• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna coraz bliżej. Jest projekt, są pieniądze

Maciej Naskręt
14 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Tak będzie wyglądać stacja Gdańsk - Matarnia w ciągu planowanej Kolei Metropolitalnej. Wizualizacje pozostałych stacji można znaleźć w galerii pod artykułem. Tak będzie wyglądać stacja Gdańsk - Matarnia w ciągu planowanej Kolei Metropolitalnej. Wizualizacje pozostałych stacji można znaleźć w galerii pod artykułem.

W ręce samorządowej spółki PKM trafił projekt budowlany Kolei Metropolitalnej na odcinku z Wrzeszcza do Osowej. Inwestycja zostanie dofinansowana ok. 501 mln zł z kasy Unii Europejskiej. Przetarg na budowę ma ruszyć w czerwcu.



Przebieg Kolei Metropolitalnej. Przebieg Kolei Metropolitalnej.
Biuro projektowe - Transprojekt Gdański - przekazało władzom samorządowej spółki PKM S.A. ostateczną wersję projektu budowlanego Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej. Za projekt kolejarze z województwa zapłacą gdańskim projektantom niecałe 5 mln zł.

Spółka PKM uzyskała niemal całą niezbędną do rozpoczęcia budowy Kolei Metropolitalnej dokumentację - m.in. studium wykonalności, koncepcję programowo-przestrzenną, analizę marketingową, raport oddziaływania na środowisko, projekt budowlany i decyzję lokalizacyjną. Teraz pozostaje władzom samorządowej spółki złożenie wniosku u wojewody o udzielenie pozwolenia na budowę kolei. Jego zgoda da ostatecznie zielone światło do realizacji inwestycji kolejowej. Przetarg na budowę linii kolejarze planują ogłosić w czerwcu.

Czy Kolej Metropolitalna ułatwi ci podróże?

Tymczasem w poniedziałek marszałek województwa - Mieczysław Struk - podpisze umowę o dofinansowanie budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z władzami Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wcześniej wniosek o dofinansowanie pozytywnie zaopiniowało Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

- Spółka PKM otrzyma finansowy zastrzyk z Unii w kwocie ok. 501 mln zł - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM. - Z tych pieniędzy będziemy finansować nie tylko budowę. Część tej kwoty zostanie wydana na odszkodowania za wykupione tereny pod linię kolejową. Rozmowy z właścicielami rozpoczną się w czerwcu - dodaje rzecznik prasowy.

Przypomnijmy, że do tej pory spółka PKM przeprowadziła niezbędne konsultacje społeczne, prace saperskie i dendrologiczne wzdłuż całej linii, a także międzynarodowy konkurs architektoniczny na przystanki, który wyłonił przyszły kształt stacji Kolei Metropolitalnej.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ostatecznie 742 mln zł (netto), z czego ok. 501 mln zł pochodzić będzie z wspomnianego wcześniej unijnego dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową nr 201 Gdynia - Kościerzyna.

Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w nieco ponad 20 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w 2015 roku.

Miejsca

Opinie (184) 8 zablokowanych

  • Żałuje, że nie ma Zaspy

    Nie mogę się doczekać. Jak będzie kolej sprzedaje samochód, bo jeżdżę na Matarnię do pracy. Tylko jest jeden mankament. Dlaczego kolejka nie zatrzymuje się na ZASPIE? Do peronu na Zaspie idę 8 minut, a do Wrzeszcza i Strzyży 30 minut. Lubię chodzić, ale zimą może być mniej fajnie. Chyba, że mam jechać SKM z Zaspy do Wrzeszcza i później z powrotem przejeżdżać przez Zaspę bez zatrzymywania. Dobra, nie narzekam i tak będę się cieszyć jak będzie ta kolej w 2015.

    • 4 0

  • budowa jeszcze na etapie biurka, ale propaganda już na zaawansowanym etapie

    • 4 1

  • A jak to bedzie kursować?

    Z głównego do Gdyni przez osowe czy z Wrzeszcza do Osowej?

    • 3 1

  • No narzekacze zaczynajcie!!!!

    Jak to późno jak to na pewno pokradli pieniądzę, jak to źle itd

    No do roboty!!!!

    • 2 4

  • Przed wiatrem to nie ochroni zimą. Przed śniegiem też nie.

    monumentalizm rodem z socrealizmu....
    Niepraktyczne te przystanki i drogie. PO już tak pogięło jak tych projektantów peronów w Gdyni?

    • 4 0

  • Kurcze oni nawet Słowackiego nie oddadzą za 5 lat a bredzą coś o kolei metropolitarnej

    bredzą aby ludzie nie czepiali się , że kupuje się służbowe samochody dla kolesi z projektu i kasuje miliony za "ekspertyzy" i inne banialuki nadające się do kosza, po Euro jak ten teatrzyk runie a Budyń z kolesiami posiedzi do końca kadencji i zainstaluje się w ECS, to skumacie o co tu chodziło a może nie?? Oczywiście ECS wybudowali ekspresowo niczym Japończycy, wiadomo dla czego

    • 4 1

  • Kasę wszędzie można skroić i żyje się lepiej patrz na link

    • 3 0

  • Byście lepiej kupili nowe wagony dla SKM. Do tego nie da się wsiadać i wysiadać.

    zgroza!
    Czy naprawdę władza taka głupia? A ile potrzeba na zakup wagonów dla tej PKM????

    • 3 2

  • teraz rok lub dwa na przetargi i odwołania

    decyzja urzędników po wakacjach 2013 lub 2014, rozpoczęcie biudowy późną jesienią, a na finał zdziwienie, że znów nie udało dotrzymać się terminów

    • 5 0

  • Teraz to sobie wsadźcie do tyłka. EURO rozpoczęte. Japończycy w tym czasie zbudowaliby tunel pod całym Pacyfikiem.

    Co to, kurka, będzie jak kibole przylecą? A miało być tak pięknie: Lądują, do pociągu ładować bydło, wysiada przy stadionie. W krajach rozwiniętych biurokracja po prostu nie istnieje. Nie potrzeba tych debilnych papierów, które tylko hamują. Robi się i już. A w razie wypadku, brygadzista beka za to. Ten bat wystarczy, by się starał. Tak buduje się w krajach rozwiniętych bez nadzoru biurokracji: "Brygadzisto, ma być pięknie a w razie katastrofy dostaniesz tyle kolejnych wyroków dożywocia, ile będzie ofiar". Czy może być coś jeszcze bardziej oczywistego i efektywnego?

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane