• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna dostanie więcej pieniędzy z Unii Europejskiej

Michał Stąporek, Maciej Naskręt
17 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Minister Elżbieta Bieńkowska: - Zarekomendujemy zwiększenie dotacji do KM do wysokości 85 proc. wartości inwestycji. Marszałek Mieczysław Struk: - To koniec mówienia o tej inwestycji w kategoriach spekulacji. Minister Elżbieta Bieńkowska: - Zarekomendujemy zwiększenie dotacji do KM do wysokości 85 proc. wartości inwestycji. Marszałek Mieczysław Struk: - To koniec mówienia o tej inwestycji w kategoriach spekulacji.

85 proc., a nie jak wcześniej zapowiadano 50 proc. dofinansowania z funduszy unijnych otrzyma Kolej Metropolitalna. - Dzięki temu ta inwestycja to nie marzenie, tylko pewnik - cieszy się marszałek województwa. Jest też szansa na wyższy standard nowej linii.



KM: fantazja czy konieczność?

Do tej pory KM miała zagwarantowane dofinansowanie wysokości 50 proc., jednak już we wrześniu pisaliśmy w portalu Trojmiasto.pl, że jest szansa na większe dofinansowanie - właśnie w wysokości 85 proc.

- Aby trasa była opłacalna wystarczy nam 1,5 mln podróżnych rocznie. Tymczasem eksperci unijni uznali, że będzie ich sporo więcej - od 2,2 do 4,9 mln rocznie. To zwiększa naszą szansę na wyższą dotację - mówił nam we wrześniu Krzysztof Rudziński, szef spółki Pomorska Kolej Metropolitalna S.A., która prowadzi budowę KM.

Potwierdzenie tych informacji przywiozła do Gdańska minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska. - Dajemy zgodę ministerstwa na taką dotację i zarekomendujemy ją Komisji Europejskiej. Procedury trochę potrwają, ale Pomorze może być niemal pewne tej dotacji - mówiła w środę rano na dworcu w Gdańsku minister Bieńkowska.

- To koniec mówienia o tej inwestycji w kategoriach spekulacji. Ta inwestycja to już nie marzenie, tylko pewnik - cieszy się marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk.

Film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Dzięki tej deklaracji wiadomo, że samorząd Pomorza, który jest głównym inwestorem Kolei Metropolitalnej musi zgromadzić wkład na 15 proc. inwestycji. Ile dokładnie? Trudno powiedzieć, bo w zależności od wyboru wariantu, KM może kosztować od 440 do 709 mln zł netto. O ile jednak wcześniej mieliśmy zagwarantowane 306 mln zł z funduszy europejskich, o tyle dziś ta kwota może wzrosnąć nawet do 520 mln, a to oznacza, że inwestor może zdecydować się na realizację droższego, ale bardziej dogodnego dla mieszkańców wariantu kolei.

Wariantów jest w sumie osiem, ale są trzy podstawowe. Pierwszy zakłada realizację szybkiego tramwaju, niezależnego od pozostałych środków lokomocji. Koszt budowy linii nie przekroczy wtedy kwoty ok. 440 mln zł.

Drugie rozwiązanie opiera się na realizacji taniej, jednotorowej kolei i połączenia z istniejącymi szlakami. Koszt budowy linii w tej formie pochłonie 448 mln zł, pod warunkiem, że pojechałyby tam pociągi wyposażone w lokomotywy spalinowe. Droższa o ok. 50 mln zł jest wersja uwzględniająca elektryfikację.

Trzeci wariant przewiduje połączenie kompatybilne z ruchem linii SKM i wykonanie dwutorowej trasy. Koszt budowy w tym wariancie jest najwyższy - sięgają 709 mln zł. Zawiera one dodatkowe podwarianty:

Wariant 3a - wspólny tor i dwusystemowe tramwaje

Na wysokości ul. Wita Stwosza tramwaj wjeżdżałby na tory KM, z których zjeżdżałby na wysokości ul. Rakoczego, gdzie wracałby na tory miejskiej sieci tramwajowej. Ten wariant wymaga jednak, by na tym odcinku poruszały się spalinowe lokomotywy - zabraknie bowiem miejsca na trakcję dla nich, gdy powstanie trakcja dla tramwajów.

Wariant 3b - osobne tory dla tramwajów i kolei

Wybudowanie na tym odcinku równoległych torów dla KM i dla tramwajów. Większy koszt budowy linii zostałby zrównoważony znacznie niższym kosztem zakupu taboru - wystarczyłyby zwykłe tramwaje i lokomotywy elektryczne dla kolei.

Połączenie na całej trasie KM między dworcem we Wrzeszczu a Gdynią powinno być gotowe w 2015 r. Możliwe że wcześniej, bo do wiosny 2012 r., uda się połączyć lotnisko w Rębiechowie z Gdynią.

Opinie (231) ponad 10 zablokowanych

  • He he, kolei jeszcze nie ma, nie ma nawet konkretnych projektów a jest już film promujący (wizualizacja)

    • 5 2

  • Agencje zajmujące się PR oraz produkcjami medialnymi, znalazły w Gdańsku swoje "el dorado"

    • 4 1

  • Wariant 3b (2)

    Wariant 3b jest najlepszym rozwiązaniem. Kolej powinna być nowoczesna i ekologiczna a nie pchać się w spalinowe lokomotywy. Musimy rozwijać SKM.

    • 12 1

    • (1)

      Tak, tylko czy tam jest wystarczająco dużo miejsca?

      • 2 0

      • rozwiązanie problemu zawsze się znajdzie, trzeba tylko odważnych decyzji urzędników

        • 2 0

  • Przecież Unia (1)

    w przyszłym roku ogranicza wydatki we wszystkich funduszach.

    • 4 1

    • Spokojnie jeszcze protesty przed nami. Kolej tak, ale nie pod moim domem... itd. itp.

      • 1 0

  • Żeby tylko zrobili przystanek na Karwinach !!

    były kiedys plany przystanku na wysokości TBS przy Nałkowskiej . Dobre miejsce :)

    • 2 1

  • Do wyborcow - jezeli dacie sie nabrac na te obietnice i wizualizacje to jestescie zwyklymi frajerami (1)

    Co 4 lata to samo. Przypomnili sobie urzedasy o nas. Politycy i urzednicy sobie poradza. Mi zyje sie gorzej to jest fakt. stoje w korku wiecej.

    • 7 3

    • pomlaskaj sobie !!!

      • 0 5

  • teraz znów ratlerek jaworski zacznie mlaskać:"po cóż takie inwestycje?" (1)

    NIECH SOBIE MLASKA bo i tak będzie miał 10%

    • 5 7

    • haha

      to budyn blokował TKM bo chciał tramwaj. Ogarnij się dziecko neo

      • 4 0

  • Wariant 3c (1)

    Na kiego grzyba tramwaje równolegle do kolejki??? Żeby wszystko wydłużyć i rozwalić? Budujcie kolej jak jest kasa!! Gdyby nie te tramwaje to by budowa już była w toku

    • 18 2

    • To sprawdz sobie strategię rozwoju gdanska i plany zagospodarowania przestrzennego to będziesz wiedział. Wykonanie PKM bez udostępnienia ich do ruchu tramwajowego definitywnie zamyka mozliwość połączenia moreny i gornego tarasu z wrzeszczem, co przy planowanym rozwoju sieci tramwajowej w przyszłosci jest poważnym problemem.

      • 0 10

  • (2)

    beznadziejne sa te wyremontowane składy z głośnikiem rozregulowanym za głośnym i piszczącym oraz z siedzeniami na których sie nie da wygodnie usiąść bo sie wrzyna w d.... juz lepsze były te stare

    • 7 0

    • dokłądnie, te siedzenia mnie rozwalają, jade codziennie Reda - Politechnika tam i powrót i jak jest ta "nowa" SKM-ka to po prostu dramat.

      • 1 0

    • racja

      zauważ , ze im nowszy skład - tym gorsze siedzenia

      • 1 0

  • ksiądz pobłogosławił, operator kamery uchwycił...

    coco jumbo i do przodu, to hasło propagandowe królujące przez całą kadencję

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane