• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Kolej i buspasy odkorkują północ Gdyni"

Piotr
8 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej

Testowy przejazd pomiędzy Obłużem a centrum Gdyni odbył się w 2016 roku.

Północ Gdyni jest obecnie bardzo zakorkowana, ale istnieje kilka sposobów, żeby ją odkorkować. Prace, które tego będą zmierzać powinny być realizowane etapami. Pierwsze etapy są najtańsze i najmniej skomplikowane w wykonaniu - pisze nasz czytelnik, pan Piotr. Oto jego pomysł na polepszenie komunikacji północnych dzielnic Gdyni.



Etap 1: buspasy i kolej na północ



Jak najczęściej poruszasz się po Trójmieście?

Pierwszym elementem etapu jest zbudowanie buspasów na ul. Kwiatkowskiego zobacz na mapie GdyniDąbka zobacz na mapie Gdyni. Miejsce pozwala na to, aby buspas w stronę Obłuża zaczynał się na przystanku Kwiatkowskiego. Następnie ciągnąłby się wzdłuż Kwiatkowskiego, a na skrzyżowaniu umożliwiał skręt autobusom w obie strony. Pełniłby tam funkcję prawoskrętu dla samochodów. Następnie biegłby wzdłuż ulicy Dąbka aż do przystanku Maciejewicza. W stronę centrum buspas zaczynałby się na wysokości przystanku Maciejewicza, biegłby Dąbka, przez skrzyżowanie i ulicą Kwiatkowskiego do przystanku.

Drugim, ważniejszym elementem, jest kolej na północ Gdyni. Północna Kolej Aglomeracyjna zaczynałaby się na stacji Gdynia Oksywie Port zobacz na mapie Gdyni. Następne stacje to: Gdynia Obłuże Wschód, Gdynia Obłuże (w pobliżu przystanku Obłuże Centrum), Gdynia Pogórze. Dalej linia biegłaby do Chyloni i włączałaby się do linii SKM, a następnie do Gdyni Orłowa. Linia od poniedziałku do piątku powinna kursować od godz. 5 do godz. 10 i od godz. 12 do godz. 18 co 20 minut, w pozostałych godzinach co 30 minut. W soboty linia powinna funkcjonować co 30 minut, a w niedziele co 30-40 minut. We wszystkie dni w nocy powinna jeździć co 60 minut. Linię powinny obsługiwać spalinowe, minimum trzydrzwiowe pojazdy.

Projekt opisany przez Pawła Rydzyńskiego, eksperta kolejowego, dyrektora ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, współpracownika m.in. portalu www.rynek-kolejowy.pl Projekt opisany przez Pawła Rydzyńskiego, eksperta kolejowego, dyrektora ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, współpracownika m.in. portalu www.rynek-kolejowy.pl

Etap 2: druga linia na północ



Pierwszym i najważniejszym elementem jest uruchomienie drugiej linii na północ miasta. Wymaga to remontu torów w lesie przy Szperku. Linia zaczęłaby przy moście na Dąbka zobacz na mapie Gdyni. Następnie stawałaby na stacjach Gdynia Obłuże Leśne, Gdynia Pogórze, Gdynia Port (przejazd krótszy niż przez Chylonię), Gdynia Główna i dalej linią PKM z nowymi stacjami: Gdynia Wzgórze-Riviera, Gdynia Mały Kack, Gdynia Karwiny Północ i Gdynia Fikakowo. Linia kończyłaby się na stacji Gdańsk Osowa. Częstotliwość byłaby taka, jak na linii z Oksywia.

Inne pomysły na odkorkowanie Gdyni.


Z pętli na ul. Maciejewicza zobacz na mapie Gdyni uruchomione zostałyby dwie linie autobusowe dojazdowe, które okrążają wszystkie dzielnice północy miasta. Dodatkiem byłby prom z Oksywia do skweru Kościuszki co 60-90 minut. Aby usprawnić ruch w okolicach Szperka, zbudowany zostałby drugi most oraz buspas od Staniewicza w stronę Centrum. Linia 197 zostałaby przedłużona do Pogórza Górnego.

Etap 3: nowe stacje SKM



Etap ten przewiduje uruchomienie stacji na linii SKM i z Oksywia do Orłowa: Gdynia Śródmieście i Gdynia Wielkopolska. Uruchomione zostałyby dwie linie kolejowe (obie co 60-90 minut w porozumieniu z Gdańskiem). Jedna prowadziłaby z Gdyni Oksywia przez Gdynię Port, Karwiny, Gdańsk Port Lotniczy do Gdańska Głównego. Druga prowadziłaby z Obłuża Górnego do Gdańska Głównego przez Chylonię, Karwiny i Port Lotniczy. Zapewnią one dojazd do Gdańska i na lotnisko. Będą funkcjonować od godz. 4 do około godz. 23.

Etap 4: kolej do Mechelinek i wspólne bilety



Etap zrealizowany będzie w porozumieniu z Kosakowem. Linia z Obłuża Górnego zostanie skierowana do Mechelinek (budowa torów), a od drugiej strony do Chwarzna (także budowa torów).

Wprowadzenie tych linii kolejowych i promowych z pewnością usprawni przemieszczanie się po Gdyni. Oczywiście bilety autobusowe na terenie Gdyni powinny być ważne w pociągach.
Piotr

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (374) ponad 20 zablokowanych

  • (4)

    wystarczylo by przedłużyć PKM do oksywia, zbudowac 2 stacje, tory juz sa ale nieee nie da sie

    • 46 5

    • ha ha, kolejny spec (3)

      • 6 7

      • (2)

        dla gdyńskich tłumoków wszystko jest za trudne zrobienie kawałka ścieżki rowerowej za stryjską wymagało kilku lat "koncepcji"

        • 7 3

        • znów wyzwiska zamiast argumentów (1)

          typowe dla pis

          • 2 2

          • 1. a gdzie jest w błędzie
            2. dlaczego twoje inwektywy mają być twojsze?

            • 3 2

  • Może tramwaj? (4)

    Nie wiem dlaczego pomijany jest tramwaj w analizach? Łatwiej jest poprowadzić (wybudować), ponieważ nie trzeba uzgadniać z PKP. Gdynia może mieć linie tramwajowe: Pogorze, Obłuże, wielki Kack, itd

    • 19 25

    • Gdynia ma trolejbusy (1)

      • 5 7

      • To nie znaczy że tramwaj jest zabroniony

        Trolejbus to komunikacja autobusowa, który stoi w korku

        • 1 1

    • łatwiej? tu nie da się! (1)

      • 6 1

      • tak Edzio, wklej przekaz Moskwy jeszcze raz

        wygrałeś życie, nogi i nocnik

        • 2 3

  • Miasto powinno być projektowane tak, żeby komunikacja zbiorowa miała zawsze pierwszensto (7)

    Potem piesi i rowery. Na końcu samochody. Tylko to gwarantuje brak korków i komfortowy dojazd dla każdego, niezależnie od wieku i stanu zdrowia.

    • 50 26

    • w Gdyni zawsze to rozumiano (3)

      dlatego Gdynia ma jedną z najlepszych komunikacji w Polsce

      • 5 11

      • Niestety (2)

        Nawet najlepsza w Polsce to wziąż za mało. Gdyby faktycznie było tak dobrze to polnoc nie stałaby co dzień w korkach

        • 11 1

        • Zrobią buspasy to się odkorkuje

          • 4 9

        • pretensje do rządu, który nic nie robi

          • 2 1

    • Pisze o tym od 10 lat niestety Polska jest jeszce 20 lat wtym opózniona w porównaniu do zachodu (1)

      Ale to jak ze wszystkim

      • 5 1

      • ale nadrabia, autostrady już mamy

        każdego stać na samochód, jak zresztą widać, każdy widzi, że wychodzimy na prostą, tylko Kaczyński przeszkadza

        • 1 0

    • Kompletnie się zgadzam. Póki ludzie są wygodniccy i trasami gdzie jest dobry dojazd ZKM wciąż wożą swoje d*py samochodami, po jednej osobie na auto, to będzie dalej tak samo. Za dużo aut, ludzie wszędzie jeżdżą samochodem, ja bym takie opłaty dała że by się odechciało, jak w holandii

      • 2 1

  • gdynia jak zwykle (8)

    z planów i marzeń, a na marzeniach się zazwyczaj kończy.

    • 58 8

    • doskonałe wyniki Gdyni jakoś przeczą twoim halucynacjom (6)

      • 2 9

      • Przytocz proszę te (2)

        "wspaniałe" wyniki.

        • 6 1

        • wchodzisz na stronę rządową i czytasz (1)

          ale tego też was nie uczyli

          • 3 2

          • Włącz jeszcze tvp1 to dowiesz się jeszcze więcej

            • 2 0

      • Jakie wyniki? (1)

        Szczur jest jak dżuma lub PiS. Nikt nie lubi ale jakoś wygrywa...

        • 2 3

        • wkleiłeś kilkadziesiąt tysięcy razy, że szczurek to przyjaciel Kaczyńskiego

          wytłumacz dlaczego Kaczyński nic nie może? bo się nie da czy bo taki mały jest?

          • 1 0

      • "wyniki " dzisiaj widac bylo na Morskiej

        15 minut deszczu i "potop" na Morskiej.
        Mostek na Kaczej naprawiony? Sienkiewicza wyczyszczone? itp, itd...

        • 2 1

    • I nawet nie chcą nam dać

      biletów na Opener z upustem chociażby 5%, mimo iż co roku kilka milionów naszych podatków dokładamy do imprezy.

      • 3 1

  • skm rules

    • 5 4

  • Gdynia powinna mieć latające troljebusy (3)

    oraz masową teleportację zbiorową. Pod warunkiem że zagłosujecie na pOsła Marycha.

    • 20 8

    • szczur zbuduje w tym roku 153 metry nowej drogi rowerowej. (2)

      • 3 1

      • zelektryfikowanej.. (1)

        • 2 0

        • i za darmo wszystko dla mieszkańców

          • 1 0

  • (1)

    Buspas na Kwiatkowskiego? Lepiej po 2 pasy w każdą stronę + zjazd z estakady w kierunku oksywia poszerzyć do 2 pasów aż do rozwidlenia przy kauflandzie + rozszerzyć wiadukt nad torami przy szperku + tunel na północnej (na puckiej moim zdaniem zakorkuje totalnie okolice)

    • 40 10

    • nie da się.

      • 6 1

  • Gdynia...miasto z morza i marzen (2)

    • 30 1

    • tak, jedno z najlepiej rozwijających się miast w Polsce (1)

      czego jak widać, niektórzy zazdrośni, życiowo spełnieni i ze zdrowymi nogami, nie mogą ścierpieć

      • 1 1

      • amen

        • 0 0

  • "Gimby nie znają!" (7)

    "Do 1993 w godzinach szczytu linią kursowały 4 pary pociągów z Gdyni Chyloni do stacji Gdynia Port Oksywie. Pierwszy kurs pociągu na Oksywie przyjeżdżał z Kościerzyny i tam też wracał ostatni kurs z Oksywia. Pociągi te zestawione były przeważnie z wagonów piętrowych ciągniętych lokomotywą spalinową SP42 lub SU42, a w sezonie zimowym - ze względu na trudny profil trasy - lokomotywą serii SU46. Przed wprowadzeniem trakcji spalinowej obsługę trakcyjną zapewniały parowozy. Pociągi te dowoziły pracowników na Oksywie na godziny siódmą i ósmą oraz odwożąc do domów po piętnastej i zwane były potocznie baną (kaszb. ban, bana = pociąg) lub - z uwagi na porę odjazdu z Oksywia - 15.10 do Jumy."

    • 47 4

    • i do szkoly sie jezdzilo marynarki wojennej bana z chyloni

      • 11 1

    • czyli przed erą szczura dało się? (2)

      • 14 1

      • (1)

        Linki kasują więc, wkleję kilka wybranych fragmentów że strony bazakolejowa.

        "Linia kolejowa Rumia - Gdynia Port Oksywie. Historia tego połączenia wiąże się z wydarzeniami II wojny światowej. 9 września 1939 roku rozpoczęło się bezpośrednie natarcie Niemców na tereny obecnego miasta Rumia. W dniach od 9 do 13 września okolicy bronił pociąg pancerny "Smok Kaszubski", zbudowany w Gdyni (Stocznia Marynarki Wojennej).

        W okresie okupacji Niemcy rozpoczęli inwestycję budowy północno - zachodniej łącznicy do portu w Gdyni i bazy morskiej Kriegsmarine, wyprowadzonej ze stacji Rahmel - Sagorsch (Rumia - Zagórze).

        Pominę przeogromny szczegółowy opis niemieckich planów, łącznic, itd.

        Według niektórych danych pod koniec 1946 roku odbudowano połączenie kolejowe Rumia-Zagórze - Gdynia Towarowa (Gpf), ale nie odbywały się regularne przewozy, wciąż problemem był osiadający nasyp. W 1947 roku notowane jest zakończenie napraw i otwarcie regularnych przewozów kolejowych. Przy ówczesnym torze nr 6 (skrajny od strony Rumi) wybudowano jednokrawędziowy peron (ówcześnie nr 2, obecnie nr 1) o długości 200 metrów i szerokości 8,5 metra, służący do obsługi ruchu pasażerskiego linii Rumia-Zagórze - Gdynia Port Oksywie. Dziś peron ten przylega bezpośrednio do południowej ściany budynku obecnego dworca rumskiego.

        Dnia 31 grudnia 1957 roku wyrusza pierwszy pociąg rozkładowy (pasażerski) niniejszej linii.

        w 1994 roku zlikwidowano ostatnie połączenia na odcinkach: Gdynia Port Oksywie - Gdynia Chylonia oraz - Gdynia Port Oksywie - Kościerzyna (popularna "Bana", odjeżdżająca o 15.10 z przystanku Gdynia Port Oksywie)."

        • 12 2

        • Jednak wcześniej niż w 1957. Według skanu rozkładu jazdy z 1948 roku.

          Odjazdy z Rumi-Zagórza do Oksywia: 4:55, 7:40, 12:35, 14:15, 16:05

          Odjazdy z Oksywia do Rumi-Zagórza: 7:15, 8:50, 13:45, 15:45, 18.11

          • 5 1

    • to bylo dobre

      • 5 1

    • Potwierdzam - tak było (1)

      I się skończyło Oj Oj....

      • 3 2

      • wrphoto.eu/details.php?image_id=40002

        Tych wagonów Bipa/Bhp najbardziej szkoda

        • 3 3

  • Wszystko ładnie pięknie ale zrobią to dopiero, jak już autobusy będą latać.

    Wtedy dopiero rusza z tymi niepotrzebnymi już planami. Władze Gdyni robią tylko to czego nie trzeba... Może ich tak wziąść sposobem i mówić z3 nie ma już problemy a samochody latają.

    • 18 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane