• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna do Gdyni. Marszałek daje zielone światło

Maciej Naskręt
22 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nowe przystanki w Gdyni będą nawiązywały architektonicznie do tych w Gdańsku. Nowe przystanki w Gdyni będą nawiązywały architektonicznie do tych w Gdańsku.

Gdynia Stadion, Gdynia Karwiny i Gdańsk Osowa - to przystanki, które kosztem 23,6 mln zł mają powstać lub zostać zmodernizowane w ramach przebudowy odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, od lotniska w Rębiechowie do śródmieścia Gdyni.



- Rozszerzamy nasz dotychczasowy projekt kolejowy wraz z Gdynią, wzdłuż linii kolejowej nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. To efekt starań miasta i porozumienia z władzami spółki PKP PLK - poinformował marszałek pomorski Mieczysław Struk, podczas wtorkowej konferencji "Pomorska Kolej Metropolitalna - przyszłość, rozwój, inwestycje", która odbyła się w Urzędzie Marszałkowskim,

Budowa linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną z budżetu województwa pomorskiego. Połączy ona Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie zobacz na mapie Gdańska i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna zobacz na mapie Gdańska. Dzięki PKM, zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut. Koszt realizacji projektu PKM wynosi ok. 720,5 mln zł netto.

Na początek stacja i dwa przystanki

Spółka samorządu województwa Pomorska Kolej Metropolitalna, która nadzoruje budowę 18-kilometrowej linii kolejowej z Wrzeszcza do Rębiechowa, wiosną zwróci się do wojewody pomorskiego o wydanie pozwolenia na przebudowę stacji Osowa, a także budowę od podstaw przystanków Karwiny i Stadion. Inwestycję sfinansuje województwo pomorskie, które z budżetu będzie musiało wysupłać 23,6 mln zł. Jest też szansa na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych, ale na to zgodę muszą wyrazić urzędnicy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej i Komisji Europejskiej.

Koszt inwestycji jest stosunkowo niewielki. - To dlatego, że podążamy wzdłuż gotowej linii kolejowej nr 201. Według naszych wstępnych wyliczeń, na przebudowę stacji Osowa przeznaczymy nieco ponad 6 mln zł i tyle samo na budowę przystanku Stadion. Prawie 9 mln zł pochłonie budowa przystanku Karwiny - mówi Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM.

Stacja Gdańsk Osowa zobacz na mapie Gdańska w ramach generalnego remontu zyska nowe parkingi na 67 aut, zmodernizowane zostaną także perony, do których dojść będzie można wyłącznie tunelem. Oznacza to, że pasażerowie nie będą już tam spacerować między peronami, w poziomie torowiska.

W Gdyni natomiast PKM zleci budowę przystanku Karwiny zobacz na mapie Gdyni przy ul. Wielkopolskiej. Przystanek architektonicznie nawiązywać ma do tych budowanych w Gdańsku. Będzie wyposażony w kładkę dla pieszych nad torami i dwa perony po zewnętrznej stronie linii. Przy przystanku Karwiny pojawi się też pętla autobusowa i wielopoziomowy parking, ale decyzja o ich budowie należy wyłącznie do władz miasta. Ciekawym rozwiązaniem ma być planowana przy peronach antresola, która będzie również pełnić funkcję chodnika. To tamtędy piesi będą mogli przejść pod ul. Wielkopolską i dotrzeć m.in. do pętli autobusowej.

Kolejny przystanek wytypowany do realizacji to Stadion zobacz na mapie Gdyni. Jego lokalizacja i nazwa podyktowane są bliskością obiektów sportowych. I tak ma on posiadać po zewnętrznej stronie linii dwa perony, z których dotarcie do ul. Sportowej zapewnią schody lub winda.

Przy planowanych przystankach w Gdyni pojawi się także infrastruktura towarzysząca.

- Do przystanków będzie można dotrzeć zarówno autem, rowerem jak i komunikacją publiczną. Pomoże w tym budowa węzłów przesiadkowych, których budowę rozpoczniemy w latach 2014-2020 - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

W dalszej perspektywie (do 2020 r.) planowana jest też budowa stacji Gdynia Fikakowo, a także rozbudowa o jeden peron przystanku Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Tym ostatnim ma się zająć inwestor pobliskiego centrum handlowego Riviera.

Zobacz jak dziś wygląda stacja Gdańsk Osowa.

Przetarg na tabor w przyszłym miesiącu

Choć za budowę linii kolejowej i stacji odpowiada spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, to za wybór i kupno obsługujących je pociągów już nie. To zadanie dla urzędników marszałka Województwa Pomorskiego.

- W listopadzie uruchamiamy przetarg na zakup 10 szynobusów spalinowych, które obsłużą linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - zapowiada Mieczysław Struk.

Zobacz budowę stacji PKM Brętowo w Gdańsku.

By zapewnić systematyczne przejazdy (co ok. 15 minut), parametry przyszłych maszyn muszą być mocno wyśrubowane. Składy mają być wyposażone w mocną jednostkę napędową i taką przekładnię, która umożliwi im szybkie przyspieszanie na wzniesieniach i oraz jazdę z prędkością do 120 km/h. Ponadto nowe pociągi muszą posiadać bardzo dobre parametry układu hamulcowego.

Kolejne wymogi to wysokość podłogi, która musi wynosić 76 centymetrów od wierzchołka szyny, by pasować do budowanych peronów. Każdy skład ma ponadto zapewniać 200 miejsc siedzących i spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa - zgniotu wagonu.

Wizualizacja linii PKM wiodącej przez Gdańsk.

Budowa PKM w Gdańsku wyprzedza harmonogram

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która ruszyła w w czerwcu, już wyprzedza założony plan.

- Wiele osób zarzucało nam, że proces przygotowania inwestycji przedłuża się. Sprawdziła się tu jednak wojskowa zasada: im więcej potu wylejemy na ćwiczeniach, tym mniej krwi stracimy w boju. Wyprzedzamy teraz harmonogram prac budowy, co ma dla nas kluczowe znaczenie ze względu na nadchodzącą zimę. To co zyskamy teraz, będziemy mogli spożytkować w najbliższych miesiącach - wyjaśnia Krzysztof Rudziński, prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Odległe plany - kolej na Obłuże, Chwarzno i Wiczlino

Pomorska Kolej Metropolitalna z Wrzeszcza do śródmieścia Gdyni nie jest projektem zamkniętym. Już teraz brana pod uwagę jest jej wydłużenie do Obłuża i Kosakowa. Z tym trzeba jednak będzie poczekać. Na rozbudowę linii w tym kierunku potrzeba wstępnie ok. 949 mln zł, czyli jeszcze więcej, niż w przypadku budowy linii przez Gdańsk.

Pieśnią przyszłości jest budowa linii PKM do Wiczlina i Chwarzna. Wszystkie te plany opiszemy jednak już w następnym artykule o Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (218) ponad 20 zablokowanych

  • Pomysł jest super, tylko nie te dzielnice wybrano, które realnie potrzebują przystanków.... rozsądnie byłoby połączyć duże "nowsze dzielnice" np. z centrum tj. Wiczlino, Chwarzno, Dąbrowe, Witomino z Śródmieściem... miałam kłopot z kupieniem mieszkania w dobrej lokalizacji, bo pracuję w Gdańsku, a mąż na obrzeżach Gdyni, potrzebujemy dwa auta, za co ponosimy duże koszty jeżdżąc na dużych trasach. Jeżeli ktoś ma dwoje dzieci pojawiają się większe problemy, bo trzeba je dowozić w różne miejsca. Dla takich rodzin PRAWDZIWA kolej metropolitalna łącząca w sposób realny Gdańsk z Dzielnicami Gdyni byłaby świetnym rozwiązanie, ale Przystanek Stadion??

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane