Fakty i opinie

Kluczowa decyzja dla Nowej Politechnicznej wydana po niemal 3 latach

Najnowszy artukuł na ten temat

Prace nad projektem tramwaju z Moreny do Wrzeszcza jeszcze w tym roku

Ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z torowiskiem tramwajowym na wizualizacjach z 2016 roku i w rzeczywistości. Pojawił się wówczas pomysł rezygnacji z sieci trakcyjnej, więc tramwaje pokonywałyby ją na akumulatorach. mat. prasowe/ Krzysztof Koprowski

Po blisko trzech latach Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową w sprawie trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz. To kluczowy dokument dla inwestycji związanej z budową linii tramwajowej, która ostatecznie pobiec ma przez ul. Boh. Getta Warszawskiego. Wcześniej miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia trasy GP-W przez ul. Do Studzienki.



Czy czekasz na budowę ul. Nowej Politechnicznej?

tak, to ważna inwestycja, zwłaszcza dla południowych dzielnic Gdańska 66%
niezbyt, większość osób dojeżdża teraz do Oliwy, a nie Wrzeszcza 14%
nie, bo uważam, że trasa nie powinna biec ulicą Boh. Getta Warszawskiego 20%
zakończona Łącznie głosów: 2895
Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (nazywana także Nową Politechniczną) to linia tramwajowa, która docelowo miałaby połączyć górny i dolny taras Gdańska. Równolegle w ramach inwestycji powstać ma także droga rowerowa oraz chodnik.

Przetarg na projekt ul. Nowej Politechnicznej jeszcze w połowie 2015 roku wygrała firma Mosty Katowice, która opracowała wielowariantową koncepcję przebiegu trasy.

Jak przypomina Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, z uwagi na brak wskazania preferowanego wariantu przebiegu trasy, w 2017 roku miasto złożyło do RDOŚ dwa odrębne wnioski o wydanie decyzji środowiskowych:

  • wariant pierwszy zakładał włączenie się linii tramwajowej w al. Grunwaldzką ulicą Do Studzienki,
  • wariant drugi - ulicą Bohaterów Getta Warszawskiego.


Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego.
Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego. graf. trojmiasto.pl
Wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji mocno przeciągało się w czasie. Radosław Iwiński, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku tłumaczył to m.in. skomplikowanym charakterem sprawy, koniecznością weryfikacji obszernej dokumentacji, potrzebą wzywania do licznych uzupełnień złożonych wniosków czy "licznymi uwagami otrzymanymi od stron postępowania oraz społeczeństwa."

Czytaj też: Te inwestycje pilnie czekają na decyzję urzędników od środowiska

Ostatecznie w drugiej połowie grudnia poinformowaliśmy, że Gdańsk wycofał się z wariantu trasy prowadzącego przez ul. Do Studzienki.

Trasa przez ul. Do Studzienki za mocno ingeruje w tkankę miejską



DRMG przekazała, że przy takim rozwiązaniu, budowa linii tramwajowej, pociągnęłaby za sobą konieczność większych wyburzeń. Dodatkowo - podkreślali urzędnicy - uzyskanie odpowiednich parametrów na włączenie linii tramwajowej w al. Grunwaldzką w tej lokalizacji jest znacznie trudniejsze, a co za tym idzie - niekorzystne zarówno pod względem technicznym, jak i finansowym.

- Trasa przez ul. Do Studzienki zbyt mocno ingeruje w tkankę miejską. Brakuje również miejsca na włączenie w skrzyżowanie z al. Grunwaldzką. Dlatego też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu przez ul. Do Studzienki został wycofany - argumentował Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny DRMG.
Pod koniec grudnia gdańscy urzędnicy poinformowali, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dla budowy trasy GP-W. Zostanie ona przeanalizowana m.in. przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska. Możliwe będzie teraz także rozpoczęcie prac nad dokumentacją techniczną dla inwestycji.

Kontrowersje wokół budowy ul. Nowej Politechnicznej



O tym, że budowa tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego jest najkorzystniejsza, mówiło się już w 2016 roku. Pojawił się wówczas pomysł rezygnacji z sieci trakcyjnej, tak by tramwaje trasę pokonywały dzięki akumulatorom.

Warto jednak zaznaczyć, że obie wspomniane koncepcje poprowadzenia inwestycji budziły kontrowersje: mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Nie chcieli, by linia biegła okolicą, ponieważ obawiali się wywołanych przejazdem składów drgań i hałasu.

Z kolei przeciwko poprowadzeniu trasy przez ul. Do Studzienki protestowali ci, którzy chcieliby uchronić przed wyburzeniem stojące przy tej ulicy stare kamienice.

Plany dotyczące Nowej Politechnicznej zawierały różne koncepcje. Tak wyglądały poprzednie propozycje:



Nieruchomości na sprzedaż i wynajem we Wrzeszczu

Okazja !! I piętro w kamienicy - Wrzeszcz - po remoncie
450 000 zł
Gdańsk Wrzeszcz
Wynajmę Bardzo DUŻY pokój Gdańsk Wrzeszcz
1 050 zł
Gdańsk Wrzeszcz
Mieszkanie - Gdańsk Wrzeszcz/ Strzyża
2 000 zł
Gdańsk Wrzeszcz/ Strzyża

Opinie (465) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • tramwaj ma sens przy wydzielonym torowisku, długich i prostych odcinkach (15)

    ta koncepcja jest nieefektywna i kosztowna. Ale może koszty są tu zyskiem.

    • 177 48

    • Możliwe. (5)

      Lobbing bywa kosztowny.

      • 22 8

      • Może trasa Adamowicza? (4)

        • 11 14

        • Bez przesady, (3)

          nazwa już przydzielona gdzie indziej, jeśli dobrze pamiętam?

          • 10 2

          • (2)

            To chyba była ironia..

            • 13 4

            • raczej szukanie zaczepki

              • 10 7

            • i to bardzo...

              ...mendowata ironia

              • 7 12

    • (1)

      Większość trasy jest na wydzielonym torowisku, jedynie końcówka nie, ale jakoś we Wrzeszcz trzeba ten tramwaj jednak wpiąć, tak jest najoptymalniej.

      • 25 17

      • I będzie jak w Krakowie, gdzie tramwaje często mają wspólną trasę z autami, albo blisko aut. Co chwila tramwaje stoją, bo ktoś sobie zaparkował tak, że wystaje te 20cm i tramwaj nie ominie. Będzie płacz i zgrzytanie zębów. Ale polak mądry po szkodzie.

        • 27 12

    • Koszty są zyskiem (4)

      To jakaś nowa ekonomia?

      • 2 21

      • nie taka nowa, już Bareja w "Misiu" o niej wspominał

        • 19 5

      • jak nie rozumiesz to się nie wypowiadaj,czasem trzeba ruszyć touche rozumkiem, o ile coś tam masz.

        • 11 2

      • koszt ponoszony przez jednych może być źródłem przychodów (i zysków) dla innych. (1)

        Ważna jest jakość procedur ustalania kosztów i korzyści niepieniężnych - tych które ponoszą tzw. strony trzecie: czyli np. mieszkańcy okolicznych osiedli, przez który przechodzi trasa.

        • 9 0

        • Jakie zyski ma mieszkaniec moreny? Nie dość , że szaro i betonowo jest od nowo postawionych blokow. Zieleni nie uświadczysz to jeszcze przy otwartym oknie tramwaje halasują. Taka stratę a nie zysk mają mieszkańcy Moreny.

          • 3 1

    • "tramwaj ma sens przy wydzielonym torowisku, długich i prostych odcinkach" (1)

      Nie pisałbyś takich bzdur gdybyś korzystał z tramwajów w Amsterdamie. Tam, w gęstej zabudowie i na wąskich ulicach, tramwaje zapewniają znakomitą komunikację. Poza ścisłym, centrum te same tramwaje śmigają aż miło, a tam gdzie trzeba poruszają się wolno ale cały czas wożą ludzi, zadowolonych z bardzo dobrej komunikacji.

      • 11 7

      • Przecież w Amsterdamie

        Wszyscy jeżdżą rowerami

        • 3 3

  • Nowa Małomiejska, Warszawska, Małomiejska następne jakie muszą powstać z tramwajami (13)

    Plus SKM do Łostowic czy dalej do Kowal, a dobrym uzupełnieniem Nowej Politechnicznej byłoby skierowanie części tramwajów do dworca we Wrzeszczu-najważniejszego obecnie dworca w Gdańsku i całym Pomorzu.
    Wiem pomarzyć sobie można...

    • 73 28

    • Jak chcesz tramwaj do Kowal to pisz do swojego sołtysa (3)

      • 36 7

      • Patrząc na te sznury samochodów z Kowal ciągnące Świętokrzyską, Havla i zapychające miasto,

        to może i nie byłby taki zły pomysł. Pytanie tylko, czy gmina Kolbudy chciałby partycypować w tej zabawie.

        • 23 2

      • nie on wsiądzie w swoje TDI i w Gdańsku w korku nasmrodzi. Sołtysa oleje

        Gdańsk nie potrzebuje wcale komunikacji zbiorowej

        • 5 6

      • Ale bez koncepcji do Kowal to do Havla też nie powstanie

        Gdańsk bez marszałka nie da rady sfinansowac swojej części.

        • 3 0

    • Dużo tych Małomiejskich (2)

      z tramwajami ;)

      • 14 2

      • Dwie to dużo? (1)

        Stara Małomiejska i Nowa Małomiejska.

        • 3 3

        • Fajnie by bylo gdyby byly jeszcze Sredniostara Malomiejska i Stednionowa Malomiejska.

          • 9 1

    • A dla czego miasto Gdańsk z pieniędzy mieszkańców Gdańska (3)

      miałoby płacić za trasę tramwajową do wsi Kowale pod Gdańskiem?

      • 19 11

      • miasto Gdańsk za nic nie musi płacić (1)

        jedynie na rydwany i psie pisuary. Ta wiocha niech padnie bo miastem już przestaje być. W miastach komunikacja się rozwija a nie zwija.

        • 12 8

        • No właśnie w mieście się rozwija a na wsi..,..

          • 7 3

      • a kto pisze o tramwaju do Kowal?

        Dyskutujesz sam ze sobą?

        • 1 1

    • Miasto PO

      Trzy lata blokowali?

      • 8 8

    • Ta kurka odrazy metro albo kolej naziemna jak w dubaju

      • 3 2

  • I znowu koncepcje, plany, analizy... a rzeczywistość sprowadza mieszkańców do stania w gigantycznych korkach. (14)

    Za to w urzędzie kawusia, herbatka i ciasteczko, bo przecież miasto się rozwija.

    • 121 51

    • Trzy lata podlegajacy pod pis urzednicy wydawali decyzje..

      • 26 33

    • Pomyliłeś miasta. (5)

      Plany i wizualizacje a później konsultacje i w ich skutek kolejne plany i wizualizacje to w gdyni. W Gdańsku cały czas budowane są nowe drogi, linie tramwajowe, itd. nie wspominając już o prywatnych inwestycjach, których jest w Gdańsku co najmniej 10 razy tyle.

      • 15 19

      • Haha urzędniku. No to przejdźmy się po Gdańsku, może wtedy zobaczysz jaki w tym mieście panuje syf. (3)

        U was w tabelkach wszystko oczywiście gra.

        • 23 12

        • Gościu z Gdyni (2)

          Co Ty pierdzielisz za kocopoły w Gdańsku cały czas przybywają nowe inwestycje ciagle się buduje nowe drogi i nie tylko !!

          • 3 9

          • Nie jestem żadnym gościem z Gdyni, urzędniku. (1)

            • 3 0

            • Gościem na pewno nie, tylko zwykłą popierdółką , która sr. a dalej niż widzi

              • 0 2

      • i cały czas o dziesiątki lat za póżno. Te drogi powinny być kilkupasmowe i być wybudowane na długo przed sprzedaniem terenów deweloperom.

        Czegoś nadal nie rozumiecie tam w urzędzie? :)

        • 17 4

    • Może warto się zastanowić kto te korki powoduje (5)

      A powodują je lenie, albo oszczędni inaczej, którym się wydaje, że komunikacja nie dla nich, komunikacją podróżuje bieda. Tymczasem tramwaje i autobusy do oliwy są pełne ludzi, których telefon jest wart więcej niż niejeden szrot robiący korek.

      • 10 11

      • (4)

        Bzdura. Korki powodują biurowce w centrum i domy na przedmieściach, czyli polityka urbanistyczna miasta.

        • 14 1

        • korki są powodowane wieloma czynnikami (2)

          uzależnienie mentalne od samochodu i ograniczenie wyobraźni wielu urzędników i mieszkańców są jednymi z najważniejszych przyczyn powstawania korków. Sposobem na sensowny rozwój systemu mobilności w mieście jest tzw. transit oriented development (budowa miejsc pracy w pobliżu stacji szybkiej kolei miejskiej) oraz zarządzanie popytem na transport - zwłaszcza na parkowanie: restrykcyjna polityka parkingowa w centrum miasta dobrze obsługiwanego transportem szynowym (SKM i zelektryfikowana PKM).

          • 2 4

          • Nie

            Miejsca pracy (i rozrywki, społeczne) powinny znajdować się w dzielnicach mieszkaniowych - tzw mix function.
            Błędem jest tworzenie sypialni i na drugim krańcu miasta dzielnicy biurowców.

            • 4 1

          • nie, żaden nie ma racji

            to wszytko już było i świat z tymi problemami od dawna się zmaga...

            Głównia, choć nie jedyna przyczyna to centralizacja dochodów, wywołana przez zagarniająca władzę i kasę klasę próżniaczą. To powoduje powstawanie skupisk "dobrobytu", do których migrują pracownicy...
            A nikt nie chce ponosić tego kosztów...
            Wszelkie rozwiązania to walka ze skutkami a nie z przyczynami...
            Którymi jest ograniczenie umysłowe kacyków, którzy przez centralizację ułatwiają sobie robotę... Ale najważniejszy czynnik to lęk o konkurencję.
            Bo ktoś inny może na tym zarobić!!!
            Co przeszkadza aby "mordory" powstawały w Słupsku, Grudziądzu czy Szczecinku?
            Albo, po prostu, gdzieś w polu pod Kościerzyną? A nawet w pobliżu sypialni koło obwodnicy. Albo w Gdyni?

            • 4 0

        • Ale co jakby w mieście były domy a biurowce poza miastem to by korków nie było ?

          • 6 1

    • korki powoduje nadmiar samochodów i wygodnictwo kierowców

      problem polega na tym, że znaczna liczba mieszkańców i urzędników uważa, że to jest problem do rozwiązania przy pomocy rozbudowy sieci dróg szybkiego ruchu, a nie działań na rzecz usprawnienia komunikacji szynowej (typu kolej lokalna) oraz komfortu i bezpieczeństwa dostępu do jej przystanków i stacji dla pieszych i rowerzystów.

      • 3 6

  • Ale się uwinęli (8)

    Raz dwa, nie ma co. Centralne władze opóźniają rozwój miasta!

    • 89 64

    • Centralny Adamowicz i Centralna Dulkiewicz.

      • 25 9

    • Uffff (3)

      ."ci od środowiska" to jakieś straszne niemoty intelektualne lub prowadzili celowe działanie....Teraz gdy wszystkie papierki zostana załatwione, może sie okazać, że UE ,dzięki polskiemu rzadowi, obetna dotacje...i nic z tego nie wyjdzie.A wszystko przez to, że dla mieszkańców "Getta" najwazniejszym problemem stał sie nie ewentualny hałas, lub wyimaginowane drgania, bo jedno i drugie w obfitości maja z al.Grunwaldzkiej,ale przyziemny problem....gdzie zaparkuje swój samochód !

      • 12 16

      • Dla ciebie może przyziemny problem (1)

        A dla mnie najważniejszy.
        Wy lewicowcy nienawidzicie normalnych ludzi i ciągle wam w głowie inżynieria społeczna

        • 4 1

        • Normalnych ludzi...powiadasz

          Oj tak, polski kierowca to z natury "normalny ludź".Jeździ szybko i bezpiecznie, nawet po papierosy na druga stronę ulicy musi jechać samochodem a sam samochód zaparkował by na klatce schodowej lub na wycieraczce pod drzwiami....no i w jego mentalności ciagle tkwi mniemanie , że ta czesto kupa złomu jest synomimem luksusu i bogactwa

          • 3 5

      • pytanie kto jest ważniejszy: kilkudziesięciu kierowców na Politechnicznej czy kilkanaście tysięcy kierowców na górnym tarasie

        • 4 4

    • (1)

      Dla porownania: Po 3 latach od narodzin dziecko calkiem swobodnie operuje jezykiem, chodzi, biega...; 3 lata trwaly moje studia inzynierskie... a tym bezczelnym ludziom tyle czasu zajelo przeanalizowanie przebudowy kawalka ulicy. To nawet nie sa kpiny tylko celowe opoznianie i dzialanie na szkode nas wszystkich. Ci, ktorzy sie pod tym podpisali powinni pojsc do wiezienia.

      • 13 10

      • Podejrzewam, że w RDOŚ

        Też są permanentne braki kadrowe na kluczowych stanowiskach, tak jak we wszystkich urzędach państwowych... Nie brakuje tam tylko kadry derektorów i managerów z bożej łaski a jak trzeba coś w końcu zrobić, przeanalizować, wydać to papierek wędruje na sam dół do jednego z kilku wykształconych fachowców, którzy są zarzuceni robotą... za marne grosze.
        Powrót papierka z decyzją "na górę" też trwa bo każdy dyr musi dodać niepotrzebne 3 grosze i jeszcze trzeba sprawdzić polityczną poprawność etapu... :)

        • 5 1

    • Januszku nie licz że nasz przed sobą podobnych i**otów i ignorantów jak ty sam.

      • 0 0

  • To ruch w dobrą stronę! PiSowscy urzędnicy po złości blokował decyzję przez 3 lata - gorzej niż w PRL. (6)

    • 104 148

    • Najgorsze jest to,że dzieci udzielają się.

      • 24 5

    • PiS konsekwentie realizuje swoje obietnice - polski w ruinie. Psujac i niszcząc co się da, i blokując rozwój. (1)

      • 23 35

      • Biednyś człowieku umysłowo.

        • 14 8

    • jaki pis człowieku. (1)

      O tramwaju przez do studzienki to ja słyszę od 20stu lat.

      • 20 2

      • Słyszałeś kiedyś kawał o tym ze prędzej tramwaj na morenę dojedzie ?

        To co było niemożliwe stało się możliwe

        • 4 0

    • Ci wredni pisowcy kaza sterczec starym ubekom pod sadami. Zabrali im po 8-10 tysi ubeckich emeryturek i daja ochlap w postaci 2 000 plnow. Serc nie maja ci pisowi oprawcy!! Jak zyc panie plemierze?

      • 9 4

  • (10)

    Ta trasa powinna iść rezerwa terenowa przy sądzie i parku Naukowo Technologicznym (obsługa nowych terenow/osiedli jak np słoneczna morena), a nie przez całą morene i jakimiś wymysłami typu tunel... Inaczej nie będzie atrakcyjna czasowo i nikt nie zmieni auta na tramwaj. Nie wiem dlaczego ten wariant nie jest już wcale rozpatrywany.

    • 123 32

    • Nie wiesz, bo się nie znasz. (4)

      Najlepiej weź mapę miasta i narysuj linię prostą od A do B i potem krzycz, ze tak ma to wyglądać...

      • 6 22

      • (2)

        Ale wiesz ze tam jest ta rezerwa terenowa właśnie pod planowaną już dawno trasę (wychodząc z Nowej Bulonskiej, przy sądzie, ppnt i wzdłuż Sobieskiego), tylko teraz zaczęli kombinować z przebiegiem?
        Przecież to najszybsza możliwa trasa z Jasienia i dalej Południa do Wrzeszcza, a nie objeżdżanie górą dokoła.

        • 36 5

        • (1)

          Dla mnie to i lepiej. Im dalej od mojego domu linia tramwajowa, tym ciszej. W letnie wieczory, na Suchaninie, już wystarczająco słychać tramwaje. Współczuję mieszkańcom domków, którzy przed nieruchomością będą mieć linię tramwajową. łup łup łup łup piiiiiiiii...

          • 11 25

          • i to jest odpowiedź, być może, dlaczego nie rezerwą

            lobby Panie i Panowie lobby

            • 3 0

      • A zmieniają na tramwaj czy autobus? Choćby był za darmo ?

        Nie

        • 6 1

    • trasa tramwaju... (1)

      Na Chrzanowskiego ,we Wrzeszczu zrezygnowano ze zbiornika retencyjnego....jak szaleć to szaleć...zrezygnujmy ze zbiornika przy Wileńskiej, skarczójmy durne ogródki działkowe w środku Miasta i skierujmy linię pod estakadą Rakoczego do Nowej Bulońskiej...odrobina sensu to jest...a nie doładować Jaśkową tunelem bez przystanku!

      • 12 10

      • Tak jest zarezerwowana Nowa Politechniczna w planach zagospodarowania uchwalonych przez Radę Miasta

        Czy Pani Prezydent może wyjaśnić dlaczego trasa nie pójdzie tym najlepszym przebiegiem, obsługującym nowe osiedla jak Słoneczna Morena?
        Przebiegiem zgodnym z planami zagospodarowania.

        • 11 0

    • Też tego nie rozumiem, linia na Morenę jest: (1)

      droższa, nie przyspieszy dojazdu z Południa do Wrzeszcza, potępiana przez wielu mieszkańców Moreny (utrata całej masy miejsc parkingowych) ale ktoś nadal lobbuje za tym rozwiązaniem

      • 18 10

      • No tak, najgorsze co może się stać to utrata miejsc parkingowych

        A że tramwajem może być szybciej niż jak samochodem w korku, a już na pewno szybciej niż autobusem to już nikt nie widzi i tylko hejt się leje. I te argumenty, że niby każdy codziennie wozi tonę kafli i jak niby ma to zrobić tramwajem...

        • 14 24

    • Oczywista oczywistość!

      Każdy kto tamtędy się kiedykolwiek przeszedł widzi to nawet jeśli nie posiada żadnego wykształcenia

      • 2 0

  • (7)

    Szkoda że przez PG nie puścili...

    • 106 18

    • to prawda, ale to bucowe zachowanie PG jest powodem. nie chcieli sie zgodzić po złości miastu, (3)

      • 21 15

      • Po złości miastu? (1)

        Dla czego Politechnika Gdańska miałaby robić coś po złości miastu, z którym jest tak związana.
        Swoją płytką wypowiedź uzasadnij, tylko rzeczowo.
        P.S.
        "Bucowe" zachowanie PG? Myślę, że kompleksy swoje ujawniasz, nie udało ci się dostać/ukończyć PG? No cóż, nie każdego na to stać.

        • 12 22

        • mogli zrobić tunel na terenie PG i jak metro, gora nie ucierpi a bimbaj dalej do góry wzdłuż sobieskiego, tam, gdzie

          płyni skanalizowany potok i puścili rury z ciepłem. Juz widze jak wyburzają te nowe bloki przy fiszera/bohaterów...

          • 5 3

      • no bo złośliwie przecież już zdążyli zainwestować w teren który miasto dobrowolnie oddało, złośliwie zrobili budynek ze specjalnie przystosowanym pomieszczeniem do wrażliwej na drgania aparatury.
        Szczytem złośliwości było wykorzystanie dofinansowania UE do rewitalizacji terenu, w końcu teraz mogą się przysłaniać tym że musieliby oddać kwotę dofinansowania :)

        • 20 5

    • To już wina władz PG

      Ale takiego betonu jeszcze długo nie skruszysz

      • 12 8

    • Dobrze byłoby też przedłużyć tramwaje dalej, aż do Niedźwiednika

      a potem w dół do Galerii Bałtyckiej - miejsca akurat tam nie brak. Wtedy byłoby najlepsze połączenie centrum Moreny z centrum Wrzeszcza. Dodatkowo im więcej "pętelek" tym większe możliwości zorganizowania objazdu, gdy coś się zepsuje. Teraz jest praktycznie jedna główna linia i jeden zepsuty tramwaj czy awaria trakcji paraliżuje cały ruch.

      • 21 5

    • chcieli, ale musieli

      dulczwskiej I jej expertom tlumaczyc ze, to zle wplywa na pomiary czulymi aparatami w laboratoriach

      • 8 4

  • trasa przez Morenę jest bez sensu (13)

    godziny jechania, gdy tym czasem do Wrzeszcza jedzie mnóstwo autobusów znacznie krócej

    • 130 48

    • sam jesteś bez sensu. Jak najardziej jest to korzystne rozwiązanie (1)

      bo przy korkujacej sie jaskowej gdzie autobusy stoja w korku to jest przyjemna alternatywa.
      no chyba ze proponujesz buspasy na całej dlugosci jaskowej czyli w zasadzie zamkniecia jej dla jakichkolwiek innych pojazdów.

      • 33 17

      • A jaki będzie zatem czas przejazdu z Moreny do Wrzeszcza na kolejkę SKM?

        Bo prawdopodobnie nadal szybciej będzie autobusem w korku niż tym śmiesznym tramwajem, który dowiezie Cię do Wrzeszcza, ale zanim skręci i dojedzie w stronę węzła komunikacyjnego włączając się na ruchliwą Zwycięstwa/Grunwaldzką. Ten tramwaj w ogóle jest bez sensu i tylko zwiększy korki na węźle Rakoczego/Bulońska/Jaśkowa. Problem z korkami na Jaśkowej nie polega na braku buspasów, lecz na mizernym rozwiązaniu skrzyżowania przy Manhattanie oraz skrzyżowania Jaśkowej z Wileńską i Rakoczego. Samą Jaśkową jedzie się zgrabnie, tylko problem jest na tych dwóch węzłach. Zwiększenie ruchu tramwajowego na tych skrzyżowaniach nic nie ułatwi.

        • 0 0

    • skąd wziąłeś te "godziny jechania"? (1)

      • 6 2

      • no dobra

        40 minut

        • 6 3

    • jak sie tramwaj zepsuje to jeszcze dluzej (2)

      a ze tam prad bedzie siadal to jest pewne.

      • 5 8

      • A jak się samochody zderzą to autobusem jeszcze dłużej

        • 5 3

      • dokładnie, we wrzeszczu problem z prundem jest, a do tego prond nie lubi płynonć do góry...

        • 9 4

    • Jechałeś autobusem?

      Autobusy wcale nie są szybsze. Snują się w korkach.
      A będzie gorzej po otwarciu al. Adamowicza - Morena i Jaśkowa Dolina zatkają się kompletnie. Wtedy to piechotą będzie szybciej, niż autobusem.

      • 26 1

    • metro podziemne powinni wybudowac (2)

      • 3 3

      • Chyba z metra w godzinach szczytu albo zimą nie korzystałeś (1)

        Metro wydaje się wygodne tym, co nim nie jeździli.

        • 3 2

        • koszt budowy 1 km linii metra jest kilkanaście razy wyższy niż koszt budowy 1 km linii tramwajowej

          • 2 0

    • Nowa bulonska zamuruje Jaśkową do końca (1)

      I nie będzie już jak zjechać do Wrzeszcza.

      • 13 1

      • całe szczęście z Moreny do Wrzeszcza biegnie droga dla rowerów

        Korzystałem z niej wielokrotnie w godzinach szczytu na dojazd do Wrzeszcza i dalej śmigałem SKM korzystając z opcji rower+ kolej+ MEVO.

        • 3 4

  • (5)

    Super artykuł, będa trole miały co robić -:)

    • 34 33