- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (219 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (276 opinii)
- 3 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (150 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (140 opinii)
- 5 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
- 6 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (251 opinii)
Kładka to sukces, ale potrzebne poprawki
Z ostateczną oceną funkcjonowania kładki przez Motławę na Ołowiankę warto się jeszcze wstrzymać, ale pierwsze dni po jej otwarciu już dostarczają garści przemyśleń na ten temat.
Tłumy na kładce - zarówno w sobotni wieczór, gdy przeprawę otwarto, jak i przez całą niedzielę, tłum przelewał się przez kładkę w obu kierunkach. Z pewnością spacerujących było wielokrotnie więcej niż pasażerów na pokładach statków, które przepłynęły w tym samym czasie Motławą. Gdańszczanie i turyści poznawali nową kładkę, traktując ją przede wszystkim jako atrakcję turystyczną, bo na Ołowiance nie było więcej osób niż zawsze (poza zlokalizowaną tuż przy kładce restauracją). Choć nie spędziłem przy przeprawie całego dnia, to wyglądało na to, że spacerowicze stosują się do zasad bezpieczeństwa i nie wchodzą na kładkę po zamknięciu furtek.
Statki pod kładką - jachty, motorówki i statki białej floty, które gromadzą się przy kładce tuż przed jej uniesieniem, okazały się niespodziewaną atrakcją przeprawy. Formowana przez nie samoistnie armada sprawia, że przez kilka chwil Motława wygląda jak podczas parady żaglowców, gdy rzekę wypełnia sznur jednostek pływających. To bardzo malowniczy moment.
Złe proporcje czasu uniesienia i opuszczenia kładki - choć w dyskusjach o funkcjonowaniu kładki zwracano głównie uwagę na tempo podnoszenia i opuszczania przęsła (niespełna 2 min na każdą operację), szybko okazało się, że nie ma to żadnego znaczenia. Problem w tym, że kładka jest opuszczona dla pieszych przez pół godziny, a uniesiona dla żeglugi przez kolejne 30 minut. Te proporcje stawiają pod znakiem zapytania sensowność budowy przeprawy: skoro działa ona tylko przez połowę dnia, to trudno w oparciu o nią planować poruszanie się po mieście. Wydaje się, że proporcje powinny wynosić 45 do 15 min, na korzyść kładki dostępnej dla pieszych, a więc opuszczonej. Z dostosowaniem rozkładów białej floty do takiego harmonogramu nie powinno być problemu. W awaryjnych sytuacjach kładka powinna być oczywiście otwierana na żądanie.
Otwarcie kładki z perspektywy załogi jachtu
Przęsło w panoramie miasta - podczas wyłaniania projektu kładki argumentowano, że musi ona być niska i filigranowa, by jak najmniej ingerować w panoramę Głównego i Starego Miasta. I to się udało, choć dla niektórych sterownia kładki jest zbyt masywna i zbyt nowocześnie zaprojektowana. Cóż jednak z tego, że konstrukcja kładki jest delikatna, skoro 40-metrowe przęsło przez pół godziny wycelowane jest w niebo? To kolejny argument za tym, aby kładka była dłużej niż dziś udostępniania pieszym.
Okolica ożyła - poza wodniakami jest jeszcze jedna grupa, której na rękę jest długie otwarcie kładki dla żeglugi i zamknięcie jej dla pieszych. To właściciele lokali gastronomicznych, zlokalizowanych po obu stronach kładki. Czekający na otwarcie przeprawy po 10 minutach nudzą się podziwianiem statków i szukają miejsca, w którym mogą doczekać otwarcia kładki na siedząco. Na przykład przy kawie lub piwie. To bardzo ożywia tę okolicę, zwłaszcza po stronie Ołowianki.
W najbliższych tygodniach Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, który nadzoruje kładkę, powinien zdecydować, czy i jak zmienić zasady jej funkcjonowania. Oby były to przemyślane zmiany.
- kładka jest podnoszona przez całą dobę o pełnych godzinach, a nie jak to wskazano o godz. 20:30 i z pominięciem godziny 21.
- kładka jest podnoszona na żądanie od północy do godz. 7, a nie od godz. 7 do północy
- harmonogram działa do ostatniego dnia października, a więc do 31 a nie 30 dnia tego miesiąca
Opinie (288) ponad 10 zablokowanych
-
2017-06-19 19:49
Pytanie, może głupie, może mądre, nie wiem (2)
Jak przepłynąć pod kładką jak się mechanizm podnoszenia zepsuje? (wszytko się kiedyś psuje)
- 10 2
-
2017-06-19 20:12
Oooo, na to my nie wpadli jeszcze.
Pomyslimy o tym w przyszlym tygodniu to odpiszemy na Twitterze.
- 6 0
-
2017-06-19 20:23
Wtedy to będzie Incydent!
Możesz być przez takie głupie pytania prześladowany!
- 3 0
-
2017-06-19 19:50
Ja rozumiałem, że kładka będzie normalnie opuszczona, a na czas przejazdu statku będzie podnoszona na te 2 miniuty
Ale jak widać debilizm decydentów jest całkowicie bezgraniczny i nieprzewidywalny....
- 13 1
-
2017-06-19 20:05
Kladko zjezdzalnia (2)
Proponuje przez pol godziny zrobic zjezdzalnię jak kladka jest u gory , albo skoki na linie.
- 8 0
-
2017-06-19 21:07
skocznia im Malysza (1)
- 2 0
-
2017-06-20 10:54
Blanika..
- 0 0
-
2017-06-19 20:27
Nawet w Gdańsku widać widać efekty dobrej zmiany i podnoszenia się Polski z kolan.
- 4 3
-
2017-06-19 20:41
Romek sobie kładkę wymyślił i Romek ją dostał (1)
to słowa prezydenta Pawła, "to wyście wybrali projekt kładki", to też P.A. ale nie ten projekt zyskał największe poparcie społeczeństwa, a odrzucony z konkursu (!) projekt półkola z wagonikami na 20 osób, z widokiem na panoramę Gdańska i nie ingerujący w ruch wodny na Motławie. To co powstało, jest szpetnym tworem wśród estetyki przedwojennego miasta. Ktoś tu nie czuje ducha miejsca!!!
- 10 1
-
2017-06-19 21:07
Wagonik na 20 osób
To jednak chyba za mało, patrząc co się wczoraj i dzisiaj na kładce dzialo
- 2 1
-
2017-06-19 20:46
A kto poświęcił kładkę? (1)
Jakiś biskup?
- 5 2
-
2017-06-19 21:08
poczekaj, bedzie uroczystosc nadania im. A Malysza skoczni / kladce
to przyjdzie biskup i urzedasy.
- 0 0
-
2017-06-19 21:27
Hmmm...
Idą jak baranki na rzeź, co za naród???
- 2 1
-
2017-06-19 21:38
Trzeba bylo zlozyc maszt i nie blokowac ludziom przejscia
- 2 1
-
2017-06-19 21:52
Stanisław
Cóż to za jacht, masakra jakaś.... nie stać było na coś porządnego trójmiasto.pl?
- 2 6
-
2017-06-19 22:20
Kontrowersyjna kładka.
Dla kogo ta wkładka,oj pomylilam się kladka.czy dużo ludzi będzię się przemieszczac jak nastaną jesienne,zimowe chlody,izepsuty cały piękny widok na Motławę,nie mówiąc już o statkach,jachtach i całej żegludze wodnej.Dla mnie całkowicie niepotrzebna i jeszcze ma powstać druga?Całkowicie chybiony pomysł.
- 10 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.