Fakty i opinie

Kolej Metropolitalna o krok bliżej

Najnowszy artukuł na ten temat

Szermierze na muralu na wiadukcie PKM

Nowa linia SKM będzie najszybszym środkiem transportu łączącym trójmiejskie osiedla przy obwodnicy z centrami Gdyni i Gdańska.
Nowa linia SKM będzie najszybszym środkiem transportu łączącym trójmiejskie osiedla przy obwodnicy z centrami Gdyni i Gdańska. fot. Krzysztof Mystkowski/KFP

Niemiecka firma IVV Gmbh ustali trasę Kolei Metropolitalnej. Wczoraj marszałek województwa podpisał z nią umowę na studium wykonalności. Raport będzie gotowy za pół roku, a budowa tej drugiej linii SKM ma ruszyć w 2010 r.



Kolej Metropolitalna, która ma połączyć Gdańsk z Gdynią przez lotnisko, przestała być tylko marzeniem, gdy pod koniec lipca została wpisana na listę indykatywną Programu Infrastruktura i Środowisko. Dzięki temu jest możliwość sfinansowania połowy jej kosztów, czyli 306 mln zł, z funduszy unijnych. Kluczowym dokumentem, który sprawi, że szansa na utratę dofinansowania będzie minimalna, jest Studium Wykonalności Projektu. Określi on szczegółowo, jak będzie wyglądał przebieg nowej linii SKM, gdzie najlepiej zlokalizować przystanki, czy też jaka powinna być częstotliwość kursowania pociągu. Odpowie też na pytanie, jaki przebieg będzie miała trasa w okolicach lotniska Rębiechowo. Jednak przede wszystkim odpowie na pytanie, ile tak naprawdę kosztować będzie kolej metropolitalna.

- Porówna też warianty kolejowe do hipotetycznej linii tramwajowej na lotnisko - tłumaczy Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Przetarg na przygotowanie studium wygrała niemiecka firma IVV Gmbh. Za przygotowanie dokumentacji dostanie ponad 1,3 mln zł. Blisko 30 proc. tej kwoty pochodzi z budżetu samorządu województwa, natomiast pozostałą część pokryje Gdańsk i Gdynia (również po blisko 30 proc.) oraz spółka PKP Polskie Linie Kolejowe w wysokości 15 proc. Studium Wykonalności ma być gotowe do odbioru 10 kwietnia 2009 r. Do 10 sierpnia ma być gotowa ekspertyza o oddziaływaniu na środowisko (również niezbędna przy projektach dofinansowywanych z unijnych pieniędzy) oraz decyzja lokalizacyjna.

- Rozpoczniemy też konsultacje społeczne z mieszkańcami, tak aby przekonać wszystkich do tego projektu - mówi Struk.

Głównym założeniem projektu jest połączenie koleją centrów Gdańska i Gdyni z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, a także z osiedlami mieszkaniowymi tzw. górnego tarasu Gdańska i Gdyni. Głównym jej efektem ma być znaczące skrócenie czas dojazdu do i z lotniska oraz miejsc zamieszkania. Dzięki powstaniu Kolei Metropolitalnej usprawnione zostanie również połączenie kolejowe Trójmiasta z najważniejszymi ośrodkami Kaszub - Kościerzyną, Kartuzami oraz Żukowem. Dzięki niej ich mieszkańcy będą mogli bezpośrednio dojechać pociągiem do Gdańska. Teraz muszą przesiadać się w Gdyni lub zamiast kolei wybierać autobus.

- To inwestycja na którą mieszkańcy Trójmiasta i regionu czekali od kilkudziesięciu lat - uważa Struk.

Według planów urzędników budowa powinna ruszyć w 2010 r. i w zależności od możliwości finansowych samorządu województwa, jak i Gdańska i Gdyni, zakończyć się najpóźniej w 2015 r.

Opinie (178) ponad 10 zablokowanych

  • i git (3)

    skm-ka na lotnisko!!

    • 1 0

    • a nawet gut

      • 0 0

    • super fantastycznie, naprawdę się cieszę, ale miałem nadzieję, że chłopaki uwiną się przez 2012, co by łatwo transportować amatorów mistrzostw

      i tak się cieszę

      • 0 0

    • a nawet jeśli nie zdążą to przecież do 2012 z lotniska do stadionu można dość na piechotę i to parę razy. wystarczy wcześniej przylecieć, na przykład w 2011 lub jeszcze wcześniej jeśli ktoś wolno chodzi.

      • 0 0

  • (12)

    no pewnie. lepiej zlecić to niemcom. bo nam się nie opłaca jak nie dostaniemy łapówki. a tak przynajmniej wypompujemy trochę gotówki do niemiec.

    • 0 1

    • (7)

      A, wolałbyś żeby jakaś polska z******* firma robiło to przez 35 lat.

      Oni to zrobią przynajmniej szybko i solidnie.

      • 0 0

      • Załamka... (3)

        Co z tego że oni zrobią to szybciej jak my i tak nie zbudujemy tej kolei szybciej niż do 2015 w krajach zachodnich ciężko byłoby pomyśleć że trochę dalej na wschód jest państwo które nie potrafi wybudować linii kolejowej w obrębie miasta w ciągu 2óch lat :D Zresztą ja też nie mogę sobie tego wyobrazić :haha: jednak my nic nie potrafimy :P co za nieudolny naród :(

        • 0 0

        • Ale wiesz...

          naród składa się z ludzi, więc jesteś równie nieudolny

          • 0 0

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

        • jakby zamykali za głupotę byś stary dostał dożywocie

          • 0 0

      • A tak swoją drogą to w 2015 do Rębiechowa dojedziemy już pewnie tramwajem, chociaż jak dalej będą tam jeździły 105-ki to i tak nie dojadą :D

        • 0 0

      • (1)

        Widzę gościu, że zbyt wielkiego pojęcia o niemieckich firmach nie masz. Polskie są równie dobre, często lepsze, ale trzeba im uczciwie zapłacić. A jak się głupio oszczędza to i sami partacze się trafiają. Boli tylko, ze jak dać zarobić polskiej firmie, to ból, ale takie same albo wyższe pieniądze dla obcych zawsze się znajdą. Kompleksy albo łapówkarstwo, ewentualnie jedno i drugie.

        • 0 0

        • Obydwaj i Robson i Pawel macie

          racje. Problem w tym ze od momentu podjecia decyzji przez Polakow do momentu rozpoczecia robot u nas z powodu lenistwa i gnusnosci mija wiele czasu a Niemcy po decyzji natychmiast ida do roboty. Tyle w temacie.

          • 0 0

    • chyba nie malkontent tylko idiota!! (2)

      Skoro piszesz brednie to pewnie nie wiesz, że ci Niemcy (ta konkretna firma ) zrobi to za 1/3 ceny najtąńszego polskiego oferenta?! Jako, że tworzą oni już studium wykonalności dla wojewody pomorskiego o zbliżonej tematyce, więc wiele badań i kosztów odpadło - mogli złożyć najkorzystniejsza ofertę. I zrobią to na pewno porządnie - wszak są wiele bardziej doświadczeni w boju z biurokracją UE niż nasi urzędnicy.

      • 0 0

      • (1)

        a dlaczego tamto studium robią Niemcy a nie Polacy? oni też mogliby zrobić to studium za 1/3 ceny.

        • 0 0

        • Ale nie złożyli takiej oferty.
          Może trudno w to uwierzyć ale Niemcy bali się, że zawołali za mało, bo to u nas podejrzane, że komuś się opłaca zrobić coś taniej. Ale tak jak napisał Polizmeister, Niemcy już coś podobnego u nas robią

          • 0 0

    • to 16 art. konstytucji 3rp czyli tego kiblowatego kraju uniemożliwia realną konkurencje i powstanie firm konsultingowych zdolnych do podjęcia takich działań. chór prywaciarzy i leśnych dziadków z pieczątkami zablokuje wszystko. tak na koniec a kto zaprojektuje stadiony w bulwa landzie? dla ułatwienia dodam że firmy zdole do tego nad wisłą nie istnieją.

      • 0 0

  • goł Gdańsk!

    • 0 0

  • nie dla kolei metropolitalnej!!!! (9)

    uj z nią

    • 0 3

    • ja też nie (1)

      i ujj z nia

      • 0 1

      • i ujj z wami

        jak najbardzie

        • 0 1

    • (2)

      z wami też

      • 0 0

      • i z nimi (1)

        • 0 0

        • i tamtymi i owszem

          • 0 0

    • uj (2)

      Co to jest ( UJ) Napisz otwarcie że masz myśl o swoim ogonie młodzieńcze! i więcej nie poruszaj swoją ręką jeżeli Cię ręka swędzi.A po drugier co ten UJ ma do kolei metropolitarnej trochę się zastanów w swoich wypowiedziach.!!!!!!

      • 1 0

      • uj

        Uniwersytet Jagieloński chyba :)

        • 0 0

      • a co Ty masz do uja?

        • 0 0

    • i ze wszystkimi ujj

      • 0 1

  • NIE! dla kolei metropolitalnej (9)

    ...

    • 0 2

    • precz z preczem i idiotami

      • 0 0

    • wrzeszcz jest również za nie!

      • 0 0

    • (4)

      to podaj choć jeden argument

      • 0 0

      • nie (1)

        Stogi też na nie
        wreszcie można przeciw czemuś zaprotestować
        hurra to wolny kraj a więc jestem przeciw

        • 0 1

        • Wrocław

          również na nie!

          • 0 1

      • Popieram przeciwników (1)

        Argumentów jest wiele. Najpierw rozbierają wiadukt na Słowackiego, teraz będą odbudowywać. Zniszczą ostatnie zielone tereny, ludzie w niektórych miejscach wybudowali domy myśląc o spokoju, wreszcie ktoś zgarnie grubą kasę a to i tak się nie sprawdzi. Ruch kołowy jest najważniejszy i powinni usprawnić Słowackiego.

        • 0 1

        • Popieram SKM

          To sobie usprawnij ulicę Słowackiego biorąc pod uwagę fakt gdzie ona jest usytuowana i jak przebiega na odcinku od Grunwaldzkiej do Niedźwiednika. Ciekawe czy dwa pasy w jedną stronę cokolwiek polepszą skoro widać ostatnio że trzypasmowa Grunwaldzka nie daje sobie rady. Masz nadzieję że wylotowa na lotnisko będąc dwupasmową temu podoła? Jakiś Ty naiwny!!!!

          • 1 0

    • Jedź na wieś skąd przyjechałaś do Gdańska (1)

      wynocha

      • 1 0

      • tak dla kolei na wieś

        sam wynocha

        • 1 0

  • (2)

    trzymam kciuki!!!

    • 1 0

    • (1)

      2015? Czy to jest jakiś żart? Buduje to 3 osobowa firma czy co?
      Skąd się biorą takie odległe terminy - ktoś może mi wyjaśnić? Jestem tym żywo zainteresowany.

      • 0 0

      • czytaj ze zrozumieniem

        Ostatnie zdanie:
        "Według planów urzędników budowa powinna ruszyć w 2010 r. i w zależności od możliwości finansowych samorządu województwa, jak i Gdańska i Gdyni, zakończyć się najpóźniej w 2015 r. "
        a dokładnie:
        "w zależności od możliwości finansowych" !!!
        Wszystko rozbija się jak zawsze o kasę. Gdyby kasy było dużo, to można zrobić to nawet w rok, a bez wiaduktów to pewnie i w kilka miesięcy, lecz to przegięcie w drugą stronę, bo zbyt dużo się przepłaci za tempo.
        2015 jest bezpiecznym terminem. Gdyby kasy nie brakowało, to można ekonomicznie zrobić to pewnie w 2 lata. Ale nasza biurokracja musiała by się postarać.

        • 0 0

  • o krok bliżej i bliżej i bliżej znów! (1)

    Mieszkanko, Ty się nie martw. Prędzej pieszo dojdziemy do Chin. To dobrze, bo przez następne dziesięciolecia do Gdańska może zawitać nowa technologia: jakiś pociąg magnetyczny unoszący się nad torami? Albo w ogóle torów nie potrzebujący?

    • 0 0

    • bujaj w obłokach

      • 0 0

  • Tak Tak Tak!!! Kolej musi powstać!!!

    popieram w 100%

    • 1 0

  • No no ale pędzą ! to juz w 2010 ! A bilety juz sprzedają ? (3)

    To jeszcze niech postarają sie przesunac euro 2012 na 2015 wtedy bedzie wszystko według planu kolej na euro.

    Polak potrafi :) damy rade

    Pomożecie !????!!!!

    • 0 0

    • POMOŻEMY! (1)

      • 0 0

      • JEDNAK NIE DAMY RADY !!! :(

        • 0 0

    • biletów nie sprzedają (chyba nie?) ale juz mają rozkład jazdy przyszłej kolei.

      • 0 0

  • A PO CO KOLEJ JAK MOŻNA PRZEROBIĆ LOTNISKO NA ZASPIE I LATAĆ DO RĘBIECHOWA SAMOLOTAMI (4)

    • 0 0

    • no właśnie (3)

      genialne w swojej prostocie

      • 0 0

      • a takich trolli /kretynów?/ (2)

        przesiedlić do bloków sąsiadujących z pasem startowym...

        • 0 0

        • Nie do bloków

          Nie do bloków tylko im namioty rozstawić wzdłuż pasa....

          • 0 0

        • sam jestes kretyn

          ja już tam mieszkam

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.