• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna coraz bliżej. Jest projekt, są pieniądze

Maciej Naskręt
14 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Tak będzie wyglądać stacja Gdańsk - Matarnia w ciągu planowanej Kolei Metropolitalnej. Wizualizacje pozostałych stacji można znaleźć w galerii pod artykułem. Tak będzie wyglądać stacja Gdańsk - Matarnia w ciągu planowanej Kolei Metropolitalnej. Wizualizacje pozostałych stacji można znaleźć w galerii pod artykułem.

W ręce samorządowej spółki PKM trafił projekt budowlany Kolei Metropolitalnej na odcinku z Wrzeszcza do Osowej. Inwestycja zostanie dofinansowana ok. 501 mln zł z kasy Unii Europejskiej. Przetarg na budowę ma ruszyć w czerwcu.



Przebieg Kolei Metropolitalnej. Przebieg Kolei Metropolitalnej.
Biuro projektowe - Transprojekt Gdański - przekazało władzom samorządowej spółki PKM S.A. ostateczną wersję projektu budowlanego Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej. Za projekt kolejarze z województwa zapłacą gdańskim projektantom niecałe 5 mln zł.

Spółka PKM uzyskała niemal całą niezbędną do rozpoczęcia budowy Kolei Metropolitalnej dokumentację - m.in. studium wykonalności, koncepcję programowo-przestrzenną, analizę marketingową, raport oddziaływania na środowisko, projekt budowlany i decyzję lokalizacyjną. Teraz pozostaje władzom samorządowej spółki złożenie wniosku u wojewody o udzielenie pozwolenia na budowę kolei. Jego zgoda da ostatecznie zielone światło do realizacji inwestycji kolejowej. Przetarg na budowę linii kolejarze planują ogłosić w czerwcu.

Czy Kolej Metropolitalna ułatwi ci podróże?

Tymczasem w poniedziałek marszałek województwa - Mieczysław Struk - podpisze umowę o dofinansowanie budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z władzami Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wcześniej wniosek o dofinansowanie pozytywnie zaopiniowało Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

- Spółka PKM otrzyma finansowy zastrzyk z Unii w kwocie ok. 501 mln zł - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM. - Z tych pieniędzy będziemy finansować nie tylko budowę. Część tej kwoty zostanie wydana na odszkodowania za wykupione tereny pod linię kolejową. Rozmowy z właścicielami rozpoczną się w czerwcu - dodaje rzecznik prasowy.

Przypomnijmy, że do tej pory spółka PKM przeprowadziła niezbędne konsultacje społeczne, prace saperskie i dendrologiczne wzdłuż całej linii, a także międzynarodowy konkurs architektoniczny na przystanki, który wyłonił przyszły kształt stacji Kolei Metropolitalnej.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ostatecznie 742 mln zł (netto), z czego ok. 501 mln zł pochodzić będzie z wspomnianego wcześniej unijnego dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową nr 201 Gdynia - Kościerzyna.

Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w nieco ponad 20 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w 2015 roku.

Miejsca

Opinie (184) 8 zablokowanych

  • "planowane jest w 2015 roku" jak na razie nic nie ruszyło tylko gadają

    pewnie do 2020 (bez chińczyków oczywiście) dadzą radę.

    • 3 3

  • Fajnie sobie czasem pomarzyc, nie?

    • 4 2

  • kolej gdańska ??? (3)

    Jaka to kolej metropolitalna ... raczej gdańska za pieniądze metropolitalne!
    a dalej jedyną alternatywą na zakorkowane 3miasto pozostaje SKM-ka!

    • 5 5

    • to poczytaj sobie o co kaman. gdańsk to jeden z etapów projektu.

      • 2 2

    • W 85% za pieniadze Unii Europejskiej, czytaj Niemiec (1)

      A reszte Gdansk dolozyl. Wiec zamknij ten durny pysk i ciesz sie ze na twoja wioche dojedzie kolej zelazna.

      • 2 2

      • z "unii" chamie znaczy z naszych kieszeni z kieszeni płatnika netto jakim jest Polska

        • 0 0

  • parę uwag (2)

    większość przystanków jest w dość sporym oddaleniu od osiedli - czy projektanci liczą na miastotwórczą rolę stacji? czy mieszkańcom Moreny będzie się chciało schodzić kilkaset metrów ul Potokową (a z powrotem wchodzić) jeśli mają do dyspozycji pod blokiem autobus i niedługo tramwaj?
    czemu na większości stacji dostęp do przystanku jest tylko z jednej strony ruchliwych ulic? (Niedźwiednik, Brętowo) -przecież przy kosztach ogólnych poszczególnych stacji jedne dodatkowe schody to żaden wydatek a olbrzymie ułatwienie dla pieszego, tym bardziej że wzdłuż nowej Słowackiego przejść dla pieszych jest jak na lekarstwo (kolejny przejaw dyskryminacji pieszych kosztem samochodów)
    poza tym jestem za i powodzenia

    • 12 2

    • (1)

      Mieszkańcy Moreny autobusem nie dojadą do Gdyni, niezbyt wygodnie do Osowy czy na lotnisko.

      Wszyscy krytykanci tej trasy zapominają, że ona będzie służyć całemu miastu jako szybki dojazd do lotniska, a Osowie jako jedyny niezakorkowany transport do miasta.

      Tak wiec nawet jeśli Morena bojkotowałaby tą linię to i tak byłaby ona potrzebna.

      • 3 3

      • koleją metroplitalną też do gdyni nie dojadą.

        • 3 4

  • projekty tworzone w jakiejś malignie

    architektoniczne koszmarki , drogie w wykonaniu i niefunkcjonalne

    • 9 3

  • a w zarządzie pewnie pocioty budynia

    • 10 3

  • Ciekawa instytucja ta PKP (1)

    Nic się nie dzieje - a zarząd już jest, prezesi, dyrektorzy, rzecznicy - każdy sporą kasę bierze głupa absolutnego paląc.
    Teraz - znając realia - procedura przetargowa potrwa lata, będą odwołania, odwołania od odwołań, potem kasa z UE zniknie, wykonawcy nie znajdą - bo takiego nie ma, chyba że Chiny pomogą spartolić to do reszty

    i nie będzie niczego - jak mawiał klasyk ...

    • 6 4

    • Przepraszam za błąd - miało być PKM

      ale PKP - to podobny cyrk

      • 2 1

  • a czemu jedzie przez Banino, a nie istniejącą trasą przez Owczarnie? (1)

    a czemu jedzie przez Banino, a nie istniejącą trasą przez Owczarnie?

    • 3 2

    • byłoby wygodnie przez owczarnię, bo zebraliby 1/2 osowy stamtad, ale wtedy musieliby zrobic duza petle przez pola zaraz za lotniskiem.
      poza tym latw wstrzeliwuja sie w linie na kaszuby.
      na spotkaniu pamiętam, iż wspominali o tym iz ten tor wykorzystaja jako rozbudowane polaczenie, gdy kolej bedzie bardzo polularna. trudno to ocenic dzisiaj czy tak bedzie.

      • 3 2

  • Adamowicz znowu knuje...

    ... sie wybory szykuja jakies albo ktos odkryl gada i teraz probuje pokazac, ze jest spoko gosc. Niedawno - nowe drogi, teraz kolej metropolitalna... Ciekawe kiedy pojawia sie plany o metrze, kolejce naziemnej, wszak debata o busach za darmo juz byla.

    • 4 4

  • kolej jest niezbędna (6)

    Wiecie co -ręce opadają czytając większość komentarzy.
    Miast juz dawno wynosło się w tamtym kierunku. komunikacja jest oparta wyłącznie na autobusach, przeciskających się przez 3 drogi trójmiejskiego parku w Gdańsku.
    czy w latach 50-tych, gdybyscie żyli w tamtych czasach, tez snulibyscie pseudoanalizy, ze kolej jest niepotrzebna pomiedzy Gdańskiem a Gdynią, dodatkowo przeciskająca się wręcz przez zabytkowy Sopot?

    projekt PKM to kilka etapów - pierwszy z nich to reaktywacja nieczynnej przedwojennej kolei. kolejny to rewiatalizacja linii na Kaszuby do Kościerzyny i Kartuz oraz Bytowa.
    Czy nie będzie miło wsiąść do kolejki (szynobusu?) w Gdansku i za 40 minut wysiąść w Karuzach?
    jestem pewien, że duzo odób rezygnuje z wypadów na Kaszuby bo pekesem lub innym gryfem to porażka i nie wiadomo o co kaman (skąd dokąd za ile itd. Samochód - owszem, ale zapchane żukowo wita co weekend z wysoką ceną litra paliwa.
    Poza tym - tam gdzie jest sprawny transport publiczny, tam wszystko ożywa, równiez infrastrukturanie i ekonomicznie.

    zanim zaraz po niapiętej żyłce wklepiecie post, poczytajcie sobie proszę więcej o projekcie PKM: pkm-sa.pl

    • 11 7

    • Kolej do bytowa? (1)

      • 0 0

      • Tak- to takie niewielkie miasto na kaszubach.

        • 1 0

    • (2)

      Wystarczy SKM podjechać do Gdyni i jedziesz sobie szynobusem i do Kościerzyny i do Kartuz.

      • 3 1

      • tak, tylko że szynobus jeździ raz na ruski rok

        • 3 1

      • tak, tak, a potem 40 km przez (bardzo malownicze) łąki i lasy i już możesz podziwiać uroki zamku krzyżackiego. Weź się puknij, przeciez chodzi o to żeby ułatwiac ludziom zycie a nie skazywac na 10 przesiadek

        • 1 1

    • wycieczki bez samochodu na Kaszuby ?!

      to chyba wysiądziesz z PKM i na peronie rozbijesz namiot bo dalej na piechotę to zajdziesz co najwyżej do pobliskiego baru

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane