Fakty i opinie

Kłopot z przebudową linii kolejowej do Portu Północnego. Kolejarze stracą 270 mln zł?

Planowany dwutorowy most nad Martwą Wisłą na gdańskiej Przeróbce.
Planowany dwutorowy most nad Martwą Wisłą na gdańskiej Przeróbce. mat. BPBK

Opóźnia się rozpoczęcie przebudowy 15-kilometrowej linii kolejowej nr 226 między Pruszczem Gdańskim a Portem Północnym. Brakuje niezbędnych pozwoleń, które utknęły w urzędach. Jeśli przedsięwzięcie nie zostanie wykonane i rozliczone przed końcem 2015 r. kolejarze stracą 270 mln zł dotacji z UE.



Spółka PKP PLK ma poważne kłopoty z przebudową 15-kilometrowej linii kolejowej łączącej Port Północny z Pruszczem Gdańskim. Koszt całkowity przedsięwzięcia to 505 mln zł. Planowana już od minionej dekady inwestycja nie może jednak przebić się przez urzędnicze sito - inwestorowi trudno pozyskać decyzję lokalizacyjną.

O co dokładnie chodzi? Przypomnijmy: spółka PKP PLK miała już decyzję środowiskową z 2009 r., ale urzędnicy wojewody w ubiegłym roku - tuż przed wydaniem decyzji lokalizacyjnej inwestycji - stwierdzili, że decyzja środowiskowa wydana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska wymaga zmian.

Zdaniem firmy przygotowującej dokumentację dla kolejowej inwestycji, w polskim procesie inwestycyjnym zaburzona jest chronologia tworzenia budowlanej dokumentacji projektowej. Powinna ona wynikać ze sztuki inżynierskiej, a nie wymogów administracji państwowej.

Czy kolejarzom uda się zakończyć przebudowę do grudnia 2015 r.?

tak, nie powinno być z tym problemów 8%
tak, ale swoją pracę powinni przyspieszyć też urzędnicy 43%
nie, jest już naprawdę niewiele czasu 49%
zakończona Łącznie głosów: 396
- W naszym przypadku "stara decyzja środowiskowa" zbyt dokładnie określała lokalizację inwestycji poprzez podanie numerów działek. Taka "precyzja administracyjna" na wczesnym etapie planowania jakim jest Studium Wykonalności, z inżynierskiego punktu widzenia jest nieuzasadniona, gdyż zmiany podyktowane uwarunkowaniami technicznymi, formalnymi, ekonomicznymi, czy społecznymi są w projektach budowlanych naturalne. Dalsze prace projektowe, które przebiegały bez zakłóceń w latach 2011 i 2012 potwierdziły bezwzględną konieczność zlokalizowania elementów projektowanej infrastruktury na nieruchomościach nieujętych w "starej decyzji środowiskowej" - tłumaczy Michał Książek, kierownik kontraktu przebudowy linii 226 z firmy CH2M Hill, która przygotowuje pełną dokumentację dla inwestycji na zlecenie PKP PLK.

Dla urzędników wojewody było to podstawą do odmowy wydania decyzji lokalizacyjnej i wiązało się z koniecznością pozyskania przez inwestora "nowej decyzji środowiskowej", dla "zaktualizowanego" przedsięwzięcia. Aktualizacja "starej decyzji" w tym niewielkim zakresie nie była możliwa. Inwestor musiał skierować nowy wniosek o wydanie kolejnej decyzji środowiskowej do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku, która wydała "nową decyzję środowiskową" po prawie roku.

I to wciąż nie koniec formalności! - Niebawem, zgodnie z procedurą według ustawy o Transporcie Kolejowym, złożymy ponownie wniosek o ustalenie lokalizacji linii kolejowej do wojewody. Urzędnicy mają na jej wydanie 90 dni. Potem należy jeszcze uzyskać od Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej pozwolenia wodno-prawne, niezbędne do określania warunków korzystania z wód powierzchniowych i podziemnych - wylicza Michał Książek.

Jako że projekt budowlany został przez projektantów wykonany ponad rok temu, powinien być to ostatni krok przed złożeniem u wojewody wniosku o pozwolenie na budowę, które ostatecznie da zielone światło do rozpoczęcia realizacji inwestycji. Ma to nastąpić na przełomie jesieni i zimy tego roku.

Tymczasem PKP PLK czeka z rozstrzygnięciem przetargu na pełną dokumentację. - Obecnie jesteśmy w trakcie postępowania przetargowego w trybie ograniczonym. Działania w ramach procedury przetargowej są związane z terminem, w którym planujemy wykonać prace. Muszę one być zakończone przed upływem 2015 r. - podkreśla Maciej Dutkiewicz z zespołu prasowego spółki PKP PLK.

Do drugiego etapu, który ma nastąpić po zgromadzeniu wszelkich pozwoleń ma przystąpić dziewięć firm i konsorcjów. Wśród nich są takie przedsiębiorstwa jak Skanska, czy Strabag. Pełna lista znajduje się poniżej artykułu.

Czasu na przebudowę linii niestety jest coraz mniej. Jeśli kolejarze nie rozliczą projektu przed końcem 2015 r., stracą dotację unijną z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, czyli aż 270 mln zł.

Dzięki modernizacji przepustowość linii nr 226 wzrośnie trzykrotnie. Jednym z istotnych elementów prac, jakie zostaną wykonane, jest budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co poprawi warunki żeglugowe na Martwej Wiśle. Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego. 



Linia kolejowa Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny jest typową linią dedykowaną ruchowi towarowemu. Jej długość wynosi ponad 15 km, a ze względu na jej zły stan techniczny, od 2002 roku ruch pociągów odbywa się tylko po jednym torze. Obecnie jej przepustowość pozwala na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosi 60 km/h, jednak w niektórych miejscach pociągi muszą zwalniać nawet do 20 km/h.

Lista wykonawców, którzy złożyli wnioski o dopuszczenie do przetargu na przebudowę linii kolejowej nr 226:

1. konsorcjum: Rubau Polska, Construcciones Rubau, Rover Alcisa, LB Rail Systems z Warszawy, Projekt-Bud (Warszawa);
2. konsorcjum: PKP Energetyka, Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty-Łódź, Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie, Intop Warszawa, Intop Tarnobrzeg;
3. Astaldi;
4. konsorcjum: Trakcja, Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych z Wrocławia, Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, Comsa;
5. konsorcjum: Dragados, Vias y Construcciones, Electren;
6. Skanska
7. konsorcjum: Salini Polska, Impregilo, Salcef Costruzioni Edili e Ferroviarie, Salcef Polska
8. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor
9. konsorcjum: Strabag Rail Polska, Strabag, Strabag Rail, Viamont DSP, Szentesi Vasútépítő, Ed. Züblin.

Opinie (73) 5 zablokowanych

  • 270 mln (2)

    też mi kwota. ja bym tam machnął ręką

    • 52 11

    • POrt w Hamburgu płaciłby UWoj za opóźnianie to by

      nieźle zarobił. A może tak się dzieje w kondominium?

      • 2 3

    • Zdjęcie podpisane jako "wiadukt"

      Nad wodą, to chyba most, co nie...

      Komuś się już pomieszało od tego "mostku" Weissera?

      • 12 1

  • (6)

    Przydałby się jakiś alfons w PKP do ogarnięcia tego burdlu.

    • 119 6

    • W burdlu to porządek jest :P

      • 14 0

    • A umiesz czytać i jednocześnie rozumieć????

      • 7 1

    • burdelu sie mowi

      • 2 5

    • Alfons do ogarnięcia by się przydał

      Ale nie w PKP tylko w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, bo tym razem to ta instytucja ewidentnie d*py daje.
      Najpierw przeczytaj , a później komentuj.

      • 5 5

    • POdlega Zegarkowskiemu. (1)

      ten fyrtel

      • 3 5

      • Nie Zegarkowskiemu

        tylko Pan Tik Tak

        • 0 0

  • Jaki ładny niebieski kolor :) (1)

    morski:)

    • 17 7

    • A kto zapłaci za prąd?

      • 2 0

  • Nikt tym się nie przejmuje

    Brak odpowiedzialności przyczyną takiego stanu rzeczy w kraju.

    • 68 4

  • Im gorzej tym lepiej

    "Jej długość wynosi ponad 15 km, a ze względu na jej zły stan techniczny, od 2002 roku ruch pociągów odbywa się tylko po jednym torze."
    I o to właśnie chodzi dla sympatyków Wielkiego Brata.

    • 29 5

  • Urzędasy wszelkiej maści mają wszystko gdzieś. (4)

    Teraz zrobienie projektu pod względem technicznym to max 20% pracy. Reszta to walka we wszystkich urzędach. Urzędasy robią wszystko by nie przyłozyć pieczątki i nie złożyc podpisu, na zasadzie jak nie podpiszesz to nie opieprzą.....

    • 66 9

    • (3)

      Ale to nie jest wina urzędników, tylko systemu.

      • 3 16

      • Zdecydowanie to wina urzędników, są niedecyzyjni i asekuracyjni. Zawsze wymagają zapisów, które winą za wszelakie błędy wynikające z ich decyzji i tak obciążą prywatnego Wykonawcę inwestycji. To jest chore.

        • 23 1

      • A kto tworzy system?

        Urzędnicy! Banda urzędników i polityków.

        • 21 0

      • yep, urzędnik tylko wykonuje rozkazy
        Dokładnie tak jak Rudolf Hess w Auschwitz

        • 9 1

  • jak zwykle wszystko musi nabrać mocy urzędowej czyli byle głupota leży 2 tygodnie (2)

    • 56 0

    • smutna refleksja (1)

      Mylisz się!
      W Gdyni zgodę dla dewelopera na wycinkę lasu na Oksywiu (bezprawną) prezydent wydał w ciągu 24 godzin.
      Polskie urzędy...

      • 19 0

      • Deweloper sie odwdzieczy ;). Musimy sobie pomagac, no nie ;)

        • 1 0

  • znów rozwalanie firm ... (3)

    KOLEJARZE to to dobrzy i porządni pracownicy , tylko za urzędasów dorwały się PO-matoły , dlatego ta POLSKA GOSPODARKA na każdym szczeblu tak kuleje. Wywalić na zbity ryj takich gamoniowatych nieuków i niszczycieli.

    • 24 21

    • a ten wątek nie został zablokowany przez moderatora

      • 1 2

    • Zobaczysz co będzie jak PISuary podją do władzy, (1)

      dopiero będzie syf w całym kraju...

      • 12 6

      • taki urok koryta

        są przy nim łaciate, czarne, białe, żółte, ale zawsze - świnie.

        • 0 0

  • A potem będą musieli robić szybko żeby stracony czas nadgonić i wyjdzie kolejna fuszerka

    Heh, ten kraj jest źle zorganizowany...

    • 42 0

  • Może nie być inwestcji,

    ale za to zgodnie z prawem i procedurami.

    • 48 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.