• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: pociągiem elektrycznym w 25 minut z lotniska do centrum Gdańska

Maciej Naskręt
17 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Węzeł przesiadkowy Strzyża przy ul.  Wita Stwosza . Budowa stacji wymusi częściowe rozebranie istniejącego nasypu. Węzeł przesiadkowy Strzyża przy ul.  Wita Stwosza . Budowa stacji wymusi częściowe rozebranie istniejącego nasypu.

To już prawie pewne: Kolej Metropolitalna powstanie w najbardziej korzystnym dla pasażerów wariancie. Będzie dwutorowa, w pełni zelektryfikowana i z bezkolizyjnym połączeniem z istniejącymi torami na Zaspie. Trasę z centrum Gdańska do Rębiechowa pokona w 25 minut.



Bezkolizyjne połączenie linii dalekobieżnej i Kolei Metropolitalnej. Bezkolizyjne połączenie linii dalekobieżnej i Kolei Metropolitalnej.
Przebieg i przystanki na trasie Kolei Metropolitalnej. Przebieg i przystanki na trasie Kolei Metropolitalnej.
Składy SKM-ki, nazywanej komunikacyjnym kręgosłupem Trójmiasta, poruszają się ze średnią prędkością ok. 37 km/h. Pociągi Kolei Metropolitalnej mają być sporo szybsze. - 55 km/h na godzinę to minimum, ale chcemy, aby pociągi jeździły jeszcze szybciej - zapowiada Krzysztof Rudziński, szef należącej do samorządu województwa spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która zbuduje i będzie zarządzać największą kolejową inwestycją na Pomorzu.

By jednak to osiągnąć, trzeba wydać więcej pieniędzy, niż pierwotnie zakładano: wariant najbardziej oszczędny KM miał kosztować ok. 440 mln zł, podczas gdy ten, który prawdopodobnie zostanie zrealizowany, ok. 720 mln.. Dzięki deklaracji minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej, że polski rząd zarekomenduje Komisji Europejskiej sfinansowanie 85 proc. kosztów budowy KM, wiemy już, że pieniądze na ten cel się znajdą.

Pociągi: tylko elektryczne

Wiadomo już, że cała trasa KM będzie zelektryfikowana. - Wyłącznie pociągi zasilane energią elektryczną są na tyle mocne, by w terenie pagórkowatym zapewnić przyspieszenie niezbędne do sprawnego funkcjonowania naszej linii. Tego nie można powiedzieć o pociągach spalinowych - mówi Rudziński.

Dwa tory kolejowe, osobne tory dla tramwaju

Na całej,18-kilometrowej trasie KM ułożone zostaną dwa tory kolejowe, dzięki czemu pociągi nie będą musiały czekać na siebie na stacjach, przy których musiałyby powstać mijanki. Niemal na pewno projektanci trasy zrezygnują ze wspólnych torów z tramwajami na odcinku między ul. Abrahama w Oliwie a Moreną. W tym miejscu linia tramwajowa pobiegnie obok nasypu, na którym ułożone zostaną tory kolejowe. Dzięki temu nie trzeba obawiać się utrudnień w ruchu, które wynikałyby z kursowania dwóch różnych środków transportu po jednym torze.

Wiadukt na Zaspie

Utrzymanie tak wysokiej prędkości będzie możliwe także m.in. dzięki bezkolizyjnemu włączenie torów Kolei Metropolitalnej do istniejących torów dalekobieżnych na wysokości stacji SKM Zaspa.

- W pierwszym etapie inwestycji powstanie jedna estakada nad torem dalekobieżnym, po której pojadą składy z Gdańska w kierunku lotniska. W drugim etapie, gdy liczba użytkowników KM jeszcze wzrośnie, wybudujemy dwie kolejne estakady, które pozwolą bezkolizyjnie połączyć się z torami SKM. W sumie więc powstaną aż trzy takie obiekty - zapowiada Krzysztof Rudziński.

By jednak wpiąć bezkolizyjnie tory KM w istniejący tor dalekobieżny, wymaga on przebudowy. - W przyszłym roku rozpocznie się remont linii E-65. Porozumieliśmy się już z Polskimi Liniami Kolejowymi, aby podczas prac poszerzyć torowisko i stworzyć rezerwę na estakady naszej kolei - mówi Rudziński.

Niewiadoma

Choć o trasie KM wiemy już niemal wszystko (zobacz dokument pdf zmieszczony w tekście) wciąż po znakiem zapytania stoi przebieg torowiska w Matarni. Rozważane są dwie koncepcje: pierwsza zakłada, że tory pobiegną na estakadzie na zachód od obwodnicy. Stacja wtedy powstałaby na wysokości parku handlowego "Matarnia". Druga koncepcja przewiduje odejście linii od obwodnicy i budowę stacji w tunelu pod ul. Budowlanych.

Prace ruszą za rok

Budowa Kolei Metropolitalnej ma ruszyć dokładnie za rok. Jako pierwszy, w 2012 r., powstanie odcinek między Osową a portem lotniczym w Rębiechowie. Dopiero wtedy rozpocznie się uzyskiwanie decyzji potrzebnych do budowy linii od Wrzeszcza do portu lotniczego. Ten odcinek będzie gotowy w 2015 r.

Inwestycja pochłonie prawdopodobnie ok. 720 mln zł. 85 proc tej kwoty dołoży Unia Europejska. Ok 13 proc. będzie pochodzić z kredytów bankowych. 2 proc., czyli ok. 14,5 mln zł stanowią środki z budżetu województwa pomorskiego.

Założenia rozwiązań projektowych pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (374) ponad 10 zablokowanych

  • A ile kosztowałyby dwa tory tramwajowe na tej trasie ??? (1)

    Czy nie mogli skomunikować lotniska nowoczesnymi tramwajami, które potem wjeżdżałyby w sieć miejską - kursowanie co 15 min (czyli ok.100 pasażerów w składzie) a koszty pewnie z dziesięć razy niższe..Przecież na lotnisko nie będą jeździć SKM`ki bo już teraz mają za mało składów i ludzie jeżdżą jak sardynki w wagonach..I kto będzie spłacał te prawie 100 mln kredytu???

    • 6 19

    • tramwaje nie pojadą do Kartuz czy Kościerzyny

      Kasę na kolej daje marszałek, a on ją daje dla rozwoju całego regionu (w tym umożliwienia uruchomienia pociągów Gdańsk - Kartuzy), a nie dla zaspokajania gdańskich zachcianek

      • 5 0

  • a gdzie stacja zaspa?? (1)

    bardzo nieładnie :((

    • 4 9

    • ale mi daleko z Zaspy do Wrzeszcza..trochę ruchu Tobie się przyda!!!

      • 5 1

  • Brawo!!!! (5)

    Proszę pokazać okres w powojennym życiu Gdańska, z tak dużym i przemyślanym zakresem potężnych wręcz strategicznych inwestycjii. Brawa dla samorządu Gdańska z P. Adamowiczem na czele. Tak trzymać. Kocham Gdańsk.

    • 12 12

    • Proszę pokazać okres w powojennym życiu Gdańska, z tak dużym i przemyślanym zakresem potężnych wręcz strategicznych inwestycjii

      1. powojenna odbudowa centrum miasta i stoczni od zera
      2. Lata 70-te: budowa obwodnicy, Portu Pólnocnego, Przymorza, Moreny, Rafinerii...

      • 16 0

    • Z tym "przemyślanym zakresem potężnych wręcz strategicznych inwestycjii" to troche przesadziłeś. Problem w tym, że przemyślenia trwaja 5x tyle co realizacja:)

      Ceikawe ile im zajęło "strategiczne planowanie" dróg na osiedlach płd Gdańska, obsatwiam ze 2 min,

      • 3 0

    • Samorząd Gdańska z panem Adamowiczem na czele zapierał się rękami i nogami przed koleją

      A owocem przemyśleń Adamowicza jest przystanek po niewłaściwej stronie Rakoczego, bo chce na siłę połączyć kolej z tramwajem, zamiast zrobić pętlę przy Niedźwiedniku

      • 2 0

    • Niestety Gdańsk jest aktualnie nieodśnieżony, przez resztę roku tonie w śmieciach

      i coraz mniej jego centrum przypomina historyczne centrum starego miasta.

      • 3 1

    • Budyń kontra kolej

      Budyniowa klika robiła co mogła, że sprawę KM up***dolić. Forsowali bezsensowny tramwaj, tudzież rozwiązania dwusystemowe. Ludzie, myślcie trochę - to jest kartoflandia, nie Niemcy czy Szwajcaria. Nie wierzę w powstanie KM ani żadnego innego typu projektu w ciągu najbliższych 20-30 lat...

      • 1 0

  • Nareszcie ktoś poszedł po rozum do głowy i ostatecznie będą oddzielne tory dla pociągu, oddzielne dla tramwaju

    Teraz tylko dotrzymać terminu i będzie super. Szkoda tylko, że przez te wszystkie przepychanki rzecz tak się przeciągnęła...

    • 17 1

  • tja usiasiusia cepeliada, widzę że wybory do sejmu będą na wiosnę, bo zaczęło się odgrzewanie kotletów i rzucanie ich o ziemię (12)

    nie wiem skąd się biorą tacy naiwniacy, ale wiem, że ich nie sieją:-)

    dwie sprawy, a zatem o kolei po kolei
    to, że pani bieńkowska obiecała rekomendowac unii, to wcale nie znaczy, że unia da kase, na razie unia ma ekstra wydatki: irlandia i grecja (jakieś 200 mld euro), a w kolejce już stoi hiszpania (300 mld euro)
    o "sukcesach" w zagospodarowaniu unijnej kasy przez tą panią było głośno swego czasu

    i sprawa druga: panie rudziński - niech pan sobie wklepie amtrak w google i przestanie opowiadać bajki, że tylko skład elektryczny jest w stanie obsłużyć te linie widmo:-)
    osobiście wybrałbym elektryke, ale ze względu na ekologię, co wcale nie znaczy, że ma pan racje
    dziękuję za uwagę

    • 13 15

    • nie dziekuj

      jak zwykle nie zwróciłeś niczyjej uwagi

      • 3 3

    • zapytam się wprost (1)

      dlaczego jesteś taki złośliwy, chamski i głupi?

      • 7 1

      • poproszę o przykłady chamstwa, złośliwości i głupoty w mojej wypowiedzi z 08:08
        tylko konktrety

        • 5 3

    • I znowu wylazł dziadu z formaliny. (1)

      Nic mu się nie podoba,
      proponuję spojrzeć w lustro,a tępy wzrok cię zabije.

      • 5 4

      • to nie jest odpowiedź na moje pytanie, ale widzę, że ci żyłka trochę nabrzmiała:-) i to własnie lubię u lemingów:-) te żyłkę

        • 2 5

    • na razie unia ma ekstra wydatki: irlandia i grecja (jakieś 200 mld euro), a w kolejce już stoi hiszpania (300 mld euro) (2)

      A dziaduś o budżetowaniu nie ma zielonego pojęcia.
      jak coś jest zaklepane w budżecie na transport, to na pielenie chwastów kasy tej się nie przerzuci.

      • 3 2

      • "coś zaklepane" to masz ty w tej małej, ptasiej główce (1)

        sugerujesz, że 200 mld w irlandię i grecję było zaplanowane:-)??
        przedwczoraj uchwalono budżet unii na 2011 rok, ciekawe czy są tam zaplanowane wydatki na kolejne bankrutujące kraje:-)
        a może ty się patrzysz na USA gdzie dodrukowanie 600 mld dolców było zaplanowane:-)

        • 1 3

        • i co nie jesteś złośliwy?

          ja ci teraz napiszę: ugotuj się kartoflu
          ciekawe co mi odpiszesz?

          • 3 0

    • cyt.:"Wyłącznie pociągi zasilane energią elektryczną są na tyle mocne, by w terenie pagórkowatym zapewnić przyspieszenie niezbędne do sprawnego funkcjonowania naszej linii. Tego nie można powiedzieć o pociągach spalinowych - mówi Rudziński"

      weź Pan menażkę i walnij się w czaszkę. Kto takie głupoty "panu" naopowiadał. Ja też jestem za "elektrycznym pociągiem" ale to nie znaczy, że "spalinówka" nie dalaby rady obsługiwać tej trasy.

      • 1 2

    • tak - wybory do sejmu będą na wiosnę,

      i znowu pisdzielcu w d dostaniesz

      • 0 0

    • Sluszne uwagi

      Chociaz przyklad Amtraka to chyba troche na wyrost w stosunku do tej inwestycji.

      Ale milo widziec, ze ktos jeszcze potrafi czytac ze zrozumieniem.

      • 2 2

    • g@llux jak już każesz komuś coś wpisać w google to wcześniej sam byś mógł to zrobić

      Przecież Amtrak to głównie pociągi dalekobieżne które z założenia nie potrzebują dużego przyspieszenia.

      Szybka kolej miejska z gęsto usianymi przystankami jeśli rzeczywiście ma być szybka to musi odpowiednio szybko się rozpędzać a tego typowe, stworzone do obsługiwania ruchu podmiejskiego szynobusy nie mogą zapewnić. Dodatkowo napęd spalinowy w takich zastosowaniach jest nieekonomiczny.

      Na całym świecie do takich zadań wykorzystuje się napęd elektryczny.

      • 1 0

  • rowerzysta (1)

    a wzdłuż kolejki powinna powstac ścieżka dla rowerów (ewentualnie zamiast kolejki)

    • 6 6

    • idź się leczyć PiSowcu!

      • 1 7

  • odcinek będzie gotowy w 2015 r.

    Euro2012 to bedzie taka POrażka, że aż bedzie miło popatrzeć na odchodzących w niesławie urzędników

    • 9 4

  • jak wypali bedzie pieknie (1)

    a jak nie wypali bedzie tak jak teraz

    • 12 0

    • teraz tez jest pieknie, spójrz za okno

      • 1 0

  • troszke bez sensu

    zamiast przystanków strzyża i VIIdwór powinien byc 1

    • 2 2

  • Spokojnie, obrońcy natury jeszcze nie powiedzieli ostatniego słowa

    Znajdzie się banda co zablokują inwestycję w obronie siedliska kępki traw, blokowy komitet ochrony rozwoju pelargonii przed hałasem albo jakiś naciągacz, kt. stwierdzi, że jego zapyziałe M2 na 8 piętrze przy zsypie straci na wartości przez inwestycję...zobaczycie.

    • 10 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane