• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: pociągiem elektrycznym w 25 minut z lotniska do centrum Gdańska

Maciej Naskręt
17 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Węzeł przesiadkowy Strzyża przy ul.  Wita Stwosza . Budowa stacji wymusi częściowe rozebranie istniejącego nasypu. Węzeł przesiadkowy Strzyża przy ul.  Wita Stwosza . Budowa stacji wymusi częściowe rozebranie istniejącego nasypu.

To już prawie pewne: Kolej Metropolitalna powstanie w najbardziej korzystnym dla pasażerów wariancie. Będzie dwutorowa, w pełni zelektryfikowana i z bezkolizyjnym połączeniem z istniejącymi torami na Zaspie. Trasę z centrum Gdańska do Rębiechowa pokona w 25 minut.



Bezkolizyjne połączenie linii dalekobieżnej i Kolei Metropolitalnej. Bezkolizyjne połączenie linii dalekobieżnej i Kolei Metropolitalnej.
Przebieg i przystanki na trasie Kolei Metropolitalnej. Przebieg i przystanki na trasie Kolei Metropolitalnej.
Składy SKM-ki, nazywanej komunikacyjnym kręgosłupem Trójmiasta, poruszają się ze średnią prędkością ok. 37 km/h. Pociągi Kolei Metropolitalnej mają być sporo szybsze. - 55 km/h na godzinę to minimum, ale chcemy, aby pociągi jeździły jeszcze szybciej - zapowiada Krzysztof Rudziński, szef należącej do samorządu województwa spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która zbuduje i będzie zarządzać największą kolejową inwestycją na Pomorzu.

By jednak to osiągnąć, trzeba wydać więcej pieniędzy, niż pierwotnie zakładano: wariant najbardziej oszczędny KM miał kosztować ok. 440 mln zł, podczas gdy ten, który prawdopodobnie zostanie zrealizowany, ok. 720 mln.. Dzięki deklaracji minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej, że polski rząd zarekomenduje Komisji Europejskiej sfinansowanie 85 proc. kosztów budowy KM, wiemy już, że pieniądze na ten cel się znajdą.

Pociągi: tylko elektryczne

Wiadomo już, że cała trasa KM będzie zelektryfikowana. - Wyłącznie pociągi zasilane energią elektryczną są na tyle mocne, by w terenie pagórkowatym zapewnić przyspieszenie niezbędne do sprawnego funkcjonowania naszej linii. Tego nie można powiedzieć o pociągach spalinowych - mówi Rudziński.

Dwa tory kolejowe, osobne tory dla tramwaju

Na całej,18-kilometrowej trasie KM ułożone zostaną dwa tory kolejowe, dzięki czemu pociągi nie będą musiały czekać na siebie na stacjach, przy których musiałyby powstać mijanki. Niemal na pewno projektanci trasy zrezygnują ze wspólnych torów z tramwajami na odcinku między ul. Abrahama w Oliwie a Moreną. W tym miejscu linia tramwajowa pobiegnie obok nasypu, na którym ułożone zostaną tory kolejowe. Dzięki temu nie trzeba obawiać się utrudnień w ruchu, które wynikałyby z kursowania dwóch różnych środków transportu po jednym torze.

Wiadukt na Zaspie

Utrzymanie tak wysokiej prędkości będzie możliwe także m.in. dzięki bezkolizyjnemu włączenie torów Kolei Metropolitalnej do istniejących torów dalekobieżnych na wysokości stacji SKM Zaspa.

- W pierwszym etapie inwestycji powstanie jedna estakada nad torem dalekobieżnym, po której pojadą składy z Gdańska w kierunku lotniska. W drugim etapie, gdy liczba użytkowników KM jeszcze wzrośnie, wybudujemy dwie kolejne estakady, które pozwolą bezkolizyjnie połączyć się z torami SKM. W sumie więc powstaną aż trzy takie obiekty - zapowiada Krzysztof Rudziński.

By jednak wpiąć bezkolizyjnie tory KM w istniejący tor dalekobieżny, wymaga on przebudowy. - W przyszłym roku rozpocznie się remont linii E-65. Porozumieliśmy się już z Polskimi Liniami Kolejowymi, aby podczas prac poszerzyć torowisko i stworzyć rezerwę na estakady naszej kolei - mówi Rudziński.

Niewiadoma

Choć o trasie KM wiemy już niemal wszystko (zobacz dokument pdf zmieszczony w tekście) wciąż po znakiem zapytania stoi przebieg torowiska w Matarni. Rozważane są dwie koncepcje: pierwsza zakłada, że tory pobiegną na estakadzie na zachód od obwodnicy. Stacja wtedy powstałaby na wysokości parku handlowego "Matarnia". Druga koncepcja przewiduje odejście linii od obwodnicy i budowę stacji w tunelu pod ul. Budowlanych.

Prace ruszą za rok

Budowa Kolei Metropolitalnej ma ruszyć dokładnie za rok. Jako pierwszy, w 2012 r., powstanie odcinek między Osową a portem lotniczym w Rębiechowie. Dopiero wtedy rozpocznie się uzyskiwanie decyzji potrzebnych do budowy linii od Wrzeszcza do portu lotniczego. Ten odcinek będzie gotowy w 2015 r.

Inwestycja pochłonie prawdopodobnie ok. 720 mln zł. 85 proc tej kwoty dołoży Unia Europejska. Ok 13 proc. będzie pochodzić z kredytów bankowych. 2 proc., czyli ok. 14,5 mln zł stanowią środki z budżetu województwa pomorskiego.

Założenia rozwiązań projektowych pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (374) ponad 10 zablokowanych

  • a po co wyświetlacze i jeszcze ich obsługa ?

    chyba wsiadając do kolejki każdy wie dokąd jedzie , a telegazetę ma w domu..

    • 10 8

  • zarąbiście! nie rozumiem jednego, estakada od wrzeszcza do gdańska głównego? (1)

    jak w hamerykanskim filmie lol. tylko co na to konserwator zabytków? zaburzy to przecież krajobraz miasta;p

    • 4 15

    • no dobra, doczytałem;) ale kolejne pytanie, dlaczego od razu całości nie budować tylko czekać

      z włączeniem do torów skm na wzrost ilości pasażerów?;p

      • 2 3

  • Panie, toż to szok :)

    • 13 0

  • No to złotówy będą wyć do Księżyca.

    Koniec z naciąganiem,
    tylko szkoda że dopiero za parę lat,
    ale i tak super.

    • 39 0

  • A gdzie przystanek na Zaspie??? (6)

    Przed wyborami jeden radny(z PO) zapewniał że będzie taki przystanek.
    Został wybrany więc go zapytam co z jego koncepcją.

    • 15 9

    • buhahahahahahahahahhaaa (3)

      nic więcej nie powiem

      • 9 1

      • już powiedziałes wystarczająco dużo (2)

        widać leczenie w szpitalu koło starogardu nie pomogło

        • 1 6

        • daj spokój, nie załamuj się (1)

          może pomogą ci na srebrzysku

          • 2 2

          • tobie już nic nie pomoże

            • 1 2

    • Odpowiedź radnego (1)

      Mam zebranych około 300 podpisów za budową tego przystanku. Moim zdaniem powinien być zbudowany. Jak będą łączyć SKM z PKM na pewno powstanie, a teraz trzeba poczekać na rozwiązanie wszystkich kwestii technicznych projektu. W każdym razie podpisy trafią jeszcze przed Świętami do Spółki PKM i mam nadzieję, że zostaną uwzględnione przy opracowywaniu ostatecznego projektu.

      • 7 1

      • Dziekuję za odpowiedź

        życzę powodzenia.

        • 0 1

  • Super

    Kapitalny pomysł.Oby tylko zieloni nie blokowali jak trasę Kwiatkowskiego w Gdyni i wielu innych potrzebnych inwestycji.

    • 18 1

  • Każdy by chyba jakąś zmianę robił...

    I ja także. Trasa mogła by przebiegać np. "bliżej" moreny.
    Miałbym bliżej na przesiadkę.
    Zdaję sobie jednak sprawę tego, iż każdy by chciał by KM przebiegała w wariancie najbardziej odpowiednim dla jego samego...
    Reasumując... Popieram w 100% przebieg taki, jaki jest.
    Ps. Puki jest wybór - Wolę wariant "Matarnia: ;)

    • 17 0

  • może jestem malkontentem (9)

    ale czy nie byłoby racjonalnym rozwiązaniem przeprowadzenie tej kolei nieco bardziej na południe tak, aby mogła obłużyć pasażerów również z rejonu Gdanska południe? Np. po przystanku Matarnia skieorwać ją dłużej wzdłóż obwodnicy, na karczemki szadłki, Kowale i następnie pomiędzy świętokrzyską a stargarogardzkę na Orunię i tam włączyć ją w istniejącą magistralę i doprowadzić do planowanego przystanka SKM Śródmieście? Odległośc do pokonania większa ledwie o kilka km. a ilość mieszkańców dzielnic południowych zainteresowanych takim rozwiązaniem komunikacyjnym jest również spora - zresztą co widać tamteż jest realizowanych sporo nowych obiektów mieszkaniowych. Rozwiązanie to mogłoby umożliwić budową na obszarze Orunii centrum przesiadkowego dla pasażerów z okoli Pruszcza, którzy miast jechać samochodami lub autobusami Traktem św. Wojciecha mogliby tam zamienić środek lokomocji na kolejkę

    • 21 25

    • Do Gdańska południe, (3)

      budują teraz linię tramwajową,
      Z Pruszcza można dojechać SKM do Gdańska,po co dublować trasy,
      Głupoty wypisujesz,chcąc dojechać na lotnisko miałbym kluczyć godzinę po całym Gdańsku?

      • 12 3

      • ech (2)

        linia tramwajowa dotyczy wyłącznie linii nowej ul. Łódzkiej i dalej nie dociera
        chyba nie jeździsz SKM na południe od dworca głównego
        a na pewno nie stoisz w korku na Trakcie lub na Starogardziej
        dla Twojej informacji dołożenie 3 lub 4 przystanków przedłuży dojazd z centrum na lotnisko i odworotnie o mniej niz 10 minut, bowiem zapropnowany przebieg trasy "kluczy" po rejonie Wrzeszcza. Moja propozyja - z resztą była jednąz sugestii planistycznych KM, stanowi dodatkowe uzasadnienie dla planowanego juz od dłuższego czasu przystanku SKM Śródmieście
        Jeżeli zarzucasz komuś głupotę proszę użyj jakiś rozsądnych argumentów...

        • 7 3

        • (1)

          taka trasa to bardzo duże zwiększenie kosztów

          • 3 0

          • i burzenie nowych bloków, bo nikt nie przewidział korytarza pod taką linię...

            • 5 1

    • dlatego robią taki wariant Malkontencie, (3)

      bo nasyp już jest gotowy i na odcinku wrzeszcz-auchan niemiaszki zaplanowali podjazd tak, by nachylenie było jak najmniejsze. Bo to naszym poprzednikom zawdzięczamy prawie gotową linię.

      • 12 2

      • Ten nasyp nie nadaje sie do niczego (2)

        trzeba usunąć drzewa z korzeniami i już nic z tego nasypu nie będzie

        • 3 11

        • Ale jest miejsce wytyczone (1)

          Nawet jeżeli trzeba będzie wzmocnić nasyp to jak zdecydowana część roboty jest zrobiona

          • 5 1

          • Rozebranie starego 1-torowego i ułożenie nowego na 2 tory jest zapewne tańsze niż tylko ułożenie nowego

            Pytanie tylko o "wytyczone miejsce". Kto jest dziś właścicielem tego terenu?

            • 2 1

    • Tak "na oko" patrząc to się zgadzam.

      KM obsłużyłaby wtedy więcej pasażerów. Ale już chyba "po zawodach".
      Teraz pozostaje tylkio poczekać na rozpoczęcie budowy.

      Tak się rozmażyłem, jakby jeszcze zbudowano drugą linię KM właśnie na południu Gdańska...ehhh.

      • 4 2

  • Aż nie chce się wierzyć, że zostanie zbudowany najlepszy dla mieszkańców/podróżujących wariant.
    Super!!!!! Bo jak słyszałem o jednym torze, spalinówce, tramwajach zatrzymujących się 3 raz częściej na tych samych torach to mnie szlag trafiał.

    • 30 1

  • Fantastycznie

    To fantastyczna wiadomość! Tylko żeby nie było tak jak z Wyspą Spichrzów, czy z rekonstrukcją zwodzonych mostów na Motławie, czy z Trasą Lęborska itd, itd.
    Moja Mama mówiła tak:"obiecankii cacanki, a głupiemu radość"

    • 20 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane