• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W sobotę oficjalne uruchomienie kładki na Ołowiankę

Katarzyna Moritz
16 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Kładka na Ołowiankę zostanie oficjalnie udostępniona spacerującym w sobotni wieczór, po godz. 21.
  • Kładka na Ołowiankę zostanie oficjalnie udostępniona spacerującym w sobotni wieczór, po godz. 21.
  • Kładka na Ołowiankę zostanie oficjalnie udostępniona spacerującym w sobotni wieczór, po godz. 21.
  • Kładka na Ołowiankę zostanie oficjalnie udostępniona spacerującym w sobotni wieczór, po godz. 21.
  • Kładka na Ołowiankę
  • Kładka na Ołowiankę
  • Kładka na Ołowiankę

Przy dźwiękach werbli muzyków pobliskiej filharmonii, po godz. 21 w sobotę, uruchomiona zostanie kładka łącząca brzegi Ołowianki i ul. Wartkiejzobacz na mapie Gdańska. Uroczystość odbędzie się rok po rozpoczęciu budowy i co najmniej 13 lat po pojawieniu się pierwszych planów dotyczących powstania przeprawy.



Czy będziesz korzystać z kładki na Ołowiankę?

O sensie i idei budowy kładki mającej skomunikować Główne Miasto z wyspą Ołowianką mówiono i pisano już w 2004 roku. Od samego początku wielkim orędownikiem jej budowy był Roman Perucki, dyrektor Filharmonii, która mieści się na Ołowiance. Obecnie przebywa za granicą, ale przybędzie na uroczystość 17 czerwca.

- Marzyłem o tej kładce od dłuższego czasu. Bez wątpienia spowoduje ona rozwój tego fragmentu miasta i części za wyspą Ołowianka - mówił kilka lat temu.
Pierwotnie kładka miała usprawnić komunikację przede wszystkim zmierzającym do Filharmonii. Jednak z biegiem lat, gdy na wschodnim brzegu Motławy pojawiły się nowe budynki i instytucje (m.in. trzy hotele, kilka budynków mieszkalnych, marina, komisariat, liczne restauracje i bary), to grono jej potencjalnych użytkowników wyraźnie wzrosło.

Nic więc dziwnego, że opór przeciwników budowy kładki (część środowiska żeglarskiego, obawiającego się utrudnionego dostępu do mariny oraz grono skupione wokół prof. Andrzeja Januszajtisa, uważające, że kładka zepsuje nadrzeczną panoramę Gdańska) okazał się zbyt słaby, by wstrzymać budowę przeprawy - opóźnił ją jedynie o rok.

  • Jedna z pierwszych symulacji, jak mogłaby wyglądać kładka (2004 rok)
  • Jedna z ciekawszych koncepcji kładki odrzucona przez komisje konkursową w 2012 r. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku zaproponowało kładkę, pod którą podróżowała kabina na 100 osób.
  • Jedna z ciekawszych koncepcji kładki odrzucona przez komisje konkursową w 2012 r. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku zaproponowało kładkę, pod którą podróżowała kabina na 100 osób.
  • Gdańscy żeglarze-architekci zaproponowali budowę tunelu, który ich zdaniem mógłby być alternatywą dla kładki.
Budowa kładki rozpoczęła się w lipcu 2016 roku. Montaż olbrzymiego zwodzonego przęsła mogliśmy obserwować 8 maja.

Muzyczna inauguracja kładki

W sobotę, o godz. 21, po zakończeniu koncertu promenadowego, którego druga część odbędzie się na scenie letniej i będzie dostępna dla wszystkich, kładka zostanie opuszczona i udostępniona pieszym. Uwaga: najpierw przejdą nią zgromadzeni na Ołowiance, a dopiero później będzie można korzystać z przeprawy w obu kierunkach.

Przed i w trakcie uroczystości Orkiestra Symfoniczna PFB pod dyrekcją George'a Tchitchinadze wykona takie kompozycje, jak walc z filmu "Trędowata" autorstwa Wojciecha Kilara oraz suity z takich filmów jak "Gladiator", "Evita" czy "Titanic".

Budowa kładki na Ołowiankę kosztowała 10 mln zł, z czego dotacja samorządu województwa pomorskiego wyniosła 2,2 mln zł, a prawie 8 mln zł wyłożono z budżetu Gdańska.

Kładka będzie otwierana o pełnych godzinach

Kładka przez cały rok będzie obsługiwana całodobowo przez dwóch operatorów wyposażonych w radiotelefony, dzięki którym będą kontaktować się z jednostkami pływającymi i Kapitanatem Portu na kanałach 6 i 14.

Tor wodny w obrębie kładki będzie posiadał typowe oznakowanie nawigacyjne, ale też sygnalizację, która będzie informowała jednostki pływające o możliwości przepłynięcia. Zanim kładka zostanie otwarta dla ruchu żeglugowego, na obu jej końcach zamknięte zostaną przejścia dla pieszych za pomocą rogatek.

Komunikaty w trzech językach (polskim, angielskim i niemieckim) będą informować przechodniów o zamykaniu i otwieraniu kładki.

W sezonie żeglugowym (od 1 kwietnia do 30 października) przeprawa będzie podnoszona o pełnych godzinach - od godz. 7 do godz. 24. W pozostałych godzinach oraz poza sezonem kładka będzie otwierana na prośbę jednostki pływającej. Czas pozostawienia kładki otwartej dla żeglugi wyniesie od 10 do 30 minut. Dla służb takich jak policja czy WOPR kładka będzie otwierana na żądanie. Co ważne - kładka nie będzie otwierana przy wietrze powyżej 16 m/s.


Sterownia kładki na Ołowiankę.



Pierwsze próby unoszenia kładki odbyły się w maju, a więc ok. miesiąca, przed jej oficjalnym uruchomieniem.

Opinie (200) 4 zablokowane

  • Oby tylko działała jak najdłużej bez pomocy dźwigu, który trzeba było zamontować do otwierania dachu nad szekspirowskim. A dachu i tak nie otwierają. Ale chwalą się tym na całym świecie i zbierają nagrody. Ileż to milionów poszło w piach.

    • 19 7

  • o ile powiększą

    się udziały budynia w knajpie po wykonaniu do niej kładki za 10 baniek?

    • 17 18

  • szczur a u nas kiedy jakieś inwestycje???? (1)

    • 6 7

    • Nigdy

      • 3 1

  • :-( (5)

    Kladke widzialam pierwszy raz w poniedzialek i powiem tak:
    - paskudztwo jakich malo i oczywiscie kompletnie wizualnie nie pasuje do statowki.
    - i napweno nia nie pojde nigdy bo kto wymyslil aby ona byla az na takim koncu. Mi idac z ul. Dlugiej nie bedzie sie chcialo isc taki kawal aby specjalnie po niej przejsc.

    • 24 43

    • nie masz nawet pojęcia jak się cieszę

      że nigdy tam nie pójdziesz .

      • 14 4

    • I słusznie... nie idź

      Warto natomiast popracować nad poprawną polszczyzną

      • 9 3

    • najblizsza starówka jest w Warszawie, więc faktycznie kladka jest jej niepotrzebna :)

      • 7 1

    • Ale ta kładka ma służyć tym którym jest po niej po drodze . Ja idąc z Witomina do centrum Gdyni tez nie bedę z niej korzystał .To jest kładka dla chętnych , nie ma obowiazku zaliczyc przejścia jezeli komuś nie po drodze .

      • 5 0

    • Anna, zamień kochasia co coś konkretnego

      • 0 1

  • super, że jest, ale... (1)

    Kładka wygląda nieciekawie, nie wpisuje się w architekturę Gdańska (nawet w tym mocno "odświeżonym" miejscu). Jedna z pierwszych wizualizacji z 2004roku wydaje mi sie o wiele ładniejsza! Pomysł z tunelem był bardzo ciekawy. Super, że w końcu jest, ale jej wygląd pozostawia wiele do życzenia.

    • 26 14

    • A co byś zmieniła ?

      • 1 2

  • właśnie, co z kierownicami? Gdzie drewno na obiciu? (2)

    • 15 0

    • Stwierdzono,że taniej będzie obić drewnem to co pływa.

      • 4 0

    • do końca czerwca ma być

      • 0 0

  • (2)

    Na wizualizacjach to inaczej wygladalo. A poza tym jak mam stac i czekac pol godziny az to otworza to pojde dookola.

    • 15 6

    • (1)

      Otwierają dla statków wycieczkowych,jachtów co godzinę.

      • 2 1

      • nie. Będzie otwarta pół godziny i pół godziny zamknięta. Więc bez sensu.

        • 3 0

  • (6)

    Najbardziej wkurzają mnie tacy, co w sondzie zaznaczają "nie, nie zapuszczam się w te okolice" ale o potrzebie budowy kładki wypowiadają się negatywnie. Jako mieszkańcom Szadółek czy Rusocina faktycznie lata im czy kładka jest czy nie. Dla mnie to żaden gadżet do oglądania, tylko krótsza o 2/3 droga dziecka do szkoły.

    • 29 8

    • (1)

      Taki psy ogrodnika , sam nie zeżrą ale innym nie dadzą .

      • 4 3

      • wazne, ze ty i twoi kolesie nazarli sie za publiczne pieniadze.

        • 1 3

    • nie zapuszczam sie od czasu jak to tam stanelo

      masz problem z tym? to chodz na solo!

      • 1 0

    • nie zapuszczam się w te okolice

      Bo na Angielskiej Grobli kiedyś, kiedyś mieszkali nielubiani w Gdańsku Anglicy a teraz mieszkają nielubiani menele, pijacy a w młodszym wieku to bandyci. Nic dziwnego, że ich dzieci cieszy o 2/3 krótsza droga do szkoły specjalnej na Karpiej 1.

      • 2 5

    • Bo taka to ankieta.

      Nie ma opcji nie bo brzydka, nie bo blokuję żeglugę. Jak chcesz zaznaczyć "nie" to jednocześnie z dopiskiem że się tam nie zapuszczasz.

      • 0 0

    • No tak oszpećmy 1000 letnie miasto, bo "kilku" ludziom będzie trochę bliżej...

      • 1 2

  • Piękna kładka! (3)

    I wbrew temu co niektórzy tutaj piszą, bardzo pasuje do tego miejsca, a nawet komponuje się z obiektami przemysłowymi - dawną elektrownią z końca XIX wieku (obecna Filharmonia Bałtycka) oraz parowcem (Sołdkiem).

    • 21 15

    • (2)

      Postój tej kupy złomu Sołdka w tym miejscu to nieporozumienie. To miejsce powinno być dla żaglówek. Wygląda jak w egipskiej Aleksandrii, czy taz na złomowisku w Indiach. Jak już ma być to powinien być przesunięty w stronę Wisły, gdzie jest mnostwo miejsca i klimat dla złomu odpowiedni.

      • 5 3

      • wielbicielowi prlowskich przodownikow pracy wykonujacych 500 procent normy (1)

        nie przetlumaczysz. Kiedys to chociaz stanowiloi obiekt szkoleniowy dla ucziow szkoly morskiej. teraz zalega .

        • 1 1

        • A ty jesteś czego wielbicielem?

          Domyślam się....

          • 0 0

  • 16 m/s i brak mozliwosci wyjścia z mariny dla jachtow (3)

    Co za debil to zaprojektował???? Najlepsze warunki do żeglarstwa i kładka zamknięta...

    • 17 16

    • jakie warunki do żeglarstwa? co Ty bredzisz?

      wszak kanałem na silniku trzeba płynąć a poza tym większość burdelowych motorówek to pewnie z mariny w ogóle nie wypływa

      • 6 2

    • A Ty tak na serio?

      I na pewno nic Ci się nie pomyliło?

      • 1 1

    • Chociaż publicznie przyznałeś podpisem stan swego umysłu.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane