• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: więcej pasażerów zapowiada większą dotację do budowy

Maciej Naskręt
22 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Wciąż nie wiadomo, które pociągi będą obsługiwać Pomorską Kolej Metropolitalną. Z dużą liczbą stacji lepiej poradzą sobie lokomotywy elektryczne niż spalinowe. Wciąż nie wiadomo, które pociągi będą obsługiwać Pomorską Kolej Metropolitalną. Z dużą liczbą stacji lepiej poradzą sobie lokomotywy elektryczne niż spalinowe.

W roku otwarcia gdańskim odcinkiem Kolei Metropolitalnej będzie jeździło od 2,2 do 4,9 mln pasażerów - uznali unijni eksperci. To sporo więcej niż zakładano, dzięki czemu Komisja Europejska prawdopodobnie zwiększy dofinansowanie do tej najważniejszej inwestycji w infrastrukturę Trójmiasta.



Zobacz, w których miejscach KM pojawią się stacje. Zobacz, w których miejscach KM pojawią się stacje.
- Eksperci unijni JASPERS sami się zdziwili, gdy wyszło im, że już na samym początku istnienia KM, ruch pasażerów będzie tak duży. Aby trasa była opłacalna wystarczy nam 1,5 mln podróżnych rocznie - mówi Krzysztof Rudziński szef spółki Pomorska Kolej Metropolitalna S.A., która prowadzi budowę KM. - Te szacunki pozawalają nam wierzyć, że komisja zwiększy dofinansowanie budowy kolei do 85 proc. kosztów.

Dziś pewne jest, że na budowę połączenia kolejowego z Wrzeszcza do lotniska w Rębiechowie i do linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna dostaniemy od komisji 306 mln zł. Jaką część budowy trasy pokryje ta kwota? Trudno powiedzieć, ponieważ w zależności od wariantu, inwestycja ma kosztować od 440 do 709 mln zł netto.

Wariantów jest w sumie osiem, ale są trzy podstawowe:

W jaki sposób przede wszystkim będziesz korzystał z Kolei Metropolitalnej?

Pierwszy wariant zakłada realizację szybkiego tramwaju, niezależnego od pozostałych środków lokomocji. Koszt budowy linii nie przekroczy wtedy kwoty ok. 440 mln zł.

Drugie rozwiązanie opiera się na realizacji taniej, jednotorowej kolei i połączenia z istniejącymi szlakami. Koszt budowy linii w tej formie pochłonie 448 mln zł, pod warunkiem, że pojechałyby tam pociągi wyposażone w lokomotywy spalinowe. Droższa o ok. 50 mln zł jest wersja uwzględniająca elektryfikację.

Trzeci wariant przewiduje połączenie kompatybilne z ruchem linii SKM i wykonanie dwutorowej trasy. Koszt budowy w tym wariancie jest najwyższy - sięgają 709 mln zł. Zawiera one dodatkowe podwarianty opisane w tabeli pod artykułem.

Wybór sposobów połączeń to nie jedyny problem, z którym zetkną się pracownicy PKM S.A. Muszą też znaleźć odpowiedź, na pytanie: dla jakich pociągów - elektrycznych, czy spalinowych - przygotować nową linię. Pociągi spalinowe nie wymagają dodatkowej infrastruktury, czyli tarkcji elektrycznej. Jednak na tego rodzaju trasie - z wieloma przystankami i niewielkim odległościami między nimi - przyspieszenie to kluczowy walor, wpływający na czas przejazdu. Spalinowe lokomotywy nie mają tu szans z pociągami napędzanymi energią elektryczną, bowiem te sprawniej ruszają.

Zobacz film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Z pociągami elektrycznymi jest jednak pewien problem: Na razie nie można nimi jeździć z Osowy do Gdyni, bo ta trasa nie jest zelektryfikowana.

Pomysłodawcy jednak uspokajają. - Zaproponowaliśmy Polskim Liniom Kolejowym, które przygotowują się do przebudowy linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny, by uzupełniły ten projekt o elektryfikacje torowiska. Moglibyśmy pomóc znaleźć dofinansowanie tej inwestycji - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa Pomorskiego

Zanim jednak ruszy zaplanowana na lata 2011-2015 budowa kolei, projektanci sprawdzą, co o inwestycji sądzą mieszkańcy dzielnic, przez które będzie wiodła KM. Sprawdź zaplanowane na wrzesień terminy spotkań.

Dwa warianty współistnienia pociągów i tramwajów na trasie między Strzyżą a Moreną.

Wariant 3a - wspólny tor i dwusystemowe tramwaje

Na wysokości ul. Wita Stwosza tramwaj wjeżdżałby na tory KM, z których zjeżdżałby na wysokości ul. Rakoczego, gdzie wracałby na tory miejskiej sieci tramwajowej. Ten wariant wymaga jednak, by na tym odcinku poruszały się spalinowe lokomotywy - zabraknie bowiem miejsca na trakcję dla nich, gdy powstanie trakcja dla tramwajów.

Wariant 3b - osobne tory dla tramwajów i kolei

Wybudowanie na tym odcinku równoległych torów dla KM i dla tramwajów. Większy koszt budowy linii zostałby zrównoważony znacznie niższym kosztem zakupu taboru - wystarczyłyby zwykłe tramwaje i lokomotywy elektryczne dla kolei.

Miejsca

Opinie (272) ponad 10 zablokowanych

  • Kolej z gdańska do Koscierzyny otwarto 1903 roku a nie 1920!

    Kolej z Gdaańska- Wrzeszcza (Lanfur) otwartap w w 1903 rokun a nie 1920.

    Mój dziadek, po I Wojnie , w roku 1918 ostrzeliwał się (skutecznie) przed niemieckimi bojówkami ( by Gdańsk wogóle miał coś wspołnego z RP roku 1918 (miejsce- kanał odprowadzajacy wodę opadową z przelotu pod koleją odprowdzajaca wodę deszczowa z zamknietej doliny do mejscsowości Miggau (obecnieMiigowo Dolne Dolne Nr 16).

    Niech więc "eksperci "banialuków nie opowiadaja.

    Służę informacjami,

    Takimi samymi mądrościami w pozostałych sprawach posługuje Spółka mająca to przedsięwziecie realizować.

    Moja rada- dokształcie swoich ludzi, bo inaczej tylko wielka kompromitacja bedzie.

    Nie wszyscy Gdańszczanie zostali z Gdańska przegonieni.

    Henryk Wojciechowski (Germaniec pierwszej wody)

    • 1 0

  • Proponowana Kolej metropolitalna Gdańsk

    Obecnie wszyscy piszą tak, jak by sprawa była już zatwierdzona a zfinannsowasnie zapewnione.

    Tymczsem przedsięeziecie to jest przykładem polskiej megalomanii i budowania za wszelka cenę, bo znalazła się grupa entyzjastów no i "część "podobno" pokryją środki UE.

    2. Każdy kto choć nieco zna się na rzeczy, określi moszt budowy na co najmniej 5 miliardów złotych (200 mln- optymistycznie - UE , reszta pozyczki Gdańska, które bedą spłacać nasze wnuki)

    1. Każdy kto zna okolice starej kolei, Polanki Wita Stwosza,Polanki, Słowackiego, Rakoczego. DoLne Migowo, Stary Poligon, przejscie pod obwodnicą musi być bardzo wielkim naiwniakiem,by podawać,że wszystko będzie koosztowało poniżej 1 mlrd złotych.
    2. Bardzo się interesuję tym, jak fachowcy chcą poszerzyć jenotorową kolej do dwutorowej, przez wzgórza morenewe, gdzie róznice poziomów sięgają 30 m. i "dosypywać" niczego nie można, bo wszystkie zbiorniki retnencyjne Strzyży zostaną wypełnione po pierwszej burzy.
    3. Jak zamierzają wtym koszcie zmiescić koszt budowy 35 ! mostów i wiaduktów

    4. Jak sobie poradzą z warunkami hydrologicznymi, w powiązaniu z potokiem Strzyża, która w ostatnich latach spowodowała kilka katastrof.

    5, Jak mają zostać odtworzone systemy odwoddnienia , wykonane przez Gdańszczan w Roku 1903, gdy kolej zbudowano ale nie było osiedli Morena, Niedźwiednik, Górne Migowo, zabudowa okolicy Auchon i Karczemki itd. (lacznie z obniżeniem poziomu jeżiora Jasień)
    6. Jak niby mają ądojeżdżać do Gdańska, Oliwy, nawet Wrzeszcza mieszkańcy tylko takiej Mreny? Autobus do Rakoczego/ Dolne Migowo/ potem przesiadka na kolej i na drugi autobus we Wrzeszczu - do Noweg Portu, Przymorza, Oliwy? Zamiast obnecnej bezpośredniej linii z Moreny - dwie albo trzy przesiadki??

    7. Obrońcy przyrody - ruszczie się- nie w takich sprawach interweniowaliście- przez 65 lat na poboczach nasypów zamieszkały rzadkie zwierzęta, choćby dzięcioł zielony, i dziesiątki innych gatunków chronionych ptaków ( nie mówiąć o rzadkich i objętych ochroną gtunkową drzewach).

    8, Nie po to uchwalano i przez lata poprawiano ustawę o Ochronie Przyrody (rozsądną lub nie - ale obecnie obowiązujaca) by obecnie grupa entuzjastów z pożyczonych pieniędzy mogła nią gardzić.
    9.Warunki hydrologiczbne, które istniały w 1903 roku są nie do odtworzenia - nie tyko na skutek nowo zbudowanych osiedli- ale również przez działalność Wojska Polskiego w larach 1955- 1985 które miały tak swój poligon.

    A tak łatwo i niedrogo można była zbudować tramwaj z Gdańska na lotnisko al Armii Krajowej ( teren pomiędzy jezdniami przewidziano i jest).

    Obywatele Gdańska nie poddawajcie się grupie mewgalomanów z Gdańska i szczególnie z Gdyni (oba miasta już teraz toną w długach- te inwestycje są zaplanowane- z myślą o wyciągnieciu pieniędzy z naszej kieszeni)

    P.S. NIe jestem(jakby ktoś mógłby sobie pomyśleć) zwolennikiem PIS'u (gardzę nimi) .

    Entuzjaści i ci którzy zamierzają na tym zrobić interes życia- nie myślcie że sprawę zrealizujecie bezproblemowo. Wasze "Konsultacje" które organizujęcie ściągają ludzi którzy kłócą się głównie o nazwy przystanków.Nie ma tam miejsca na rzeczową dyskusję.

    Znając nasze internetowe "dyskusje", mimo chamstwa i obelg któych mogę się spodziewać, podaję swój podstawowy aders internetowy h. wojciechowski@wp.pl.

    Proszę o uwagi i argumenty - impertynencje i tak same się zjawią - więc o nie nie proszę

    Henryk Wojciechowski

    • 2 0

  • ulice

    katastrofalny stan i rozwiązanie techniczne ulic w mieście są na pierwszym miejscu!!!!!!!! Samochodów przybywa co roku, ulic niestety nie!!!!! To jest do rozwiązania na pierwszym miejscu, a nie tworzenie i to kosztem lasu nowej linii kolejowej, która nic nie da.

    • 0 1

  • Tylko magnetyczny pociag Maglev

    Niestety trojmiejskie osly nie maja wizji.

    • 0 0

  • Jakie pociagi ? (1)

    - proponuje z napedem magnetycznym !
    - zobacz co robia chinczycy ....

    • 4 0

    • Zgadza sie

      Transrapid maglev maja Chinczycy w Shanghai ale to niemiecki sprzet

      • 0 0

  • A PRZYSTANEK NA ZASPIE TO NIE LASKA?

    • 0 0

  • Nagłówek jest nieco wydumany.

    Można by pomyśleć, że budowę kolei sponsorują pasażerowie, a teraz dodatkowo część z nich postanowiła zwiększyć swoje wsparcie.

    • 0 0

  • Warianty są i będą i nic poza tym,w Szwajcarii potrafią zrobić taki system u nas jak zawsze problem,a rozstaw torowiska w gdańsku to 1435 a kolej ma taki sam rozstaw, różnica w napięciu.

    • 0 0

  • Co za debil to pisał??

    Rozstaw jest ten sam: 1435mm , jedynie profile kół się różnią, ale w Karlsruhe jakoś dali radę :) A dwusystemowe tramwaje oczywiście będą konieczne, bo kolej ma 3kV- a tramwaje 600V-. A linia była budowana i funkcjonowała jako jednotorowa - poszerzanie nasypów o wysokości ponad 20m? Jakoś nie widzę... Nie licząc gigantycznego wręcz zakresu prac związanych z odtworzeniem i wybudowaniem nowych obiektów inżynieryjnych... Projekty zreszta są na dobrą sprawę od momentu likwidacji... Ja jestem za, ale niestety nie wierzę w realizację.

    • 0 0

  • nie potrzebujemy kolei (20)

    Nie potrzebujemy kolei metropolitalnej. Miasto powinno inwestować w drogi i parkingi.

    • 19 330

    • A zwłaszcza że to nie jest inwestycja miejska (5)

      Kolej Metropolitalna jest projektem regionalnym a nie miejskim, realizowanym przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego. Tu chodzi o całe Kaszuby a nie jedynie Gdańsk...

      • 21 3

      • finansowana z budzetu (4)

        kolej jest czesciowo finansowana z budzetu gdanska. gdyby te pieniadze wydac na remont ulicy slowackiego nie stalbym w korku jadac z pracy.

        • 5 26

        • jak bys ruszyl... (3)

          jak bys ruszyl swoja dupe o fakturze 3 osobowego pontonu i pojechal rowerem to bys nie stal w korku! dziekuje

          • 18 2

          • przestań z tym rowerem (2)

            Rozmiar czyjejś dupy to nie Twoja sprawa. Rowerem to sobie można w weekend pojeździć latem ale nie do pracy, na zakupy, do urzędu czy z dzieckiem na basen. Już widzę jak jedzisz tym rowerem, na dworze 10 stopni, pada descz i wieje wiatr (czyli 8 miesięcy w roku w Gdńsku)..... Kolej to nie postęp - w USA większość zbankrutowała. Kolej to milionowe łapówy dla władzuchny i ich rodziny. Zbudują a za 2 lata bedzie PKP bis - czyli kupa....

            • 0 7

            • ale Europa to nie USA (1)

              inna gęstość zaludnienia
              inne odległości
              inna mentalność

              więc nie przywołuj przykładów nie pasujących do miejsca planowanej budowy. W Europie koleje mają się dobrze.

              • 2 0

              • nie przesadzaj

                Gdańskowi bliżej do Rosji niż do Europy jeżeli chodzi o infrastrukturę drogową.
                Kwestią zasadniczą jest plan zagospodarwania przestrzennego, który sporządza miasto.
                Przestrzeni u nas jest dużo i bez problemu mogliby najperw pobudować drogi a potem kameralne osiedla z niską zabudową. W ten sposób 100 tys. ludzi nie mieszkało by w kupie na obszarze kilkunastu km2 bez dróg i infrastruktury usługowo-handlowej.
                Miasto jednak zaplanowało 100 tys. bloków w Gdańsku Południe bez budowy dróg i teraz jest problem. A pieniędzy nie ma bo dla Adamowicza są rzeczy ważniejsze, takie jak kultura (80 mln rocznie) czy tez fajerwerki w nowy rok.
                Koleje mają się dobrze w Europie bo państwa dopłacają do nich z twoich podatow. Dlatego kroją nas jak te barany, na benzynie, wszelkich innych podatkach i VAT'ach.
                Czuwaj !

                • 0 0

    • (3)

      nie chcę korków i nie jeżdżę samochodem, i co mi zrobisz? Wolę komunikację i większość mieszkańców też, jesteś przegłosowany.

      • 24 6

      • taaaaa (2)

        Każdy normalny człowiek jeździ samochodem i chce nim jeździć żeby było szybciej i wygodniej. KM jeżdżą tylko emeryci i studenci. Moim zdaniem jeżeli w 21 wieku kotś nie ma samochodu to coś z nim jest nie tak......

        • 0 9

        • taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa (1)

          mam samochód, jest wygodniej co nie ulega wątpliwości, ale jest 2 lub czasami 3 razy dłużej, więc korzystam z skmki.
          no i co z tego,że jest 21 wiek? Niektórzy nie mają potrzeby mieć samochodu, albo ich najnormalniej nie stać na utrzymanie ( bo kupić można za grosze).
          Nowobogacki się znalazł.
          Pozdrawiam

          • 3 1

          • Gdyby były porządne drogi ..........

            Gdyby były porządne drogi śmigałabyś autkiem. Prawda ?
            Pozdrawiam

            • 0 0

    • nie zgadzam się (3)

      nie chcę korków, a tylko kolej jest w stanie je rozładować. Proszę mówić tylko za siebie.

      • 40 4

      • Korki są bo nie ma dróg (2)

        i tyle. Gdyby je pobudowali korków by nie było. Nie potrzeba tu żadnej kolei, do której zresztą miasto będzie dopłacać z podatków wszystkich mieszkańców niezależnie od tego czy korzystają z niej czy nie. Gdańsk to nie Berlin, Nowy Jork czy Londyn. To prowincjonalne miasteczko.... Jeżeli dalej uważasz że tu potrzebna jest kolej to radzę pojechać w cywilizowany świat i pooglądać trochę jak wyląda tam infrastruktura drogowa.

        • 0 7

        • (1)

          Stefan ty te bzdury sam z siebie wypisujesz czy ktoś ci za to płaci? Najwyraźniej nie masz zielonego pojęcia o transporcie więc lepiej czytaj zamiast pisać, może się czegoś przydatnego dowiesz.

          • 2 1

          • ???????

            Kto miałby mi płacić ? Oszalałeś specjalisto od transportu ? Proponuje mały helokpterek dla każdego mieszkańca na koszt miasta. Będzie bez korków.

            • 0 0

    • Ciebie nie potrzebujemy...

      Zaściankowi, nowobogaccy ludzie uważają, że jak ktoś ma samochód to jest "PANEM". W takim Londynie nikgo nie dziwi, że ktoś na kierowniczym stanowisku dojeżdża komunikacją zbiorową

      • 5 0

    • glupis ty baranie! drogi tez a kolej tez zobacz w new yorku jest i kolej na jfk z dzielnicy jamaica i super metro i wspaniale (2)

      drogi ! wszystko jest potrzebne ! baseny,korty twarde,bieznie tartanowe wszystko jest tuy potrzebne !

      • 9 2

      • ooj

        Porównanie PL do NY? lepszego przykładu nie ma. haha

        • 0 0

      • Szkoła także.

        • 3 2

    • dokładnie !!!!

      • 0 0

    • kolejka jest potrzebna, ale przez Orunię Grn. i Pd. Gdańska

      w latach 70-tych projektowano SKM przedłużyć nie tylko do przystanku Gdańsk Śródmieście, ale i dalej nad Traktem Św. Wojciecha w Małomiejską (te slamsy powinny zostać rozwalone, a obok torów miała być porządna jezdnia) na Orunię Górną i dalej przez dzielnice południowe do Rębiechowa - uznawano, że takie rozwiązanie jest efektywniejsze tzn. :1. brak przesiadek = szybszy czas dojazdu2. ten sam tabor (powinien w końcu zostać wymieniony)3. i to co teraz najważniejsze: rzeczywiste zapotrzebowanie transportowe mieszkańcówhmm... jeszcze do niedawna w planach zagospodarowania Gdańska zarezerwowany był obszar na takie rozwiązanie.
      No, ale mądry "gospodarz" Gdańska przeznaczył te tereny dla deweloperów i od tej chwili jest to temat tabu.
      Bezsens budowy kolejki po dawnym nasypie wąskotorówki na Kaszuby jest dla "gospodarzy" Gdańska oczywisty, stąd pomysły z szybkim tramwajem etc. byle by tego nie zrealizować i byleby poudawać, że dbamy o dobro wyborców ...

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane