• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna do Gdyni. Marszałek daje zielone światło

Maciej Naskręt
22 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nowe przystanki w Gdyni będą nawiązywały architektonicznie do tych w Gdańsku. Nowe przystanki w Gdyni będą nawiązywały architektonicznie do tych w Gdańsku.

Gdynia Stadion, Gdynia Karwiny i Gdańsk Osowa - to przystanki, które kosztem 23,6 mln zł mają powstać lub zostać zmodernizowane w ramach przebudowy odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, od lotniska w Rębiechowie do śródmieścia Gdyni.



- Rozszerzamy nasz dotychczasowy projekt kolejowy wraz z Gdynią, wzdłuż linii kolejowej nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. To efekt starań miasta i porozumienia z władzami spółki PKP PLK - poinformował marszałek pomorski Mieczysław Struk, podczas wtorkowej konferencji "Pomorska Kolej Metropolitalna - przyszłość, rozwój, inwestycje", która odbyła się w Urzędzie Marszałkowskim,

Budowa linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną z budżetu województwa pomorskiego. Połączy ona Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie zobacz na mapie Gdańska i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna zobacz na mapie Gdańska. Dzięki PKM, zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut. Koszt realizacji projektu PKM wynosi ok. 720,5 mln zł netto.

Na początek stacja i dwa przystanki

Spółka samorządu województwa Pomorska Kolej Metropolitalna, która nadzoruje budowę 18-kilometrowej linii kolejowej z Wrzeszcza do Rębiechowa, wiosną zwróci się do wojewody pomorskiego o wydanie pozwolenia na przebudowę stacji Osowa, a także budowę od podstaw przystanków Karwiny i Stadion. Inwestycję sfinansuje województwo pomorskie, które z budżetu będzie musiało wysupłać 23,6 mln zł. Jest też szansa na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych, ale na to zgodę muszą wyrazić urzędnicy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej i Komisji Europejskiej.

Koszt inwestycji jest stosunkowo niewielki. - To dlatego, że podążamy wzdłuż gotowej linii kolejowej nr 201. Według naszych wstępnych wyliczeń, na przebudowę stacji Osowa przeznaczymy nieco ponad 6 mln zł i tyle samo na budowę przystanku Stadion. Prawie 9 mln zł pochłonie budowa przystanku Karwiny - mówi Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM.

Stacja Gdańsk Osowa zobacz na mapie Gdańska w ramach generalnego remontu zyska nowe parkingi na 67 aut, zmodernizowane zostaną także perony, do których dojść będzie można wyłącznie tunelem. Oznacza to, że pasażerowie nie będą już tam spacerować między peronami, w poziomie torowiska.

W Gdyni natomiast PKM zleci budowę przystanku Karwiny zobacz na mapie Gdyni przy ul. Wielkopolskiej. Przystanek architektonicznie nawiązywać ma do tych budowanych w Gdańsku. Będzie wyposażony w kładkę dla pieszych nad torami i dwa perony po zewnętrznej stronie linii. Przy przystanku Karwiny pojawi się też pętla autobusowa i wielopoziomowy parking, ale decyzja o ich budowie należy wyłącznie do władz miasta. Ciekawym rozwiązaniem ma być planowana przy peronach antresola, która będzie również pełnić funkcję chodnika. To tamtędy piesi będą mogli przejść pod ul. Wielkopolską i dotrzeć m.in. do pętli autobusowej.

Kolejny przystanek wytypowany do realizacji to Stadion zobacz na mapie Gdyni. Jego lokalizacja i nazwa podyktowane są bliskością obiektów sportowych. I tak ma on posiadać po zewnętrznej stronie linii dwa perony, z których dotarcie do ul. Sportowej zapewnią schody lub winda.

Przy planowanych przystankach w Gdyni pojawi się także infrastruktura towarzysząca.

- Do przystanków będzie można dotrzeć zarówno autem, rowerem jak i komunikacją publiczną. Pomoże w tym budowa węzłów przesiadkowych, których budowę rozpoczniemy w latach 2014-2020 - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

W dalszej perspektywie (do 2020 r.) planowana jest też budowa stacji Gdynia Fikakowo, a także rozbudowa o jeden peron przystanku Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Tym ostatnim ma się zająć inwestor pobliskiego centrum handlowego Riviera.

Zobacz jak dziś wygląda stacja Gdańsk Osowa.

Przetarg na tabor w przyszłym miesiącu

Choć za budowę linii kolejowej i stacji odpowiada spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, to za wybór i kupno obsługujących je pociągów już nie. To zadanie dla urzędników marszałka Województwa Pomorskiego.

- W listopadzie uruchamiamy przetarg na zakup 10 szynobusów spalinowych, które obsłużą linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - zapowiada Mieczysław Struk.

Zobacz budowę stacji PKM Brętowo w Gdańsku.

By zapewnić systematyczne przejazdy (co ok. 15 minut), parametry przyszłych maszyn muszą być mocno wyśrubowane. Składy mają być wyposażone w mocną jednostkę napędową i taką przekładnię, która umożliwi im szybkie przyspieszanie na wzniesieniach i oraz jazdę z prędkością do 120 km/h. Ponadto nowe pociągi muszą posiadać bardzo dobre parametry układu hamulcowego.

Kolejne wymogi to wysokość podłogi, która musi wynosić 76 centymetrów od wierzchołka szyny, by pasować do budowanych peronów. Każdy skład ma ponadto zapewniać 200 miejsc siedzących i spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa - zgniotu wagonu.

Wizualizacja linii PKM wiodącej przez Gdańsk.

Budowa PKM w Gdańsku wyprzedza harmonogram

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która ruszyła w w czerwcu, już wyprzedza założony plan.

- Wiele osób zarzucało nam, że proces przygotowania inwestycji przedłuża się. Sprawdziła się tu jednak wojskowa zasada: im więcej potu wylejemy na ćwiczeniach, tym mniej krwi stracimy w boju. Wyprzedzamy teraz harmonogram prac budowy, co ma dla nas kluczowe znaczenie ze względu na nadchodzącą zimę. To co zyskamy teraz, będziemy mogli spożytkować w najbliższych miesiącach - wyjaśnia Krzysztof Rudziński, prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Odległe plany - kolej na Obłuże, Chwarzno i Wiczlino

Pomorska Kolej Metropolitalna z Wrzeszcza do śródmieścia Gdyni nie jest projektem zamkniętym. Już teraz brana pod uwagę jest jej wydłużenie do Obłuża i Kosakowa. Z tym trzeba jednak będzie poczekać. Na rozbudowę linii w tym kierunku potrzeba wstępnie ok. 949 mln zł, czyli jeszcze więcej, niż w przypadku budowy linii przez Gdańsk.

Pieśnią przyszłości jest budowa linii PKM do Wiczlina i Chwarzna. Wszystkie te plany opiszemy jednak już w następnym artykule o Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (218) ponad 20 zablokowanych

  • Pomysł jest super, tylko nie te dzielnice wybrano, które realnie potrzebują przystanków.... rozsądnie byłoby połączyć duże "nowsze dzielnice" np. z centrum tj. Wiczlino, Chwarzno, Dąbrowe, Witomino z Śródmieściem... miałam kłopot z kupieniem mieszkania w dobrej lokalizacji, bo pracuję w Gdańsku, a mąż na obrzeżach Gdyni, potrzebujemy dwa auta, za co ponosimy duże koszty jeżdżąc na dużych trasach. Jeżeli ktoś ma dwoje dzieci pojawiają się większe problemy, bo trzeba je dowozić w różne miejsca. Dla takich rodzin PRAWDZIWA kolej metropolitalna łącząca w sposób realny Gdańsk z Dzielnicami Gdyni byłaby świetnym rozwiązanie, ale Przystanek Stadion??

    • 0 0

  • Wiec Ruszamy!!! Pieknie!!! (14)

    Teraz mieszkancy gdanska bedziecie mogli przybyc do naszej wielkie europejskiej gdyni!!! Zapraszamy serdecznie ! Tylko prosimy przybywac w strojach eleganckich i zacnych ! Kapelusz lub cylinder, buciki czarne zapastowane, spodenki na kancik zaprasowane i laseczka i juz mozna podziwiac gdynie ! Tak wiec macie rowniez dostep do najwyzszej kultury w gdyni. Pociagiem do miasta marzen dotrzecie teraz !!!!!!!!!!

    • 90 97

    • ty chłopcze masz chyba 15 lat , że takie farmazony wypisujesz debilne. Pozdrawiam lekko trzaśniętych

      • 0 0

    • Gdynia eleganty.

      Takie to miasto marzeń że gdyby nie sopot, to w całym gdańsku by waliło śledziem, a codziennie jak się jeździ kolejką to widać tych wszystkich elegantów w ostatnich przedziałach pociągu.

      • 3 3

    • Gdynia nie gdynia i Gdańsk nie gdańsk

      co to za kultura, która nawet nie potrafi napisać poprawnie nazwy swojego miast, że już o innych nie wspomnę.

      • 3 1

    • jakiś czubek z gdańska podszywa się pod czubka z gdyni... (1)

      ciekawe kto głupszy

      • 10 4

      • On jest ze Slupska !

        Wiec chcialby Gdynie zobaczyc ! Badzmy tolerancyjni dla ludzi ze Slupska :)

        • 6 5

    • To jakiś chory człowiek albo naćpany.

      • 10 2

    • nie trolluj

      Ludzie, nie zwracajcie uwagę na takich czubków

      • 11 1

    • " Tak wiec macie rowniez dostep do najwyzszej kultury w gdyni. " (1)

      i znowu pobijecie jakichs przyjezdnych (hiszpanow czy meksykanow)

      • 33 14

      • Czyli to nie kibice Ruchu Chorzów pobili Meksykanów?

        No ciekawe rzeczy mówisz.

        • 21 10

    • :) Czy ludnosc naplywowa do Gdyni to tez tzw. '' słoiki '' ?:)

      Czy w Gdyni tez mozna okreslic osoby w niej nie urodzone jako Słoiki ?:) ciekawe zagadnienie :)

      • 9 3

    • I właśnie przez takich ludzi (2)

      Gdynia nigdy nie dojdzie z Gdańskiem do porozumienia. Trochę mi mentalność Gdynian przypomina Warszawiaków (oczywiście nie wszystkich). Tylko wychwalają swoje miasto i siebie samych.

      • 42 11

      • I to raczej tych napływowych warszawiaków.

        • 18 1

      • Tak niestety jest w obu miastach.

        • 30 6

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • I super! Czekamy na tani wspólny bilet trójmiejski i to będzie gwarancja sukcesu (25)

    w innym przypadku mało kto bedzie nią jeździł.

    Nikt nie lubi przepłacać!

    • 260 13

    • (2)

      OOOOOO jak miło ;)
      Żółto Niebieskie wagoniki,
      coś mi się wydaję, że Gdańsk będzie miał mały problem :)
      Żółto Niebieskie Pomorze :)

      • 7 2

      • obok stoi wagon biało zielony, chciałem zauważyć..

        • 0 0

      • Zółto-niebieskie wagoniki

        bedą na granicy Gdyni i Gdańska szybko przemalowywane na barwy biało-zielone:)
        Und zurruck w drugą stronę:)

        • 1 1

    • Pomorska Kolej Metropolitalna dla Gdyni

      Z koncepcją całej trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej dla Gdyni można zapoznać się na stronie: http://www.bpbk.com.pl

      • 2 0

    • Przystanki są mało praktyczne. Ich zadaszenie nie jest wystarczajace przed padajacym deszczem, sniegiem czy wjejącym wiatrem (7)

      • 36 6

      • i źle rozmieszczone. (6)

        przystanek Banino w szczerym polu, kawał trzeba do wioski zasuwać, jaki to sens.

        • 23 3

        • nie tylko banino :-) (4)

          • 11 4

          • sens jest taki (3)

            Przystanek jest zlokalizowany wokół przyszłego centrum handlowego. Działka pewnie jest już wykupiona a gmina zmienia plan zagospodarowania. podejrzewam nie tylko Banino ale taki schemat. Jak nie CH to jakiś developer.

            • 6 0

            • Pewnie tak. Tylko, że do czasu zbudowania tam nowego osiedla przez dewelopera, (1)

              PKM zbankrutuje. Większość przystanków jest tak daleko od cywilizacji, że nie warto z nich po prostu korzystać.

              • 1 4

              • daleko od cywilizacji byl tez przystanek SKM Zabianka, gdy powstawala SKM

                Jedni narzekaja, ze PKM jest za blisko zbudowan. Drudzy narzekaja, ze za daleko.

                A ten jeszcze narzeka, ze ktos chciaby zabudowac tereny wokol stacji! No zdecydujcie sie. Przeszkadza Wam, ze ktos chce kupic teren i zbudowac tam legalnie domy dla ludzi? Co w tym zlego?

                Nowe CH... Gdzie problem. Nie chcesz - nie idziesz. Wolny rynek.

                Narod marud. Wstyd. Byle ponarzekac.

                • 4 0

            • Macierewicz?

              • 1 3

        • Tyle, że tam jest innym problem. Gdzie indziej miałby się znaleźć?

          Przecież nie może w samym Baninie, bo to już za istniejąca linią kolejową.

          Grunt tylko by Żukowo wysupłało kasę na autobus jeżdżący regularnie między Żukowem a stacją i będzie świetnie.

          • 3 1

    • Dla mnie nie jest super (3)

      Dlaczego nie będzie składów elektrycznych. Koszty paliwa będą takie że bilety będą drogie

      • 10 7

      • Ależ będą.

        To jest druga faza. W pierwszej będą spalinówki bo:
        1) linia Gdynia-Kościerzyna dopiero będzie elektryfikowana
        2) elektryczne opłaca się tam gdzie jest duże natężenie ruchu. A takie będzie dopiero po pewnym czasie na tej trasie. A co z taborem? Zostanie wykorzystany gdzie indziej, do wymiany starych składów, albo nie rentownych pełnych składów kolejowych by nie likwidować połączenia.

        • 3 0

      • Na prad nie jest taniej tylko "ekologiczniej" (1)

        A dokladniej ekologiczniej tam gdzie jedzie taki pociag, a mniej ekologicznie tam gdzie robi sie prad.

        • 17 2

        • napęd na prąd jest tańszy, a w przypadku tej trasy gdzie całkiem duże wzniesienia są

          to też i praktyczniejszy. Gdyby tak nie było to nadal większość pociągów byłaby spalinowa. Nie rozumiem tej decyzji.

          • 9 0

    • Takt co 15 minut to minimum jakie zacheci mieszkańców do korzystania z PKM (5)

      oprócz tego:

      tani bilet

      przemyślana i zsynchronizowana siatka linii komunikacji miejskiej łącząca stacje z osiedlami

      bezpieczne i rzeczywiście monitorowane parkingi dla rowerów

      niezawodność

      i .... piszczcie co Waszym zdaniem zacheci nas mieszkańców do korzystania z PKM

      • 24 1

      • wspólny bilet

        bilet nie musi być za darmo ale na pewno musi być prosty w obsłudze: wspólny dla PKM i autobusów i tak skonstruowany aby podróżny nie bał się ze zabraknie mu minuty do pełnego przejazdu bo np. autobus się spóźnił i musi czekać na następny pociąg. Tez dobra okazja aby wprowadzić tanie bilety 3-miesieczne.

        • 1 0

      • ha ha ha tani bilet ;) (1)

        czy ty jestes dzieckiem. Przeciez buduja to zeby wiecej zarobic niz obecnie.

        • 7 9

        • za darmo ma byc?

          masz cos madrego do powiedzenia? jak nie to zamilcz.

          • 4 7

      • Zachęci mnie jak z Dąbrowy do wrzeszczą dojadę szybciej i taniej niż samochodem

        Póki co jest porownywalńie wiec sie przyglądam. Jeżeli powyższe nie bedzie spełnione to nie jadę

        • 4 4

      • nic, bo po co mam

        Wysiadać w szczerym polu? Pooglądałem wczoraj zdjęcia lokalizacji przystanków na skyscraperze i odechciało mi się pkm-u. Może na grzyby do lasu warto tym podjechać :-)

        • 6 9

    • Gdynia Karwiny - Gdynia Stadion - nie da rady iść jakoś na skróty ??

      • 0 0

    • no nie .....

      no i k..... nie zdążyłem jako pierwszy skrytykowac tej inwestycji !!!!!!

      ze za drogo, ze k ...... kolor daszku na przystanku nie taki

      • 19 5

    • juz masz

      i wiedz ze bedzie tak drogo ze cie nie bedzie stac

      • 5 5

  • 66 miejsc parkingowych na Osowej (2)

    to chyba kpina???
    300 to za mało. halo obudźcie się przecież tam będzie wsiadac bardzo dużo ludzi z Chwaszczyna, Szemuda, Bojana, Koleczkowa i okolic!

    • 25 2

    • Na Osowej jest konieczny jeszcze jeden przystanek
      przy ul.Kielnieńskiej.Jak z całej Osowej ludzie dojdą lub dojadą na ten istniejący stary przystanek?

      • 0 0

    • Stamtąd to będą kuniem przyjeżdżać. Kunia można upalować gdzieś w polu. Najwyżej zwali caco i będzie darmowy nawóz. :)

      • 2 0

  • przystanek przy ul.Kielnieńskiej

    Dlaczego nie powstanie przystanek przy ul.Kielnieńskiej w Osowej.Kto za tym stoi,ze go skreślono?Przecież
    to jest absurd,żeby jeździć autobusem do przystanku
    kolejowego obecnie istniejącego.Pasażerowie z Chwaszczyna i okolic będą musieli przesiadać się 2 razy.A co z chodnikiem na ul.Barniewickiej?
    Myslę,że brak tu logicznego myślenia.Może jeszcze cos w tej sprawie można zrobić?

    • 0 0

  • Czy PKM projektowały osoby zupełnie nie znające topografi trójmiasta, wcześniejszych polączeń kolejowych i obecnych potrzeb

    Rzeczą oczywistą jest, że powstająca PKM nie może przede wszystkim pogorszyć ogółu ofert komunikacyjnych w Trójmieście.
    Mało tego, PKM powinna z obecnymi ofertami ściśle współgrać, uzupełniać je, a gdzie się da wzbogacać.

    W tym celu PKM wraz z SKM powinny być przede wszystkim traktowane jako główne kręgosłupy komunikacyjne Trójmiasta i okolic.
    O ile jednak SKM Trójmiasto "swój znany i sprawdzony kręgosłup" już ma, o tyle trasowanie PKM już na samym starcie winno ulec modyfikacji.
    Trzeba obowiązkowo powydłużać jej projektowany przyszły przebieg tak, ażeby faktycznie spełniła rolę drugiego kręgosłupa Trójmiasta,
    obsługując Jego drugą połowę mieszkańców-pasażerów w kierunkach płn. wschodnim i płd. zachodnim, dokładnie prostopadle do SKM.
    Winno to się odbyć głównie starymi śladami PKP (niewielkie koszty), z ew. częściowym wybudowaniem nowej linii na docinku maksymalnie 8 kilometrów na północ od Gdyni w kierunku Rewy.

    Nadmienię, że w obecnie budowanym kształcie będzie ona wyłącznie kolejką służącą obsłudze pasażerów lotniska i małej części wielkiego Gdańska.
    Czy taki był cel tego wielkiego i drogiego przedsięwzięcia ??? Przecież to ma być PKM, czyli Pomorska Kolej Metropolitarna. Jaki więc zasięg obsługi pasażerów ma obejmować? Wyłącznie zachodniej części Gdańska i południowego kawałka Gdyni?

    Tak więc zaczynając od północy, trasowanie PKM powinno już na samym starcie obejmować wydłużenie szlaku z Gdyni Głównej do Chyloni, Pogórza, Obłuża i Oksywia (łącznie jakieś 50 tys. potencjalnych pasażerów), z nową odnogą w kierunku lotniska i miejscowości Kosakowo, Mosty i Rewa. (ok. 30-35 tys. potencjalnych pasażerów, w sezonie dochodzących nawet do ok. 100 tys pasażerów).
    Szlak w kierunku Oksywia powiódłby starym szlakiem PKP, całkowicie zmodernizowanym już przez wojsko 3 lata temu, zaś odnoga w kierunku Rewy wymagałaby zbudowania nowego 8 kilometrowego odcinka torów.
    Proponuję głęboko wziąć pod rozwagę tę "Rewską" propozycję, gdyż w sezonie letnim trasa PKM objęłaby obszar na północ od Gdyni z ponad 100 tys. przyszłych pasażerów i wypełniłaby w pełni potrzeby komunikacyjne regionu-gminy Kosakowo.

    Przypomnę, że kiedyś 15 lat temu jeździły z Gdyni Gł. do Oksywia pełne pociągi piętrowe w relacji Kościerzyna - Gdynia - Oksywie, umożliwiając w ten sposób szybką łączność mieszkańcom północnych i południowych dzielnic Gdyni, a także szybki wyjazd z całej prawie Gdyni na Kaszuby.
    Taka linia na pewno w pełni spełniłaby założenia Pomorskiej Kolej Metropolitarnej.

    Co do południowego odcinka PKM, to bardzo wiele tu już napisano na różnych portalach, ale oczywiście jak najszybciej wydłużyłbym ją w kierunku Kartuz i Kościerzyny wraz z Bytowem, oraz odnowił relacje z Kartuz do Lęborka przez Sierakowice, póki są tam jeszcze tory i pasażerowie w regionach chętni do podróżowania koleją.

    • 1 0

  • Lotnisko Kosakowo

    Ktoś coś wie na temat linii do lotniska w Gdyni? Gdy decydowałem o kupnie domu w gminie Kosakowo było o tym głośno. Teraz cisza :/

    • 0 0

  • No przecież to cały Gdańsk, dla nich metropolia to przejęcie
    pieniędzy wszystkich miast. No przecież ktoś tą "wielkość" Gdańska i p. Adamowicza musi utrzymać- oczywiście bardzo dobrze dogadaują się z p.Strugiem. Ciesz się Gdynio - AŻ DWA PRZYSTANKI ,ALE ZAPŁACISZ ZA WSZYSTKIE!!!!!!!!!!

    • 1 2

  • Wszyscy sie mądrzą, tylko nikt nie zamieścił opinii specjalistów od planowania przestrzennego

    Nie tych skoligaconych z UM i marszałkiem. Wizja Gdańska wielkiego miasta to fikcja. Ludzie nie wytrzymają hałasu, smrodu itp. Miasta będzie kawałkowane, powstaną swoiste getta. Więc do sprawy PKM należy podchodzić z otwartą głową, śledząc światowe tendencje w planowaniu przestrzennym: mniej betonu, a więcej zieleni i przestrzeni.
    W Gdańsku mamy najwięcej przypadków chorób psychicznych w skali Polski. Przypadek?

    • 2 0

  • A co z Chwarznem???? (1)

    Pomysł swietny tylko jak długo prężnie rozwijająca się Gdynia Zachód ( przede wszytskim Chwarzno) ma czekać na dostep do lepszej komunikacji????!!!! Czy nowe dzielnice to tylko smakowity kąsek dla Deweloperów???!!!!

    • 7 0

    • Wszystko w swoim czasie.

      Jezeli nie bedzie dobrego dojazdu w godzinch szczytu do Chwarzna to i mieszkania przestana sie tam sprzedawac. Poki co ta dzielnica jest chyba najbardziej popularna jezeli chodzi o zakup nowych mieszkan. Ja godziny pracy mam takie, ze do centrum dojezdzam w 8-12 minut ale Ci co jada w godzinach szczytu to maja juz troche gorzej. PRzebudowuja Chwarznienska i na pewno troche ta przebudowa pomoze ale nie na dluzsza mete. Zbyt szybko rosnie liczba mieszkancow w tym regionie i linia tramwajowa lub kolejowa rozwiazalaby problem bo na obwodnice Witomina nie ma co liczyc. Raz za pewnie zbyt duzy koszt a dwa by trzeba bylo poprowadzic droge przez Trojmiejski park narodowy a na to pewnie nikt by nie wyrazil zgody.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane