- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (393 opinie)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (47 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (271 opinii)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (124 opinie)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (323 opinie)
Kolej Metropolitalna o krok bliżej
Niemiecka firma IVV Gmbh ustali trasę Kolei Metropolitalnej. Wczoraj marszałek województwa podpisał z nią umowę na studium wykonalności. Raport będzie gotowy za pół roku, a budowa tej drugiej linii SKM ma ruszyć w 2010 r.
Kolej Metropolitalna, która ma połączyć Gdańsk z Gdynią przez lotnisko, przestała być tylko marzeniem, gdy pod koniec lipca została wpisana na listę indykatywną Programu Infrastruktura i Środowisko. Dzięki temu jest możliwość sfinansowania połowy jej kosztów, czyli 306 mln zł, z funduszy unijnych. Kluczowym dokumentem, który sprawi, że szansa na utratę dofinansowania będzie minimalna, jest Studium Wykonalności Projektu. Określi on szczegółowo, jak będzie wyglądał przebieg nowej linii SKM, gdzie najlepiej zlokalizować przystanki, czy też jaka powinna być częstotliwość kursowania pociągu. Odpowie też na pytanie, jaki przebieg będzie miała trasa w okolicach lotniska Rębiechowo. Jednak przede wszystkim odpowie na pytanie, ile tak naprawdę kosztować będzie kolej metropolitalna.
- Porówna też warianty kolejowe do hipotetycznej linii tramwajowej na lotnisko - tłumaczy Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Przetarg na przygotowanie studium wygrała niemiecka firma IVV Gmbh. Za przygotowanie dokumentacji dostanie ponad 1,3 mln zł. Blisko 30 proc. tej kwoty pochodzi z budżetu samorządu województwa, natomiast pozostałą część pokryje Gdańsk i Gdynia (również po blisko 30 proc.) oraz spółka PKP Polskie Linie Kolejowe w wysokości 15 proc. Studium Wykonalności ma być gotowe do odbioru 10 kwietnia 2009 r. Do 10 sierpnia ma być gotowa ekspertyza o oddziaływaniu na środowisko (również niezbędna przy projektach dofinansowywanych z unijnych pieniędzy) oraz decyzja lokalizacyjna.
- Rozpoczniemy też konsultacje społeczne z mieszkańcami, tak aby przekonać wszystkich do tego projektu - mówi Struk.
Głównym założeniem projektu jest połączenie koleją centrów Gdańska i Gdyni z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, a także z osiedlami mieszkaniowymi tzw. górnego tarasu Gdańska i Gdyni. Głównym jej efektem ma być znaczące skrócenie czas dojazdu do i z lotniska oraz miejsc zamieszkania. Dzięki powstaniu Kolei Metropolitalnej usprawnione zostanie również połączenie kolejowe Trójmiasta z najważniejszymi ośrodkami Kaszub - Kościerzyną, Kartuzami oraz Żukowem. Dzięki niej ich mieszkańcy będą mogli bezpośrednio dojechać pociągiem do Gdańska. Teraz muszą przesiadać się w Gdyni lub zamiast kolei wybierać autobus.
- To inwestycja na którą mieszkańcy Trójmiasta i regionu czekali od kilkudziesięciu lat - uważa Struk.
Według planów urzędników budowa powinna ruszyć w 2010 r. i w zależności od możliwości finansowych samorządu województwa, jak i Gdańska i Gdyni, zakończyć się najpóźniej w 2015 r.
Opinie (178) ponad 10 zablokowanych
-
2009-05-16 11:29
Jestem pewny, że
jeżeli nie wybudoje się połączenia kolejowego z lotniskiem przed Euro 2012, to znając polską sumienność, sprawa ta zostanie odłożona "ad calendas Graecas".
- 0 0
-
2008-12-15 13:14
TAK...
TA LINIA POWINNA BYĆ JUŻ DAWNO ODBUDOWANA, JEST TO JEDEN Z NAJWAŻNIEJSZYCH I NAJBARDZIEJ NIEPOWTARZALNYCH ELEMENTÓW INFRASTRUKTURY POMORSKIEJ...NA CH... NAM KOLEJE MAGNETYCZNE I NOWOCZESNE TRAMWAJE NA LOTNISKO, TO MAJA TURYSCI Z ROZWINIETYCH KRAJÓW U SIEBIE, ŻADNA ATRAKCJA...LINIA TA NAWET W FORMIE PRZEDWOJENNEJ SPEŁNIAŁABY SWOJE ZADANIE BEZ ZARZUTÓW, A ODBUDOWA DAWNEJ JEJ FORMY TO OKAZJA TRUDNA TO PRZECENIENIA, SZANSA NA PODNIESIENIE ATRAKCYJNOSCI REGIONU...
- 0 0
-
2008-10-12 15:12
nie dla kolei po starym wale bedzie protest w sądzie (3)
- 0 1
-
2008-10-12 22:48
. (1)
całuj wujka w sam środek - pewnie pieska nie bedzie gdzie wyprowadzac, co?
- 0 0
-
2008-12-15 13:07
...
...po jakim wale??? to nasyp KOLEJOWY, ta linia powinna byc juą dawno odbudowana...TY WALE!
- 0 0
-
2008-10-12 16:32
To dobrze.
- 0 0
-
2008-10-13 17:56
JAK NAJBARDZIEJ "TAK" DLA KOLEI METROPOLITALNEJ!!!! (1)
- 0 0
-
2008-10-13 17:59
Też jestem "ZA"
- 0 0
-
2008-10-11 13:16
NIE! dla kolei metropolitalnej (9)
...
- 0 2
-
2008-10-11 19:20
(4)
to podaj choć jeden argument
- 0 0
-
2008-10-13 11:12
Popieram przeciwników (1)
Argumentów jest wiele. Najpierw rozbierają wiadukt na Słowackiego, teraz będą odbudowywać. Zniszczą ostatnie zielone tereny, ludzie w niektórych miejscach wybudowali domy myśląc o spokoju, wreszcie ktoś zgarnie grubą kasę a to i tak się nie sprawdzi. Ruch kołowy jest najważniejszy i powinni usprawnić Słowackiego.
- 0 1
-
2008-10-13 17:52
Popieram SKM
To sobie usprawnij ulicę Słowackiego biorąc pod uwagę fakt gdzie ona jest usytuowana i jak przebiega na odcinku od Grunwaldzkiej do Niedźwiednika. Ciekawe czy dwa pasy w jedną stronę cokolwiek polepszą skoro widać ostatnio że trzypasmowa Grunwaldzka nie daje sobie rady. Masz nadzieję że wylotowa na lotnisko będąc dwupasmową temu podoła? Jakiś Ty naiwny!!!!
- 1 0
-
2008-10-11 21:36
nie (1)
Stogi też na nie
wreszcie można przeciw czemuś zaprotestować
hurra to wolny kraj a więc jestem przeciw- 0 1
-
2008-10-13 10:42
Wrocław
również na nie!
- 0 1
-
2008-10-12 10:35
Jedź na wieś skąd przyjechałaś do Gdańska (1)
wynocha
- 1 0
-
2008-10-12 12:31
tak dla kolei na wieś
sam wynocha
- 1 0
-
2008-10-11 16:37
wrzeszcz jest również za nie!
- 0 0
-
2008-10-11 16:19
precz z preczem i idiotami
- 0 0
-
2008-10-13 10:38
die Dreistadtbahn (2)
Niemiecka firma wybuduje kolej w 3mieście, niemiecka firma wybuduje baltic arene, ... . Czy Polska jest już oficjalnie częścią Rzeszy?
- 0 0
-
2008-10-13 10:59
chodzi o to, (1)
że polskie firmy nie mają żadnego doświadczenia w budowie takich przedsięwzięć w tak krótkim czasie.
wolę, żeby niemcy zrobili to porządnie niz polacy spartaczyli.- 0 0
-
2008-10-13 12:54
"wolę, żeby niemcy zrobili to porządnie niz polacy spartaczyli."
Właśnie dzięki takim powtarzaczom stereotypów jak Ty, polskie firmy nie mają doświadczenia o którym piszesz.
Pewnie uważasz że najepiej byłoby gdyby Polacy zajęli się uprawą roli, ewentualnie pracą najemną w zagranicznych przedsiębiorstwach, a wszystkie pozostałe dziedziny zostawili "kompetentym firmom" z zagranicy?- 0 0
-
2008-10-13 08:11
Nareszcie (2)
Ile można pisać a nic nie robić. To nie tylko inwestycja na którą mieszkańcy Trójmiasta i regionu czekali od kilkudziesięciu lat, ale też a może przede wszystkim gospodarka i jej rozwój. Trójmiasto w kierunku morza nie ma rozwoju tylko w przeciwnym. A do tego KM będzie spełniała funkcje integracyjne z piękną ziemią kaszubską. Zaczynając od Gdyni poprzez modernizacje istniejącego odcinka a na Gdańsk Śródmieściu kończąc. Co prawda nic w artykule nie ma o pierwszej stacji w nowym terminalu lotniczym Babie Doły. Ostatnio lotnisko to uruchomiło najnowszej generacji system naprowadzania TAKAN umożliwiający lądowanie we mgle, dodam że obecnie są dwa takie systemy w Polsce. Nareszcie podróżni będą mieli wybór skorzystać z jednego bądź drugiego lotniska i przemieścić się w kulturalnych warunkach KM.
- 0 0
-
2008-10-13 10:34
TACAN (1)
jak juz to TACAN (Tactical Air Navigation System) i w Polsce jest ich przynajmniej 6
- 0 0
-
2008-10-13 11:38
faktycznie nie TAKAN a TACAN
Tactical Air Navigation System, TACAN, mówisz, że jest ich aż 6 ja mam dane o dwóch o których mówiła wczorajsza TV a do tego sprawdzałem to w PROGRAMIE ROZWOJU SIECI LOTNISK I LOTNICZYCH URZADZEN NAZIEMNYCH - Przyjety Uchwała Nr 86/2007 Rady Ministrów w dniu 8 maja 2007 r., bo urządzenia typu TACAN moga byc wykorzystywane jako uzupełnienie DME i
właczone do pokładowej bazy danych pod warunkiem że spełniaja odpowiednie wymagania
ICAO oraz zostały opublikowane w AIP. Widze mamy różne dane przynajmniej podałem Ci źródła.
Jeśli BD chcą się rozwijać i wejść dynamicznie do sieci połączeń portów węzłowych ("hub and spoke"), to ten amerykański wojskowy system radionawigacyjny złożony z układów DME (z angielskiego Distance Measuring Equipment - odległościomierz) i VOR pracujących w paśmie 1000 MHz jest niezbędny. A przez to już zaczyna zyskiwać pomorskie i oby mądre decyzje o rozbudowie KM szły dynamicznie.- 0 0
-
2008-10-13 10:57
TAK
dla kolei metropolitalnej!!!
- 0 0
-
2008-10-11 14:35
NIE (5)
dla kolei metropolitalnej, mieszkańcy osiedli wzdłuż jej przebiegu nie chcą tego hałasogennego środka komunikacji!!!!!
- 0 0
-
2008-10-13 09:42
nowa SKM hałasogenna?!
Co ty bredzisz człowieku!!! Nowe składy szynowe są bardzo ciche. Przyzwyczaiłeś się już do hałasu aut. Spróbuj porozmawiać przez telefon przy drodze, gdzie duży ruch, to jest dopiero hałas. SKM ma częściowo zastąpić ruch samochodowy.
- 0 0
-
2008-10-12 01:00
pewnie lepiej truć tych co przy ulicach mieszkają
jak ci się nie podoba w mieście to to puszczy!!!!
- 0 0
-
2008-10-11 21:07
TO SIE WYPROWADZ Z 3CITY
TO SIE WYPROWADZ NA WIOCHE, BEDZIESZ MIEC CISZE I SPOKOJ!!!
- 0 0
-
2008-10-11 16:35
jestem za nie
zgadzam sie!
- 0 0
-
2008-10-11 16:32
co Ty bredzisz?
- 0 0
-
2008-10-11 13:20
(2)
trzymam kciuki!!!
- 1 0
-
2008-10-12 10:11
(1)
2015? Czy to jest jakiś żart? Buduje to 3 osobowa firma czy co?
Skąd się biorą takie odległe terminy - ktoś może mi wyjaśnić? Jestem tym żywo zainteresowany.- 0 0
-
2008-10-13 09:36
czytaj ze zrozumieniem
Ostatnie zdanie:
"Według planów urzędników budowa powinna ruszyć w 2010 r. i w zależności od możliwości finansowych samorządu województwa, jak i Gdańska i Gdyni, zakończyć się najpóźniej w 2015 r. "
a dokładnie:
"w zależności od możliwości finansowych" !!!
Wszystko rozbija się jak zawsze o kasę. Gdyby kasy było dużo, to można zrobić to nawet w rok, a bez wiaduktów to pewnie i w kilka miesięcy, lecz to przegięcie w drugą stronę, bo zbyt dużo się przepłaci za tempo.
2015 jest bezpiecznym terminem. Gdyby kasy nie brakowało, to można ekonomicznie zrobić to pewnie w 2 lata. Ale nasza biurokracja musiała by się postarać.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.