• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Kolej Metropolitalna coraz bliżej. Jest projekt, są pieniądze

Maciej Naskręt
14 maja 2012 (artykuł sprzed 10 lat) 
Opinie (184)
Tak będzie wyglądać stacja Gdańsk - Matarnia w ciągu planowanej Kolei Metropolitalnej. Wizualizacje pozostałych stacji można znaleźć w galerii pod artykułem. Tak będzie wyglądać stacja Gdańsk - Matarnia w ciągu planowanej Kolei Metropolitalnej. Wizualizacje pozostałych stacji można znaleźć w galerii pod artykułem.

W ręce samorządowej spółki PKM trafił projekt budowlany Kolei Metropolitalnej na odcinku z Wrzeszcza do Osowej. Inwestycja zostanie dofinansowana ok. 501 mln zł z kasy Unii Europejskiej. Przetarg na budowę ma ruszyć w czerwcu.



Przebieg Kolei Metropolitalnej. Przebieg Kolei Metropolitalnej.
Biuro projektowe - Transprojekt Gdański - przekazało władzom samorządowej spółki PKM S.A. ostateczną wersję projektu budowlanego Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej. Za projekt kolejarze z województwa zapłacą gdańskim projektantom niecałe 5 mln zł.

Spółka PKM uzyskała niemal całą niezbędną do rozpoczęcia budowy Kolei Metropolitalnej dokumentację - m.in. studium wykonalności, koncepcję programowo-przestrzenną, analizę marketingową, raport oddziaływania na środowisko, projekt budowlany i decyzję lokalizacyjną. Teraz pozostaje władzom samorządowej spółki złożenie wniosku u wojewody o udzielenie pozwolenia na budowę kolei. Jego zgoda da ostatecznie zielone światło do realizacji inwestycji kolejowej. Przetarg na budowę linii kolejarze planują ogłosić w czerwcu.

Czy Kolej Metropolitalna ułatwi ci podróże?

Tymczasem w poniedziałek marszałek województwa - Mieczysław Struk - podpisze umowę o dofinansowanie budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z władzami Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wcześniej wniosek o dofinansowanie pozytywnie zaopiniowało Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

- Spółka PKM otrzyma finansowy zastrzyk z Unii w kwocie ok. 501 mln zł - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM. - Z tych pieniędzy będziemy finansować nie tylko budowę. Część tej kwoty zostanie wydana na odszkodowania za wykupione tereny pod linię kolejową. Rozmowy z właścicielami rozpoczną się w czerwcu - dodaje rzecznik prasowy.

Przypomnijmy, że do tej pory spółka PKM przeprowadziła niezbędne konsultacje społeczne, prace saperskie i dendrologiczne wzdłuż całej linii, a także międzynarodowy konkurs architektoniczny na przystanki, który wyłonił przyszły kształt stacji Kolei Metropolitalnej.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ostatecznie 742 mln zł (netto), z czego ok. 501 mln zł pochodzić będzie z wspomnianego wcześniej unijnego dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową nr 201 Gdynia - Kościerzyna.

Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w nieco ponad 20 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w 2015 roku.

Miejsca

Opinie (184) 8 zablokowanych

  • piosenka jadących na mecz (13)

    Na peronie stoi psiarnia, wysiadamy to Matarnia

    • 139 37

    • i tyle (12)

      może w końcu zrobi się luźniej na spacerowej, i tyle

      • 6 0

      • Podziękujemy budyniowi (11)

        za to że jak robił remont spacerowej to przemalował ją tylko a nie dodał dodatkowych pasów.

        • 15 10

        • podziękuj lepiej ekologom (10)

          którzy uznali że dodatkowe pasy zagrożą ekosystemowi Trójmiejskiego Parku

          • 20 5

          • Budyniowi zawdzięczamy malownicze zakręty na leśnym odcinku (9)

            dzięki któremu kierowcy nie widzą, co jest za zakrętem i dostają takiej dawki adrenaliny, że poranna kawa jest zbędna.

            • 6 17

            • A po co ci jest ta widoczność (6)

              Rozumiem sam sobie taką adrenalinę fundujesz próbując wyprzedzać. Gratulacje, a powiedz ile jedziesz jak robisz ten manewr. Bo coś mi się zdaje, że nie robisz tego zgodnie z przepisami. Jedź zgodnie z przepisami, a na pewno dojedziesz spokojnie.

              A ilość pasów nie ma znaczenia, skoro na początku i na końcu są skrzyżowania, które i tak zatamują cały ruch.

              Fajnie tak słuchać, że budyń to, budyń tamto. Ciekawe kim on jest, że odpowiedzialny jest za wszystko "zło" w naszym mieście.

              • 26 3

              • I ciekawe kto byłby lepszy, bo póki co konkurencja się nie pojawiła. Zawsze mozna znaleźc słabe punkty ale Gdansk wygląda coraz lepiej, sporo się buduje nowych dróg, scieżek rowerowych itp. Ale jak wiadomo, bez wiecznego psioczenia na wszystko nie byliysmy sobą...

                • 8 1

              • Nie chodzi o wyprzedzanie (3)

                Zresztą tam są 2 pasy. Problem w tym, że jadąc przepisowe 70 nie widać, że za zakrętem zaczyna się korek. Jeśli jest choćby mokro (a to odcinek leśny, więc rosy nie brak rano), to przy ostrym hamowaniu ląduje się na barierkach i kasuje kufry tych, którzy mają pecha stać ostatni w tym korku.

                • 4 3

              • A no tak bo nic przed tobą nie jedzie nigdy (2)

                Skoro są zakręty i widoczność jest mała to zmniejszasz prędkość do takiej, która zapewni ci spokojny dojazd do pracy. Po drugie przy przepisowej prędkości większość drogi pokonałbyś 50km/h, a nie 70. Proponuje popatrzeć jeszcze raz na znaki, a zrozumiesz, w którym miejscu jest 70, a w którym 50. Po drugie przy rzeczywiście przepisowej jeździe nie miałbyś problemów z dohamowaniem.

                Ale pewnie siedzisz na zderzaku to i widoczność masz słabą. Zachowaj odrobinę odległości, a nie będziesz miał z tym problemów.

                • 6 0

              • w większości się z Tobą zgodzę

                ale większość spacerowej to 90 km/h. Jadąc w góre - tuż za leśniczówką jest znak "koniec obszaru zabudowanego" i "koniec zakazów". Czyli można jechać 90 km/h aż do ronda przy Castoramie.

                • 1 0

              • Pudło

                Ja akurat znam tę zakręty jak własną kieszeń i wiem czego się spodziewać, ale czasem muszę hamować przed takim "tancerzem", który spanikował i depnął heble do deski wpadając w poślizg pakując się bokiem na mój pas.

                A 50 jest tam, gdzie już widać zakręty, choć dla niektórych to widok radaru pełni funkcję tego znaku. No, ale jak ktoś z definicji nie czyta tych okrągłych na słupkach...

                PS. Weź pod uwagę, że nie każdy jeździ osobówką z hamulcami jak żylety. Niektórzy mają cięższe auta i z górki nie jest łatwo się takim zatrzymać, więc widok takich ewolucji nie jest niczym miłym nawet zachowując właściwy odstęp i prędkość.

                • 1 0

              • na końcu każdej ulicy są skrzyzowania

                • 0 0

            • przed zakrętami się nie wyprzedza, tumanie jeden

              • 0 0

            • Re: Budyniowi zawdzięczamy malownicze zakręty na leśnym odcinku

              a ścieżka rowerowa jest tylko do połowy spacerowej, bo jakiś urzędnik zapomniał o tym punkcie w umowie i Budyń to podpisał.

              • 0 0

  • dla kogo ta kolej? (27)

    ale tak szczerze , dla kogo ?

    • 40 219

    • (5)

      Dla mnie, dla Pana, dla Pani, dla społeczeństwa...

      • 83 5

      • pieniądze są, projekt jest, tylko teraz trzeba trzymać kciuki żeby ekologi się nie przypałętały

        • 20 1

      • I dla mnie też, mam na bilet.

        • 9 0

      • ja już to kobiety mają pierwszeństwo, buraku (2)

        • 1 9

        • rąbani szowiniści (1)

          • 3 3

          • teraz szowinistą nie jest ten co dyskryminuje a ten co nie uznaje przywilejów...

            • 1 0

    • Dla mnie

      a co?

      • 35 1

    • Kolega chyba mieszka w dzielnicy, w której nie ma przystanku

      więc automatycznie uznaje wydatek za zbędny

      • 67 1

    • Ale już będzie po meczach euro, to po co? (3)

      • 2 52

      • a mieszkańcom nic się nie należy? może tylko dla przyjezdnych powinni budować?

        • 27 0

      • (1)

        to myślenie jest najgorsze. tak jak z autostradami - nie zbudują to płacz że przyjezdni nie zobaczą, nie dlatego że my nie będziemy mieli. a jak z opóźnieniami? skandal bo obcokrajowcy nie zobaczą, to nic że opóźnienie wyniesie np 2 miesiące i po tym czasie my będziemy mieli daną drogę czy coś tam innego, najgorzej że Anglik czy Niemiec nie zobaczy.

        Tylko ze za granicą jak na mecz ludzie szli przez pole kukurydzy bez żadnego dojazdu to się nie przejmowali. To tylko polskie kompleksy

        • 10 0

        • proponuje ogłosić żałobę narodową- za całokształt.

          • 3 1

    • dla osiedli które stanowią większośc gdańska (3)

      dla całego południowego gdańska ,młodych rodzin itd... napewno nie dla euro bo euro każdy ma w d*pie ; )

      • 36 5

      • południowego gdańska? zobacz przebieg (2)

        kolejka omijająca wszystkie ważne osiedla szerokim łukiem. z Wrzeszcza do Osowej przez Rębiechowo ( bo do Banina jeszcze ponad 2 km) W Osowej też zatrzyma się 2-3 km od nowych osiedli, przystanek na strzyży? gdzie są tramwaje i autobusy, Jasień - 2 km od nowych osiedli, itd to pieniądze wydane w błoto. Aby korzystać z tej kolejki trzeba będzie dojechać do niej rowerem a dojazd do Wrzeszcza niczego nie rozwiązuje.

        • 12 29

        • Jasień się buduje (1)

          na potęgę

          • 7 0

          • Od następnego roku będzie tam centrala BPH.
            To ładnych parę tysięcy luda każdego dnia. Część wybierze kolej metropolitalną.

            • 0 0

    • też sie zastanawiam (4)

      Banino? Kiełpinek? Brentowo? Smiech na sali.
      Miszkańcy kilku malutkich bloków i kilkunasu domków na matarni?
      Pracownicy IKEI?
      Mieszkańcy doskonale skomunikowanego (po zbudowaniu słowackiego) niedźwiednika gdzie autobusem można jechać w każdym kierunku?
      Mieszkańcy osowy dojeżdżający nam autobusem? Jakoś tego nie widze.
      Chyba tylko lotnisko ale czy po modernizacji słowackiego bedzie miało to jakikolwiek sens?

      • 10 31

      • (2)

        przejedź się - najlepiej rowerem i zobacz, co się dzieje na terenach między Moreną i Rębiechowem, a potem do Urzędu Miejskiego w celu zapoznania się z planem rozbudowy miasta - być może doznasz "olśnienia"

        • 30 2

        • no poligon - wiem. (1)

          Ale czy nie lepiej pościć autobus używając infrastruktury która i tak będzie musiała być i która bedzie doskonale skomunikowana zarówno z moreną i nową armii krajowej niż wykładać grubą kasę na budowę lini z której będą korzystać głownie dzieci jeżdzące do szkoły?

          • 0 23

          • nie lepiej

            bo przecież właśnie chodzi o to, żeby nie autobus bo ten stoi w korkach, a kolej nie...

            • 4 0

      • dla mnie Buraku

        a czy ty myślisz, że ludzie nie pracują w firmach przy lotnisku i na Matarni, przejedź się tam autobusem zobaczymy ile postoisz w korkach, a tak to idealnie będzie można dojechać koleją.

        • 0 0

    • dzięki tej kolei otrzymasz szansę zobaczenia "kawałka świata": inne dzielnice, lotnisko, las, trasę słowackiego

      • 20 0

    • Nie dla idiotów.

      I tyle w temacie, smętku blady.

      • 13 0

    • JAK TO DLA KOGO? DLA BUDOWLAŃCÓW, INSPEKTORÓW NADZORU, ITD.

      BEZDOMNI BĘDĄ SIĘ MOGLI PRZESPAĆ, SAME POZYTYWY. TRZEBA BĘDZIE TYLKO JESZCZE ZWOLNIĆ 500 NAUCZYCIELI, ZATRUDNIĆ 1000 URZĘDNIKÓW, I ZNOWU KOGOŚ ODCZAROWAĆ OD PRACY. URZĄD JEST NAJWAŻNIEJSZY!!! NASZA GDAŃSKA DUMA. BUDYŃ ZE SWOJĄ ŚWITĄ.

      • 2 12

    • Dojazd koleją na lotnisko. (2)

      Jeszcze jakieś pytania?

      • 12 1

      • z Wrzeszcza - też mi radość (1)

        • 1 13

        • owszem radosc

          posciag nie stoi w korkach i mozna zaplanowac na ktora sie bedzie na lotnisku. Ja napewno bede uzywal zamiast taxi.

          • 10 0

  • BAJER oby sie spełnił. (1)

    Pieniądze są, projekty też ale ilu "ciekawych" do podziału? Autostrady tez są tylko ze nie na czas. Co z tą koleją?

    • 42 7

    • Nie chodzi wyłącznie o "znajomych królika", ale też wiarygodność podwykonawców.

      Najbliższy przykład to gdyński PPNT. 100% finansowania zapewnione, ale hiszpański podwykonawca nie płaci za wykonane roboty polskim podpodwykonawcom. W efekcie roboty wykończeniowe stanęły, bo robotnicy nie dostali wypłat z ostatni kwartał.
      A niby finansowanie zapewnione w 100%, niestety nie ma bata na nieuczciwego podwykonawcę. Monterzy okupują UM i chcą pośrednictwa prezydenta w sporze z pracodawcą.
      Bordello polacco.

      • 1 0

  • myślę że ta kolej za ogromne pieniądze podzieli los odcinka do Nowego Portu (2)

    przystanki oddalone od osiedli

    • 30 60

    • niech ktoś mi powie..

      Np. Morena (hmm podobno Jasień...) - przecież on ma być w szczerym polu. Z Myśliwskiej od pętli daleko, od Jasienia to już w ogóle eskapada..

      • 4 3

    • trasa OK

      ale jakie tam beda jezdzily pociagi? SKM??? Przeciez SKM pod zadne wzniesienie nie podjedzie.

      • 1 3

  • już widzę jak wszystkie firmy (1)

    typu budimex,skanska,mostostal, HB, i iinne czeskie konsorcja się rzuca na to....i wygrają ci co... halę ,karczemki :) b.tanio i dobrze :)

    • 26 2

    • To ty jesteś ten widzący z Człuchowa?

      • 4 3

  • a co z odcinkiem do lotniska w Kosakowie (10)

    kolej miała jezdzić również do planowanego cywilnego lotniska w Kosakowie - Gdyni i nagle widać wycięto ten odcinek z projektu

    • 32 36

    • Najpierw Gdynia musi się zdecydować, czy chce należeć do metropolii.

      • 43 17

    • (1)

      Nigdy nie było tego odcinka w projekcie

      • 14 6

      • pierdzisz głupoty. gdy-kos było w planach i może wciąż jest, nie wiem, bo

        dziennikarze ostatnio piszą tylko o gdańskim odcink - co tydzień te same wizualizacje i teksty.

        • 5 1

    • gdynia? (5)

      wpierw musi powstac takie lotnisko a potem szczurek musi dać kase na te trase bo przeciez gdańsk nie będzie mu budował kolei , a szczurek uznał , ze nie chce nalezec do metropolii

      • 16 9

      • A od kiedy to Gdańsk buduje KM??? (1)

        to projekt wojewódzki,a mowa jest o Gdańsku bo w Gdańsku wcale nie ma infrasturktury. Torowisko w kierunku Gdyni już jest i wymaga jedynie modernizacji..... przypominam że to odcinek z Rębiechowa do Gdyni jako jedyny miał być gotowy jeszcze przed Euro ale oczywiście PKP i urzędasy dały ciała.

        • 14 1

        • dobrze mówisz. dodam że pkm miała łączyć również lotnisko gdynia-kosakowo.

          i że puding wolał tramwaje do rębiechowa niż kolej, potem coś gadał o wspólnych torach dla pkm i tramwjów, dziamdziak.

          • 9 1

      • gdyby to gdańsk budował pkm to mój nówka-synek by nie dożył

        .

        • 6 2

      • gdańsk???

        gdańsk to daje 0,5 mln zł do tego projektu:

        pkm-sa.pl/glowna/wp-content/uploads/2012/05/PKMprezentacjaOK_UMWP_14052012.pdf

        • 0 0

      • "należeć do metropolii"

        Metropolii = Gdańska? :):):):) Śmiech na sali, gdańszczanie reprezentujący podobne poglądy uważajcie żebyście się nie obudzili pewnego dnia w mazowieckim, bo duma was już prawie tak wielka jak warszawkę rozpiera... POKORY!!!!

        • 1 0

    • NIE DLA PSA KIEŁBASA:)

      • 3 4

  • Miała być oddana w 2014 r. (6)

    jeszcze nie rozpoczeli prac a juz roczne opóźnienia...

    • 59 10

    • odcinek lotnisko osowa miał być przed euro!

      Wywalić dyrektora PKM na zbity pysk!

      • 14 6

    • I tak lepiej niż z elektrownią atomową, której początek co roku odsuwa się o 2 lata. (1)

      Czyli projekt "znikający punkt".

      • 12 0

      • i oby nigdy nie powstała

        jw.

        • 5 12

    • (1)

      Same prace to pikuś, najwięcej zachodu jest z samymi przygotowaniami. Ale jak ktoś nigdy nie pracował w żadnej większej firmie to tworzy takie komentarze...

      • 3 1

      • Pewnie....

        lepiej przez 5 lat robić projekty i wizualizacje a potem "wieszać psy" na firmach budowlanych, że przez rok nie potrafili wybudować...
        W Polsce proces inwestycyjny trwa tak długo, bo brakuje fachowców wśród urzędników którzy wszelkie decyzje odwlekają miesiącami.
        Tak było np. z autostradami i drogami ekspresowymi.

        • 1 1

    • Wszystko miało być przed EURO, bo można było podciągnąć pod "specustawę"...dlatego mistrzostwa się skończą a przez kolejne 2-3 lata będziesz korzystał z wciąż oddawanych dróg, kolei, tuneli, wiaduktów. Ale niestety, barany nie rozumieją tego

      • 0 0

  • Te przystanki to koszmar (11)

    Przedstawiają jakąś wizje artystyczną ale nie są na pewno funkcjonalne z punktu widzenia pasażera.

    • 69 19

    • (9)

      Jak dla mnie, może być. Ważne, że jest winda.

      • 3 7

      • (7)

        oczywiscie jak będzie wiało, padał deszcz lub śnieg to gdzie schronią się oczekujący pasażerowie?

        • 14 2

        • W windzie

          • 37 0

        • ... (3)

          Wg. najnowszej wersji projektu przystanki będą kryte.

          • 1 3

          • gdzie jest ta wersja dostepna do obejrzenia? (1)

            ?

            • 1 0

            • Np tu:

              w w w.pkm-sa.pl/glowna/aktualnosci/trwaja-prace-nad-projektem-budowlanym-pkm/

              • 0 0

          • czym i przez kogo kryte ;)

            • 1 0

        • Według najnowszej wersji projektu nie bedzie padał deszcz ani snieg więc się ciesz z kolejki i nie marudź.

          • 13 1

        • Składy będa jeździć według rozkładów, więc nikt nie będzie musiał czekać.

          Po wyjściu z dworca nad chodnikiem też nikt ci dachu nie zbuduje!

          • 0 2

      • Co tam winda. Ważne że jest peron

        • 10 0

    • gipsowi się podoba

      • 2 1

  • spokojnie-będzie to ocenimy. (1)

    • 27 8

    • wtedy juz tylko ocenianie ci pozostanie, bo nikt tego nie zmieni.. jak dworca w gl w gdyni

      • 7 0

  • to dobrze, że powstaje (4)

    Ale projekty tych przystanków, to kupa nieszczęścia, z przewagą kupy w kolorze biegunki krwotocznej.
    ja się pytam, kto i ile wziął w łapę za przepchnięcie tych g@wnianych przystanków zamiast konkurencyjnego, naprawdę przyzwoitego projektu.

    • 60 9

    • Projekt przystanków zrobiło biuro komunalne

      które wygrało konkurs w którym "żyri" składało się z samych "profesorów" którzy są 67+ :)

      • 14 0

    • guano jest dziś trendy - patrz ECS

      • 8 0

    • patrz a jakoś gruba warstwa styro i oczojebny zielony/żółty na budynkach większości z Polaków nie przeszkadzają. Jeśli materiały użyte do tego czerwonego daszku będą dobre to całość będzie całkiem dobrze wyglądała.

      • 1 4

    • Nie ma problemu...

      ...jak DB przejmie zarządzanie koleją metropolitalną to zmieni przystanki na swoje ładniejsze - niemieckie.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.