• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: więcej pasażerów zapowiada większą dotację do budowy

Maciej Naskręt
22 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Wciąż nie wiadomo, które pociągi będą obsługiwać Pomorską Kolej Metropolitalną. Z dużą liczbą stacji lepiej poradzą sobie lokomotywy elektryczne niż spalinowe. Wciąż nie wiadomo, które pociągi będą obsługiwać Pomorską Kolej Metropolitalną. Z dużą liczbą stacji lepiej poradzą sobie lokomotywy elektryczne niż spalinowe.

W roku otwarcia gdańskim odcinkiem Kolei Metropolitalnej będzie jeździło od 2,2 do 4,9 mln pasażerów - uznali unijni eksperci. To sporo więcej niż zakładano, dzięki czemu Komisja Europejska prawdopodobnie zwiększy dofinansowanie do tej najważniejszej inwestycji w infrastrukturę Trójmiasta.



Zobacz, w których miejscach KM pojawią się stacje. Zobacz, w których miejscach KM pojawią się stacje.
- Eksperci unijni JASPERS sami się zdziwili, gdy wyszło im, że już na samym początku istnienia KM, ruch pasażerów będzie tak duży. Aby trasa była opłacalna wystarczy nam 1,5 mln podróżnych rocznie - mówi Krzysztof Rudziński szef spółki Pomorska Kolej Metropolitalna S.A., która prowadzi budowę KM. - Te szacunki pozawalają nam wierzyć, że komisja zwiększy dofinansowanie budowy kolei do 85 proc. kosztów.

Dziś pewne jest, że na budowę połączenia kolejowego z Wrzeszcza do lotniska w Rębiechowie i do linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna dostaniemy od komisji 306 mln zł. Jaką część budowy trasy pokryje ta kwota? Trudno powiedzieć, ponieważ w zależności od wariantu, inwestycja ma kosztować od 440 do 709 mln zł netto.

Wariantów jest w sumie osiem, ale są trzy podstawowe:

W jaki sposób przede wszystkim będziesz korzystał z Kolei Metropolitalnej?

Pierwszy wariant zakłada realizację szybkiego tramwaju, niezależnego od pozostałych środków lokomocji. Koszt budowy linii nie przekroczy wtedy kwoty ok. 440 mln zł.

Drugie rozwiązanie opiera się na realizacji taniej, jednotorowej kolei i połączenia z istniejącymi szlakami. Koszt budowy linii w tej formie pochłonie 448 mln zł, pod warunkiem, że pojechałyby tam pociągi wyposażone w lokomotywy spalinowe. Droższa o ok. 50 mln zł jest wersja uwzględniająca elektryfikację.

Trzeci wariant przewiduje połączenie kompatybilne z ruchem linii SKM i wykonanie dwutorowej trasy. Koszt budowy w tym wariancie jest najwyższy - sięgają 709 mln zł. Zawiera one dodatkowe podwarianty opisane w tabeli pod artykułem.

Wybór sposobów połączeń to nie jedyny problem, z którym zetkną się pracownicy PKM S.A. Muszą też znaleźć odpowiedź, na pytanie: dla jakich pociągów - elektrycznych, czy spalinowych - przygotować nową linię. Pociągi spalinowe nie wymagają dodatkowej infrastruktury, czyli tarkcji elektrycznej. Jednak na tego rodzaju trasie - z wieloma przystankami i niewielkim odległościami między nimi - przyspieszenie to kluczowy walor, wpływający na czas przejazdu. Spalinowe lokomotywy nie mają tu szans z pociągami napędzanymi energią elektryczną, bowiem te sprawniej ruszają.

Zobacz film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Z pociągami elektrycznymi jest jednak pewien problem: Na razie nie można nimi jeździć z Osowy do Gdyni, bo ta trasa nie jest zelektryfikowana.

Pomysłodawcy jednak uspokajają. - Zaproponowaliśmy Polskim Liniom Kolejowym, które przygotowują się do przebudowy linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny, by uzupełniły ten projekt o elektryfikacje torowiska. Moglibyśmy pomóc znaleźć dofinansowanie tej inwestycji - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa Pomorskiego

Zanim jednak ruszy zaplanowana na lata 2011-2015 budowa kolei, projektanci sprawdzą, co o inwestycji sądzą mieszkańcy dzielnic, przez które będzie wiodła KM. Sprawdź zaplanowane na wrzesień terminy spotkań.

Dwa warianty współistnienia pociągów i tramwajów na trasie między Strzyżą a Moreną.

Wariant 3a - wspólny tor i dwusystemowe tramwaje

Na wysokości ul. Wita Stwosza tramwaj wjeżdżałby na tory KM, z których zjeżdżałby na wysokości ul. Rakoczego, gdzie wracałby na tory miejskiej sieci tramwajowej. Ten wariant wymaga jednak, by na tym odcinku poruszały się spalinowe lokomotywy - zabraknie bowiem miejsca na trakcję dla nich, gdy powstanie trakcja dla tramwajów.

Wariant 3b - osobne tory dla tramwajów i kolei

Wybudowanie na tym odcinku równoległych torów dla KM i dla tramwajów. Większy koszt budowy linii zostałby zrównoważony znacznie niższym kosztem zakupu taboru - wystarczyłyby zwykłe tramwaje i lokomotywy elektryczne dla kolei.

Miejsca

Opinie (272) ponad 10 zablokowanych

  • kolejna piekna wizualizacja przed wyborami

    a po wyborach: długi, dlugi, dlugi i : nie mamy kasy na nic

    • 9 2

  • Pomysł SUPER - realizacja BEZNADZIEJA !!!!!!!!! (1)

    Dla Karczemek jak zwykle brak kontaktu ze światem. Kolejka jeździć będzie ale się nie zatrzyma - nie zaplanowali stacji HA HA HA. Co za porażka !!!!
    Autobus - jest, ale wjechanie w korkach Kartuską na Karczemki może trwać tak do 1,5h.
    Tramwaju - nie ma
    Kolejka - prawie jest.

    sUPER!

    • 5 1

    • Brak stacji w Karczemkach to nie koniec świata ponieważ z pewnością będą linie autobusowe zwożące pasażerów do poszczególnych stacji, a do tego czasu zakończona zostanie przebudowa węzła na obwodnicy. Stację zawsze można w przyszłości dobudować więc nie panikuj jakby jakaś tragedia się wydarzyła.

      • 1 1

  • kierownik

    jak najbardziej wariant 3b:)

    • 5 1

  • Przystanek na Zaspie (4)

    jest możliwy jak najbardziej. Tory pójdą przecież starym nasypem, który zaczyna się na wysokości początku obecnego peronu (patrząc w stronę Gdyni) i później w lewo wiaduktem nad Grunwaldzką. Nie będzie żadnej estakady na Zaspie, bo nie zmieściłaby się pod wiaduktem.

    • 3 2

    • (3)

      No sam napisałeś że na wysokości początku przystanku już od torów odbija nasyp więc z istniejącego przystanku nie da się skorzystać. Poza tym na serio, można podjechać do Wrzeszcza i tak wsiadać do KM....

      • 0 1

      • Można wybudować peron od strony TOP Meble, (2)

        żeby nie przestawiać istniejących torów, spokojnie się zmieści przed nasypem. Można podjechać do Wrzeszcza, ale o wiele wygodniejsze dla kilkudziesięciu tysięcy Gdańszczan jest rozwiązanie bez przesiadkowe, które jest banalne do wykonania, a KM jest przecież dla mieszkańców

        • 4 1

        • (1)

          Mówisz tak jakby każdy mieszkaniec Zaspy codziennie jeździł na lotnisko. Znacznie więcej będzie takich pasażerów, którzy woleliby mniejszą ilość przystanków żeby szybciej dojechać do celu... gdyby budowa przystanku była możliwa i banalna to byłaby w planach. Najlepiej idźcie na spotkanie informacyjne i popytajcie.

          • 3 2

          • jak się tak zastanowisz to życie też jest niemożliwe:))

            chłopie weź się w garść i nie pisz głupot.

            • 1 0

  • Jakie znowu lokomotywy??? Jaki zmienny rozstaw osi??? (1)

    Widzę, że autor artykułu ma tylko orientacyjne pojęcie o projekcie i o technologii, która może być tam wykorzystana. Przede wszystkim nie jest to wybór między elektrycznymi pociągami, a pociągami ciągniętymi lokomotywa spalinową!!! Wybór jest pomiędzy elektrycznymi, a spalinowymi zespołami trakcyjnymi (u nas często zwanymi szynobusami). W przypadku spalinowych zespołów trakcyjnych byłyby to pewnie pociągi klasy ATRIBO, jakie ostatnio zakupiło woj. Zachodniopomorskie, czy np. niemiecki TALENT. Oba wygodne, nowoczesne i maja dobre przyspieszenie. Na pewno znacznie lepsze niż elektryczne pociągi wykorzystywane obecnie na lini SKM. A co do tramwajów dwusystemowych to nie mają one żadnego zmiennego rozstawu kół, no a już tym bardziej osi. Autor nie zdaje sobie sprawy nawet o czym napisał.

    • 11 1

    • Dlaczego porównujesz nowe SZT ze starymi EZT?

      Spalinowe są dobre do jazdy ze stałą prędkością a nie do jazdy aglomeracyjnej gdzie masz tylko przyspieszanie i hamowanie.

      • 1 0

  • poprosze o stacje Owczarnia-Renk

    tak jak proponowano na początku, tam są tory i rozbudowująca się dzielnica

    • 1 2

  • Ludzie"Wam kury szczać prowadzić a nie politykę robić" (3)

    wybaczcie, ale trawestując słowa z dosadnego języka mojego ukochanego Marszałka Piłsudskiego z jakiego słynął powiem tak"Wam kury szczać prowadzić a nie gdańską kolej robić".
    A tak na marginesie. Wystarczy sięgnąć do moich postów w tym temacie. Byłem cały ZA, lecz dziś zastanawiam się, kto lobbuje tą inwestycje?:
    - Centrum Matarnia
    - Achom
    - tramwajarze
    - .... no kto?
    bo chyba nie mieszkańcy. Jeśli na szale korzystających a miał to być "kręgosłup" to już w założeniach jest chory. A kręgosłup to podstawa. Jeśli eliminuje się 50 tys. mieszkańców(Zaspy i okolic) na rzecz 2,5 tys. wsi kaszubskiej - do której nic nie mam niech i ona będzie. Tylko proszę odpowiednio miarkować i ważyć problem.

    Ja wiem, że Marszałek Strug nie jest inż. i każdą bzdurę o niemożliwości wykonania peronu kupi. Więc jak ma być wykorzystana ta kolej, a mówi, się że jest szansa na szybkie porozumienie posamorządów i PKP w sprawie remontu linii Glińcz - Kartuzy i innych, jeśli od razu
    WSZYSTKO ROBICIE ABY BYŁA NIEWYKORZYSTYWANA!!!

    Dlaczego unia ma dofinansowywać i to w takim procencie z naszych podatków do czegoś co skazane jest na porażkę. Takie "wojewódzkie" dofinansowane już mi spędzają sen z oczu, to: giełda Renk, Rybna,...... o miejskich nie wspomnę:)) każdy je zna.

    • 9 3

    • Jełopie jeden... (2)

      w tych Kaszubskich wsiach też mieszkają ludzie, którzy chcą dojechać do szkoły, na uczelnię i do pracy, więc egoistyczny dupku, nie myśl tylko o sobie!

      • 2 3

      • wiejski wykształciuchu z zerem innowacyjności

        Co wnosi twój tekst, zero. Pobuduj sobie lotnisko"indywidualne".

        Jeżeli uczeń nie zaliczył w terminie pracy klasowej, dostaje zero!!! i to także wliczane jest w średnią ocen:)))

        Chłopcze, macierz odwrotna istnieje tylko wtedy jeżeli wyznacznik macierzy jest różny od zera. A teraz przeczytaj jeszcze raz co napisałem, i jeszcze, ... w tedy odpowiedz. Ja rozumie, że znasz tylko kaszebsci alfabet, ale postaraj się. Myślenie naprawdę nie boli

        • 0 1

      • Stacja WIELKIE Banino:))

        czy ja pisałem, że ma jej nie być? jeśli już jest w planach ale 50 tys. a 2,5 tys. to chyba różnica? Do tego znajduje się tak naprawdę w miejscu gdzie są zdegradowane pozostałości po b. PGR Barniewice. A jak wiesz doskonale stoją tam 2 blok popegeerowskie i jakieś składowiska i dół z wapnem. Do "City"Banina jest z tamtego miejsca do 3,5 km. drogi

        • 2 0

  • A Adamowicz i spółka cały czas kombinują z tramwajami

    Widać chcą łapę położyć na odcinku do lotniska. Chociaż częściowo.
    Wiedzą chłopaki gdzie są lody... :)

    • 5 1

  • a co z południowymi dzielnicami gdańska (3)

    We wrzeszczu kilka dodtakowych przystanków, żeby przypadkiem mieszkańcy nie musieli kawałek podejść czy podjechać tramwajem...a dzielnice południowe jak zwykle skazane sa tylko stojace w korkach autobusy...

    • 9 1

    • tu jest miejsce na tramwaj

      • 1 0

    • (1)

      No dokładnie o tym mówię, najwięcej stacji tam gdzie są już tramwaje i autobusy to jakieś nieporozumienie. Nic by się nie stało jakby pierwszym przystankiem po Wrzeszczu był dopiero Niedźwiednik. Jeśli na KM będą osobne bilety to na przystankach VII Dwór i Strzyża nikt nie wsiądzie nawet.

      • 2 0

      • na Strzyży zapewne cała masa studentów oraz osoby przesiadające się na tramwaj w kierunku oliwy, Żabianki, Jelitkowa wiec przystanek powinien jak najbardziej tam być VII Dwór to można sobie rzeczywiście podarować i zrobić przystanek w okolicach przystanku SKM Zaspa na wysokości wiaduktu nad torami i odpadnie wtedy konieczność budowania kładki dla osób przesiadających się na SKM w kierunku Gdyni.

        • 1 1

  • To wszystko po to, abyście nie myśleli o 2012 ...

    ... grunt to dać lemingowym głowom zajęcie, nie będą się martwiły ...

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane