• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna dostanie więcej pieniędzy z Unii Europejskiej

Michał Stąporek, Maciej Naskręt
17 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Minister Elżbieta Bieńkowska: - Zarekomendujemy zwiększenie dotacji do KM do wysokości 85 proc. wartości inwestycji. Marszałek Mieczysław Struk: - To koniec mówienia o tej inwestycji w kategoriach spekulacji. Minister Elżbieta Bieńkowska: - Zarekomendujemy zwiększenie dotacji do KM do wysokości 85 proc. wartości inwestycji. Marszałek Mieczysław Struk: - To koniec mówienia o tej inwestycji w kategoriach spekulacji.

85 proc., a nie jak wcześniej zapowiadano 50 proc. dofinansowania z funduszy unijnych otrzyma Kolej Metropolitalna. - Dzięki temu ta inwestycja to nie marzenie, tylko pewnik - cieszy się marszałek województwa. Jest też szansa na wyższy standard nowej linii.



KM: fantazja czy konieczność?

Do tej pory KM miała zagwarantowane dofinansowanie wysokości 50 proc., jednak już we wrześniu pisaliśmy w portalu Trojmiasto.pl, że jest szansa na większe dofinansowanie - właśnie w wysokości 85 proc.

- Aby trasa była opłacalna wystarczy nam 1,5 mln podróżnych rocznie. Tymczasem eksperci unijni uznali, że będzie ich sporo więcej - od 2,2 do 4,9 mln rocznie. To zwiększa naszą szansę na wyższą dotację - mówił nam we wrześniu Krzysztof Rudziński, szef spółki Pomorska Kolej Metropolitalna S.A., która prowadzi budowę KM.

Potwierdzenie tych informacji przywiozła do Gdańska minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska. - Dajemy zgodę ministerstwa na taką dotację i zarekomendujemy ją Komisji Europejskiej. Procedury trochę potrwają, ale Pomorze może być niemal pewne tej dotacji - mówiła w środę rano na dworcu w Gdańsku minister Bieńkowska.

- To koniec mówienia o tej inwestycji w kategoriach spekulacji. Ta inwestycja to już nie marzenie, tylko pewnik - cieszy się marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk.

Film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Dzięki tej deklaracji wiadomo, że samorząd Pomorza, który jest głównym inwestorem Kolei Metropolitalnej musi zgromadzić wkład na 15 proc. inwestycji. Ile dokładnie? Trudno powiedzieć, bo w zależności od wyboru wariantu, KM może kosztować od 440 do 709 mln zł netto. O ile jednak wcześniej mieliśmy zagwarantowane 306 mln zł z funduszy europejskich, o tyle dziś ta kwota może wzrosnąć nawet do 520 mln, a to oznacza, że inwestor może zdecydować się na realizację droższego, ale bardziej dogodnego dla mieszkańców wariantu kolei.

Wariantów jest w sumie osiem, ale są trzy podstawowe. Pierwszy zakłada realizację szybkiego tramwaju, niezależnego od pozostałych środków lokomocji. Koszt budowy linii nie przekroczy wtedy kwoty ok. 440 mln zł.

Drugie rozwiązanie opiera się na realizacji taniej, jednotorowej kolei i połączenia z istniejącymi szlakami. Koszt budowy linii w tej formie pochłonie 448 mln zł, pod warunkiem, że pojechałyby tam pociągi wyposażone w lokomotywy spalinowe. Droższa o ok. 50 mln zł jest wersja uwzględniająca elektryfikację.

Trzeci wariant przewiduje połączenie kompatybilne z ruchem linii SKM i wykonanie dwutorowej trasy. Koszt budowy w tym wariancie jest najwyższy - sięgają 709 mln zł. Zawiera one dodatkowe podwarianty:

Wariant 3a - wspólny tor i dwusystemowe tramwaje

Na wysokości ul. Wita Stwosza tramwaj wjeżdżałby na tory KM, z których zjeżdżałby na wysokości ul. Rakoczego, gdzie wracałby na tory miejskiej sieci tramwajowej. Ten wariant wymaga jednak, by na tym odcinku poruszały się spalinowe lokomotywy - zabraknie bowiem miejsca na trakcję dla nich, gdy powstanie trakcja dla tramwajów.

Wariant 3b - osobne tory dla tramwajów i kolei

Wybudowanie na tym odcinku równoległych torów dla KM i dla tramwajów. Większy koszt budowy linii zostałby zrównoważony znacznie niższym kosztem zakupu taboru - wystarczyłyby zwykłe tramwaje i lokomotywy elektryczne dla kolei.

Połączenie na całej trasie KM między dworcem we Wrzeszczu a Gdynią powinno być gotowe w 2015 r. Możliwe że wcześniej, bo do wiosny 2012 r., uda się połączyć lotnisko w Rębiechowie z Gdynią.

Opinie (231) ponad 10 zablokowanych

  • Błędy w artykule

    Tramwaj dwusystemowy w pełnym wydaniu zasilany jest zarówno z trakcji tramwajowej jak i kolejowej więc wystarxczy trakcja kolejowa nad torami kolejowymi i trakcja tramwajowa nad torami tramwajowymi i nie potrzreba lokomotyw spalinowych - ktoś tu jest niedouczony. Zabacz w google hasło model Karlsruhe.

    • 0 0

  • a jak w tej euforii optymizmu

    będzie wyglądało połączenie z KaszubamI???

    • 0 0

  • Wezel Auchan x Obwodnica jest realizowany ...

    a czy ktos pomyslal aby zaprojektowac go tez dla lini kolejowej SKM ?

    Obawiam sie , ze zbuduja go tylko dla samochodow a za 2 lata beda wyburzac aby zbudowac nowy juz z uwzglednieniem torow kolejowych.

    • 0 0

  • a ten as z białym szalikiem na drugim planie (9)

    CO TAM ROBI???

    • 24 9

    • no właśnie...... CO ON TAM ROBI, DO $%&# PANA? (2)

      • 7 2

      • sukienkowi won do swoich spraw!!! (1)

        a nie wszędzie z buciorami!!!

        • 10 2

        • to zwykły kibol

          • 0 0

    • Szalikowiec!

      Czarni Watykan pany! Aż po życia kres!

      • 3 1

    • Bo bez cudów się nie obejdzie. (1)

      Nie da rady wybudować czegoś normalnie - trzeba optymistyczne wiadomości zachować na przedwyborczy czas, żeby wszyscy ważni mogli się pokazać,
      a że w nieodłącznym towarzystwie księdza katolickiego.... co się dziwić,
      władza uważa że Polska w tym i Pomorze również Gdańsk są w 99 % katolickie.

      • 2 1

      • 99% katolickie?

        bzdury totalne

        • 5 0

    • Szuka miejsca na nowe pomniki

      • 9 1

    • Szpieguje:)) (1)

      • 6 0

      • rozpanoszyło się badziewie.

        • 7 2

  • podsumowanie 3 lat rządu Donalda Tuska: (9)

    Robert Gwiazdowski,prezydent Centrum im. Adama Smitha:
    "Nie ma czego sumować. Obecny rząd nie zrobił kompletnie niczego dobrego ani dla państwa, ani dla przedsiębiorców. Jeśli jednak jakieś kroki były podejmowane, to okazywały się one kompletnie bez sensu. Moim zdaniem te trzy ostatnie lata były dla Polski kompletnie stracone."

    • 14 1

    • i to oznacza wyborców PO jako debili. to partia idealna dla urzedasów

      • 0 0

    • otoczenie Donalda T. już wrze!

      • 0 0

    • donald marzy zeby bylo milo :D (1)

      • 2 0

      • no jemu miło jest, świata zwiedzi, na urlop pojedzie, retusz fejsa mu zrobią, żyć nie umierać!

        • 0 1

    • Głosowałem na tych nierobów i dziś już kompletnie nie wiem na kogo głosować (1)

      1.PO - nieroby, gęby napchane obietnicami
      2.PIS - zastanowię się jak Jarek odejdzie wraz z przydupasami
      3.Lewica - czułbym się jak dziwka bo całe życie z tym walczyłem

      i co dalej moja Ojczyzno...

      • 1 0

      • głosuj na KORYTO albo stolec

        • 2 0

    • Jedyne co sie Donaldowi udalo: (2)

      Powstrzymanie Kaczora.Nic wiecej.

      • 3 5

      • ale jak to? (1)

        Powstrzymanie samego siebie? Przecież do kaczor donald:)

        • 1 0

        • Tak to

          • 0 0

  • mam nadzieje, że dożyje tego dnia... (1)

    • 1 0

    • mam nadzieję że dożyję tego dnia

      musisz być niemowlakiem .czesć

      • 0 0

  • i na wizualizacji "Lech Walesa AIRPORT" (1)

    nóż w kieszeni mi się otwiera. Pozbawiałbym pomysłodawców polskiego obywatelstwa

    • 51 51

    • O co Ci chodzi: Walese czy anlojezyczna nazwe????

      Bo nie wiem dlaczego chcesz pozbawiac kogos obywatelstwa....

      • 0 0

  • jakie DRMG

    A czego DRMG było pomysłodawcą?

    • 0 0

  • Tak banalna sprawa a tyle kombinacji!!! (11)

    Typowo polska glupota.

    Zamiast wybudowac porzadne tory, RAZ A DOBRZE, zelektryfikowac linie, kupic 10 skladow Newag czy Pesa i dac ludziom odczuc, ze sie mysli o nich i o PRZYSZLOSCI, to barany jeden z drugim wymyslaja tramwaje na torach czy spalinowki. Rozumiem, ze ktos, jakas grupka cwaniakow ma na tym cyrku zarobic, wiec tworzy sie niezliczona ilosc wariantow, zamiast zalatwic sprawe po niemiecku - z glowa, z jajami i na dlugie dziesieciolecia!

    Tylko SZYBKI i nowoczesny pociag jest rozwiazaniem!

    • 57 3

    • (10)

      czytaj ze zrozumieniem

      • 3 9

      • Przeczytalem, takze gdy pierwszy raz byly te glupie pomysly (9)

        Serio, tworzenie takich wymyslow jak tramwaje czy spalinowki to oszolomstwo i cwaniactwo. Takie bzdurne pomysly nigdy nie powinne wyjsc poza pokoj autorow, bo ich tylko kompromituja.

        • 17 2

        • (8)

          Co za bzdury gadasz:
          1. wiesz ile czasu musi minąć zanim się inwestycja w trakcję zwróci? Nawet EBOR nie chciał PKP dać kredytu na budowę trakcji, bo stwierdził, że to się nie opłaca
          2. Połączenie z tramwajami ma olbrzymi sens, bo będzie możliwe np. połączenie z planowanym połączeniem tramwajowym przez Morenę. Jak już się buduje linię, to nie po to, żeby przejeżdżała tam kolejka 2 razy dziennie
          3. a z tym Newagiem to nawet nie żartuj, u nich to by pewnie trzeba było już składać zamówienia, żeby się wyrobili w terminie. Popatrz jak urządzili Pomorskie PR.

          • 4 13

          • Odpowiedz (5)

            Co ty za bzdury gadasz, ze ja bzdury gadam? :)

            1. Rzad jest od tego by tworzyl rozwiazania DLA LUDZI, a nie by ludzie dali mu szybko zarobic.

            Twoja filozofia nalezalo by:

            -Pobierac od studentow 100% oplaty za przejazdy. Po co tracic skoro mozna szybciej zarobic?

            -Nie finansowac niczego z budzetu miasta, bo to sie nie oplaca dla miasta. Brak zysku na koncie.

            Symulacje jasno daly odpowiedz, ze same polaczenie z lotniskiem to sa miliony podroznych rocznie, a gdzie dalsze dzielnice jak Osowa i mozliwosc jazdy do pracy czy szkoly szybkim i nowoczesnym POCIAGIEM. Wiekszosc ludzi wybierze szybka i niezawodna kolej niz codzienne poranne i popoludniowe stanie w korkach.

            2. Polaczenie tramwajowe nie ma ZADNEGO sensu na takiej odleglosci.

            A) Male, ciasne, WOLNE w porownaniu do pociagow. Nowoczesny tramwaj ma limit predkosci 70 km/h, a nowoczesny sklad 160 km/h i 100 metrow dlugosci. Zastanow sie co piszesz. Taki szybki i podkreslam nowoczesny pociag jest w stanie zabrac bardzo duzo ludzi, SZYBKO PRZYSPIESZA.

            3. Od tego sa ludzie we wladzach by myslec. Jesli Newag sie opoznia, jesli Pesa sie opoznia - trudno dla nich. Zamowic w Bombardierze/Siemensie porzadny sprzet. Ci dostarcza wysoka jakosc i na czas. Skoro UE za to placi w 80% to i tak nie ma sie co szczypac! To bedzie rozwiazanie na koleje 100 lat i pomysl ilu ludzi przybedzie do tego czasu, choc by w ciagu najblizszych lat!
            Ile samochow przybedzie na juz do granic zatloczonych drogach.

            Zastanow sie wiec co wypisujesz proponujac powolne, male i ciasne tramwaje.
            Trzeba wykazac sie perspektywicznym mysleniem, a nie rozwiazaniami na wczoraj.

            Mieszkam w Niemczech i widze jak tu sie buduje. Tu nigdy nie ma prowizorki i jakos to bedzie. Tu sie tworzy solidne rozwiazania myslac na wiele dziesiecioleci na przod. Tego brakuje w Polsce.

            • 21 4

            • (3)

              1. Ty nie kumasz o co chodzi. Chodzi o to, żeby móc poprowadzić tramwaj z Siedlec przez Morenę, który wpadałby w trasę KM i dojeżdżał do Wrzeszcza, stąd to kombinowanie z kombinowanym transportem!

              2. Obecnie SKMki nie osiągają nawet 70 km/h z uwagi na gęstość przystanków, a podróżują na o wiele dłuższych odległościach. Z KM będzie podobnie, do tych 160 się nie będzie nawet miało gdzie rozpędzić.

              3. Czyli nawet nie masz pojęcia co się u nas dzieje, a się wymądrzasz.

              • 1 12

              • Mieszkalem 30 lat i wiem doskonale co sie dzieje (2)

                Kto mowi by obecny zlom mial jezdzic po tej trasie?
                Nowoczesny sklad rozpedza sie do 100 km/h miedzy naszymi przystankami najmniej. Moze nie miedzy Wrzeszczem, a Zaspa, ale i tu da sie urwac 1 minute.

                • 7 1

              • (1)

                to sobie odpowiedz na pytanie, czy dla 1 minuty warto odcinać się od możliwości modyfikowania tej trasy o połączenie tramwajowe z Moreną.

                • 1 8

              • i tak Gdańsk nie ma kasy na linię na Morenę

                Więc po co utrudniać budowę kolei, skoro tramwaju nie będzie tam lekko przez 10 lat

                • 1 0

            • Wyciągnięte z moich ust ...

              Napisaleś Paw wszystko to o czym myślałem, a nawet więcej! Jakbym mógł dostałbyś ze 100 plusów, a malkontentów nie trawie. Oni chyba lubią prowizorki i narzekać na porządne rozwiązania. Oczywiście, że lepsze jest budowac solidniej i na dłużej niż jakies prowizorki w stylu tramwaju ze zmiennymi osiami albo spalinowe lokomowyty- jakaś porażka!

              • 10 0

          • (1)

            połączenie z tramwajami miałoby sens gdyby to było połączenie z innym miastem - np. tramwaj robi rundę po pruszczu gdańskim, jedzie po torach do gdańska i tam znów rundka po mieście.

            tylko że w tym układzie miejskim to bez sensu. to lepiej zrobić bus/park+ride i zadbać o znośne poczekalnie.

            • 5 1

            • coś takiego jak "znośne czekanie" właśnie rozkłada na łopatki transport publiczny w tym mieście! Ludzie nie chcą kilkunastominutowych przesiadek, tylko dojechać w miarę szybko z punktu A do B!

              a zgranie z autobusami w tym mieście to już kompletne S-F!

              • 9 0

  • Ach jakie to sympatyczne że wszystkie takie informacje...

    ...jak to naszym politykom po wielui wielu wielu trudach, uff, rzutem na taśme udało sie dostać kasę. I jakiż to przypadek że "nius" ten wyszedł na jaw tuż przed wyborami.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane