- 1 Przestępca seksualny wpadł w porcie (53 opinie)
- 2 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (58 opinii)
- 3 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (270 opinii)
- 4 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (195 opinii)
- 5 Nowi lokatorzy zburzyli spokój w kamienicy (255 opinii)
- 6 Działkowcy będą mieli przez to problemy? (147 opinii)
Kolej Metropolitalna: pociągiem elektrycznym w 25 minut z lotniska do centrum Gdańska
To już prawie pewne: Kolej Metropolitalna powstanie w najbardziej korzystnym dla pasażerów wariancie. Będzie dwutorowa, w pełni zelektryfikowana i z bezkolizyjnym połączeniem z istniejącymi torami na Zaspie. Trasę z centrum Gdańska do Rębiechowa pokona w 25 minut.
By jednak to osiągnąć, trzeba wydać więcej pieniędzy, niż pierwotnie zakładano: wariant najbardziej oszczędny KM miał kosztować ok. 440 mln zł, podczas gdy ten, który prawdopodobnie zostanie zrealizowany, ok. 720 mln.. Dzięki deklaracji minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej, że polski rząd zarekomenduje Komisji Europejskiej sfinansowanie 85 proc. kosztów budowy KM, wiemy już, że pieniądze na ten cel się znajdą.
Pociągi: tylko elektryczne
Wiadomo już, że cała trasa KM będzie zelektryfikowana. - Wyłącznie pociągi zasilane energią elektryczną są na tyle mocne, by w terenie pagórkowatym zapewnić przyspieszenie niezbędne do sprawnego funkcjonowania naszej linii. Tego nie można powiedzieć o pociągach spalinowych - mówi Rudziński.
Dwa tory kolejowe, osobne tory dla tramwaju
Na całej,18-kilometrowej trasie KM ułożone zostaną dwa tory kolejowe, dzięki czemu pociągi nie będą musiały czekać na siebie na stacjach, przy których musiałyby powstać mijanki. Niemal na pewno projektanci trasy zrezygnują ze wspólnych torów z tramwajami na odcinku między ul. Abrahama w Oliwie a Moreną. W tym miejscu linia tramwajowa pobiegnie obok nasypu, na którym ułożone zostaną tory kolejowe. Dzięki temu nie trzeba obawiać się utrudnień w ruchu, które wynikałyby z kursowania dwóch różnych środków transportu po jednym torze.
Wiadukt na Zaspie
Utrzymanie tak wysokiej prędkości będzie możliwe także m.in. dzięki bezkolizyjnemu włączenie torów Kolei Metropolitalnej do istniejących torów dalekobieżnych na wysokości stacji SKM Zaspa.
- W pierwszym etapie inwestycji powstanie jedna estakada nad torem dalekobieżnym, po której pojadą składy z Gdańska w kierunku lotniska. W drugim etapie, gdy liczba użytkowników KM jeszcze wzrośnie, wybudujemy dwie kolejne estakady, które pozwolą bezkolizyjnie połączyć się z torami SKM. W sumie więc powstaną aż trzy takie obiekty - zapowiada Krzysztof Rudziński.
By jednak wpiąć bezkolizyjnie tory KM w istniejący tor dalekobieżny, wymaga on przebudowy. - W przyszłym roku rozpocznie się remont linii E-65. Porozumieliśmy się już z Polskimi Liniami Kolejowymi, aby podczas prac poszerzyć torowisko i stworzyć rezerwę na estakady naszej kolei - mówi Rudziński.
Niewiadoma
Choć o trasie KM wiemy już niemal wszystko (zobacz dokument pdf zmieszczony w tekście) wciąż po znakiem zapytania stoi przebieg torowiska w Matarni. Rozważane są dwie koncepcje: pierwsza zakłada, że tory pobiegną na estakadzie na zachód od obwodnicy. Stacja wtedy powstałaby na wysokości parku handlowego "Matarnia". Druga koncepcja przewiduje odejście linii od obwodnicy i budowę stacji w tunelu pod ul. Budowlanych.
Prace ruszą za rok
Budowa Kolei Metropolitalnej ma ruszyć dokładnie za rok. Jako pierwszy, w 2012 r., powstanie odcinek między Osową a portem lotniczym w Rębiechowie. Dopiero wtedy rozpocznie się uzyskiwanie decyzji potrzebnych do budowy linii od Wrzeszcza do portu lotniczego. Ten odcinek będzie gotowy w 2015 r.
Inwestycja pochłonie prawdopodobnie ok. 720 mln zł. 85 proc tej kwoty dołoży Unia Europejska. Ok 13 proc. będzie pochodzić z kredytów bankowych. 2 proc., czyli ok. 14,5 mln zł stanowią środki z budżetu województwa pomorskiego.
Założenia rozwiązań projektowych pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Miejsca
Opinie (374) ponad 10 zablokowanych
-
2010-12-19 17:47
banino
no i zapomnieli o baninie robia gdzis stacje w polu w barniewicach.maja opinie ludzi gdzies.taka mamy wladze.niewiem kto planuje przebieg liny chyba jacys nie majacy pojecia o potrzebach ludzi.po co unia daje im pieniadze kpiny sobie robia
- 0 3
-
2010-12-22 15:46
Gawiedz zachwycona
Po zbudowaniu kolejki okaze sie, ze jest ona tak kolizyjna, ze kierowcy beda stac w jeszcze wiekszych korkach, bo powstana nowe swiatla (np. przy przystankach), zwezenia drog i inne ograniczenia... Przy okazji wladza ukradnie troche pieniedzy, bo to swietna okazja.
- 0 1
-
2010-12-23 09:25
wykpili ludz
po co robia zebrania z mieszkancami jesli robia to co chca.spoleczenstwo maja gdzies wykpili ludzi z banina.stawiaja stacje gdzies w polu gdzie prawie nikt nie mieszka.prosze ointerwecje wladz gminy po to sa zeby dbac o interesy mieszkancow
- 0 1
-
2010-12-23 13:47
...
Może w końcu beznadziejna komunikacja w Gdańsku się trochę rozwinie... mam nadzieję, że w końcu kiedyś dorównacie Gdyni ;)
- 1 0
-
2011-02-10 09:48
Kpina a gdzie przystanek KOKOSZKI ???
To jakaś kpina że taka kolej omija największą dzielnicę w tym rejonie czyli KOKOSZKI
ALE to za to że MIESZKAŃCY KOKOSZEK SPRZECIWIALI SIĘ BUDOWIE SPALARNI CELULOZY !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
a i tak będzie :(- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.