• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: pociągiem elektrycznym w 25 minut z lotniska do centrum Gdańska

Maciej Naskręt
17 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Węzeł przesiadkowy Strzyża przy ul.  Wita Stwosza . Budowa stacji wymusi częściowe rozebranie istniejącego nasypu. Węzeł przesiadkowy Strzyża przy ul.  Wita Stwosza . Budowa stacji wymusi częściowe rozebranie istniejącego nasypu.

To już prawie pewne: Kolej Metropolitalna powstanie w najbardziej korzystnym dla pasażerów wariancie. Będzie dwutorowa, w pełni zelektryfikowana i z bezkolizyjnym połączeniem z istniejącymi torami na Zaspie. Trasę z centrum Gdańska do Rębiechowa pokona w 25 minut.



Bezkolizyjne połączenie linii dalekobieżnej i Kolei Metropolitalnej. Bezkolizyjne połączenie linii dalekobieżnej i Kolei Metropolitalnej.
Przebieg i przystanki na trasie Kolei Metropolitalnej. Przebieg i przystanki na trasie Kolei Metropolitalnej.
Składy SKM-ki, nazywanej komunikacyjnym kręgosłupem Trójmiasta, poruszają się ze średnią prędkością ok. 37 km/h. Pociągi Kolei Metropolitalnej mają być sporo szybsze. - 55 km/h na godzinę to minimum, ale chcemy, aby pociągi jeździły jeszcze szybciej - zapowiada Krzysztof Rudziński, szef należącej do samorządu województwa spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która zbuduje i będzie zarządzać największą kolejową inwestycją na Pomorzu.

By jednak to osiągnąć, trzeba wydać więcej pieniędzy, niż pierwotnie zakładano: wariant najbardziej oszczędny KM miał kosztować ok. 440 mln zł, podczas gdy ten, który prawdopodobnie zostanie zrealizowany, ok. 720 mln.. Dzięki deklaracji minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej, że polski rząd zarekomenduje Komisji Europejskiej sfinansowanie 85 proc. kosztów budowy KM, wiemy już, że pieniądze na ten cel się znajdą.

Pociągi: tylko elektryczne

Wiadomo już, że cała trasa KM będzie zelektryfikowana. - Wyłącznie pociągi zasilane energią elektryczną są na tyle mocne, by w terenie pagórkowatym zapewnić przyspieszenie niezbędne do sprawnego funkcjonowania naszej linii. Tego nie można powiedzieć o pociągach spalinowych - mówi Rudziński.

Dwa tory kolejowe, osobne tory dla tramwaju

Na całej,18-kilometrowej trasie KM ułożone zostaną dwa tory kolejowe, dzięki czemu pociągi nie będą musiały czekać na siebie na stacjach, przy których musiałyby powstać mijanki. Niemal na pewno projektanci trasy zrezygnują ze wspólnych torów z tramwajami na odcinku między ul. Abrahama w Oliwie a Moreną. W tym miejscu linia tramwajowa pobiegnie obok nasypu, na którym ułożone zostaną tory kolejowe. Dzięki temu nie trzeba obawiać się utrudnień w ruchu, które wynikałyby z kursowania dwóch różnych środków transportu po jednym torze.

Wiadukt na Zaspie

Utrzymanie tak wysokiej prędkości będzie możliwe także m.in. dzięki bezkolizyjnemu włączenie torów Kolei Metropolitalnej do istniejących torów dalekobieżnych na wysokości stacji SKM Zaspa.

- W pierwszym etapie inwestycji powstanie jedna estakada nad torem dalekobieżnym, po której pojadą składy z Gdańska w kierunku lotniska. W drugim etapie, gdy liczba użytkowników KM jeszcze wzrośnie, wybudujemy dwie kolejne estakady, które pozwolą bezkolizyjnie połączyć się z torami SKM. W sumie więc powstaną aż trzy takie obiekty - zapowiada Krzysztof Rudziński.

By jednak wpiąć bezkolizyjnie tory KM w istniejący tor dalekobieżny, wymaga on przebudowy. - W przyszłym roku rozpocznie się remont linii E-65. Porozumieliśmy się już z Polskimi Liniami Kolejowymi, aby podczas prac poszerzyć torowisko i stworzyć rezerwę na estakady naszej kolei - mówi Rudziński.

Niewiadoma

Choć o trasie KM wiemy już niemal wszystko (zobacz dokument pdf zmieszczony w tekście) wciąż po znakiem zapytania stoi przebieg torowiska w Matarni. Rozważane są dwie koncepcje: pierwsza zakłada, że tory pobiegną na estakadzie na zachód od obwodnicy. Stacja wtedy powstałaby na wysokości parku handlowego "Matarnia". Druga koncepcja przewiduje odejście linii od obwodnicy i budowę stacji w tunelu pod ul. Budowlanych.

Prace ruszą za rok

Budowa Kolei Metropolitalnej ma ruszyć dokładnie za rok. Jako pierwszy, w 2012 r., powstanie odcinek między Osową a portem lotniczym w Rębiechowie. Dopiero wtedy rozpocznie się uzyskiwanie decyzji potrzebnych do budowy linii od Wrzeszcza do portu lotniczego. Ten odcinek będzie gotowy w 2015 r.

Inwestycja pochłonie prawdopodobnie ok. 720 mln zł. 85 proc tej kwoty dołoży Unia Europejska. Ok 13 proc. będzie pochodzić z kredytów bankowych. 2 proc., czyli ok. 14,5 mln zł stanowią środki z budżetu województwa pomorskiego.

Założenia rozwiązań projektowych pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (374) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Kpina a gdzie przystanek KOKOSZKI ???

    To jakaś kpina że taka kolej omija największą dzielnicę w tym rejonie czyli KOKOSZKI

    ALE to za to że MIESZKAŃCY KOKOSZEK SPRZECIWIALI SIĘ BUDOWIE SPALARNI CELULOZY !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    a i tak będzie :(

    • 1 0

  • ...

    Może w końcu beznadziejna komunikacja w Gdańsku się trochę rozwinie... mam nadzieję, że w końcu kiedyś dorównacie Gdyni ;)

    • 1 0

  • wykpili ludz

    po co robia zebrania z mieszkancami jesli robia to co chca.spoleczenstwo maja gdzies wykpili ludzi z banina.stawiaja stacje gdzies w polu gdzie prawie nikt nie mieszka.prosze ointerwecje wladz gminy po to sa zeby dbac o interesy mieszkancow

    • 0 1

  • Gawiedz zachwycona

    Po zbudowaniu kolejki okaze sie, ze jest ona tak kolizyjna, ze kierowcy beda stac w jeszcze wiekszych korkach, bo powstana nowe swiatla (np. przy przystankach), zwezenia drog i inne ograniczenia... Przy okazji wladza ukradnie troche pieniedzy, bo to swietna okazja.

    • 0 1

  • o przenikliwości i konsekwencji rządzących od 12 lat gdańskiem ludzi możnaby pisać elegie, eseje i dramaty w kilku aktach lub (6)

    nakręciś urbanistyczno-futurystyczną wersję "neverending story" pamiętam jak przy okazji budowy odcinka słowackiego rozebrano resztki wiaduktu po dawnej kolei średnicowej
    teraz na mapce (ostatniej od góry) widzę tam planowaną linie kolei metropolitarnej:-)

    i pamietam jak zamykano "nierentowną" linię eskaem do nowego portu
    teraz, po wizycie platiniego, linia do nowego portu ma odżyć:-) był już nawet "próbny przejazd", nieważne że po torach dla pociągów towarowych, ważne że "coś się robi"
    gdyby opisać te wszystkie działania gdańska, te pozorowane i te rzeczywiste, gdyby zebrać do kupy te wszystkie wizualizacje i obietnice, to wyszedłby z tego niezły komediodramat pt.: "pasztet z budyniu"
    lub "opera za 3 grosze czyli strach i neNdza trzeciej rzeszy"
    a co najbardziej mnie dziwi u gdańszczan, to ta wyjątkowa, stadna skleroza i naiwność posunięta głeboko w opary absurdu
    nie ma kasy na odśnieżenie paru przystanków, ludzie brną w śniegu po pas, a ci dyrdymały i krotochwile se robioM
    pożyjemy, zobaczymy....

    • 21 5

    • glusiu przestań pieprzyć (4)

      Resztki wiaduktu przy Słowackiego sypały się ludziom na głowy. Musieliby go rozebrać i tak, bo się do niczego nie nadawał, co najwyżej parę osób chodziłoby z nabitym guzem.

      Tory SKM do Nowego Portu zamknęła PKP, bo to oni są właścicielem infrastruktury i póki co mają większościowe udziały w SKM. Gdańskowi PKP zaśpiewała taką kwotę za utrzymywanie tego połączenia, że przy ówczesnym popycie zdecydowanie taniej wyszło obsłużenie tej relacji autobusami i tramwajami. Teraz się sytuacja zmieni w związku z tym, że powstał stadion, który jest dużym źródłem ruchu. Tak już się glusiu na tym świecie dzieje, że co parę lat sytuacja może się zmieniać diametralnie.

      Chcesz dowalić budyniowi - proszę uprzejmie - byle celnie i z głową.

      • 6 2

      • (3)

        zasadnicze pytanie:
        czy nowy port obsługiwała SKM i czy trójmiejska SKM jest dofinansowywana przez poszczególne gminy??

        poza tym, jeżeli chcesz dyskutować merytorycznie, to nie zaczynaj od glusiu przestań pieprzyć
        te resztki wiaduktu miałyby się całkiem nieźle gdyby wAdza wykazała się przenikliwością i konsekwencją w rozwoju komunikacji miejskiej
        zakładam, że wiesz czym się różni strategia od taktyki:-)

        • 0 3

        • Torchę po czasie ale odpowiem

          Jesteś starym cymbałem - żeby zacząć merytorycznie
          SKM jest dofinansowywana z budżetu urzędu marszałkowskiego. Gdańsk ma tam jakieś 4% udziałów w związku z budową przystanku Śródmieście.

          Ten wiadukt był w takim stanie jak twoja marynara w kratę, więc sobie daruj i nie bałwaniej do kwadratu.

          • 0 0

        • te resztki wiaduktu miałyby się całkiem nieźle :)))

          65 lat po wojnie ???!!!
          konserwować zburzony wiadukt przez 60 lat , bo może uda się kiedyś odnowić połączenie hahaha
          idea odbudowy tej linii jest starsza nawet ode mnie ;)

          • 1 0

        • o nie podba sie gluś!

          a widzisz! tylko panu można ludzi lemingami nazywać i używać innych podobnych lub jeszcze gorszych określeń? jakiś patent masz na to?
          Chamstwo - złośliwość - głupota = g@lluks = 12 letni chłopczyk neostrady

          • 2 0

    • Do Nowego Poru nie ożyje nigdy,panie mądra głowo,

      przejazd po torach towarowych był w ramach wycieczki,
      ta linia będzie kończyła bieg na stacji Gdańsk Kolonia a do tego miejsca istnieje infrastruktura dawnej skm.
      Jak nie wiesz to nie zabieraj głosu dziadku leśny.

      • 2 2

  • banino

    no i zapomnieli o baninie robia gdzis stacje w polu w barniewicach.maja opinie ludzi gdzies.taka mamy wladze.niewiem kto planuje przebieg liny chyba jacys nie majacy pojecia o potrzebach ludzi.po co unia daje im pieniadze kpiny sobie robia

    • 0 3

  • Brawo!!!! (5)

    Proszę pokazać okres w powojennym życiu Gdańska, z tak dużym i przemyślanym zakresem potężnych wręcz strategicznych inwestycjii. Brawa dla samorządu Gdańska z P. Adamowiczem na czele. Tak trzymać. Kocham Gdańsk.

    • 12 12

    • Budyń kontra kolej

      Budyniowa klika robiła co mogła, że sprawę KM up***dolić. Forsowali bezsensowny tramwaj, tudzież rozwiązania dwusystemowe. Ludzie, myślcie trochę - to jest kartoflandia, nie Niemcy czy Szwajcaria. Nie wierzę w powstanie KM ani żadnego innego typu projektu w ciągu najbliższych 20-30 lat...

      • 1 0

    • Niestety Gdańsk jest aktualnie nieodśnieżony, przez resztę roku tonie w śmieciach

      i coraz mniej jego centrum przypomina historyczne centrum starego miasta.

      • 3 1

    • Samorząd Gdańska z panem Adamowiczem na czele zapierał się rękami i nogami przed koleją

      A owocem przemyśleń Adamowicza jest przystanek po niewłaściwej stronie Rakoczego, bo chce na siłę połączyć kolej z tramwajem, zamiast zrobić pętlę przy Niedźwiedniku

      • 2 0

    • Z tym "przemyślanym zakresem potężnych wręcz strategicznych inwestycjii" to troche przesadziłeś. Problem w tym, że przemyślenia trwaja 5x tyle co realizacja:)

      Ceikawe ile im zajęło "strategiczne planowanie" dróg na osiedlach płd Gdańska, obsatwiam ze 2 min,

      • 3 0

    • Proszę pokazać okres w powojennym życiu Gdańska, z tak dużym i przemyślanym zakresem potężnych wręcz strategicznych inwestycjii

      1. powojenna odbudowa centrum miasta i stoczni od zera
      2. Lata 70-te: budowa obwodnicy, Portu Pólnocnego, Przymorza, Moreny, Rafinerii...

      • 16 0

  • Wróbla Staw, chyba ostatnie wraz z Doliną Strzyży miejsce "dzikiej" przyrody...

    w zasięgu autobusu miejskiego.... łabędzie, żaby, śpiewające ptaki... maliny, cudnie pachnące sosny... czy cywilizacja koniecznie musi to niszczyć?

    • 0 2

  • wyświetlacze (5)

    Czy w takiej kolejce metropolitalnej będą wyświetlacze, a jeśli tak, to kto je będzie obsługiwać?

    • 24 26

    • Szownista

      Moge ci dac cos do obslugi, reflektujesz?

      • 0 0

    • pewnie kompjuter... (1)

      ale kto będzie obsługiwał kompjutra?

      • 12 0

      • chyba szwonista ?

        • 0 0

    • nie masz wiekszych problemów?

      • 7 3

    • świstaki

      • 14 1

  • Naprawdę ładne wizualizacje. Wolałbym aby tramwaje jechały do wszystkich dzielnic Gdańska, ale najważniejsza to Rębiechowo, jeszcze lepszym rozwiązaniem będzie to jak metro by jechały z Centrum do Rębiechowa i te stacje metra by powstały:
    - Centrum
    - Stocznia
    - Politechnika
    - Galeria Bałtycka (Wrzeszcz)
    - Słowackiego
    - Matarnia
    -PORT LOTNICZY GDAŃSK RĘBIECHOWO IM. LECHA WAŁĘSY LUB GDAŃSK-TRÓJMIASTO... :)
    - i niech pojedzie na wenus, wtedy będzie to najdłuższa linia metra we wszechświecie.

    Może nazwiemy tej linii metra jako "burak metrowy"
    Jest sobota...

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane