• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna odkorkuje Osowę? Problemem jest stacja

Maciej Naskręt
17 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz stację Gdańsk Osowa.


Do końca XX w. miejsce to tętniło życiem, teraz hula tam tylko wiatr, a w poczekalni słychać wyłącznie tykanie zegara. To stacja Gdańsk Osowa zobacz na mapie Gdańska, na której zatrzymują się nieliczne pociągi. Sprawdziliśmy, czy budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przywróci jej świetność, a także kiedy stanie się ona ważnym węzłem przesiadkowym dzielnicy, do której dojazd samochodem to drogowy koszmar, głównie z powodu korków.



Na 28 czerwca zaplanowano oficjalne rozpoczęcie budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ma ona rozpocząć się wmurowaniem kamienia węgielnego przy terminalu T2 zobacz na mapie Gdańska na gdańskim lotnisku. Inwestycja obejmuje budowę 18-kilometrowej linii, która połączy dwoma torami Wrzeszcz i Osowę. Koszt to 716 mln zł. Inwestorem jest spółka samorządu województwa PKM, a wykonawcą konsorcjum firm Budimex i Ferrovial.

W Gdańsku powstanie ponadto osiem nowych stacji między Rębiechowem a Wrzeszczem. Natomiast w Gdyni, do czasu uruchomienia linii, ma zostać otwarty węzeł przesiadkowy Gdynia Karwiny. W późniejszym okresie ma być zrealizowany też przystanek Gdynia Stadion i peron Gdynia Wzg. św. Maksymiliana.

Budowa linii kolejowej PKM nie obejmuje jednak prac w rejonie stacji Gdańsk Osowa. Powód? Obiekt należy do spółek Skarbu Państwa. Torowisko, które jest częścią linii relacji Gdynia - Kościerzyna, to własność spółki PKP PLK. Natomiast 80-letnim dworcem zarządza spółka PKP Nieruchomości.

Czy budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przywróci świetność stacji Gdańsk Osowa i kiedy stanie się ona ważnym węzłem przesiadkowym dzielnicy?

Czy mieszkańcy Osowy skorzystają tłumnie z pociągów po uruchomieniu Kolei Metropolitalnej?

Nic nie zachęca mieszkańców Osowy do korzystania z kolei

Infrastruktura kolejowa na stacji Gdańsk Osowa pamięta lata 80. Brakuje m.in. parkingów, kasy biletowej, stojaków rowerowych, monitoringu, systemu sterowania ruchem, oświetlenia i toalety. Docierają tam dwa autobusy miejskie ZKM Gdańsk: linii 169 i 210.

- Największy ruch jest rano, gdy wozimy dzieci ze stacji do szkoły na ul. Wodnika. Jednak uczniowie schodzą się z okolicznych domów, a nie wysiadają z pociągów. Zresztą nawet chyba autobusy nie są skomunikowane z przyjeżdżającymi od strony Kaszub składami - powiedział nam kierowca autobusu, którego spotkaliśmy na pętli przed osowskim dworcem.

To tylko część powodów, dla których mieszkańcy Osowy, ale też miejscowości przyległych do granicy Gdańska, omijają stację szerokim łukiem. Wolą kupić samochód, albo po prostu korzystają z autobusowej komunikacji miejskiej.

Oferta przewozowa również nie jest bogata. Na stacji zatrzymuje się w ciągu dnia kilka pociągów w relacji do Gdyni, z których teoretycznie mogliby skorzystać mieszkańcy północno-zachodniej dzielnicy Gdańska.

Kolejarze na Osowej wyremontują torowisko

To pierwszy krok do poprawy infrastruktury na stacji w Osowej. Jest to część inwestycji, której głównym założeniem jest uzyskanie w wyniku przebudowy prędkości maksymalnej od 100 do 120 km/h na odcinku Kościerzyna - Gdańsk Osowa i do 100 km/h na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia. Tym samym, czas jazdy pociągów powinien ulec skróceniu o ok. 20-30 minut w zależności od taboru. Inwestor przewiduje, że dzięki inwestycji nastąpi poprawa stanu technicznego infrastruktury, jak również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.

Inwestycja kolejowa na Kaszubach zakłada kompleksową wymianę nawierzchni kolejowej na długości 16,5 km, a także naprawę bieżącą z całkowitą wymianą podkładów - 1,6 km toru. Ponadto kolejarze przebudowują trasę na długości 60,3 km toru i lokalne wzmocnienie podtorza. Koszt sięga 86 mln zł.

Inwestycja ruszyła jesienią 2011 r. i ma zakończyć się pod koniec tego roku.

Uruchomienie PKM nie odkorkuje dojazdu z i do Osowy

Mieszkańcy Osowy nie powinni więc spodziewać się "cudu komunikacyjnego" po uruchomieniu PKM-ki w wakacje 2015 r. Do tego czasu nie zostaną poczynione żadne prace, które poprawiałyby dostęp do kolejowego szlaku i zachęciłyby mieszkańców do pozostawienia pojazdu przed domem.

Osowa liczy ok. 14 tys. mieszkańców, a ich liczba wciąż rośnie. Do osiedlania się w tej części Gdańska zachęcają, według naszego barometru, o ok. 1 tys. zł tańsze kwoty za m kw. mieszkania niż w takich dzielnicach jak: Przymorze lub Żabianka.

Zmiany na osowskiej stacji w latach 2014-2020?

Władze Gdańska planują zmienić krajobraz stacji w Osowej. Nie wiadomo dokładnie kiedy miałoby to nastąpić. Wszystko jest melodią przyszłości. Najpierw miejscy urzędnicy, wraz z PKM i PKP, mają zająć się przebudową samej stacji - czyli peronów i dojść.

Urzędnicy chcą ponadto zakupić teren od PKP w okolicach dworca i z kasy unijnej na lata 2014-2020 stworzyć tam węzeł komunikacyjny - parking z pętlą autobusową. Zarząd Transportu Miejskiego ma przeanalizować jak się w tej okolicy będą kształtować potrzeby transportowe po stworzeniu PKM.

Władze miasta nie wykluczają poprawy stanu niektórych okolicznych ulic lub też ich przebudowy.

Miejsca

Opinie (317) 7 zablokowanych

  • TKM to będzie jeden wielki niewypał (59)

    za pare mld.

    • 71 171

    • Inwestycja w przyszłość (11)

      Mylisz się Kasiu, TKM to będzie wielki sukces. Zrozumiesz to, jeśli przestaniesz myśleć w kategoriach doraźnych. Układ komunikacyjny, zarówno kolejowy jak i drogowy, buduje się dla przyszłych pokoleń. Zostawimy im, ładne i dobrze skomunikowane miasto.

      • 80 14

      • . (10)

        Mylisz się, to są zmarnowane pieniądze.
        Zamiast udrożnić drogi wylotowe na Kaszuby, "kolesie" kręcą lody z TKM...

        • 19 59

        • (5)

          Udrożnić drogi czyli budować drogi po milion pasów bo jak wszyscy kończą pracę to muszą wsiąść do furki. Najbogatsi mają te same problemy co my. Budowanie dróg w nieskończoność nie rozwiązuje problemu.

          • 56 7

          • "moja opinia" gdy się odchudza to też zaczyna od kupna większych ciuchów (2)

            • 16 2

            • Pseudointelektualny belkot.

              • 2 1

            • Kolej Metropolitarna musi byc taka jakie sa maksymalne mozliwoscinjak najszybszego odciazenia drog i to nie tempem jeden odcinek na 20 lat.
              Inwestycja ma byc rentowna i bedzie jesli samochodziarze przejda na kolej, a tak napewno bedzie.

              • 1 2

          • Z większości opini na forach (1)

            wynika że nie trzeba być bogatym aby mieć samochód, a kolej metropolitalna mało mnie obchodzi. Nie po drodze, ani mi ani moim dzieciom będzie. Najpierw była akcja drogi i autostrady ... sesr... o się trochę i ludzie zaczęli pilnować tematu. Hmmm, kasa musi płynąć (o ile już nie została wydana w przód) zanim rozkminią o co biega z koleją minie trochę czasu a jak już wyjdzie o co biega to tych co zarobili już nie będzie. ALE i tak komuś się oberwie

            • 1 4

            • Wam ciągle źle

              Budują źle nie budują źle to co wy byście k..... chcieli zamiast sie cieszyć że coś się dzieje narzekacie typowe polskie podejście.

              • 0 0

        • jeśli uważasz, że "kolesie" kręcą lody z TKM, to myślisz, że nie będą ich kręcić z tymi od dróg?

          durna ty gęgo.

          • 24 3

        • moja opinia

          Tacy ludzie jak ty mają przyrodę w głębokim poważaniu. Zgodzisz się chyba ze mną? Prawda?

          • 8 5

        • ale właśnie PKM to _JEST_ udrożnienie dróg na Kaszuby - a dokładniej, pierwszy etap. To będzie połączenie z Zachodnim Tarasem Gdańska i Gdyni, a docelowo - także z miejscowościami kaszubskimi, m.in. z Kartuzami i Kościerzyną oraz z różnymi bliższymi miasteczkami i wioskami. A szlaki samochodowe NIE zastąpią kolei. Też jestem posiadaczem auta i doskwierają mi zatory na drogach, ale mimo wszystko, wolę aby kolej rozwijała się RAZEM z drogami, a nie - drogi kosztem kolei czy kolej kosztem dróg.

          • 19 0

        • ...

          Niech sobie ci mieszkańcy kaszub sami budują te drogi...

          • 1 12

    • Masz rację Kasiu (35)

      Za takie ogromne pieniądze (ponad 700000000 złotych można zbudować alternatywny układ komunikacyjny, bez wycinki ponad 20 tysięcy drzew itd. oraz tworzenia nowego miejskiego getta. Znam ten problem od kuchni, rozmawiałem w tej sprawie m.in.z naukowcami z Politechniki Gdańskiej, w tym z prof. dr. hab. A. Baranowskim. Społeczeństwo jest informowane tylko z podaniem tzw. pozytywnych aspektów tej inwestycji. O tych negatywnych nie mówi się zupełnie - a jest ich niemiara. Ale tam, gdzie są duże pieniądze nie ma etyki. A dzień bez wazeliny, to dzień stracony - jak wiadomo.

      • 26 51

      • Dawaj! (20)

        Skoro tak tajemną wiedzę posiadasz to sie podziel...
        No chyba ze jestes wyznawca religii: Wiem ale nie powiem...

        • 49 6

        • To zapytaj, Mądralo, dlaczego redaktorzy Dziennika Bałtyckiego (12)

          nie chcieli zamieszczać wypowiedzi m.in. fachowców, którzy wskazywali właśnie na inne rozwiązania problemów komunikacji i krytykowali PKM. Po prostu, w Gdańsku panuje swoisty układ pomiędzy władzą UM, Biurem Rozwoju Gdańska, inwestorami, Regionalną Dyrekcja Ochrony Środowiska. A my maluczcy: "ruki pa szwam i morda w kubeł".

          • 13 38

          • to napisz, a nie jakieś niedopowiedzenia (1)

            jesteśmy wszyscy ciekawi. piszesz tu anonimowo, nie musisz się chyba bać czarnej wołgi

            • 42 5

            • przecież on nie ma NIC do powiedzenia, nauczył się paru chwytów, aby podnosić napięcie w rozmowie...

              • 13 3

          • ja wiem, ale nie powiem (8)

            co boisz się seryjnego samobójcy? :D

            • 18 1

            • (6)

              Dość oczywistym jest dla mnie fakt, że w poście niewiele można napisać, a i usłyszane czy przeczytane informacje trudno jest powtórzyć. Tutaj przedmówca ukazał fakt usłyszenia opinii innych niż "poprawność" i fakt cenzury, i ja mu wierzę, że tak było.

              • 4 4

              • Ale równie dobrze to mogą być opinie w stylu. (4)

                Zabrali mi ogródek działkowy pod PKW, więc PKM to zło. Bez konkretów trudno brać takie wypowiedzi na poważnie.

                • 16 4

              • (3)

                dokładnie - zawsze będą jacyś malkontenci, którym coś nie odpowiada. Jednemu zabrali ogródek, drugi mieszka za blisko i boi się, że będzie hałas ("panie, ja tu spać nie mogę" to popularny temat marudzenia)... Takie to są "problemy". Korzyści z infrastruktury kolejowej jest znacznie więcej i trzeba rozwijać ją ponad głowami malkontentów - na szczęście jest ich tak mało, że nie mają nic do gadania...

                • 8 3

              • KKKK (2)

                Zawsze tacy będą maruderzy. Któregoś dnia i ty się nim staniesz i też nie będziesz miał nic do gadania. I ktoś napisze, że KKKK marudzi, pewno moher jakiś

                • 4 5

              • (1)

                nie stanę się, bo ja przynajmniej nie uważam siebie i swojej rodziny za pępek świata, tylko staram się widzieć problemy i potrzeby innych. Nie to, co niektórzy, co marudzą - nie ma drogi? - "ollabolla, nie ma drogi, jak my dojedziemy", jest droga? - "ollabolla, co za hałas pod domem, wyspać się nie można, ciągle hałas", nie ma kolei? - "ollabolla, wszędzie trzeba jechać samochodem". Jest kolej? - "ollabolla, strasznie hałasuje, spać nie można, drzewa wycięli pod jej budowę..." Ja jestem zwolennikiem SPOŁECZEŃSTWA, a nie anarchii.

                • 4 2

              • KKKK

                Te przykłady które podajesz są całkowicie słuszne. Wszyscy chcieliby Polski oplecionej autostradami, tylko nie pod moim oknem (ja tak nie chcę). Tak jak działkowcy: zabudowujcie działki, byleby nie moją. Tak się niestety nie da. Piszę tylko, że kiedyś dojdzie do momentu, że przez twoją działkę na podstawie specustawy też poprowadzą drogę. Będzie ci przykro, że musisz opuścić piękne miejsce i to jeszcze za psie pieniądze

                • 4 4

              • poprawność, cenzura, etyka, infantylizm - cały piękny katalog nic nieznaczących słów-kluczy, którymi niektórzy uwielbiają epatować we wpisach... Co dalej napiszesz?? Że trasa jest bezbożna?? :)

                • 2 1

            • typowe dla kogoś, kto lubi robić szum wokół siebie, aby zaistnieć - tajemnicze słowa o etyce, negatywnych konsekwencjach, a potem cisza - jemu się wydaje, że wychodzi na mędrca, którego należy się bać, bo jak łupnie "ukrywaną prawdą", to wszystkim w pięty pójdzie - a tak naprawdę nie ma NIC do powiedzenia...

              • 7 3

          • No to je podaj.

            Z chęcią przeczytam.

            Albo powiedz chociaż gdzie znaleźć.

            • 9 0

        • również jestem bardzo ciekawy. (1)

          ciekawi mnie bardzo "alternatywny układ drogowy o którym piszesz" jak też to getto. proszę "brawo kasiu" rozwiń myśl.

          • 23 2

          • Warto w ramach Politechniki Otwartej przychodzić na wykłady poruszjące

            różne tematy dotyczące m.in. planistyki, roli zabytków i przyrody w społeczeństwie itd. Wówczas nie trzeba byłoby tłumaczyć podstawowych pojęć oraz prezentować tendencji w światowych naukach o środowisku, społeczeństwie itd. Aby dyskutować na jakiś temat, należy posiąść pewną wiedzę, a nie powtarzać plotki rodem z magla. Kiedyś tu na tym portalu zwolennik PKM dawał głowę, że w pasie technicznym przyszłej kolei rosną wyłącznie jakieś krzaki. I cóż - wycięto ponad 20 tysięcy drzew. I jak ktoś miał udowodnić, że opinia o braku zadrzewień to bzdura? Życie zweryfikowało prawdomówność internauty. Życie pokaże czy ta inwestycja (PKM)jest trafiona...

            • 1 13

        • . (4)

          Kalkulacje świadczą jednoznacznie: biznes się nie opłaca.
          No, ale kilka firm na tym zarobi...

          • 3 17

          • Inwestycje w komunikację miejską NIGDY nie są opłacalne wprost. (2)

            Zyski są gdzie indziej - w czystszym powietrzu, zmniejszeniu hałasu, a w przyszłości w oszczędnościach na rozbudowie dróg i parkingów.

            • 21 3

            • Tylko czy to w ogóle obchodzi typowego polskiego internautę?

              • 11 3

            • dokładnie - a także w rozwoju regionu, który, dzięki lepszej komunikacji, zaczyna tętnić życiem.

              • 7 2

          • infrastruktura kolejowa nie musi się opłacać - jest dla ludzi. Zyskiem z niej nie musi być zysk z biletów, ważniejszy jest rozwój regionu i zaspokajanie potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. Poza tym jakie kalkulacje masz na myśli?? Kolejna tajemnica?? Oświeć nas, maluczkich...

            • 13 3

      • . (2)

        Ekonomiści twierdzą to samo: zmarnowana kasa...
        No, ale PR mamy tak samo infantylne, jak przed Euro 2012.
        To nieważne, że znów zostanie tylko gigantyczny dług.
        A można było za te pieniądze zbudować nowy układ drogowy na zapleczu...

        • 4 18

        • Za te pieniądze nie można byłoby zbudować dróg (1)

          • 14 5

          • "a moze zbudujemy szpital ze TE pieniadze..."

            niektorzy nie rozumieja ze Unia nie daje pieniedzy i mowi "a teraz se wydajcie na co chcecie". Szanse ne taki dofinansowanie maja tylko komunikacyjne projekty strukturalne i to najlepiej jesli jest zaangazowanych kilka gmin/miast w jeden projekt.
            Unia nie da pieniedzy na latania drog i inne miejskie inwestycje...

            • 22 3

      • (7)

        przepraszam bardzo, ale nasyp kolejowy TO NIE JEST LAS ani rezerwat. To, ze jakieś drzewa tam wyrosły - trudno, szkoda ich, ale trzeba je wyciąć, bo przeznaczenie tego obiektu od początku było inne. W zamian zostały posadzone drzewa w innych miejscach. I mówię to jako obrońca Przyrody, przeciwny bezmyślnym wycinkom - ale akurat ta wycinka była usprawiedliwiona i tyle. Odbudowa kolei (która przecież była tam już przed wojną) to podstawa, aby znowu otworzyć Gdańsk na Kaszuby i umożliwić wygodny dojazd do mnóstwa nowych osiedli zbudowanych na Zachodnim Tarasie. Teraz modne jest powoływanie się na "etykę" przy byle okazji, podczas gdy nie ma w ogóle o czym mówić.

        • 19 5

        • KKKK (5)

          Ciekaw jestem, czy tak jak przywraca się nasyp do tego czego służył, czy przywraca się gdzieś przyrodę do stanu poprzedniego?

          "Etyka", jak to zwykle bywa jest kolejnym elementem gry ekonomicznej.

          • 2 10

          • (1)

            w wielu miejscach tak się robi, choćby poprzez zakładanie rezerwatów i rezygnację ze wszelkiej działalności na ich terenie - na tym polega odtwarzanie terenów zielonych.

            • 8 2

            • KKKK

              A ile tych rezerwatów powstaje? A ile miejsc się betonuje w Polsce, na świecie? Wystarczy porównać, Cywilizacja ludzka nie dojrzała jeszcze do momentu, żeby chronić przyrodę dla przyszłych pokoleń. Poza tym pytałem się czy coś do stanu poprzedniego się przywraca w przyrodzie, a nie zachowuje? Nie wyobrażam sobie aby zamknięto drogę, choć przepraszam, zrobiono tak z Reja i z drogą na Morskie Oko, albo gdyby skuto beton i zrobiono park.

              Żeby było jasne: dla mnie osobiście lepsza PKM niż nowe drogi. Mniej szkody dla przyrody.

              • 4 7

          • Przywraca się dokładnie w taki sam sposób, w jaki "przyroda" tam powstała.

            Tzn. pozwala się rosnąć samosiejkom tam, gdzie nie zagrażają konstrukcji i bezpieczeństwu.

            P.S. Te krzaczory to nie był jakiś szczególnie cenny drzewostan, mimo, że miały 100 lat.

            • 5 2

          • www(dot)lasy(dot)gov(dot)pl/o_lasach/polskie_lasy (1)

            Lesistość kraju została zwiększona z 21 proc. w roku 1945 do 29,2 proc. obecnie. Od roku 1995 do 2011 powierzchnia lasów zwiększyła się o 388 tys. ha.

            • 1 0

            • Proponuję:

              - sprawdzić, ile terenów w porównaniu z rokiem 1945 zostało zurbanizowanych,
              - sprawdzić, kosztem czego zwiększyła się lesistość o 388 tys. ha. na pewno nie kosztem terenów zurbanizowanych.

              • 0 0

        • żadnych argumentów racjonalnych,

          powołujesz się na to ze względu że takie było przeznaczenie tego terenu. Realia się zmieniają, jak planowano tą trasę to nikt nie przypuszczał nawet ile ludzi będzie ginęło dziennie na drogach, brak chodników, bezpiecznych przejść, ścieżek rowerowych .... argumenty nie przekonują.

          • 0 1

      • I drzewka się sprzeda i kilka działek zagospodaruje nie na potrzeby kolejiiii (1)

        jakoś to będzie

        • 0 1

        • każdy ocenia po sobie

          skoro to jest pierwsze, co przychodzi Ci do głowy, to widocznie sam być tak z chęcią zrobił.

          Nie narzekaj zatem, że ktoś tak robi. To hipokryzja i zazdrość.

          • 0 0

      • 20 tyś drzew

        A pod drogi nie wycina się drzew? A pod obwodnicę metropolitalną nie wywala się ludzi z domów? Za te 20 tyś drzew można posadzić nowe, a z jedną kolejką może za każdym razem jeździć kilkadziesiąt samochodów mniej, a nawet dał bym gis od gitary, że z pewnością. I to nie jest bardziej proekologiczne? I nie mów człowieku o drzewach, bo trasa kolejowa już jest i nie trzeba nic wycinać.

        • 4 1

    • masz rację i nie masz racji. (6)

      Mylisz się - co do kilku mld złotych. Całość inwestycji liczona z górką to niecały miliard.

      Masz racje co do niewypału. Niewypałem jest zlokalizowanie większości przystanków poza głównymi źródłami i celami ruchu.
      Większość z przystanków w Gdańsku jest zasilana pasażerami bądź to tylko z jednej strony albo z nikąd - jak przystanek Morena przy ulicy Rakoczego, który będzie miał jakiś sens tylko wtedy gdy powstanie węzeł przesiadkowy na tramwaj.

      • 10 7

      • No to policzmy (3)

        Sama budowa to już 716 mln. Wycinka drzew to ćwierć miliona, ile kosztował projekt, nie pamiętam, ale za darmo nie był. Utrzymanie PKM (Inwestora) od pomysłu do zakończenia realizacji też parę baniek pochłonie, no i najważniejsze - tabor. Najpierw będzie SZT, a dopiero potem elektryfikacja i zakup kolejnego taboru, tym razem EZT. Według niektórych szacunków tabor może kosztować (z wymianą na EZT) nawet tyle samo co budowa. Do siedmiu nie dojdziemy, ale połowa, kto wie.

        • 4 7

        • Za taka kasę można by wybudowac parę nowych dróg na Gdańsku-Południu - tam gdzie już mieszkają dziesiątki tysięcy ludzi (2)

          • 2 16

          • I myślisz, że jak te drogi powstaną to korki znikną?

            • 14 3

          • i dokąd te drogi?

            w Centrum i we Wrzeszczu za mało samochodów jest?

            Jak chcesz zmieścić kolejne 50 tysięcy samochodów we Wrzeszczu i Oliwie?

            Kilka dróg jest ważnych, ale trzeba rozwijać transport zbiorowy, jeśli miasto ma się rozwijać. Inaczej utknie w korku.

            • 9 0

      • jak powstawała SKM to nie było Zaspy, na Żabiance rosły tylko krzaki, inne dzielnice przy torach też były znacznie mniejsze. to własnie dobre skomunikowanie zapewniło tym terenom dobry rozwój

        • 11 0

      • Zgadzam się!

        Powinien być również przystanek/stacja już w Gdańsku centrum!

        • 0 0

    • Tak samo jak obwodnica 3 maista!! Po co to zbudowali??

      przecież w latach 80-tych był to niepotrzebny wydatek i można było to przepić

      • 10 0

    • a tam był

      napis "Arka gdynia to potenga" jak zrewitalizuja dworzec to zniknie :((

      • 3 1

    • "Zarząd Transportu Miejskiego ma przeanalizować jak się w tej okolicy będą kształtować potrzeby transportowe po stworzeniu (1)

      To znaczy że budowa PKM jest w ciemno? Nie jest skalkulowane czy w ogóle jest opłacalna PKM na Osowej?

      • 1 0

      • ZTM to nie PKM

        PKM nie musi się opłacać Osowej.

        Nie musi się opłacać też na 3, czy 4 innych przystankach.

        Ważne, aby w całości się opłacała.

        • 0 1

  • Nie odkorkuje. (1)

    Dwie stacje i duże parkingi. Oraz komunikacja autobusowa z Chwaszczyna. Wtedy będzie to atrakcyjna opcja w porównaniu do dojazdów samochodem.

    • 101 9

    • benzyna po 10 zeta za litr i bedzie pusto

      • 4 0

  • My (22)

    My wolimy tunel pod pachołkiem...

    • 41 72

    • A my nie (15)

      • 26 6

      • Uwolnić Reja! (14)

        • 4 6

        • Nigdy! (6)

          Łapy precz od lasów Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego!, tylko dlatego abyś ty wygodnie sobie dojechał do Sopotu. Na szczęście mamy jeszcze lasy państwowe i on mają jeszcze coś do powiedzenia.

          • 11 11

          • zieew... (5)

            powtarzasz się

            • 3 2

            • Tak jak powtarza się przedmówca! (4)

              • 6 3

              • (3)

                zaorać Reja, posadzić dęby szypułkowe, odczekać na pierwszy zbiór żołędzi i

                dopiero wtedy zacząć pozwalać sopockim samochodom przejeżdżać Spacerową

                • 2 1

              • Po co od razu zaorywać? (2)

                Wystarczy jej nie otwierać.

                • 0 0

              • (1)

                otóż ona jest otwarta dla tych co tam mieszkają.
                jeżdżą tamtędy przecież.
                w zimie droga jest odśnieżana i rozjeżdżana
                lepiej jak w centrum
                nawet solą tam sypią

                jakieś jaja z tą Reja

                KAŻDY Z WAS (Osowiaków, Sopociaków, Oliwiaków) powinien o tym wiedzieć i mieć własną opinię

                • 1 0

              • Nawet jak jest posypywana solą, co jest złem

                Nawet jak jeżdżą tam czasami samochody, bo ktoś otwiera szlaban, co jest złem, poza mieszkańcami oczywiście, to jest to mniejsze zło wyrządzone dla przyrody niż udostępnienie całkowite do ruchu.

                • 0 0

        • Nigdy! (6)

          Łapy precz od lasów Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego!
          Nie po to utworzono Trójmiejski Park Krajobrazowy, aby niszczyć jego lasy, bo niektórym ludziom jest wygodniej dojechać do Sopotu!

          • 7 8

          • mam gdzieś dojazd do Sopotu, chcę przetrwać w Oliwie (5)

            Jezdnia już na Reja jest, asfalt takiej jakości, jak rzadko w centrum widać. ani jednego drzewa nie trzeba by wyciąć, nie trzeba by zamykać na czas udrożniania jej ani jednej istniejącej już drogi.

            Trzeba by tylko zburzyć święty spokój mieszkańców Zatoki Ubeckich Świń (tzw. Leśnej Polany). Suvy i limuzyny które tam widuję i goryle którzy ich pilnują - oburzają ostentacją. Rozgonił bym to towarzystwo, a te ich burdele zaorał.

            Tymczasem, by naprawić Spacerową trzeba by ciąć ciąć ciąć i zamknąć ją na czas poprawiania. Już to ćwiczyliśmy...

            • 6 4

            • I co z tego, że jest? (4)

              Kiedyś nie było tylu samochodów. Zamknięto ją właśnie po to by chronić głównie przyrodę TPK i by można było spacerować w ciszy i spokoju, a nie w spalinach i hałasie.
              Dobrze, że mamy jeszcze lasy państwowe i zarząd Parków Krajobrazowych, więc póki co lobby motoryzacyjne, choć bardzo silne tak łatwo Reja nie zdobędzie.

              • 3 3

              • (3)

                a te barczyste okularniki w czarnych garniturkach z wypchanymi kieszeniami to pewnie emerytowani leśnicy? czy może miłośnicy ptaszków?

                • 3 3

              • Nie wiem kto to i mówiąc szczerze (2)

                mało mnie to obchodzi.
                Grunt, aby zachować przyrodę. Nie dopuszczać Reja do ruchu, ani nie zabudowywać Leśnej Polany.
                Równie dobrze można puścić ruch samochodowy na Morskie Oko. Niejeden by chciał.

                • 2 4

              • Kszak (1)

                Jak chcesz dżewo to sobie posać w doniczce i postaw na parapecie.

                • 2 1

              • Grinpis Precz

                Rozumiem, że ty masz przyrodę w d... o czym świadczy twoja wypowiedź. Masz również w d.. prawo. Ale nie każdy ją ma w d...

                • 0 0

    • tak, nie po to kupujemy wielkie suvy aby jeździć pociągiem (5)

      • 26 5

      • ta, nowe :D

        • 13 0

      • nowe czy inne? (2)

        kupiłes nowego suva z 2004 roku? w gazie pewnie jeszcze i po delikatnym dachu

        • 7 1

        • (1)

          delikatny dach :-) milusie ;-)

          a jak nówka to pewnie TATA Xenon do przewozu buraków

          • 4 0

          • cóż, ja nawet takiego suva nie mam

            tylko, że ja po to szukałem mieszkania w mieście, aby nie musieć marnować połowy życia na dojazdy.

            To przykre mieć tak krótkiego, aby trzeba było koniecznie dziennie 3h spędzać w samochodzie dla leczenia kompleksów.

            Pozdrawiam

            • 1 0

      • a ja kupiłem lekkie auto, które mało pali, kierując się przede wszystkim spalaniem i ekonomią eksploatacji.

        • 0 0

  • Kolej Metropolitalna nie odkorkuje Osowy. (9)

    • 48 34

    • Niezbyt rozumiem problem (8)

      Miasto ma 500k mieszkańców.

      Osowa 14. Najpierw Pachołek i tunel pod nim, rozszerzanie spacerowej, teraz PKM.

      Owszem należy pamiętać o tej części miasta. Sądzę, że stacja przy ul. Kielińskiego byłaby rozsądnym rozwiązaniem.

      • 3 3

      • (4)

        najlepiej było by oddzielić Osowę od Gdanska i przylaczyć do Gdyni, skoro dojazd do Gdyni jest latwiejszy...

        • 7 4

        • (3)

          Szczecin trzeba oddać Niemcom bo z berlina jest lepszy dojazd niż z Wawy.

          • 12 0

          • (2)

            ze szczecina same złe rzeczy np teraz w rządzie...

            a Królewiec dać nam, bo im z Moskwy daleko ;-)

            jak już uporządkujemy świat z przyległościami, lepiej wróćmy do Stacji Osowa: teraz to prywatne mieszkanie...

            • 2 0

            • Wszystko poodawać wszystkim (1)

              • 3 0

              • Europę Nandertalom (kibolom) juz niektórzy chcą oddać

                • 0 1

      • "Ulicy KIELIŃSKIEGO"? (2)

        Weź się nie kompromituj...

        • 0 2

        • Jeszcze poszukaj, czy gdzieś nie jest przeciek źle postawiony (1)

          byle dalej od meritum

          • 0 0

          • *przecinek

            • 0 0

  • a co ile czasu będą jeździły pociągi?? (18)

    nikt o tym nie pisze i nie mówi, to jakaś tajemnica?
    Bo jak co 30-40 min to powodzenia życzę a podatnikom głębokich kieszeni aby znaleźli cos tam na jej utrzymanie.

    • 72 13

    • Było, poszukaj (1)

      • 6 4

      • .

        Chyba co godzinę i po specjalnej taryfie (drożej, bo na lotnisko)...

        • 4 6

    • co 15 min w obie strony (8)

      • 10 1

      • to oki (7)

        • 2 1

        • . (6)

          Rzadziej...

          • 0 2

          • Póki co była mowa o 10-15 minutowychodstępach w godzinach szczytu. (5)

            Jak będzie zobaczymy. Myślę, że to całkiem realna wizja.

            • 2 0

            • Tak, ale tylko do lotniska (4)

              Dalej już co 30-40 min. Pociąg z lotniska do Wrzeszcza będzie jechał dłużej niż dzisiaj autobus.

              • 1 1

              • autobus jedzie 37 minut (wg rozkłady 110) (3)

                kolej ciągle utrzymuje się, że ma jechać 25.

                37 > 25.

                Twój argument jest inwalidą. Pokaż proszę jakieś źródła pokazujące, że masz rację.

                • 1 1

              • utrzymuje - no właśnie (1)

                • 0 0

              • Poza wszystkim, dla mieszkańców większości dzielnic Trójmiasta trzeba będzie najpierw dojechać do PKM. A np. dla mnie teraz bus jedzie bezpośrednio spod domu.

                Podejrzewam też, że zrobią żłoby jak w Atenach i bardzo wielu innych miejscach: tam autobus kosztuje 4euro, a metro 8euro, choć jedzie dłużej. Wszędzie są info o tym metro, a jak by nie było rozruchów i nie zamknęli kilku stacji metra ORAZ gdybym się niemal nie potknął o ten autobus na Omonii, to bym się o nim nie dowiedział. "Special extra price" dla jeleni będzie utrudniona przez to, że Lotnisko to nie jest przystanek końcowy, jak w Atenach, ale "orzeł może". Zrobią końcowy tylko po to by móc kroić podróżnych.

                Nacieszcie się autobusami, bo pewnie te linie zlikwidują. Tak jak zlikwidowali A101 przez SKM.

                Dla mnie gdyby był jakiś sposób przejścia z rowerem z Zenitowej na asfalt w TPK, mogło by nie być ani PKM ani autobusów, tylko taxi jak w Benghazi, czy innym Łagadugu..

                • 0 0

              • Co więcej dzisiaj jechał godzinę, bo była stłuczka.

                W wypadku kolei takie problemy są dużo rzadsze, a jak się człowiekowi śpieszy to bardzo sobie ceni niezawodność transportu.

                • 0 0

    • propaganda sukcesu (6)

      A ile potrwa taka podróż dookoła Gdańska - z Osowy do Wrzeszcza? Do Osowy jest 11 przystanków, postoje na przystanku + podróż to min. 40 minut. A we Wrzeszczu przesiadka. W 40 min. (wliczając "przeciętne" korki) i bez przesiadek jadę samochodem do śródmieścia.

      • 7 1

      • zgodnie z wizualizacją (4)

        od Wrezscza do stacji Banino - poprzedzającje stację Osowa 20 min. Tak więc trzeba liczyć ok. 25 min.

        • 4 0

        • nie ma szans (3)

          poczytaj specyfikacje techniczne Elfów z Pesy (np tych które są Kolejach Mazowieckich) które będą na tej linii, jak się rozpędzają, ile potrzebują na bezpieczne wyhamowanie, sprawdź odległości między stacjami, dodaj 90 sekund na stację (w szczycie i to może być optymistyczne) i zobaczysz dokąd dotrzesz w 25 minut

          • 2 1

          • (1)

            Tyle że składy dla PKM nie będą standardowymi składami. Charakteryzować się będą większą mocą bo przyśpieszenie jest ważne ale też różnice wysokości są spore - o tym, że to będą musiały być składy o wyśrubowanych parametrach mówiono od początku.

            • 3 1

            • uzasadnienie

              będzie drożej bo
              dalej
              rzadziej
              dłużej
              z przesiadkami

              • 0 0

          • Rumia-Orłowo

            10 przystanków, 20km - to mniej więcej to samo co Wrzeszcz-Osowa. Na EN57 z zerowym przyspieszeniem - 32min.

            • 5 0

      • OK, zgadzam się

        zatrzymywanie w Osowej jest bez sensu.
        Tak więc będziemy mieli pociągi z Kaszub i z Gdyni. Brak postoju w Osowej tylko skróci czas na tej drugiej relacji. Oczekuję uchwały rady dzielnicy z apelem o omijanie stacji G Osowa.

        • 0 3

  • Gdańsk Główny PKP. (17)

    Niesamowite. Kiedyś to miejsce tętniące życiem, na peronach tłumy, pociągi jeden za drugim, turyści, studenci, ludzie jadący do pracy.... Byłem tam wczoraj w południe, puste perony, ani żywego ducha, trochę jak zombie apokalipsa. Dokąd to zmierza wszystko?

    • 99 7

    • (6)

      czasy się zmieniły,dzisiaj prawie każdy ma samochód i jest niezależny, a z pkp korzysta coraz mniej ludzi bo jest drogo i komfort pozostawia wiele do życzenia...

      • 20 6

      • (5)

        To dziwne bo na autostradach też pustki.

        • 12 4

        • Ludzie zaczynają znikać (1)

          rozejrzyjcie się

          • 25 0

          • seryjny samobójca

            • 12 0

        • (1)

          bo nie wszystkich stać na oddanie równowartości 1/4 paliwa na bramce autostrady

          • 6 1

          • To niech jadą DARMOWĄ DROGĄ ALTERNATYWNĄ

            Jak im nie żal czasu i zdrowia

            • 1 0

        • Przypadek? - nie sądzę.

          • 4 0

    • przejdź się na dworzec autobusowy (4)

      ...tylko kawałeczek tunelem. polskie busy śmigają do wawy CO GODZINĘ, wypełnione narodem po brzegi.

      dokąd to zmierza? przyjdą Niemcy i wykupią kolej, wtedy się okaże, że jednak się opłaca.

      • 33 0

      • (3)

        ale niemcy mogą jeżdzić po naszych torach i dowozic pasażerów
        nikt im tego nie zabrania ale oni wiedzą że po torach jakie są w polsce nie da się punktualnie jeździć a do tego ceny biletów mają takie, że nikt by ich nie kupował:)

        • 1 0

        • (2)

          Niemcy JUŻ w Polsce działają.
          Arriva to filia Deutsche Bahn.
          Jeżdżą punktualnie, tanio.
          Szkoda że nie u nas tylko w Brąberku.

          • 5 1

          • punktualnie? (1)

            jaja sobie robisz? a latem z dzieciakiem musiałem uciekać z pociągu bo mi mdlał z gorąca

            • 0 0

            • słaby okaz

              selekcja naturalna

              • 1 0

    • jezdzę do warszawy samochodem (2)

      raz spróbowałem pkp. pech chciał że był to dzień strajku. mimo że strajk był od 8 do 9 ok 19 pociąg był opóźniony o ok godzinę i czas opóźnienia miał się zmieniać.
      wsiadłem w samochód byłem przed pociągiem (opóźnienie wyniosło koniec końców 1.45; była to zima - mróz) i zapomniałem na jakiś czas o pkp.
      mam nadzieję że DB ich wykupi a przedtem wybiją ich czesi z LEO express. już nie mogę się tego doczekać

      • 7 3

      • juz zdychaja, PB ich dobija (1)

        a jak nowak se jeszcze jeden zegarek zechce kupic
        to będą sprzedawać pendolina na złom,
        by mu pokryc koszt zegarka

        • 2 2

        • Minister Nowak

          ma gdzieś koleje, a świadczy o tym chęć przesunięcia 5 mld euro funduszy europejskich z kolei na autostrady. Na szczęście KE się nie zgodziła. Z tym, że postawa ministra Nowaka nie jest wyjątkowa, tak myśli większość ludzi. Zapaść kolei polskich wynika nie tylko ze złej gospodarki zarządu PKP, ale z zafascynowania społeczeństwa motoryzacją.

          • 7 2

    • (1)

      Jesienia zona jezdzila do pracy do Pruszcza. Chciala pociagiem (z Oliwy), ale sie okazalo, ze NIE MA BEZPOSREDNIEGO POCIAGU! Trzeba sie w jakies autobusy przesiadac bo cos tam (powod mnie nie obchodzi). Wiec o czym mowa? Niech juz padna te koleje na twarz, przynajmniej troche miejsca w miastach sie zwolni. Jesli nie sa w stanie do okolicznego miasta puscic przynajmniej jednego pociagu tak zeby mozna dojechac do pracy to po co nam ta firma?

      • 2 1

      • No... nie ma SKM do Pruszcza (który jest włąściwie dzielnicą Wielkiego Trójmiasta, zdaje się że dostrzegają to tylko rowerzyści), a za to jest SKM do Słupska...

        Są już teraz do Pruszcza jakieś pojedyncze Regio. Rzadko, ale są. Spróbuj za to dojechać bez dwóch przesiadek do Kościerzyny...

        paranoja

        • 0 0

  • (3)

    Powody korków obrazowo przedstawia elementarz polityki komunikacyjnej. Najważniejszą przyczyna tego typu utrudnień są ulice. Wniosek jest nadzwyczaj prosty. Nie ma ulic - nie ma korków. Weźmy jako przykład starożytny Rzym. Dopóki rzymskie kohorty tłukły się w wojnach z barbarzyńcami było wszystko w porządku. Problem zaczął się gdy cesarz rzymski nakazał swoim wojskom budowanie dróg. I tak np. w rzymskim Detroit powstające ulice poprzecinały tkankę miejską, powstały getta i miasto teraz umiera.

    • 19 29

    • I znowu Detroit

      • 8 0

    • troll

      jw.

      • 9 0

    • ?

      Ty imaginujesz prawie jak "kultowy" Piotr K., który chce główne ciągi komunikacyjne zamienić na deptaki...

      • 3 0

  • (5)

    Osowa? To jeszcze Trójmiasto?

    • 36 56

    • (4)

      Powiem wiecej to Gdańsk

      • 17 3

      • gduńsk, to jeszcze Trójmiasto? (3)

        • 6 4

        • nie (2)

          To już stolica kaszeb.

          • 8 5

          • (1)

            a nie stolec?

            • 3 6

            • "Stoleca", ignorancie. Do szkoły nie chodziłeś?

              • 2 1

  • Przejeżdżam koło "dworca" w Osowej codziennie. (1)

    Nie jest to na pewno wizytówka naszej miejscowości :(

    • 43 8

    • Ja też tam regularnie bywam

      i jakoś nie widzę tych tłumów turystów zmierzających na Kaszuby. A taką wiadomość można znaleźć na tym portalu. Czyżbym oślepł? Albo ta PKM to propaganda sukcesu...

      • 7 4

  • Ta inwestycja - PKM - nie rozwiąże żadnych problemów komunikacyjnych Gdańska i okolic (7)

    Przykład: władze gwarantowały, że modernizacja ulicy Spacerowej w Oliwie załatwi problem komunikacyjny. Więc skąd te korki? Odpowiedź jest prosta. Jeśli nie ma się wizji całościowego rozwiązania jak ma funkcjonować miejski organizm (ze szczegółami), to nic z tego nie wyjdzie. Może tu chodzi jedynie o wydawanie ogromnych kwot pieniężnych, bo od ich wysokości zależą honoraria różnych firm, znajomych i krewnych królika. W Gdańsku rządza deweloperzy i to oni decydują o kierunkach pseudorozwoju miasta. A jeszcze gorzej, jak bezmyślnie realizuje się obce wzorce sprzed 40-50 lat. Po prostu żenada!!!

    • 39 21

    • (1)

      Odpowiedź na postawione pytanie "skąd te korki", przez te światła do reala oraz przez "miszczów" stylu jazdy na 100m od poprzednika lub na zderzak.

      • 3 3

      • Korki są stąd, że tworzą je ludzie, kierowcy,

        a nie kosmici.

        • 13 3

    • Nie marudź. Mogłeś się urodzić w Mołdawii, Ugandzie, Bangladeszu, Korei Północnej etc. (3)

      Wszyscy tambylcy daliby się pokroić w kostkę za zamienienie się z Tobą problemami.

      • 10 2

      • Nie lubię piwa. Za bardzo smakuje piwem. (2)

        Ale ludzie zawsze będą narzekać, bo taka jest natura ludzka, nawet w Szwajcarii, USA, Monako czy Katarze. I żaden poziom życia tego nie zmieni. Tak jak ludzie zawsze będą uważali, że kiedyś było lepiej. Ale ze stwierdzeniem, że Gdańskiem rządzą deweloperzy zgadzam się całkowicie. Z tym, że deweloperzy rządzą chyba każdym samorządem w Polsce

        • 4 1

        • Londyn nie będzie umierał za Gdańsk (1)

          Gdańskiem rządzą deweloperzy i prusacy.

          • 2 2

          • Lądyn? Nie ma takiego miasta. Jest Lądek!

            Gdyby korupcja była jedynym napędem, a developerzy mieli w kieszeni trójmiejskie samorządy, już dawno był by wspólny zarząd Trójmiasta z jednym nadburmistrzem, był by scentralizowany zarząd komunikacji miejskiej, a mieszkanie z drugiej ręki kosztowało by tyle co na rynku pierwotnym...

            • 2 0

    • Amen

      projekt słowackiego widziałem kilka lat temu, wtedy patrzałem i nie wierzyłem ... z 5 wariantów. Nie został zrealizowany ten na logikę najlepszy

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane