• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: więcej pasażerów zapowiada większą dotację do budowy

Maciej Naskręt
22 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Wciąż nie wiadomo, które pociągi będą obsługiwać Pomorską Kolej Metropolitalną. Z dużą liczbą stacji lepiej poradzą sobie lokomotywy elektryczne niż spalinowe. Wciąż nie wiadomo, które pociągi będą obsługiwać Pomorską Kolej Metropolitalną. Z dużą liczbą stacji lepiej poradzą sobie lokomotywy elektryczne niż spalinowe.

W roku otwarcia gdańskim odcinkiem Kolei Metropolitalnej będzie jeździło od 2,2 do 4,9 mln pasażerów - uznali unijni eksperci. To sporo więcej niż zakładano, dzięki czemu Komisja Europejska prawdopodobnie zwiększy dofinansowanie do tej najważniejszej inwestycji w infrastrukturę Trójmiasta.



Zobacz, w których miejscach KM pojawią się stacje. Zobacz, w których miejscach KM pojawią się stacje.
- Eksperci unijni JASPERS sami się zdziwili, gdy wyszło im, że już na samym początku istnienia KM, ruch pasażerów będzie tak duży. Aby trasa była opłacalna wystarczy nam 1,5 mln podróżnych rocznie - mówi Krzysztof Rudziński szef spółki Pomorska Kolej Metropolitalna S.A., która prowadzi budowę KM. - Te szacunki pozawalają nam wierzyć, że komisja zwiększy dofinansowanie budowy kolei do 85 proc. kosztów.

Dziś pewne jest, że na budowę połączenia kolejowego z Wrzeszcza do lotniska w Rębiechowie i do linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna dostaniemy od komisji 306 mln zł. Jaką część budowy trasy pokryje ta kwota? Trudno powiedzieć, ponieważ w zależności od wariantu, inwestycja ma kosztować od 440 do 709 mln zł netto.

Wariantów jest w sumie osiem, ale są trzy podstawowe:

W jaki sposób przede wszystkim będziesz korzystał z Kolei Metropolitalnej?

Pierwszy wariant zakłada realizację szybkiego tramwaju, niezależnego od pozostałych środków lokomocji. Koszt budowy linii nie przekroczy wtedy kwoty ok. 440 mln zł.

Drugie rozwiązanie opiera się na realizacji taniej, jednotorowej kolei i połączenia z istniejącymi szlakami. Koszt budowy linii w tej formie pochłonie 448 mln zł, pod warunkiem, że pojechałyby tam pociągi wyposażone w lokomotywy spalinowe. Droższa o ok. 50 mln zł jest wersja uwzględniająca elektryfikację.

Trzeci wariant przewiduje połączenie kompatybilne z ruchem linii SKM i wykonanie dwutorowej trasy. Koszt budowy w tym wariancie jest najwyższy - sięgają 709 mln zł. Zawiera one dodatkowe podwarianty opisane w tabeli pod artykułem.

Wybór sposobów połączeń to nie jedyny problem, z którym zetkną się pracownicy PKM S.A. Muszą też znaleźć odpowiedź, na pytanie: dla jakich pociągów - elektrycznych, czy spalinowych - przygotować nową linię. Pociągi spalinowe nie wymagają dodatkowej infrastruktury, czyli tarkcji elektrycznej. Jednak na tego rodzaju trasie - z wieloma przystankami i niewielkim odległościami między nimi - przyspieszenie to kluczowy walor, wpływający na czas przejazdu. Spalinowe lokomotywy nie mają tu szans z pociągami napędzanymi energią elektryczną, bowiem te sprawniej ruszają.

Zobacz film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Z pociągami elektrycznymi jest jednak pewien problem: Na razie nie można nimi jeździć z Osowy do Gdyni, bo ta trasa nie jest zelektryfikowana.

Pomysłodawcy jednak uspokajają. - Zaproponowaliśmy Polskim Liniom Kolejowym, które przygotowują się do przebudowy linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny, by uzupełniły ten projekt o elektryfikacje torowiska. Moglibyśmy pomóc znaleźć dofinansowanie tej inwestycji - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa Pomorskiego

Zanim jednak ruszy zaplanowana na lata 2011-2015 budowa kolei, projektanci sprawdzą, co o inwestycji sądzą mieszkańcy dzielnic, przez które będzie wiodła KM. Sprawdź zaplanowane na wrzesień terminy spotkań.

Dwa warianty współistnienia pociągów i tramwajów na trasie między Strzyżą a Moreną.

Wariant 3a - wspólny tor i dwusystemowe tramwaje

Na wysokości ul. Wita Stwosza tramwaj wjeżdżałby na tory KM, z których zjeżdżałby na wysokości ul. Rakoczego, gdzie wracałby na tory miejskiej sieci tramwajowej. Ten wariant wymaga jednak, by na tym odcinku poruszały się spalinowe lokomotywy - zabraknie bowiem miejsca na trakcję dla nich, gdy powstanie trakcja dla tramwajów.

Wariant 3b - osobne tory dla tramwajów i kolei

Wybudowanie na tym odcinku równoległych torów dla KM i dla tramwajów. Większy koszt budowy linii zostałby zrównoważony znacznie niższym kosztem zakupu taboru - wystarczyłyby zwykłe tramwaje i lokomotywy elektryczne dla kolei.

Miejsca

Opinie (272) ponad 10 zablokowanych

  • To jak to w końcu jest? Polskie Linie Kolejowe czy Polskie Koleje Liniowe?

    • 0 2

  • Moze ty nie potrzebujesz ale innym napewno sie przyda taka kolej. Drogi sa potrzebne ale taka trasa kolejowa tez by sie przydala i moze ciutke kierowcow przezuciło by sie na kolej. I prosze myslec o innych a nie kazdy mysli o swoich 4 literach i jak cos nie jest zwiazane z pana lub pania to prosze odrazu nie narzekac i mowic po co ta kolej. bo ja mowie ze ta kolej jest potrzebna.

    • 4 1

  • Gdańsk przespał ostatnie 10 lat

    Jeśli to wszystko ma powstać konieczne jest zmiana władz. Ekipa Adamowicza się skompromitowała i dziesiątki wizualizacji w ostatnich dniach przed wyborami nic już nie zmieni.

    • 12 2

  • (1)

    Tramwaje dwusystemowe to się robi na trasach o długości 20km a nie 2km.... ktoś się naoglądał za dużo telewizji chyba skoro to forsuje. Nie mówiąc już o tym, że tramwaj jako środek komunikacji lokalnej powinien jechać przez dzielnice mieszkalne a nie przez las...

    • 8 1

    • Teraz las

      Ale poligon to główny kierunek rozbudowy Gdańska. Za dziesięć lat będzie jedną z większych dzielnic miasta.

      • 2 1

  • Tak czy siak jesteśmy 50 lat za murzynami. (1)

    A mądrym głowom z magistratu polecam wycieczkę np. do Frankfurtu n/M i okolic to zabaczą jak powinna funkcjonować komunikacja w mieście i okolicach.

    • 11 1

    • Zgadzam się, ale?

      Wydatki na infrastrukturę w Niemczech były i są nieporównanie większe od tych, które my mamy razem ze środkami unijnymi.

      • 1 0

  • Stacje Dolina Krzemowa i VII Dwór można spokojnie wywalić. Przy lotnisku lepiej jedna stacja i minibusik krążący po okolicy. To ma być dojazd z lotniska do centrów Gdyni i Gdańska a nie podróż krajoznawcza i zatrzymywanie się przy co drugiej chałupie. Zobaczcie na czasy przejazdów, zwłaszcza z górnych dzielnic Gdańska do centrum Gdyni i odwrotnie z górnych dzielnic Gdyni do centrum Gdańska - wyglądają mało konkurencyjnie wobec wersji autobus+SKM, właśnie przez ilość przystanków. A chyba nie o to chodzi żeby tysiące jeździły dłużej żeby ktoś mógł z przystanku VII Dwór sobie do Wrzeszcza pojechać kiedy ma taki tramwaj pod nosem.

    • 6 8

  • Kolej SKM

    Planujeci,planujecie a przed 2 wojną światową były tory do zakończenia wojny na jaki gwint wy planujecie gdy nasz rząd powraca do manier komuny i wam te tory przeniewiwrzy Do realizacji a nie do biadolenia . Z lat 50tych pamietam tam tory tylko buły mosty zwalone. Mam nadzieję że władze Gdańska wezmą to pod uwagę i przestaną wysiadywac stołki tylko do dzieła ------- P. Adamowicz tylko puszcza puste słowa.-------

    • 2 5

  • dodać peron Gdańsk-Zaspa, skoro tamtędy i tak idą tory (3)

    wtedy największe gdańskie osiedle otrzymuje bezpośrednie połączenie z lotniskiem, bez konieczności dojazdu do Wrzeszcza. Nie przekładając torów można by wybudować peron od strony Top-Meble a zejście z wiaduktu nad torami.

    • 8 2

    • Zaspa nie jest największa

      • 1 1

    • ja bym jeszcze dodał bezpośrednie dojście z peronu do biedronki - to moim zdaniem warunek niezbędny do prawidłowego funkcjonowania kolei metropolitalnej.

      • 0 0

    • Bardzo dobry pomysł

      tylko u tych ludzi z myśleniem jest na bakier

      • 1 0

  • Manipulacja:Tory tramwajowe i kolejowe w gdańsku mają ten sam rozstaw = 1435 mm!!

    Tory tramwajowe i kolejowe w gdańsku mają ten sam rozstaw = 1435 mm!!

    • 9 2

  • Odbudowac , dobudowac , zabudowac.....

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane