• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: powołano spółkę, która ją wybuduje

Maciej Naskręt
1 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Budowa torowiska Kolei Metropolitalnej ruszy najszybciej w 2012 r. Budowa torowiska Kolei Metropolitalnej ruszy najszybciej w 2012 r.

Sejmik województwa pomorskiego powołał spółkę, która zajmie się budową wartej ponad 800 mln zł Kolei Metropolitalnej. Nową linią kolejową pojedziemy najszybciej w 2015 r.



Władze Gdańska planują, że w 2018 r. torami nowej Kolei Metropolitalnej, na odcinku od Moreny do Strzyży, pojadą hybrydy tramwajowo-kolejowe. Władze Gdańska planują, że w 2018 r. torami nowej Kolei Metropolitalnej, na odcinku od Moreny do Strzyży, pojadą hybrydy tramwajowo-kolejowe.
W poniedziałek samorządowcy województwa pomorskiego powołali spółkę Pomorska Kolej Metropolitalna, która zajmie się realizacją tej największej inwestycji kolejowej na Pomorzu. Samorząd województwa będzie sprawował pełną kontrolę na działalnością utworzonej spółki, niewykluczone, że część udziałów będą miały samorządy Gdańska i Gdyni.

Budowa TKM pochłonie nie mniej niż 800 mln zł, ale inwestycja może liczyć na unijne dofinansowanie w wysokości 85 proc. kosztów. W przyszłym roku spółka zadecyduje m.in. o ostatecznym przebiegu trasy kolei i wybierze firmę, która ją wybuduje.

Nowa trasa kolejowa zostanie wytyczona od istniejących torów w pobliżu stacji Gdańsk-Zaspa do Gdyni Wzgórze św. Maksymiliana. Pociągi pojadą po dawnym nasypie kolejowym przez Strzyżę, Niedźwiednik i Morenę. Dalej tory będą rozciągać się w dzielnicach Kiełpinek, Złota Karczma, Rębiechowo, aż do Osowej. Stamtąd pociągi pojadą w kierunku Gdyni już po istniejących torach.

Na istniejącej już trasie powstaną nowe przystanki przy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku oraz przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni.

Po torowisku, które pobiegnie przez Gdańsk, kursować będą mogły także tramwaje - na takie rozwiązanie nalegały władze Gdańska, które myślą o rozbudowie sieci tramwajowej w mieście.

- W tej chwili badamy trzeci, kompromisowy wariant przebiegu trasy przez Gdańsk - mówi Krzysztof Rudziński, dyrektor Departamentu Koordynacji Projektów Wojewódzkich w Pomorskim Urzędzie Marszałkowskim.

Po 2018 r. Gdańsk chce zainwestować w specjalne hybrydy tramwajowo-kolejowe. Mogłyby one poruszać się, nie tylko po torach tramwajowych, ale także po kolejowych, ułożonych na nasypie na odcinku od Moreny do pętli przy ul. Abrahama.

Miejsca

Opinie (157) ponad 10 zablokowanych

  • Wspaniale (1)

    Wielki szacun dla wszystkich, którzy przyczynią się do powstania tej trasy. Kiedyś chodziłem starym wałem kolejowym (fragmentami przebiega jarem) na spacer z dziećmi. Trasa cudowna.

    • 2 0

    • i teraz będzie na spacer chodził torami ????

      właśnie dla przyrody ludzie wybierali to miejsce a teraz , coś mi się wydaje , że na spacerku to ty tam nigdy nie byłeś ... Dolina Strzyży to rezerwat, teraz niszczą go badziewiaki na quadach i motorach, teraz do tego dojdzie pajechana kolejka ...
      nie szacun ale klepnięcie po głowie dla tych, którzy na ten pomysł wpadli !

      • 1 0

  • wszystko można spaprać ! Życie mieszkańców też !!!!!

    Mieszkam w pięknym miejscu Moreny, tuż przy lesie, niedaleko starego nasypu, którym będzie przebiegała trasa kolejki. Teraz będę musiał się wyprowadzić z powodu hałasu generowanego przez kolej ! A żeby was i waszą kolejkę !!!!!
    To właśnie Polska ... radni sobie a mieszkańców mają w d....

    • 0 0

  • Będą protesty (4)

    I oddadzą w 2020roku

    • 49 4

    • nie będzie protestów bo ja na to nie pozwolę

      pokażę tym ekologom :)

      • 0 0

    • nic nie uzasadnia takiego optymizmu

      • 2 3

    • Bo to PiSowiec PO prostu.

      • 3 4

    • i znowu marudzenie ;/

      • 7 4

  • hmmm...

    Hm, z historii można wywnioskować, że najlepiej Gdańskowi było, póki był Wolnym Miastem. Wypowiadamy wojnę Polsce? ;)

    • 0 1

  • Lasy

    Od lat chodzę po tych okolicach gdzie są te nasypy i uważam ze są niewykorzystane i wcale by to nie przeszkadzało lasom więc czemu tego nie wykorzystać. Dawno już zastanawiałem się nad tym i w końcu ktoś pomyślał. Tylko czemu tak późno. Mogło to być wcześniej gotowe na Euro 2012.

    • 0 0

  • (4)

    Dziwna sprawa z tymi hybrydami, nie wiem czy nie taniej byłoby zbudować dodatkowe tory dla tramwajów niż tak kombinować. Co innego gdyby takie tramwaje miałby pokonywać dziesiątki kilometrów... ale dwa kilometry z jakby nie było kłopotliwym połączeniem z torami na Wita Stwosza (stroma i ciasna pętla) to chyba przesada.

    Co do samej KM to bardzo fajnie, że coś się ruszyło. Tempo prac załamuje ale i z tego trzeba się cieszyć - łatwo sobie wyobrazić, że mogło być gorzej. Ja się ciesze szczególnie, gdyż wiele wskazuje na to, że będę regularnie korzystał z KM.

    • 46 3

    • Słusznie prawicie (1)

      Hybrydy to fatalny pomysł i opóźniający skutecznie cały projekt

      • 10 1

      • dlaczego ma spowolnic?

        jaka różnica czy zwykłe czy hybryda - przecie szyny są takie same

        • 0 3

    • (1)

      Czuję, że przez te "hybrydy" to "władze" Gdańska nieźle się na nich przejadą, i całą KM znowu szlag trafi...

      • 8 2

      • olo

        chyba "przytną" a nie " się przejadą"...

        • 1 0

  • Wytyczona trasa KM to najgłupszy pomysł ostatniej dekady!!! (5)

    Najdroższy wariant, najbardziej uciążliwy dla środowiska. Już zaznaczają drzewa, które mają iść do wycinki, a rosna one na odcinku od stacji Zaspa aż do drogi obwodowej Trójmiasta, czyli zastanie wyrąbany pas 10 km. Jak zrekompensować ten ubytek zieleni wysokiej?! Czy w Gdańsku nie ma mądrych ludzi, którzy umieją patrzeć perspektywicznie! Żenada i blamaż i robienie ludziom wody z mózgu, przedstawiając im fałszywe argumenty. A rozwiązań alternatywnych nie ma, bo sątańsze i można mniej zarobić na tym przedsięwzięciu. Takie czasy.

    • 7 12

    • Mówimy ti o koleji!

      "od stacji Zaspa " - czyli piszesz o drodze, a art jest o linii kolejowej!

      • 3 0

    • A rozwiązań alternatywnych nie ma... (2)

      Ano nie ma. Słowackiego toru nie pomieści

      • 5 3

      • Chłopie (1)

        Planiści , ci niezależni, wskazują na rozwiazanie inne. Polega ono na tym, że puszczamy tramwaj z Chełma do Rębiechowa. To tańsza i lepsza wersja. Nie trzeba budować tylu wiaduktów i dewastować środowiska.

        • 2 5

        • To tańsza i lepsza wersja

          W czym lepsza?
          Tramwajem do Kartuz dojedziesz? NIE
          do Osowy? NIE
          Czas podróży równy godzinie jest satysfakcjonujący? NIE

          Jak Gdańsk chce sobie zbudować tramwaj - to droga wolna.

          Województwo chce zbudować coś dla kilku powiatów, a nie tylko dla zapyziałego Gdańska.

          • 7 1

    • Ja też uważam, że teleportacja albo wiązka Asgardów

      to przyszłość. Jednak na razie musimy się zadowolić zwykłą koleją, na szynach.

      • 6 1

  • Brawo prezydencie Adamowicz! Tak trzymaj i nie puszczaj! GWizdac na kaczo-krzykaczy! (9)

    To za Pana rzadzow Gdansk ruszyl do przodu jak z kopyta. Nowe linie tramwajowe, sciezki rowerowe, inwestycje drogowo-mieszkaniowe i cala masa innych projektow! To do nas sprowadzaja sie ludzie z calej Polski i my jestesmy najpiekniejszym miastem w Polsce!
    Jak ktos ma watpliwosci to niech jedzie na rzadzone przez kaczych zombie podkarpacie, podlasie, czy inne wsie sciany wschodniej. Zacofanie, zascianek, a wojtem steruje pleban. Tak wyglada zacofanie prawych i sprawieliwych!

    A u nas? COraz piekniej, coraz wspanialej! bedziemy miec wspanialy stadion, nowe lotnisko, nowe linie tramwajowe i kolej metropolitarna! Wiele z tych projektow yloby juz dawno ukonczonych, gdyby kacze zacofance nie blokowaly wszelkich inicjatyw pana Prezydenta i UM. Ale oczywiscie prawi i sprawiedliwi musza byc zawsze anty, przeciw, na wskros, tak po prostu na zlosc, aby zepsuc, sklocic i storpetowac toc o dobre dla miasta i regionu!
    Wszystko jak wiemy w imie pokoju i zakonczenia kaczej wojny polsko-polskiej pod dowodztwem generalimusa z Torunia i jego adiutanta z kotkiem na kolanach.

    • 7 53

    • No prosze ile minusow, ale mozna bylo sie tego spowdziewac. Z tym, ze wiecie co to oznacza? (1)

      To, ze w Trojmiescie stosunek ludzi inteligentnych, wyksztalconych do ciemnej wasatej masy wynosi 2:9.

      To takze pokazuje jak wiele u nas w miescie jest przyjezdnych z tych biednych zacofanych regionow Polski, czyli tzw. kaczogrodu.

      • 2 12

      • Ogolnie Adamowicz moze byc, ale powiedzmy sobie szczerze: KM powstaje na razie nie dzieki Adamowiczowi i gdanskiej PO a mimo ich dzialalnosci...

        Boja sie, ze Gdynia za bardzo na tym skorzysta czy co... sam nie wiem...

        • 0 0

    • Nareszcie!

      Nareszcie Gdańsk dorobił się swojego oszołoma, w stylu sopockiego G@lluxa i gdyńskiego Bezstronnego.

      D boju dekle!

      • 6 0

    • Paweł jestes na necie??

      • 6 0

    • LEKARZA (1)

      LEKARZA albo pół litra ( może być też liter ) i czopki , bo mi się dupowłaz zaklinował.

      • 16 3

      • Kolejny prawy i sprawiedliwy, ktorego zaslepia nienawisc do ludzi inteligentnych i wyksztalconych..

        Obrazaniem mnie sobie, ani swoim kaczym kolegom nie pomozesz. Niedlugo skonczycie na smietniku historii i tyle bedzie o was slychac, kwa, kwa - ups - mialo byc pa pa!

        • 0 9

    • Jak ja nie lubię wazeliniarzy i klakierów (1)

      Ta partia czy inna, takie samo kumoterstwo. Poza tym w TV i radiu się kłócą, a potem razem idą na wódkę.

      Tak wazeliniarskiego tekstu dawno nie widziałem.

      • 12 0

      • Wazelina to mozesz smarowac pewna czesc swojego ciala.

        Jezeli pisanie prawdy jest dla ciebie wazelina, to juz swiadczy tylko o tobie.

        • 0 11

    • trochę przerysowałeś

      ale generalnie to prawda

      • 2 10

  • Hybrydy..... (2)

    Uparli się na te hybrydy i ani rusz inaczej. Toż to drogie, drogie i jeszcze raz drogie. Nie lepiej wspólny węzeł na przesiadki w okolicach Moreny? Jeden wspólny peron i po sprawie.

    Przy okazji - nie wiem, czy wiecie, ale gdyby nie uparte zachowanie Gdańska kolej byłaby gotowa na Euro. Gratulacje za opóźnienie przyjmuje pan Lisicki.

    • 106 11

    • Hybryda (1)

      Bo ten Pan upiera się przy hybrydach, gdyż jeszcze nie ustalił kto i ile mu da za wygrany przetarg, albo jeszcze nie ustalili warunków, ktore spelni jedyny oferent - tak jak było z torami na Chelm. Kombinowali, kombinowali, az w końcu zgłosił sie ten jeden jedyny, ale za to właściwy i dopalcili paredziesiąt baniek - na nasz koszt. Oby zyło sie lepiej - to hasło PO. I im zyje się lepiej. A my - dopalcimy do PGE Areny, dopłacimy do PGE hali, dopłacimy do ECS, dopłacimy do KM, dopłacimy do ZTM, ... o czyms rownie rentownym zapomnaiłem? dajcie znać, bo wiek już nie ten, a pamięc sterana latami i studiami już nie taka.

      • 20 2

      • Zgred, usmiechnij sie! ;)

        • 2 0

  • (3)

    jechalem wczoraj do Torunia autostrada A 1 i chcialem podziekowac Panu Polaczkowi ministrowi w rzadzie Pana Jaro Kaczynskiemu za dodatkowe 2, 5 godziny podrozy w ekstremalnych warunkach i jednoczesnie pozdrowic wszystkich kierowcow stojacych w 5 km kolejkach w Lysomicach pod Toruniem. Tak zawdzieczamy bo ja to wiem Panu omen nomen"Polaczkowi" specjaliscie widzianemu na wizji w sprawie tupolewa jako wybitnemu ekspertowi pis od komunikacji, ja wiem ze decyzjami tego pana wstrzymano budowe odcinka z Nowych Marz do Torunia bo bylo za drogo a nastepnie dzieki wzrostowi euro zaplacono 40% wiecej i takich wybitnych ekonomistow rodem z pisu dalej oczekuje. A na koniec towarzysze skonczenie szkol w Hiszpani z Opus Dei nie gwarantuje rozumu to ja wam mowie zwykly katolik rodem z Polski ukochanej centralnej moze nie wyksztalconej po Hiszpaniach ale swoj rozum majacy.

    • 15 3

    • dokladnie

      nigdy wiecej "ekspertow" z PiSolandu, wystarczajaco duzo narobili szkod za swojego panowania

      • 0 0

    • W Polsce przed 1989 rokiem

      też były superszkoły. Nazywało się toto uniwersytetem marksistowsko-leninowskim, i rezultaty dawało podobne. A pozostałości do dziś funkcjonują w obrocie.

      • 0 0

    • ok...

      też ich nie lubię... ale do torunia się jedzie w porywach do 2h godzin

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane