- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (394 opinie)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (48 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (273 opinie)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (323 opinie)
Kolejka linowa spod dworca głównego PKP na forty ma być nie tylko atrakcją turystyczną, ale i zapewnić powstającemu właśnie Hewelianum więcej zwiedzających.
Choć uruchomienie kolei linowej, która połączyłaby okolice Wałów Jagiellońskich z Fortem Grodzisko to sprawa wciąż dość odległa - optymistyczny wariant mówi o początku 2009 r. - autorzy tego pomysłu właśnie zaprezentowali studium krajobrazowe inwestycji.
Kolej, której koszt wybudowania szacuje się na ok. 5 mln złotych, miałaby pomóc turystom pokonać 40 metrów różnicy pionów pomiędzy poziomem Wałów Jagiellońskich a Fortem Grodzisko. Sześcioosobowe wagoniki mogłyby w ciągu godziny przewieźć ok. 600 osób. - Potrzebujemy tych gości ponieważ Hewelianum ma w dużej mierze utrzymywać się z biletów, a nie tylko z miejskich dotacji - tłumaczy Grażyna Pilarczyk, dyrektor Parku Kulturowego Fortyfikacji Miejskich Twierdza Gdańsk.
Zaproponowano dwie lokalizacje dla dolnej stacji kolejki, ale według obu miałaby ona znaleźć się na południe od dworca głównego PKP. W wariancie pierwszym budynek miałby się znaleźć przed ciągiem zabudowań magazynowych, znajdujących się między pocztą a Huciskiem. Gdyby wybrano tę lokalizację, trasa kolejki liczyłaby ok. 460 m a sama stacja pozbawiona byłaby schodów i miałaby charakter niewielkiego budynku o skromnej architekturze.
Wariant drugi przewiduje, że stacja powstałaby między dworcem a pocztą. W takim wypadku trasa kolejki byłaby krótsza o ok. 60 metrów a sam budynek miałby bardziej reprezentacyjny charakter. - Propagandowy - tak to określił Piotr Lorens, szef wydziału architektury PG.
Stacja górna znajdowałaby się na Niskim Czole Kurkowym Fortu Grodzisko. W pierwszą kondygnację bardzo płaskiego budynku wjeżdżałyby wagoniki kolejki, na drugim piętrze znalazłyby się maszynownia oraz przeszklona galeria z panoramicznym widokiem na Gdańsk.
Zdaniem autorów studium - Andrzeja Basińskiego i Marcina Łoziaka ze studia A.M. architekci, ich propozycja w żadnym miejscu nie zagraża panoramie Gdańska.
- Gdy spojrzymy na miasto ze stacji górnej kolejki, jedynie najwyższy słup kolejki w niewielkim stopniu ingeruje w panoramę miasta, wszystkie inne niczego nie przesłaniają - zapewnia Andrzej Basiński.
Według projektu studia AM architekci na trasie kolejki postawiono by 5 słupów i dwa napinacze. Dwa słupy oraz budynek dolnej stacji stałyby na terenie należącym do PKP, pozostałe obiekty na gruntach gminnych.
Środki na budowę kolejki na grodzisko będa pochodzić z unijnego programu ZPORR oraz z budżetu Gdańska.
Opinie (120) 1 zablokowana
-
2005-12-17 15:47
że co, proszę?
buahaha dawno się tak nie uśmiałam. Pomysł może i dobry, ale nie do zrealizowania, a przynajmniej nie w ok. dworca... jeszcze tylko kolejki tam brakuje.
Oj panowie z Gdańska mogliby wreszcie zacząć jakoś porządnie pieniądze lokować...- 0 0
-
2005-12-17 15:52
Dla mnie projekt bomba!
- 0 0
-
2005-12-17 15:53
super
to jest super pomysl wrescie cos fajnego moze powstac, jestem przekonany ze kazdy gdanszczanin i nie tylko bedzie chcial miec taka kolejke. a my swoje!
- 0 0
-
2005-12-17 15:59
dla mnie bomba, ale znając nasze władze, to kasa na tę kolejkę rozejdzie sie na inne cele.
- 0 0
-
2005-12-17 16:00
Nigdzie sie nie rozejdą bo ich zwyczajnie nie będzie.
- 0 0
-
2005-12-17 16:11
hehe tyż prawda
- 0 0
-
2005-12-17 16:13
GDAŃSK
Trzeba MNIEJ GADAĆ i realizować takie pomysły,by zaskakiwały!Gdańsk ma warunki by być na trasie turystyki UE.
- 0 0
-
2005-12-17 16:16
GDAŃSK
Trzeba realizować takie pomysły,by zaskakiwały!Gdańsk ma warunki by być na trasie turystyki UE.
- 0 0
-
2005-12-17 16:23
HE HE HE
czy dzisiaj jest 1 kietnia??
:)- 0 0
-
2005-12-17 16:30
co to K**wa ma być??
Czy ludzie nie mają nóg 9 nie mogą chodzić?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.