:)

      • 0 0

  • Została zbudowana dla pieszych i nikt niebedzie pólgopdziny czekał aż zostanie otwarta dla pieszych. (1)

    Tak było w niedziele tłumy ludzi w oczekiwaniu na możliwość przejscia przez kładkę!
    Jak przestanie byc atrakcja turystyczna to nikt nie bedzie chciał czekać!!
    To kolejna paranoja jak zwykle bezmyślnych urzędasów co prostych spraw nie rozumieją trzeba im wszystko tłumaczyć.Kładka dla pieszych powinna byc cały czas tylko otwierana gdy ma przepłynąć statek i ponownie opuszczona.

    • 51 5

    • Racja. Operator kazdego pojazdu plywajacego ktory

      bedzie potrzebowal otwrcia kladki bedzie musial uprzednio zaplacic za jej otwarcie. Cos podobnego jak bramki na autostradach. Jezeli poplynie szybciutko za kims co juz zaplacil to otrzyma list ze zdjeciem jako dowod ze zlamal prawo i musial bedzie zaplacic kare. 10 razy wyzsza niz oryginalna oplata.

      • 3 3

  • Ja bym proponował następujący rozkład jazdy dla kładki: 3x20 minut a czego "środkowa wartość" będzie dla statków.

    • 6 3

  • Pisałem własnie o tym już pod poprzednim tekstem :)

    ale jakoś dziwnie większości pasowała wtedy proporcja 30 na 30 minut

    • 5 1

  • (4)

    a dlaczego schody do kladki sa nieprzystosowane dla matek z wozkami, niepelnosprawnych, rowerzystow?

    • 32 4

    • Bo może z dwóch stron dojść do niej bez schodów?

      • 3 3

    • bo to Gdańsk

      do nowego nabrzeża na wyspie spichrzów też możesz sobie zasuwać 250 metrów do wejścia dla wózków

      • 11 1

    • rowerzysta jest pełnosprawny i rower może znieść, i tak po kładce będzie prowadził. kładka to nie ścieżka rowerowa (1)

      • 4 8

      • Najpierw do kładki trzeba dotrzeć, a z tym jest problem, bo po obu stronach kilometry bruku.

        Liczyłem na skrót kładką ale korzystał nie będę.

        • 8 1

  • (4)

    "Kładka to sukces, ale potrzebne poprawki." :D Piękne! Jak za komuny! Innymi słowy "Zje*** i daliśmy komuś zarobić, a teraz widząc jakie to jest bez sensu wpadliśmy w panikę i wpakujemy jeszcze więcej pieniędzy w tę abominację cudając, że to sukces."

    • 33 11

    • ten portal staje sie potworna kalka z dziennika baltyckiego lat 70-tych. (3)

      dobrze, ze jeszcze ktos to zauwaza.

      • 6 4

      • Jestem pewien ze w przyszlosci obydwie redakcje sie polacza. (2)

        Taka moda teraz na swiecie. Lacza sie w wieksze koncerny...

        • 2 2

        • (1)

          Przy tej propagandzie i tym "ankietom" tylko Szypuła i Jujka są w stanie stawać w szranki.

          • 2 2

          • czy was porąbayo?

            Przecież zmiana durnego harmonogramu otwierania kładki to kwestia 10 minut. Czy to oznacza, że inwestycja za 10 mln zł jest bez sensu? Oczywiście, że nie

            • 1 1

  • (1)

    15 minut to jest max, ile jest potrzebne dla statków. Większość przepływa swobodnie pod kładką, a jak nie wejdzie ten szpetny statek pseudopiratów, to jeszcze będzie korzyść wizualna dla miasta.

    • 41 4

    • Większość przepływa swobodnie pod kładką

      chodzi chyba o kajaki?

      • 3 2

  • co za c*ule (1)

    na stronie miasta było napisane, że będzie podniesiona o równej godzinie na czas 10-30 minut, a teraz wpiep***** taki rozkład, brawo

    • 9 1

    • Rozkład jazdy zupełnie jak tramwajów w Bytomiu.Rzadko opłaca się z tego korzystać.Szybciej obejdzie się to przez Zielony Most,albo objedzie autobusem 130 z przesiadką na tramwaj 3,8,9 przy Dworcu Gl.

      • 3 1

  • kładka jest dla mieszkańców czy dla turystów?

    raczej nie wydaje mi się, żeby jacyś mieszkańcy jachtami do pracy pływali

    • 23 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane