• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: pociągiem elektrycznym w 25 minut z lotniska do centrum Gdańska

Maciej Naskręt
17 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Węzeł przesiadkowy Strzyża przy ul.  Wita Stwosza . Budowa stacji wymusi częściowe rozebranie istniejącego nasypu. Węzeł przesiadkowy Strzyża przy ul.  Wita Stwosza . Budowa stacji wymusi częściowe rozebranie istniejącego nasypu.

To już prawie pewne: Kolej Metropolitalna powstanie w najbardziej korzystnym dla pasażerów wariancie. Będzie dwutorowa, w pełni zelektryfikowana i z bezkolizyjnym połączeniem z istniejącymi torami na Zaspie. Trasę z centrum Gdańska do Rębiechowa pokona w 25 minut.



Bezkolizyjne połączenie linii dalekobieżnej i Kolei Metropolitalnej. Bezkolizyjne połączenie linii dalekobieżnej i Kolei Metropolitalnej.
Przebieg i przystanki na trasie Kolei Metropolitalnej. Przebieg i przystanki na trasie Kolei Metropolitalnej.
Składy SKM-ki, nazywanej komunikacyjnym kręgosłupem Trójmiasta, poruszają się ze średnią prędkością ok. 37 km/h. Pociągi Kolei Metropolitalnej mają być sporo szybsze. - 55 km/h na godzinę to minimum, ale chcemy, aby pociągi jeździły jeszcze szybciej - zapowiada Krzysztof Rudziński, szef należącej do samorządu województwa spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która zbuduje i będzie zarządzać największą kolejową inwestycją na Pomorzu.

By jednak to osiągnąć, trzeba wydać więcej pieniędzy, niż pierwotnie zakładano: wariant najbardziej oszczędny KM miał kosztować ok. 440 mln zł, podczas gdy ten, który prawdopodobnie zostanie zrealizowany, ok. 720 mln.. Dzięki deklaracji minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej, że polski rząd zarekomenduje Komisji Europejskiej sfinansowanie 85 proc. kosztów budowy KM, wiemy już, że pieniądze na ten cel się znajdą.

Pociągi: tylko elektryczne

Wiadomo już, że cała trasa KM będzie zelektryfikowana. - Wyłącznie pociągi zasilane energią elektryczną są na tyle mocne, by w terenie pagórkowatym zapewnić przyspieszenie niezbędne do sprawnego funkcjonowania naszej linii. Tego nie można powiedzieć o pociągach spalinowych - mówi Rudziński.

Dwa tory kolejowe, osobne tory dla tramwaju

Na całej,18-kilometrowej trasie KM ułożone zostaną dwa tory kolejowe, dzięki czemu pociągi nie będą musiały czekać na siebie na stacjach, przy których musiałyby powstać mijanki. Niemal na pewno projektanci trasy zrezygnują ze wspólnych torów z tramwajami na odcinku między ul. Abrahama w Oliwie a Moreną. W tym miejscu linia tramwajowa pobiegnie obok nasypu, na którym ułożone zostaną tory kolejowe. Dzięki temu nie trzeba obawiać się utrudnień w ruchu, które wynikałyby z kursowania dwóch różnych środków transportu po jednym torze.

Wiadukt na Zaspie

Utrzymanie tak wysokiej prędkości będzie możliwe także m.in. dzięki bezkolizyjnemu włączenie torów Kolei Metropolitalnej do istniejących torów dalekobieżnych na wysokości stacji SKM Zaspa.

- W pierwszym etapie inwestycji powstanie jedna estakada nad torem dalekobieżnym, po której pojadą składy z Gdańska w kierunku lotniska. W drugim etapie, gdy liczba użytkowników KM jeszcze wzrośnie, wybudujemy dwie kolejne estakady, które pozwolą bezkolizyjnie połączyć się z torami SKM. W sumie więc powstaną aż trzy takie obiekty - zapowiada Krzysztof Rudziński.

By jednak wpiąć bezkolizyjnie tory KM w istniejący tor dalekobieżny, wymaga on przebudowy. - W przyszłym roku rozpocznie się remont linii E-65. Porozumieliśmy się już z Polskimi Liniami Kolejowymi, aby podczas prac poszerzyć torowisko i stworzyć rezerwę na estakady naszej kolei - mówi Rudziński.

Niewiadoma

Choć o trasie KM wiemy już niemal wszystko (zobacz dokument pdf zmieszczony w tekście) wciąż po znakiem zapytania stoi przebieg torowiska w Matarni. Rozważane są dwie koncepcje: pierwsza zakłada, że tory pobiegną na estakadzie na zachód od obwodnicy. Stacja wtedy powstałaby na wysokości parku handlowego "Matarnia". Druga koncepcja przewiduje odejście linii od obwodnicy i budowę stacji w tunelu pod ul. Budowlanych.

Prace ruszą za rok

Budowa Kolei Metropolitalnej ma ruszyć dokładnie za rok. Jako pierwszy, w 2012 r., powstanie odcinek między Osową a portem lotniczym w Rębiechowie. Dopiero wtedy rozpocznie się uzyskiwanie decyzji potrzebnych do budowy linii od Wrzeszcza do portu lotniczego. Ten odcinek będzie gotowy w 2015 r.

Inwestycja pochłonie prawdopodobnie ok. 720 mln zł. 85 proc tej kwoty dołoży Unia Europejska. Ok 13 proc. będzie pochodzić z kredytów bankowych. 2 proc., czyli ok. 14,5 mln zł stanowią środki z budżetu województwa pomorskiego.

Założenia rozwiązań projektowych pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (374) ponad 10 zablokowanych

  • To i tak nic nie razwiąże (2)

    powinni pomysleć o budowie blizej wiekszych osiedli by usprawnic dojazd dla ludzi ktorzy by mnieli korzystac z tej kolei. powinni pomyslec o budowie od stacji Rebiechowo znajdującej sie w Baninie
    a nie od Osowej
    linia powinna przechodzic blizej osiedli Jasien, Chełm, Orunia
    Jak widac projekt jest do du---y

    • 8 20

    • pomysleć o budowie blizej wiekszych osiedli

      Niedźwiednik to oczywiście trzy chałupy kryte strzechą; tak samo z pasem od Potokowej po Karczemki????

      • 2 2

    • Ale tu chodzi o szybkie połączenie z lotniskiem

      • 0 1

  • BRAWO

    BRAWO

    • 2 0

  • Dlaczego

    trasa nie obejmuje okolic zamieszkałych jak Morena i Jasień,brak stacji Karczemki, tylko tereny leśne. Może kilometr dłuższa, ale służąca mieszkańcom. W obecnym wariancie dobra dla dzikowów i wiewiórek

    • 8 6

  • wszystko pieknie, ale dlaczego nie zaczęto budować wcześniej?

    aby zdążyć na E2012? Szkoda! No i szansa, że plany sie udadzą - maleje.

    • 8 0

  • COŚ o Kolei

    Dowcip:

    SKM jeździ wg rozkładu jazdy.

    Koniec.

    • 22 1

  • 25 min. do centrum Gdańska? (2)

    • 2 0

    • (1)

      przecież trasa jest tylko tylko do wrzeszcza

      • 0 2

      • Od Wrzeszcza dojedziesz nawet do Zakopanego , nie tylko do Gdańska,

        • 4 0

  • lekka sciema...

    jeszcze kilka miesiecy temu KM miala byc tak opozniona, ze realizacje zakladano do 2018.
    Poza tym, jako pierwszy mial byc odcinek Lotnisko-Osowa-Gdynia, gdzie sa juz dwa tory i wystarczy lacznik oraz elektryfikacja linii.
    Odcinek gdanski wskutek idiotycznego pomyslu laczenia KM i tramwajow mial byc opozniony o kilka lat..
    Teraz okazuje sie, ze wszystko jest super, a budowa rusza za rok, choc za rok wystapia o decyzje na cala budowe..
    Dla mnie to tylko propagandowy pic...

    • 7 4

  • Do d..y projekt (1)

    Brak podstawowych przystanków: ZASPA, MORENA, JASIEŃ, KARCZEMKI, CENTRUM HANDLOWE MATARNIA - IKEA

    • 9 6

    • dokladnie

      to sa zarty, ten kto to projektowal robil to dla centrow handlowych. Jak im wyszlo, ze tylu ludzi bedzie KM jezdzilo?
      Przystanek Rakoczego, dla kogo, przeciez z Moreny nikt tam nie podejdzie. Mysliwska, kolo Wrobla Staw, przeciez tam nic jeszcze nie ma i jedynie grzybiarze pojada a od faktycznej zabudowy na Mysliwskiej jest spory kawalek. Kielpinek, ni to Kirlpinek ni Karczemki, ale na pewno Auchan. Matrania jesli zrobia przy Ikei no to wiadomo dla kogo.
      Cale rozwiazanie powoduje transport laczony. Jesli nie zrobia duzych parkingow przy stacjach to ilosc korzystajacych bedzie minimala za wyjatkiem weekndow w centrach handlowych.

      • 3 5

  • A kto za to zapłaci !! (1)

    Z tego co słyszałem to za Stadion budowany w najgorszej i obskurnej dzielnicy Gdańska płacimy My , bardzo mądrze myślą głowy Gdańska ..Frajerstwo

    • 3 8

    • o tym napisąłem poniżej

      w poscie

      • 0 0

  • Wychodzi na to, że jesteś my za Niemcami jakieś 70 lat, albo i więcej... Oni już dawno mieli tą kolej , autostradę z Gdańska do

    Berlina i Królewca... ale ok, nie maridźmy - jedno tylko pytanie:

    Dlaczego tak późno ? Infrastruktura była nieco zniszczona przez woję , ale trasa jako taka pozostała.... Z 20 lat temu powinna zostac odbudowana.

    Jakaś spółka na to wpadła i byc może im to sie uda - oby !!! To ważna sprawa.

    Byleby tylko adamowicz jnie wykonał jakiejs volty i nie odbił tego tematu na rzecz jakiejś super nowej sciezki rowerowej....

    Wieczny Antek odszedł na wieczną wachtę to może katecheta nie czuje już takiej koniecznosci i kolej ruszy - to dobra sprawa - powtarzam.

    Kolejna : Adamowicz słuchaj! - Trzeba zarabiac pieniądze! budowac miejsca pracy! Nie sprzedawaj tylko i nie licz na pożyczki jedynie!

    Wpierw zarabiaj a potem wydawaj na rzeczy " zbędne" jak stadiony i sciezki rowerowe , wpierw buduj to, co przynosi kasę - inaczej zginiemy.

    • 14 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane