• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna dostanie więcej pieniędzy z Unii Europejskiej

Michał Stąporek, Maciej Naskręt
17 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Minister Elżbieta Bieńkowska: - Zarekomendujemy zwiększenie dotacji do KM do wysokości 85 proc. wartości inwestycji. Marszałek Mieczysław Struk: - To koniec mówienia o tej inwestycji w kategoriach spekulacji. Minister Elżbieta Bieńkowska: - Zarekomendujemy zwiększenie dotacji do KM do wysokości 85 proc. wartości inwestycji. Marszałek Mieczysław Struk: - To koniec mówienia o tej inwestycji w kategoriach spekulacji.

85 proc., a nie jak wcześniej zapowiadano 50 proc. dofinansowania z funduszy unijnych otrzyma Kolej Metropolitalna. - Dzięki temu ta inwestycja to nie marzenie, tylko pewnik - cieszy się marszałek województwa. Jest też szansa na wyższy standard nowej linii.



KM: fantazja czy konieczność?

Do tej pory KM miała zagwarantowane dofinansowanie wysokości 50 proc., jednak już we wrześniu pisaliśmy w portalu Trojmiasto.pl, że jest szansa na większe dofinansowanie - właśnie w wysokości 85 proc.

- Aby trasa była opłacalna wystarczy nam 1,5 mln podróżnych rocznie. Tymczasem eksperci unijni uznali, że będzie ich sporo więcej - od 2,2 do 4,9 mln rocznie. To zwiększa naszą szansę na wyższą dotację - mówił nam we wrześniu Krzysztof Rudziński, szef spółki Pomorska Kolej Metropolitalna S.A., która prowadzi budowę KM.

Potwierdzenie tych informacji przywiozła do Gdańska minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska. - Dajemy zgodę ministerstwa na taką dotację i zarekomendujemy ją Komisji Europejskiej. Procedury trochę potrwają, ale Pomorze może być niemal pewne tej dotacji - mówiła w środę rano na dworcu w Gdańsku minister Bieńkowska.

- To koniec mówienia o tej inwestycji w kategoriach spekulacji. Ta inwestycja to już nie marzenie, tylko pewnik - cieszy się marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk.

Film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Dzięki tej deklaracji wiadomo, że samorząd Pomorza, który jest głównym inwestorem Kolei Metropolitalnej musi zgromadzić wkład na 15 proc. inwestycji. Ile dokładnie? Trudno powiedzieć, bo w zależności od wyboru wariantu, KM może kosztować od 440 do 709 mln zł netto. O ile jednak wcześniej mieliśmy zagwarantowane 306 mln zł z funduszy europejskich, o tyle dziś ta kwota może wzrosnąć nawet do 520 mln, a to oznacza, że inwestor może zdecydować się na realizację droższego, ale bardziej dogodnego dla mieszkańców wariantu kolei.

Wariantów jest w sumie osiem, ale są trzy podstawowe. Pierwszy zakłada realizację szybkiego tramwaju, niezależnego od pozostałych środków lokomocji. Koszt budowy linii nie przekroczy wtedy kwoty ok. 440 mln zł.

Drugie rozwiązanie opiera się na realizacji taniej, jednotorowej kolei i połączenia z istniejącymi szlakami. Koszt budowy linii w tej formie pochłonie 448 mln zł, pod warunkiem, że pojechałyby tam pociągi wyposażone w lokomotywy spalinowe. Droższa o ok. 50 mln zł jest wersja uwzględniająca elektryfikację.

Trzeci wariant przewiduje połączenie kompatybilne z ruchem linii SKM i wykonanie dwutorowej trasy. Koszt budowy w tym wariancie jest najwyższy - sięgają 709 mln zł. Zawiera one dodatkowe podwarianty:

Wariant 3a - wspólny tor i dwusystemowe tramwaje

Na wysokości ul. Wita Stwosza tramwaj wjeżdżałby na tory KM, z których zjeżdżałby na wysokości ul. Rakoczego, gdzie wracałby na tory miejskiej sieci tramwajowej. Ten wariant wymaga jednak, by na tym odcinku poruszały się spalinowe lokomotywy - zabraknie bowiem miejsca na trakcję dla nich, gdy powstanie trakcja dla tramwajów.

Wariant 3b - osobne tory dla tramwajów i kolei

Wybudowanie na tym odcinku równoległych torów dla KM i dla tramwajów. Większy koszt budowy linii zostałby zrównoważony znacznie niższym kosztem zakupu taboru - wystarczyłyby zwykłe tramwaje i lokomotywy elektryczne dla kolei.

Połączenie na całej trasie KM między dworcem we Wrzeszczu a Gdynią powinno być gotowe w 2015 r. Możliwe że wcześniej, bo do wiosny 2012 r., uda się połączyć lotnisko w Rębiechowie z Gdynią.

Opinie (231) ponad 10 zablokowanych

  • (26)

    swietne zdjecie, pierwszy plan urzednicy, drugi plan oczywiscie jakis ksiadz...

    • 235 22

    • to samo pomyślałem (7)

      ci to zawsze sie wszedzie wcisna

      • 46 5

      • no właśnie (4)

        a powinien być rabin

        • 26 9

        • (1)

          nie rabin tylko muezin

          • 9 3

          • czarnuch

            wszędzie się wciśnie gdzie o kasie decydują.

            Może wystąpi do komisji majątkowej o jakąś działeczkę na planowanej trasie Kolei Metropolitalnej? któż to wie ile to warte?

            • 14 7

        • (1)

          powinien być pop

          • 8 2

          • toż jest

            pop-CZorn...

            • 0 0

      • (1)

        Fotka wyglada jak z francuskiego filmu.

        • 3 0

        • bo polacy sa podobni do francuzow

          • 1 0

    • Budować... (1)

      Budować tylko 3b!!!

      • 35 1

      • Dokladnie

        • 4 0

    • a co, ty chciałeś tam stać zamiast księdza (1)

      trzeba było sie uczyć a nie kamieniami rzucać w szkołę:)

      • 9 18

      • uczyć się czego?

        • 4 2

    • tam powinien stać pan Biedroń

      • 3 7

    • lepszy ksiądz niż kurski biedroń albośroda ! (2)

      • 5 17

      • wolałbym Biedronia i Środę (1)

        • 18 6

        • Toś desperat.

          • 0 0

    • i to jeszcze spasiony. jedyny grubas w kadrze.

      zaraza jedna.

      • 22 10

    • I bez księdza wiadomo, że uroczystość, no bo pomyślcie - urzędnik w SKM albo tramwaju? Przecież to niegodne.

      • 16 1

    • Pierwszy zawsze musi byc (2)

      nadaktywny ateista

      • 3 11

      • to nie nadaktywność tylko hierofobia (1)

        • 2 0

        • To przec jedno i to samo

          • 1 0

    • bez czarnego sie nieda

      bez czarnego sie nieda

      • 3 0

    • kler wszędzie pcha swoje łapska (1)

      a podatków nie płaci

      • 6 0

      • afera "Stella Maris"

        • 1 0

    • a ja czytajac ankiete przeczytalem tak:

      to najseksowniejsza inwestycja w infrastrukture na Pomorzu... i sie zastanawiam o co chodzi :)

      • 0 0

    • no co ty ;) eureka

      nie ma imprezy bez ksiedza, nie wiesz?... :)

      • 1 0

  • o ile gdańscy urzędnicy nie zablokują inwestycji swoją nieudolności na kolejne lata... (5)

    • 102 24

    • Kiepski prezydent

      „(…) Kiełbasa browary i inne towary
      narodzie kochany ja Tobie dam
      opiekę lekarską i rentę wysoką
      tylko mnie wybierz na prezydenta
      Kokosy, banany narodzie kochany
      a zamiast pracy taniec i śpiew
      i każden będzie miał co tylko będzie chciał
      tylko mnie wybierz na prezydenta
      Ja obiecuję wam, ja obiecuję wam….(…)”

      Świat według Kiepskich
      „Kiepski prezydent”

      Zamiast "prezydent" wstawić "europoseł" lub "radny". I tak od lat. wciskać kity
      i kasiorkę trzepać.

      Dlatego proszę o Was głos bo też tak chcę :)
      Lista nr 5 pozycja 15. Sejmik województwa Gdynia, Sopot, powiat pucki i wejherowski.

      • 4 2

    • Ostatnio to akurat gdyńscy byli maruderami, bo w Gdańsku projekt i decyzja środowiskowa już jest a w Gdyni nie.

      • 8 1

    • PKM i Lechia Gdańsk

      Nareszcie ! Ludki będą szybciej dojeżdżać na mecze Lechii Gdansk. Tylko Lechia Gdansk. A z półncy wieje śledziem.

      • 3 3

    • Prędzej ekolodzy...

      • 0 0

    • Nic nie kumasz Marecki

      Akurat tak się składa, że to w Gdańsku było najwięcej entuzjastów PKM - np. radny Piotr Skiba, Agnieszka Pomaska i inni. Budyń w końcu też się przekonał! Teraz to Szczur próbuje kombinować, jak tu jak najmniej dołożyć się do projektu, ale za to jak najwięcej zyskać publicznie. To zresztą normalne w jego przypadku....

      • 1 1

  • no prosze. Nie wierze. To będziemy mieli 57% środków wykorzystane :D to i tak jeden z najlepszych wyników w Polsce. Żenada

    • 24 13

  • Gratulacje! (6)

    • 26 6

    • Na razie nie ma czego (1)

      Do Słowackiego też miały być specjalne dofinansowania.

      Póki co to mamy manipulację. Tytuł "Kolej Metropolitalna dostanie więcej pieniędzy z Unii Europejskiej" a prawda jest taka, że Pani minister dopiero powiedziała "Zarekomendujemy zwiększenie dotacji do KM do wysokości 85 proc. wartości inwestycji".

      Na gratulacje będzie czas jak już będą pieniądze i nie będzie wyborów samorządowych.

      • 8 1

      • Cóż trochę więcej optymizmu :)

        • 3 0

    • Kolej Metropolitalna dostanie więcej pieniędzy z Unii Europejskiej...

      ...Kolej Metropolitalna dostanie więcej pieniędzy z Unii Europejskiej......
      ...To zwiększa naszą szansę na wyższą dotację...
      To jak jest w końcu? znów kiełbasa przedwyborcza budynia i PO? Proszę i większą precyzję dziennikarzy.

      • 3 2

    • no kurde przydałaby by się ta kolej naprawdę
      może trochę ruch by opadł, bo jaka jest alternatywa dla samochodu na dzień dzisiejszy...

      • 1 0

    • 2010-11-17 14:33 ...Kolej Metropolitalna dostanie więcej pieniędzy z Unii Europejskiej...... ...To zwiększa naszą szansę na

      wyższą dotację... To jak jest w końcu? znów kiełbasa przedwyborcza budynia i PO? Proszę i większą precyzję dziennikarzy.

      • 1 0

    • Gołym okiem widać, że państwo dobrobytu wali się na całym Zachodzie i dotychczasowymi metodami nie da się kontynuować ciągłego rozwoju i wzrostu konsumpcji. To pech Polski, że weszła do strefy dobrobytu tuż przed jej krachem.

      • 2 1

  • Ale to tylko tory. Mieszkancy muszą zrzucić się na tabor hehe, drugie tyle.....

    durna ta kolej.

    • 12 49

  • Brawo Panie Marszałku!!!

    Tak trzymać.

    • 57 11

  • Brawo Gdańsk (3)

    Tak trzymać - kolejna duża i ważna dla mieszkańców inwestycja.

    • 67 17

    • bzdura bzdura bzdura (2)

      To nie Gdansk oszołomie tylko Samorzad Wojewodztwa to wywalczył! Prezydenci Gdańska woleli tramwaj przez wiele lat!

      • 16 4

      • Obsadzony przez tak znienawidzonych w Gdyni partyjniaków...

        • 3 3

      • I mieli rację

        • 0 4

  • Dzis napisalem o zlomie na torach i na szczescie jakas pozytywna wiadomosc (21)

    Kolej "metropolitalna" to jedno, ale wymiana zlomu jezdzacego miedzy Gdanskiem a Gdynia powinna byc 100% priorytetem wladz Trojmiasta.

    Jeden super nowoczesny sklad SKM to 7-8 mln zlotych. Kupic 20 nowych maszyn i puscic miedzy Gdanskiem a Gdynia to nie jest problem dla Gdanska z budzetem 2.5 miliarda zlotych rocznie, to pryszcz. Do tego jest Sopot i Gdynia, a platnosc przy takim zamowieniu mozna rozlozyc na raty.

    Czy w Trojmiescie da sie po 40 latach przeprowadzic taka prosta rzecz?
    Tu nie ma naukowcow, osrodkow nuklearnych, techniki kosmicznej.
    Tylko wylozyc troche kasy na stol i kupic nowe sklady, wyremontowac perony by byly jak w Niemczech, 5 centymetrow od progu pociagu.

    • 81 9

    • tekst z września 2009 o modernizacji pociągu SKM (3)

      - Za nową jednostkę tego typu trzeba zapłacić prawie 20 mln zł. Modernizacja kosztowała mniej niż siedem mln zł, a więc w cenie jednego nowego składu możemy zmodernizować prawie trzy pociągi - zapewnia Marcin Głuszek.

      więc znacznie więcej niż napisałeś w swoim poście!

      • 5 2

      • Rzeczywiscie, 20 mln zlotych za najnowoczesniejszy model 19WE (2)

        Bierz pod uwage i za to zaplaci UE, a nie Trojmiasto. 20-25% naszego wkladu...

        Druga sprawa. Warszawa, czyli stolica zamowila sobie 4 takie pociagi na start.

        2010-04-09 00:32, aktualizacja: 2010-04-09 00:32:05

        Nowy pociąg SKM na warszawskich torach

        Po miesiącach oczekiwań w trasę rusza 19WE - supernowoczesny pociąg linii Szybkiej Kolei Miejskiej.
        Piątek, dziewiątego kwietnia, to znany od dawna przez większość pasażerów termin ostateczny. Pierwsza z czterech "torped" wyprodukowanych przez nowosądecki "Newag", o 12:52 ruszy z Dworca Wschodniego do Pruszkowa.

        Wcześniej jednak czeka go oficjalna prezentacja. Odbędzie się ona o 12.10, również na stacji startu. Przewodniczyć uroczystości będą: pani prezydent m.st. Warszawy- Hanna Gronkiewicz-Waltz, szef Zarządu Transportu Miejskiego- Leszek Ruta i prezes "Newagu"- Zbigniew Konieczek.

        Nowy pociąg ma 84,5 m długości. W przełożeniu na dzisiejsze standardy odpowiada to czterem wagonom, jednak skład będzie jednoprzestrzenny (pasażer będzie w stanie przejść podczas jazdy z przodu na tył i odwrotnie). W środku zmieści się 700 osób przy zastosowaniu normy: pięć osób na metr kwadratowy. W praktyce pasażerów może być ponad tysiąc.

        Każdy pojazd wyposażono oczywiście w klimatyzację i monitoring. Nowością w pociągach SKM jest ustawienie foteli. Większość z nich umiejscowiono na wzór tych z warszawskiego metra- wzdłuż okien. Wielu pasażerów ucieszą też automaty biletowe, zamontowane po dwa na środku wagonu.

        Kolejne trzy pociągi 19WE powinny dotrzeć do stolicy do czerwca. Koszt całej inwestycji to 87,2 mln zł.

        • 2 3

        • (1)

          Typowa głupota pawia nastroszyć piórka potrafi a podzielić na 4 już nie.

          • 2 3

          • typowy troll z ciebie

            pisac ze ktos podzielil 87 mln na 4 i wyszlo mu 20.
            za duzo wolnego czasu masz.

            • 1 0

    • 1,3 mld zł to pryszcz? (10)

      Skład SKM to od 21 mln w górę, za 8 to możesz kupić tramwaj. Wymienić 65 pociągów to już się robi 1,3 mld zł. Gdańsk może i ma roczny budżet w wysokości 2,5 mld zł ale jego długi to równiutkie 2,5 mld zł -1,25 mld ukryte jest w długach spółek należących do miasta.

      Trzeba było olać to euro2012 i by było na 35 nowiutkich składów....

      • 9 2

      • Kto ci kaze wymieniac wszystkie 65 skladow, w tym jezdzace na peryferia? (5)

        Obecny smietnik jest skrajnie wolny i z innej epoki,naprawy kosztuja, a nowy pociag jest szybszy i bardziej ekonomiczny, wiec moze ich byc mniej bo szybciej dojada. Jesli problem z szynami, wymienic szyny.

        Ile na naprawy kibli juz wydano? 10 takich pociagow mozna by kupic.
        Kto robi pseudo oszczednosci, ten placi dwa razy wiecej.

        Dalej tlumaczyc?

        • 7 4

        • (4)

          jak nie wymienisz wszystkich pociągów to g... masz z poprawy szybkości-bo i tak będą jeździć z prędkością najwolniejszego, częstotliwość też się nie może zwiększyć bez gruntownej przebudowy torów i całej automatyki a tu masz dodatkowe setki milionów do wydania...

          Jeśli, przy obecnym zadłużeniu, Gdańsk kupiłby tylko 6 takich pociągów to Adamowicz automatycznie przestaje być prezydentem, do miasta wkracza komisarz.

          Dalej tłumaczyć?

          • 6 5

          • Czlowieku (3)

            Miasto zaplacilo by za to 15-20%, a nie 100%.
            UNIA EUROPEJSKA BY TO SPONSOROWALA - JAK WSZYSTKO ZRESZTA.

            Takie zakupy sa na RATY a nie gotowka.

            Dalej tlumaczyc?

            • 5 6

            • (2)

              co by sponsorowała? fundusze są ograniczone-zawsze robi się coś kosztem czegoś-pieniądze z UE to nie worek bez dna-żeby przeznaczyć je na nowe pociągi to trzeba by je zabrać innym projektom np nowej linii KM. Tu byś dostał dofinansowanie na pociągi 50% ale dofinansowanie na KM zmniejszyło by sie z 85% do 20%.... takie trudne to do zrozumienia?

              • 3 2

              • yyyy...tak (1)

                dalej tłumaczyć !

                • 3 0

              • :)

                • 0 0

      • druga sprawa (3)

        Od 6 lat za takie inwestycje realnie placi Unia Europejska, a nie my.
        Co to jest 15% wkladu. Niemcy nam zafunsowali, Francuzi, Anglicy.
        Takie sa realia.

        Drogi, remonty czego kolwiek z kasy UE, a w tym moich pieniedzy
        z podatku od pensji. Co mies place 1000 euro podatku ktory potem
        wedruje np do Gdanska i taka osoba jak ty jeszcze marudzi.

        • 4 4

        • (2)

          nikt nam nic nie zafundował.
          całe te dotacje przejdą bokiem przez durne regulacje UE np koszt bzdury z ograniczoną emisją CO2 to od 100 mld do 160 różnie o tym piszą...
          Niemcy, Francja, Austriai inni -zyskują na dopłatach do UE bo większość tej kasy wraca do nich przez ich firmy, które budują zdecydowaną większość inwestycji..
          Budimex-hiszpański, Skanska szwedzka, alpine bau-austriacka
          widzę jak pieniądze z UE to bezcelowe dotacje, biurokracja, koszty dostosowania prawa...
          85%? to w kilku projektach w zdecydowanej większość udział UE to maks 15%

          • 2 4

          • Polacy GLUPCY wyprzedali za zlotowke to co tworzyli przez 45 lat. (1)

            To potem masz.

            Nie gadaj ze Polaska placi 100-160 mld za co2, bo tyle to ma niemalze budzet Polski. Plynie tu ocean pieniedzy i bzdur nie wypisuj.

            • 4 5

            • do roku 2030...

              "A zgodnie z przyjętym w ubiegłym roku pakietem klimatycznym, ograniczenie emisji ma wynieść obecnie 20 proc. Co wymaga od Polski zainwestowania ok. 100 mld zł przeznaczonych m.in. na modernizację elektrowni, elektrociepłowni, odnawialne źródła energii oraz poprawę efektywności wykorzystania energii np. poprzez lepszą izolację budynków. Innymi słowy, jeśli na przykład kraje UE by doszły do wniosku, że redukcja CO2 ma wynieść ok. 30 proc. to wówczas nasze obciążenie byłoby odpowiednio większe."
              za TVN 24
              przy 20%-100mld zł przy 30% 150 mld zł

              • 1 1

    • Pomysł dory, ale wykonanie na obecną chwilę niemożliwe. (2)

      Chodzi mi o te odstępy między peronami a kolejką. Niestety - nasza kochana SKM jeździ teraz jako SKR (Szybka Kolej Regionalna) do Tczewa i Słupska, w związku z czym trzeba by przebudować wszystkie perony na trasie. Póki co, musimy pogodzić się z wejściami, jakie są.
      Nowe składy to jakieś 20 mln zł, a nie 7-8. Tyle to może kosztować porządna modernizacja starych.

      • 1 0

      • 20 mln * 15% wkladu wlasnego

        to lile to jest? 20 mln?

        • 0 1

      • "kochana"?

        to chyba jakaś trudna miłość, albo sado-macho...

        • 0 0

    • pawciu!! (1)

      za 7-8 mln to mozesz sobie tramwaj kupic:)sklad skm kosztuje znacznie wiecej,wiec nie udawaj medrca.a co do zlomu skm to nie jest z nim tak zle-pomijam tu slynny pomaranczowy sklad :)

      • 2 0

      • NIE PLACI SIE ZA TO W 100% TYLKO 15%

        Policz ile to jest 15% od 20 mln. wyjmij kalkulator i policz.

        • 0 2

    • czemu miasto gdansk ma dotowac prywatna firme jaka jest

      wlasciciel kolejek skm?

      • 0 0

  • i na wizualizacji "Lech Walesa AIRPORT" (1)

    nóż w kieszeni mi się otwiera. Pozbawiałbym pomysłodawców polskiego obywatelstwa

    • 51 51

    • O co Ci chodzi: Walese czy anlojezyczna nazwe????

      Bo nie wiem dlaczego chcesz pozbawiac kogos obywatelstwa....

      • 0 0

  • optymistyczna nowina! (2)

    nie narzekać, tylko sie cieszyc moi drodzy rodacy, bo jest z czego :)

    • 45 7

    • Jesli wybiorą jakiś wariant z lokomotywami spalinowmi, to będziemy sie mogli cieszyć z powrotu do XIX/XX wieku... (1)

      • 2 0

      • nie biore nawet tego pod rozwage ;)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane