Fakty i opinie

Kolej Metropolitalna: więcej pasażerów zapowiada większą dotację do budowy

Najnowszy artukuł na ten temat

Nowy węzeł przy dworcu w Osowej: oferty wykonawców mieszczą się w budżecie miasta

Wciąż nie wiadomo, które pociągi będą obsługiwać Pomorską Kolej Metropolitalną. Z dużą liczbą stacji lepiej poradzą sobie lokomotywy elektryczne niż spalinowe.
Wciąż nie wiadomo, które pociągi będą obsługiwać Pomorską Kolej Metropolitalną. Z dużą liczbą stacji lepiej poradzą sobie lokomotywy elektryczne niż spalinowe. Fot. Artur Kubasik/KFP

W roku otwarcia gdańskim odcinkiem Kolei Metropolitalnej będzie jeździło od 2,2 do 4,9 mln pasażerów - uznali unijni eksperci. To sporo więcej niż zakładano, dzięki czemu Komisja Europejska prawdopodobnie zwiększy dofinansowanie do tej najważniejszej inwestycji w infrastrukturę Trójmiasta.



Zobacz, w których miejscach KM pojawią się stacje.
Zobacz, w których miejscach KM pojawią się stacje. graf. trojmiasto.pl
- Eksperci unijni JASPERS sami się zdziwili, gdy wyszło im, że już na samym początku istnienia KM, ruch pasażerów będzie tak duży. Aby trasa była opłacalna wystarczy nam 1,5 mln podróżnych rocznie - mówi Krzysztof Rudziński szef spółki Pomorska Kolej Metropolitalna S.A., która prowadzi budowę KM. - Te szacunki pozawalają nam wierzyć, że komisja zwiększy dofinansowanie budowy kolei do 85 proc. kosztów.

Dziś pewne jest, że na budowę połączenia kolejowego z Wrzeszcza do lotniska w Rębiechowie i do linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna dostaniemy od komisji 306 mln zł. Jaką część budowy trasy pokryje ta kwota? Trudno powiedzieć, ponieważ w zależności od wariantu, inwestycja ma kosztować od 440 do 709 mln zł netto.

Wariantów jest w sumie osiem, ale są trzy podstawowe:

W jaki sposób przede wszystkim będziesz korzystał z Kolei Metropolitalnej?

dojeżdżając na lotnisko 20%
poruszając się po Gdańsku 23%
podróżując między Gdańskiem i Gdynią 21%
podróżując między Kaszubami a Trójmiastem 22%
raczej nie będę z niej korzystać 14%
zakończona Łącznie głosów: 1852
Pierwszy wariant zakłada realizację szybkiego tramwaju, niezależnego od pozostałych środków lokomocji. Koszt budowy linii nie przekroczy wtedy kwoty ok. 440 mln zł.

Drugie rozwiązanie opiera się na realizacji taniej, jednotorowej kolei i połączenia z istniejącymi szlakami. Koszt budowy linii w tej formie pochłonie 448 mln zł, pod warunkiem, że pojechałyby tam pociągi wyposażone w lokomotywy spalinowe. Droższa o ok. 50 mln zł jest wersja uwzględniająca elektryfikację.

Trzeci wariant przewiduje połączenie kompatybilne z ruchem linii SKM i wykonanie dwutorowej trasy. Koszt budowy w tym wariancie jest najwyższy - sięgają 709 mln zł. Zawiera one dodatkowe podwarianty opisane w tabeli pod artykułem.

Wybór sposobów połączeń to nie jedyny problem, z którym zetkną się pracownicy PKM S.A. Muszą też znaleźć odpowiedź, na pytanie: dla jakich pociągów - elektrycznych, czy spalinowych - przygotować nową linię. Pociągi spalinowe nie wymagają dodatkowej infrastruktury, czyli tarkcji elektrycznej. Jednak na tego rodzaju trasie - z wieloma przystankami i niewielkim odległościami między nimi - przyspieszenie to kluczowy walor, wpływający na czas przejazdu. Spalinowe lokomotywy nie mają tu szans z pociągami napędzanymi energią elektryczną, bowiem te sprawniej ruszają.

Zobacz film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Z pociągami elektrycznymi jest jednak pewien problem: Na razie nie można nimi jeździć z Osowy do Gdyni, bo ta trasa nie jest zelektryfikowana.

Pomysłodawcy jednak uspokajają. - Zaproponowaliśmy Polskim Liniom Kolejowym, które przygotowują się do przebudowy linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny, by uzupełniły ten projekt o elektryfikacje torowiska. Moglibyśmy pomóc znaleźć dofinansowanie tej inwestycji - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa Pomorskiego

Zanim jednak ruszy zaplanowana na lata 2011-2015 budowa kolei, projektanci sprawdzą, co o inwestycji sądzą mieszkańcy dzielnic, przez które będzie wiodła KM. Sprawdź zaplanowane na wrzesień terminy spotkań.

Dwa warianty współistnienia pociągów i tramwajów na trasie między Strzyżą a Moreną.

Wariant 3a - wspólny tor i dwusystemowe tramwaje

Na wysokości ul. Wita Stwosza tramwaj wjeżdżałby na tory KM, z których zjeżdżałby na wysokości ul. Rakoczego, gdzie wracałby na tory miejskiej sieci tramwajowej. Ten wariant wymaga jednak, by na tym odcinku poruszały się spalinowe lokomotywy - zabraknie bowiem miejsca na trakcję dla nich, gdy powstanie trakcja dla tramwajów.

Wariant 3b - osobne tory dla tramwajów i kolei

Wybudowanie na tym odcinku równoległych torów dla KM i dla tramwajów. Większy koszt budowy linii zostałby zrównoważony znacznie niższym kosztem zakupu taboru - wystarczyłyby zwykłe tramwaje i lokomotywy elektryczne dla kolei.

Opinie (272) ponad 10 zablokowanych

  • plany konsultacje, a Gdańsk i tak co chwila wymyśla kolejne problemy, które przedłużają budowę (11)

    • 126 40

    • 100lat za m (1)

      jak zwykle,
      wezcie przyklad z ekspresowego tramwaju w Manchesterze
      po miescie predkosci do 50km/h poza miastem (na Old Trafford) do 100km/h

      • 14 0

      • Turysci zobacza nasze zolto-niebieskie smierdzace kible vel Sprinter itd

        to beda zmieniac date powrotu ten sam dzien.

        • 4 0

    • akurat w tym temacie Gdańsk myśli przyszłościowo (7)

      i tyle w temacie

      • 13 13

      • tzn ? (3)

        1. doprowadzi a1 bliżej miasta ? nie, po co niech marnują czas dojeżdżając do autobany
        2. zbuduje chociaż jedno bez kolizyjne skrzyżowanie ? nie, kto to widział żeby w mieście estakady budować
        3.zbuduje przystanek skm, Gdańsk Śródmieście ? nie, narazie myślą dopiero 15 lat, dajmy im czas, co nagle to po diable.
        4. może nawierzchnie wymieni ? nie, tam w dupie, radni i włodarze jeżdżą suv'ami, po co dla plebsu dziury łatać

        a i w temacie odnośnie tematu to tyle w temacie buhahaha

        • 17 21

        • zobacz sobie, o czym jest artykuł, który komentujemy...

          a dopiero potem się wyżalaj.

          • 17 3

        • to też sobie kup suv'a. Proste, prawda?

          • 4 7

        • ale tepak z ciebie, gosciu!

          tak jak w tytule!

          • 2 2

      • (2)

        przyszlosciowo? Hahahaha. Przed wojną, w latach 1920x, całą kolej metropolitalną wybudowano w ok. 6 lat. A teraz jest juz 20 lat czekania, gdzie to przyszłościowe myślenie? I co mają wspólnego tramwaje z przyszłością? Przecież na lotnisko musiałyby jeździć jeden za drugim, aby dorównać choćby jednej kolejnce pod względem liczby miejsc... Ciekawe czy tak będzie, czy raczej będziemy mieli jeden zapchany tramwaj na pół godziny i lament, że "to się wcale nie opłaca"??

        • 16 5

        • coś ci się pomieszało

          Kolej metropolitarna przed wojną? Chyba że masz na myśli zwykła jednotorową i nie zelektryfikowaną linie kolejową idącą niegdyś po tym nasypie. Tyle, że to trochę co innego.

          Tramwaje z kolei nie mają dojeżdżać do lotniska tylko usprawnić komunikacje z Moreną i innymi dzielnicami. To ma bardzo wiele wspólnego z nowoczesnością.

          Byle by zrobili to jak należy czyli oddzielne torowisko dla kolei, oddzielne dla tramwaju.

          • 3 0

        • w latach 20-tych w 8 miesięcy wybudowano linię z Gdyni do Kościerzyny. Z tym się zgodzę.

          • 8 0

    • ja chce na karczemki !!!! będę mógł z sopotu wracać z imprez

      zamiast taxi!!!

      • 3 1

  • Kolej jest nam bardzo potrzebna! (9)

    A może by tak rozważyć platformy dla aut osobowych, które wjeżdżałyby na gore. Mijałyby wtedy korki.

    • 30 64

    • (1)

      Za krótka trasa na taki pomysł.

      • 6 8

      • Ale za to jaki zysk czasu!

        • 13 6

    • i taki zaladunek aut trwalby tyle czasu ze pieszo bylbym szybciej - no pomysl zanim cos napiszesz

      • 15 5

    • No widać potrzebna, żeby realizować potrzeby przewozowe pomiędzy Gdańskiem i Gdynią

      W jaki sposób przede wszystkim będziesz korzystał z Kolei Metropolitalnej?
      dojeżdżając na lotnisko

      22% poruszając się po Gdańsku

      25% podróżując między Gdańskiem i Gdynią

      17% podróżując między Kaszubami a Trójmiastem

      20% raczej nie będę z niej korzystać

      16% łącznie głosów: 607

      Chyba oleje SKM i będę jeździł do z Gdańska do Gdyni przez Osowę i Kacze Buki

      • 1 0

    • a ja proponuje szynobusy ... (4)

      skm typowa to złom ... konstrukcyjny archaizm.. szynobusy ( oczywiście naped elektryczny) były by optymalne, tramwaj odpada bo na lotnisko trzeba jednym kursem przewieźć sporo osób na odlot lub odebrac z przylotu ... tramwaj ma za małe możliwości , tradycyjna Skm znowu by swieciła pustkami czyli ...raczej coś w kierunku szynobusów

      • 4 3

      • tylko że z definicji szynobusy są spalinowe

        więc przestań bredzić.

        • 5 0

      • nie masz pojęcia o czym piszesz (2)

        Nie ma czegoś takiego jak szynobusy o napędzie elektrycznym!

        Jak napęd elektryczny to EZT (elektryczny zespół trakcyjny) i może on mieć różną wielkość.

        Dobór jednostek zostaw lepiej specjalistom i analizom natężenia ruchu.

        • 5 0

        • wiem ze z natury rzeczy szynobus.. (1)

          jest spalinowy dlatego napisałem w nawiasie naped elektryczny ...bo wlasciwie chodziło mi o to zeby łosie nie puścili tam zwykłaej skm ... tylko cos na styl szynobusu

          • 1 1

          • ale coś na styl szynobusu nie nadaje się do obsługi takiej linii

            Szynobus służy do obsługi głównie linii podmiejskich o małym natężeniu ruchu i ze stosunkowo dużymi odległościami miedzy przystankami.

            Do obsługi kolei miejskiej (a przynajmniej na odcinku Gdańsk-Lotnisko taki charakter ma planowana kolej metropolitarna) potrzeba EZT o odpowiednim przyspieszeniu, pojemności i umożliwiający wystarczająco szybką wymianę pasażerów. Te cechy nie mają nic wspólnego z szynobusem.

            • 3 0

  • Kolej Metropolitalna? (7)

    Niektórzy woleliby tunel dla rowerów pod Motławą.

    • 30 137

    • niektórzy to jak małe dzieci chcą mieć wszystkie zabawki

      • 18 0

    • to sobie wykop....

      • 13 3

    • i moze jeszcze pod zatoka na hel...

      .... oczywiscie szklany aby podziwiac widoki.

      • 12 0

    • (1)

      ludzie tak piszą, jakby faktycznie ta Unia coś dawała
      chyba, każdy dobrze wie, z wszystkiego co kupujemy 25% płacimy Unii
      czemu o tym się nie mówi
      tylko że dają dają i dają, tacy głupi to oni nie są, nie nie
      kpiną jest, że chcą wrócić do pociągów, ale nie wiedzą jakich
      to może na węgiel albo gaz
      a najlepiej zapytajcie Niemców, bo oni wiedzą co to kolej

      • 3 3

      • Naprawdę naiwnością jest myślenie, że ta Unia nam "daje", bo taka dobra, bo tak o nas dba. Nie myślą,co będzie za 10, 20 czy 50 lat.

        • 1 2

    • (1)

      ...nie pod Motławą a pod Pachołkiem!

      • 1 0

      • ale szklany

        • 0 0

  • nie potrzebujemy kolei (20)

    Nie potrzebujemy kolei metropolitalnej. Miasto powinno inwestować w drogi i parkingi.

    • 19 330

    • nie zgadzam się (3)

      nie chcę korków, a tylko kolej jest w stanie je rozładować. Proszę mówić tylko za siebie.

      • 40 4

      • Korki są bo nie ma dróg (2)

        i tyle. Gdyby je pobudowali korków by nie było. Nie potrzeba tu żadnej kolei, do której zresztą miasto będzie dopłacać z podatków wszystkich mieszkańców niezależnie od tego czy korzystają z niej czy nie. Gdańsk to nie Berlin, Nowy Jork czy Londyn. To prowincjonalne miasteczko.... Jeżeli dalej uważasz że tu potrzebna jest kolej to radzę pojechać w cywilizowany świat i pooglądać trochę jak wyląda tam infrastruktura drogowa.

        • 0 7

        • (1)

          Stefan ty te bzdury sam z siebie wypisujesz czy ktoś ci za to płaci? Najwyraźniej nie masz zielonego pojęcia o transporcie więc lepiej czytaj zamiast pisać, może się czegoś przydatnego dowiesz.

          • 2 1

          • ???????

            Kto miałby mi płacić ? Oszalałeś specjalisto od transportu ? Proponuje mały helokpterek dla każdego mieszkańca na koszt miasta. Będzie bez korków.

            • 0 0

    • (3)

      nie chcę korków i nie jeżdżę samochodem, i co mi zrobisz? Wolę komunikację i większość mieszkańców też, jesteś przegłosowany.

      • 24 6

      • taaaaa (2)

        Każdy normalny człowiek jeździ samochodem i chce nim jeździć żeby było szybciej i wygodniej. KM jeżdżą tylko emeryci i studenci. Moim zdaniem jeżeli w 21 wieku kotś nie ma samochodu to coś z nim jest nie tak......

        • 0 9

        • taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa (1)

          mam samochód, jest wygodniej co nie ulega wątpliwości, ale jest 2 lub czasami 3 razy dłużej, więc korzystam z skmki.
          no i co z tego,że jest 21 wiek? Niektórzy nie mają potrzeby mieć samochodu, albo ich najnormalniej nie stać na utrzymanie ( bo kupić można za grosze).
          Nowobogacki się znalazł.
          Pozdrawiam

          • 3 1

          • Gdyby były porządne drogi ..........

            Gdyby były porządne drogi śmigałabyś autkiem. Prawda ?
            Pozdrawiam

            • 0 0

    • A zwłaszcza że to nie jest inwestycja miejska (5)

      Kolej Metropolitalna jest projektem regionalnym a nie miejskim, realizowanym przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego. Tu chodzi o całe Kaszuby a nie jedynie Gdańsk...

      • 21 3

      • finansowana z budzetu (4)

        kolej jest czesciowo finansowana z budzetu gdanska. gdyby te pieniadze wydac na remont ulicy slowackiego nie stalbym w korku jadac z pracy.

        • 5 26

        • jak bys ruszyl... (3)

          jak bys ruszyl swoja dupe o fakturze 3 osobowego pontonu i pojechal rowerem to bys nie stal w korku! dziekuje

          • 18 2

          • przestań z tym rowerem (2)

            Rozmiar czyjejś dupy to nie Twoja sprawa. Rowerem to sobie można w weekend pojeździć latem ale nie do pracy, na zakupy, do urzędu czy z dzieckiem na basen. Już widzę jak jedzisz tym rowerem, na dworze 10 stopni, pada descz i wieje wiatr (czyli 8 miesięcy w roku w Gdńsku)..... Kolej to nie postęp - w USA większość zbankrutowała. Kolej to milionowe łapówy dla władzuchny i ich rodziny. Zbudują a za 2 lata bedzie PKP bis - czyli kupa....

            • 0 7

            • ale Europa to nie USA (1)

              inna gęstość zaludnienia
              inne odległości
              inna mentalność

              więc nie przywołuj przykładów nie pasujących do miejsca planowanej budowy. W Europie koleje mają się dobrze.

              • 2 0

              • nie przesadzaj

                Gdańskowi bliżej do Rosji niż do Europy jeżeli chodzi o infrastrukturę drogową.
                Kwestią zasadniczą jest plan zagospodarwania przestrzennego, który sporządza miasto.
                Przestrzeni u nas jest dużo i bez problemu mogliby najperw pobudować drogi a potem kameralne osiedla z niską zabudową. W ten sposób 100 tys. ludzi nie mieszkało by w kupie na obszarze kilkunastu km2 bez dróg i infrastruktury usługowo-handlowej.
                Miasto jednak zaplanowało 100 tys. bloków w Gdańsku Południe bez budowy dróg i teraz jest problem. A pieniędzy nie ma bo dla Adamowicza są rzeczy ważniejsze, takie jak kultura (80 mln rocznie) czy tez fajerwerki w nowy rok.
                Koleje mają się dobrze w Europie bo państwa dopłacają do nich z twoich podatow. Dlatego kroją nas jak te barany, na benzynie, wszelkich innych podatkach i VAT'ach.
                Czuwaj !

                • 0 0

    • glupis ty baranie! drogi tez a kolej tez zobacz w new yorku jest i kolej na jfk z dzielnicy jamaica i super metro i wspaniale (2)

      drogi ! wszystko jest potrzebne ! baseny,korty twarde,bieznie tartanowe wszystko jest tuy potrzebne !

      • 9 2

      • Szkoła także.

        • 3 2

      • ooj

        Porównanie PL do NY? lepszego przykładu nie ma. haha

        • 0 0

    • kolejka jest potrzebna, ale przez Orunię Grn. i Pd. Gdańska

      w latach 70-tych projektowano SKM przedłużyć nie tylko do przystanku Gdańsk Śródmieście, ale i dalej nad Traktem Św. Wojciecha w Małomiejską (te slamsy powinny zostać rozwalone, a obok torów miała być porządna jezdnia) na Orunię Górną i dalej przez dzielnice południowe do Rębiechowa - uznawano, że takie rozwiązanie jest efektywniejsze tzn. :1. brak przesiadek = szybszy czas dojazdu2. ten sam tabor (powinien w końcu zostać wymieniony)3. i to co teraz najważniejsze: rzeczywiste zapotrzebowanie transportowe mieszkańcówhmm... jeszcze do niedawna w planach zagospodarowania Gdańska zarezerwowany był obszar na takie rozwiązanie.
      No, ale mądry "gospodarz" Gdańska przeznaczył te tereny dla deweloperów i od tej chwili jest to temat tabu.
      Bezsens budowy kolejki po dawnym nasypie wąskotorówki na Kaszuby jest dla "gospodarzy" Gdańska oczywisty, stąd pomysły z szybkim tramwajem etc. byle by tego nie zrealizować i byleby poudawać, że dbamy o dobro wyborców ...

      • 4 2

    • dokładnie !!!!

      • 0 0

    • Ciebie nie potrzebujemy...

      Zaściankowi, nowobogaccy ludzie uważają, że jak ktoś ma samochód to jest "PANEM". W takim Londynie nikgo nie dziwi, że ktoś na kierowniczym stanowisku dojeżdża komunikacją zbiorową

      • 5 0

  • budujcie budujcie.. bo gorny taras metropolii jest nieskomunikowany (21)

    np. by z takiego zakoniczynu, szadolek itp osiedli dojechac do stosunkowo bliskiego auchan tzreba przez pol miasta z 2-3 przesiadkami.. co zjamuje najszybciej godzine.. w korach nawet do 2h.

    • 174 12

    • dokładnie! (16)

      Górny taras to teraz najbardziej zaludnione tereny Gdańska - z młodymi ludźmi którzy codziennie muszą dojechać do pracy do centrum.

      Jak to jest że władze nie zauważają potrzeb południowych dzielnic i puszczają śmieszne kilka linii autobusowych?

      • 20 3

      • było sie pchac na zadupie? (15)

        trzeba było zamieszkać w bardziej cywilizowanej części miasta,a nie na szdółkach koło wysypiska bo tanio

        • 12 24

        • Co to ma do rzeczy, gdzie kto mieszka? (7)

          Miasto powinno dążyć do poprawy sytuacji komunikacyjnej w całym mieście, a jeżeli nie jest w stanie, to uwolnić rynek i umożliwić działalność prywatnym przewoźnikom.

          A tak trochę fantazjując, nie mam nic przeciwko, by prywatni przedsiębiorcy - jeżeli zdołają wykupić grunt - sami budowali drogi i ściągali myto za przejazd. Przynajmniej nie byłoby korków.

          • 9 4

          • Zbudujemy ci metro na kowale,pasuje? (5)

            • 3 1

            • Ja jestem spoza trójmiasta i mi to wisi, co tu sie dzieje. To były uwagi o charakterze ogólnym (3)

              • 3 3

              • (2)

                taka ogólna fantastyka,można powiedzieć

                • 1 1

              • Można tak rzec. A co tam, trzeba mieć wyobraźnię (1)

                • 0 1

              • ta....zwłszcz bujną

                • 0 0

            • kowale !

              myśle ze coś się kroi bo z Kowal ewakuacja chyba :D na Olimpie 1/4 mieszkań na sprzedaż. pewnie elektrownie nam tu zrobią :-)

              • 0 0

          • A to ma do rzeczy, że myśleć trzeba przed

            a nie po. Jasne?

            • 0 1

        • Jasne... (6)

          najlepiej Gdańsk ograniczyć do centrum i wrzeszcza i zakazać ludziom się osiedlać po za tymi dzielnicami. Iście metropolitalne myślenie... Metropolia to coś takiego co się rozrasta a do tego jest świetnie skomunikowana z każdym swoim kawałkiem. Chcesz aby Gdańsk został wiochą z zakorkowanym centrum?

          Karczemki, Kiełpinek, Kokoszki - to też zadupie? Może się przejedź - ładniejsze osiedla niż w centrum. Ale co tam mozesz wiedzieć, jak się tylko w komunalnych albo betonowych blokach mieszka...

          • 14 5

          • A po co mam tam jechać?

            No może zobaczyć jak psy d..pami szczekają i pewną częścią ciała wodę piją.

            • 3 4

          • na całym świecie dzielnice na obrzeżach są gorzej skomunikowane od tych w centrum (4)

            Jeżeli się tam osiedlasz to musisz mieć tego świadomość.

            Prawdą jest, że w Gdańsku trzeba wiele poprawić jeżeli chodzi o infrastrukture komunikacyjną, zwłąszcza na nowych dzielnicach.

            Nie na miejscu jest jednak teraz tak marudzić, że nie masz jak dojechać kiedy wiedziałeś jak to wygląda kiedy kupowałeś tam mieszkanie.

            Może gdyby ludzie nie kupowali takich mieszkań w szczerym polu to deweloperzy postarali by się bardziej o drogi, przedszkola i inną niezbędną infrastrukturę żeby uatrakcyjnić swoją ofertę.

            • 6 1

            • (3)

              Najpierw ludzie kupują gdzie popadnie byle taniej potem żądają żeby miasto z pieniędzy podatników wydawało miliony na drogi żeby mgli wygodnie dojechać sobie samochodem. No niestety albo rybka albo pipka - chciałeś taniej to masz. Inni w centrum płacą wysokie czynsze żeby mieć lepszą infrastrukturę.

              • 3 1

              • wysokie czynsze? :D:D (1)

                komunalni mieszkają w centrum i płacą grosze to powiedz mi jakie wysokie czynsze?

                • 1 3

              • jak jesteś frajerem to płacisz wysokie na wygwizdowie

                • 0 0

              • Powiedz mi ile się buduje mieszkań w okolicy Centrum.

                Wiele osób kupuje mieszkanie na obrzeżach nie dlatego, ze taniej tylko dla tego, że w centrum prawie nic się nie buduje. Co do pieniędzy podatników to chętnie przystanę na podział podatków ze względu na dzielnicę zamieszkania. Wtedy GD Południe by się rozwijało, bo jak na razie to obrzeża płacą za utrzymanie centrum i nic nie jęczą.

                • 0 1

    • To już musicie złożyć petycje do ZTM, żeby jakis bus po Obwodowej kursował

      W Gdyni autobusy po obwodnicy jeżdżą. Sytuacja Gdańska jest dla mnie niezrozumiała.

      • 7 1

    • Załamać się idzie (2)

      Do Otomina jak i do Fashion House jeździ jedna linia 174.Nie dość że jeździ co godzinę to w 80% przypadków nie przyjedzie!.Tak samo w weekendy jeździ co 1,5h i też przyjeżdża kiedy chce.Teraz powstają tam Carrefour i Rental Park i ludzie się będą wkurzać jak taki dojazd beznadziejny do nich będzie

      Miasto mogłoby zadbać właśnie o te rejony Jak Kokoszki,Kiełpino,Szadółki i Otomin.Lepsza komunikacja!.Linia z Otomina/Szadółek w kierunku Matarni też byłaby dobrym pomysłem.Lepiej w 10-15 min dojechać niż zjeżdżać do Głównego i przesiadać się by w 1,5h być na miejscu...

      • 4 1

      • Otomin nie jest dzielnicą Gdańska. O to niech się martwi wójt Kolbud.

        • 2 0

      • proponuję metro do kolbud

        • 0 0

  • (2)

    piękna wizualizacja :) piękna jest ta Polska przed wyborami samorządowymi :))))

    • 103 15

    • po śmiechu poznać głupiego

      • 3 19

    • według tej mapki powyżej stacja gdańsk-wrzeszcz nie istnieje xD

      • 0 0

  • nad czym się zastanawiać? (3)

    wariant 3b

    • 65 6

    • Dokładnie

      Koszty dostosowania infrastruktury kolejowej i taboru tramwajowego dla wariantu 3a - bardzo wysokie, a w dodatku tramwaj miałby się poruszać po torach kolejowych zaledwie na odcinku ok. 2km. Poza tym wyjście tramwaju i przejście nad lub pod torami kolejowymi w stronę Rakoczego - bardzo kosztowne.

      • 7 1

    • WARIANT 3A??? (1)

      Taak, ale czemu w ogóle ktoś napisał taką bzdurę jak wariant 3a, przecież w Gdańsku tory tramwajowe maja taki sam rozstaw jak kolejowe - 1435mmm , wąskotorowe tramwaje to możecie spotkać np. w Łodzi , ale nie u nas...

      • 4 0

      • jakby tramy miały większe patyki to by była też i trakcja kolejowa ;)

        • 0 2

  • Rozstaw osi jest ten sam (10)

    • 21 10

    • Właściwie nie rostaw osi tylko szerokości torów są te same. (2)

      • 13 0

      • (1)

        Ale to ma być rozwiązanie perspektywiczne, dostosowane do przyszłego standardu, sprawdzonego na LHS.

        • 1 1

        • Nie rozumiem. Szerokość torów kolejowych będzie wszędzie większa od tej obecnej?

          • 0 0

    • (3)

      Po tych torach mógłby jeździć i tramwaj gdyby była trakcja.

      • 4 3

      • ale nie zwykły tramwaj (2)

        tylko dwusystemowy - na dwa różne napięcia zasilania - a więc specjalnie kupiony dla tej linii i DROGI.

        • 3 0

        • Dwusystemowy tram to nie taka prosta sprawa. (1)

          No i dochodzi jeszcze kilka innych problemów. Np nieco inne koła, inne normy bezpieczeństwa, inna wytrzymałość w przypadku kolizji itp...

          Już lepiej położyć oddzielne tory dla tramwaju.

          • 4 1

          • Albo wybrać tylko tramwaj. Czy faktycznie ta kolej jest tak potrzebna, skoro do tej pory wystarczały autobusy?

            • 1 5

    • (2)

      też mi się wydaje że szerokość torów tramwajowych w gdańsku to 1435mm, a więc tak jak kolej. Gdańsk to nie Bydgoszcz czy Łódź, gdzie tory tram są wąskotorowe (1000mm)

      • 6 0

      • (1)

        Przecież kiedyś przy stoczni tramwaj jechał na pewnym odcinku po torach kolejowych.

        • 0 0

        • ...gdzie to było i kiedy?

          • 0 0

  • Zanim jednak ruszy zaplanowana na lata 2011-2015 budowa kolei, projektanci sprawdzą, co o inwestycji sądzą mieszkańcy dzielnic, (5)

    przez które będzie wiodła KM Wiadomo co: jedni będą za, jedni przeciw, tak jak zawsze.

    • 64 1

    • Większość pewnie przeciw:) (4)

      Jak zwykle, każdy będzie narzekał. Do tego się dołączą ekologowie i nici z KM:)

      • 12 2

      • nie narzekaj

        • 9 1

      • (1)

        Ta kolej to trochę tak jak tramwaj. Ja jestem za tym, by koło mojego domu na Morenie przebiegał tramwaj. Przecież on mi będzie służyć, dla mojej wygody. Czemu miałbym być przeciw?

        • 10 0

        • protestujący znajdą parę "argumentów"

          bo:
          - będzie hałas -to szczególnie dobre w sąsiedztwie lotniska :))
          - psy zaczną miauczeć
          - koty szczekać
          - drzwa zrzucą liście na wiosnę
          - widok będzie nieestetyczny, może zbudujmy nowy pomnik?
          - bilety za drogie
          - kto tym będzie jeździł JA wiem lepiej, nikt
          - starsi się zestresują
          - dzieci będą płakać
          - a kobiety nie będą miały orgazmów
          i inne o podobnej wartości merytorycznej

          • 20 0

      • nikt już teraz nie będzie słuchał "ekologów"... Poza tym oni chyba zawsze byli za koleją? A większość mieszkańców będzie za, bo też mają problem, aby gdziekolwiek dojechać. Najszybszy sposób na dostanie się z Osowej do Gdańska? Pieszo przez las :)

        • 10 0

  • A dlaczego nie skopiować pomysłu z Balic? (11)

    Ostatnio miałem okazję jechać kolejką z Dworca Głównego PKP w Krakowie na lotnisko Balice i przyznam szczerze, że bardzo mi się tamtejsze rozwiązanie spodobało. Spalinowy autobus szynowy kursował wahadłowo pomiędzy tymi dwoma przystankami, plusem była też atrakcyjna cena (płaciłem ok. 5 zł). Nie wiem z jaką częstotliwością mają jeździć pociągi do Rębiechowa ale wydaje mi się, że nie na tyle dużą by była konieczność budowy dwutorowej trasy i wydawania na to gruuuubych milionów złotych.

    • 18 69

    • u nas to za 5 zł najwyżej zjesz BUDYŃ

      wszędzie jest tańsza komunikacja miejska nawet w wawie, zresztą taksy też są tam tańsze

      • 23 5

    • (1)

      To dobrze, że coś Ci się "wydaje", bo to świetny argument!

      • 6 0

      • ile to jest "około 5 zl" ??

        • 2 2

    • ponieważ KM nie tylko jeździ na lotnisko- tu ma być większy ruch, ona łączy dzielnice!

      • 12 1

    • A patrzyłeś na przewidywany ruch na tej trasie? (4)

      Nie wiem, jak jest w Krakowie, ale- uno po pierwsze primo - jak już ktoś wspomniał nie jest to jedynie linia do obsługi lotniska ale i gęsto zamieszkanych dzielnic, z których już teraz jest ciężko dojechać do centrum, nie mówiąc o tym, co będzie za lat kilka, gdy mieszkańców w tych rejonach jeszcze przybędzie- uno po drugie primo - nie wiem, czy zauważyłeś, ale ruch na Rębiechowie rośnie z roku na rok prawie w tempie geometrycznym, a lotnisko ledwo nadąża z rozbudową, by móc przyjąć kolejne połączenia. Jednakże w pewnym momencie może się okazać, że barierą dalszego rozwoju lotniska stanie się właśnie brak szybkiej komunikacji z centrum. A ruch wahadłowy na takiej trasie to albo przynajmniej dwukrotne wydłużenie czasu przejazdu, albo kilkukrotne zmniejszenie częstotliwości kursowania. Wg mnie jedno i drugie nie do przyjęcia.- uno po trzecie primo - dwa osobne tory dają możliwości dalszego rozwoju ruchu. Z tego, co widzę to na tą chwilę jest to rozważane jedynie jako kolej rozwożąca ludzi w rejonie trójmiasta, ale może w przyszłości ktoś wpadnie na ten genialny pomysł, aby wzorem innych europejskich lotnisk wprowadzić szybkie połączenia kolejowe z lotniska do pobliskich miast, które portami lotniczymi nie dysponują.
      Podsumowując - przy tak dużych inwestycjach, które zostaną zrealizowane za lat kilka, a ich efekty będą skutkować przez następne lat kilkadziesiąt - lepiej zdjąć klapki z oczu i zamiast stawiać na prowizorkę lepiej dołożyć i mieć coś, co rzeczywiście podniesie komfort życia zarówno mieszkańców jak i pasażerów lotniska w Rębiechowie.

      • 20 0

      • Nie mógłbym się bardziej zgodzić. Do dziś pamiętam jak kilkanaście lat temu wysiadłem z warszawskiego metra na stacji Kabaty i nie mogłem się nadziwić po co stacja metra w szczerym polu. Tak samo będzie z naszą KM, dzisiaj niby przez pustki, a za jakiś czas ludzie sobie nie będą mogli wyobrazić bez niej życia.

        • 11 0

      • 2 tory przydadzą się też w przypadku awarii lub remontu.

        • 7 0

      • tak jest!

        alleluja!! w koncu ktos kto nie wącha kleju i mysli jak należy

        • 8 0

      • Tak powinno być - myślenie na 40 lat do przodu

        Ale oczywiście po co, myślą "włodarze". Jeden tor, ruch wahadłowy i bez elektryfikacji. Tak będzie najtaniej

        • 3 0

    • Zawsze mozna zrobic mijanki na Stacjach... (1)

      ... i nie trzeba ciagnac wszedzie dwuch torow.

      • 1 10

      • No i będzie bardzo płynny i szybki ruch...

        ...gdy pociągi będą musiały się zgrać a tym samym na siebie czekać na stacjach z mijanką. Choć to i tak lepsze rozwiązanie niż jeden tor.

        Biorąc jednak pod uwagę, że przewidywane jest spore natężenie ruchu to całkiem możliwe że do jego obsługi potrzebna będzie klasyczna dwutorowa linia i że taka właśnie powstanie.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.