• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: powołano spółkę, która ją wybuduje

Maciej Naskręt
1 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Budowa torowiska Kolei Metropolitalnej ruszy najszybciej w 2012 r. Budowa torowiska Kolei Metropolitalnej ruszy najszybciej w 2012 r.

Sejmik województwa pomorskiego powołał spółkę, która zajmie się budową wartej ponad 800 mln zł Kolei Metropolitalnej. Nową linią kolejową pojedziemy najszybciej w 2015 r.



Władze Gdańska planują, że w 2018 r. torami nowej Kolei Metropolitalnej, na odcinku od Moreny do Strzyży, pojadą hybrydy tramwajowo-kolejowe. Władze Gdańska planują, że w 2018 r. torami nowej Kolei Metropolitalnej, na odcinku od Moreny do Strzyży, pojadą hybrydy tramwajowo-kolejowe.
W poniedziałek samorządowcy województwa pomorskiego powołali spółkę Pomorska Kolej Metropolitalna, która zajmie się realizacją tej największej inwestycji kolejowej na Pomorzu. Samorząd województwa będzie sprawował pełną kontrolę na działalnością utworzonej spółki, niewykluczone, że część udziałów będą miały samorządy Gdańska i Gdyni.

Budowa TKM pochłonie nie mniej niż 800 mln zł, ale inwestycja może liczyć na unijne dofinansowanie w wysokości 85 proc. kosztów. W przyszłym roku spółka zadecyduje m.in. o ostatecznym przebiegu trasy kolei i wybierze firmę, która ją wybuduje.

Nowa trasa kolejowa zostanie wytyczona od istniejących torów w pobliżu stacji Gdańsk-Zaspa do Gdyni Wzgórze św. Maksymiliana. Pociągi pojadą po dawnym nasypie kolejowym przez Strzyżę, Niedźwiednik i Morenę. Dalej tory będą rozciągać się w dzielnicach Kiełpinek, Złota Karczma, Rębiechowo, aż do Osowej. Stamtąd pociągi pojadą w kierunku Gdyni już po istniejących torach.

Na istniejącej już trasie powstaną nowe przystanki przy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku oraz przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni.

Po torowisku, które pobiegnie przez Gdańsk, kursować będą mogły także tramwaje - na takie rozwiązanie nalegały władze Gdańska, które myślą o rozbudowie sieci tramwajowej w mieście.

- W tej chwili badamy trzeci, kompromisowy wariant przebiegu trasy przez Gdańsk - mówi Krzysztof Rudziński, dyrektor Departamentu Koordynacji Projektów Wojewódzkich w Pomorskim Urzędzie Marszałkowskim.

Po 2018 r. Gdańsk chce zainwestować w specjalne hybrydy tramwajowo-kolejowe. Mogłyby one poruszać się, nie tylko po torach tramwajowych, ale także po kolejowych, ułożonych na nasypie na odcinku od Moreny do pętli przy ul. Abrahama.

Miejsca

Opinie (157) ponad 10 zablokowanych

  • Portal nadziei i fantazji

    Kilka lat temu zaczynali od hasła koleją metropolitalną na 2012. Teraz już w zajawce że najwcześniej 2015. Pod tym względem mogą sobie równie dobrze pisać o akcji metro dla naszych wnuków. Ok ok. To nie ich wina, piszą co politycy naobiecują...

    • 9 1

  • Dobrze zrobiona KM: czyli dwa tory, regularne kursy, przyjazny system zakupu biletów, parkingi i pętle autobusowe przy większości przystanków - i Gdańsk zdecydowanym krokiem wraca do I ligii miast w Polsce. Kolej Metropolitarna budowana na 2015 rok musi uwzględniać potrzeby Trójmiasta w 2030 roku albo nawet później (przestroga dla zwolenników pomysłu żeby kolejki jeździły co 30 minut po jednym torze z mijankami). TKM trzeba budować tak jak się buduje metro - czyli od pierwszego dnia ociekające zaje****ością albo wcale.

    • 9 3

  • Mówiły Jaskółki, że niedobre są spółki.

    • 6 1

  • kompromitacja PO W GDANSKU (2)

    w 2018 !! ludzie z rzadzu u rzedeum miasta gdansk czy wy wym yslacie w 2012 !! nistrzostrwa a w gdansku nic neima drog niema koleji ani transwaji tylko banda PO rzadzi a w gdyni co swiecos buduja ulepszaja !! to niasto kwitnei inakreca cala koniuknture trojmiasta niema tam zadnych osolomow z PO !!! rzad tak samo polske znisczy jak PO GDANSK !!
    w 2018 niebe juz polski wszytko tusk i iten przezdyncik komoroski pozal sioe Boze wszytko sprzedaj niemcom i odadza rosjanom to dostanie ze roski i niemiec zabytkowe ich kolejki wiec poci gdansk ma cokowiek kupowac PO WON ~!!!!

    • 12 8

    • NAPISZ PONOWNIE SWÓJ TEKST W JĘZYKU POLSKIM . (1)

      • 3 0

      • a nie w kaczym!

        • 0 0

  • HYBRYDY

    Chyba ktoś z BUM (Budyniowego UM) usilnie chce dostać kasę za poroniony pomysł więc forsuje go ze szkodą dla całego projektu. Można by jeszcze na nasypie zaprojektować lądowisko dla Boeingów..

    • 13 0

  • Jeśli zalegalizujemy niewolnictwo, może zdążymy zrobić odcinek (1)

    łączący lotnisko ze stadionem. Żaden nie jest ważniejszy. Nie wyobrażam sobie milionów kibiców przeciskających się autobusami przez miasto. Zwłaszcza, że mało jest przejazdów przez torowisko.

    Czy naprawdę nie dało się zbudować stadionu gdzieś blisko lotniska??

    • 12 1

    • Niech te miliony przejdą piechotą.

      Bo gdzie zostawią rowery?

      • 0 0

  • (1)

    Na wysokości Strzyży (na dawnym wale) po którym ma być linia już zaznaczają na czerwono drzewa które mają iść do wycinki. Co jakiś czas widać również geodetów którzy coś tam mierzą.

    • 4 0

    • Czas tedy szykować liny i łańcuchy.

      Będziem się wiązać do drzew!

      • 0 0

  • wyciagaja projekty z lat 80, nic nowego tylko gadanina (3)

    dlugi duze bezrobocie jeszcze wieksze a oni tylkowiryualnie planuja wyciagajac stare plany z lat 80. czasy gierkowskie to byla robota i efekty a teraz to tylko gaszenie swiatla i gadanie o planach z lat 80

    • 13 3

    • Taaa, a gierkowskie długi spłacamy do dzisiaj... (2)

      • 1 3

      • Ale ciężko byłoby dziś bez obwodnicy "gierkowej" Trójmiasta

        Tu chętnie spłacamy kredyt;)

        • 1 1

      • już je spłaciliśmy, gdybyś nie wiedział

        • 1 0

  • drogi główne na żółto

    w tym ulica Słowackiego powyżej nr 200. na maoie niby jest jako główna ale przeciez tej drogi już nie ma! kto zadecydował o likwidacji?

    • 2 1

  • stołeczku nakryj się

    kolejna spółka no joooo juz to widze jak sie ruszy ahahahahah

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane