• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano trasę kolei na północ Gdyni

Michał Sielski
19 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej

W 2016 roku miłośnicy kolei sprawdzili linię z Obłuża do centrum Gdyni

Znamy już proponowany przebieg planowanej Północnej Kolei Aglomeracyjnej, czyli trasy PKM na północ Gdyni. W bliżej nieokreślonej przyszłości pociągi dojadą z centrum Gdyni na Oksywie i do gminy Kosakowo. Powstanie też możliwość kolejowego połączenia w kierunku Słupska przez Dolinę Logistyczną, Rumię i Wejherowo. Budowa ma być finansowana z unijnego programu na lata 2021-2027. Wskazany przez samorządy przebieg trasy musi jeszcze zaakceptować PKP PLK.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Porozumienie w tej sprawie podpisali w środę, 19 maja 2021 roku, samorządowcy z Gdyni, Kosakowa i Rumi oraz przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

- Toczymy batalię o to, by do północnych dzielnic, ale w przyszłości także do Rumi i Kosakowa, doprowadzić kolej, by mieszkańcy mogli korzystać z tego wygodnego środka transportu. To porozumienie to uzgodnienie wspólnego stanowiska o przebiegu przyszłej kolei. To bardzo ważne, żeby w pracach nad jej koncepcją uwzględnić wszystkich uczestników, tak aby efekt finalny w postaci strumienia pasażerów, którzy będą każdego dnia korzystali z tej kolei, był jak najwyższy, a z drugiej strony, by uniknąć komplikacji np. dla obszarów rozwojowych portu oraz naszych gmin i miast - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Kolej ma zapewnić dogodny dostęp do dynamicznie rozbudowujących się osiedli mieszkaniowych w Rumi i Kosakowie. To efekt prac nad dokumentacją przygotowawczą, którą zajmowała się firma Multiconsult Polska.

Czytaj więcej: Ruszyły konsultacje trasy kolei na terenie Gdyni

To na podstawie tego dokumentu powstanie projekt budowlany, a linia na północ zostanie zmodernizowana. Kolej będzie alternatywą dla osób z północnej części aglomeracji, bo dla wielu z nich nie ma sensownej alternatywy - pozostaje dojazd do centrum jedynie samochodem, co widać na coraz bardziej zakorkowanych drogach w tym rejonie.

Którędy pojedzie kolej na północ Gdyni?



Planowany przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy. Planowany przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy.
Centrum miasta zostanie przede wszystkim połączone z Oksywiem. Pociągi pojadą przez stację Gdynia Port, a jednocześnie ominą infrastrukturę międzynarodowej trasy kolejowej E65, która prowadzi z północy na południe Europy. Nie będzie też kolidować z Drogą Czerwoną.

Nie wiadomo jednak kiedy, więc podjęto też decyzję, że jeśli nie uda się zbudować linii kolejowej przez stację Gdynia Port, ruch tymczasowo poprowadzony zostanie liniami kolejowymi 202 lub 250 do stacji Gdynia-Chylonia oraz dalej linią 723.

Docelowo centrum Gdyni ma być połączone z gminą Kosakowo - do zachodniej części Mostów. Będzie też możliwość przedłużenia trasy w kierunku Półwyspu Helskiego poprzez linię 213.

- To owoc wielomiesięcznej pracy. Przedkładamy projekt realistyczny, mocno wybiegający w przyszłość. Analizowaliśmy nie tylko dogodność przebiegu, ale także przepustowość linii kolejowej, uwzględniając, że na odcinku pomiędzy Chylonią a Pogórzem jest największe obciążenie. Przedstawiamy wariant optymalny, który na długie lata zapewni bezkolizyjny transport i nie będzie ingerował w tereny, którymi zarządza Port Gdynia - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Port nie może ucierpieć



Spora część trasy na północ Gdyni istnieje i nawet da się nią przejechać, ale trzeba ją gruntownie wyremontować. Spora część trasy na północ Gdyni istnieje i nawet da się nią przejechać, ale trzeba ją gruntownie wyremontować.
Samorządowcy podkreślają, że wszystkie koncepcje opierają się na tym, by tereny Zarządu Morskiego Portu Gdynia wzdłuż estakady Kwiatkowskiego w Gdyni zostały ominięte. Budowa ani późniejsza trasa kolei w żaden sposób nie mogą ograniczyć działalności Portu Gdynia.

- To efekt naszych wielomiesięcznych prac. Ważne dla nas jest ominięcie terenów portowych, niezwykle cennych, bo są one limitowane. Nie ma ich dużo, więc te, które pozostały i na których są realizowane inwestycje, chcemy zachować, żeby jak najlepiej służyły portowi, i to był dla nas priorytet. W uzgodnionej wersji ten postulat jest zawarty. Mamy też świadomość, że jako port generujemy dodatkowy ruch na ulicach miasta. Będziemy zawsze wspierać takie rozwiązania, które pozwalają go zmniejszać, bo kolej jest przyszłością - mówi Maciej Bąk, wiceprezes i dyrektor ds. finansów i zarządzania finansami Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Docelowo kolej do Doliny Logistycznej



W przyszłości kolej ma być nie tylko szybkim, wygodnym i bezpiecznym rozwiązaniem dla mieszkańców północnych dzielnic Gdyni, ale też zapewnić połączenie z planowaną Doliną Logistyczną.

Dolina Logistyczna to ponad 530 ha terenów przemysłowo-usługowych, znajdujących się na terenie gmin Rumia, Kosakowo oraz Gdynia, które mają być zapleczem magazynowo-logistycznym dla Portu Gdynia.

- Realizacja tego przedsięwzięcia ma ogromne znaczenie nie tylko dla rozwoju gospodarczego naszego regionu, a także dla województwa i całego kraju. Uruchomienie tak olbrzymiego potencjału terenowego wpłynie nie tylko na wzrost wpływów podatkowych, ale także zapewni wielką liczbę nowych miejsc pracy mieszkańcom uczestniczących w przedsięwzięciu gmin - podkreśla Elżbieta Sierżęga, radna Gdyni.

Lata pracy nad koleją na północ Gdyni



Przypomnijmy, że prace nad uruchomieniem kolei na północ Gdyni trwają już dwie dekady. W 2014 r. wydawało się nawet, że rozpoczęcie inwestycji jest tuż-tuż.

Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu



Z planów niewiele dotąd wyszło, ale przed rokiem PKP Polskie Linie Kolejowe wybrało wykonawcę dokumentacji kolei na północ. Za 2,3 mln zł przygotowała ją właśnie firma Multiconsult. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, wstępnie planuje się finansowanie inwestycji z unijnego programu na lata 2021-2027.

Opinie (349) 4 zablokowane

  • Panie Szczurek. Przebuduj Pan wiadukty dla 3 toru na Karwinach najpierw (23)

    Czyny, a nie gadanie!

    • 133 12

    • a skąd kasa na nowe projekty i poszerzenie? (5)

      • 10 17

      • A co się stało z kasą za poprzedni projekt? (4)

        • 31 2

        • Raczej co się stało z poprzednim projektem, który uwzględniał rozbudowę wiaduktów? (3)

          Bo 8 milionów dla wykonawcy projektu poszło. Dlaczego trzeba od nowa projektować?

          • 23 0

          • PiS zabrał trójmiastu należną tu kasę (2)

            ot co
            rozdawnicza forsa+ się im skończyła - to czas znowu podnieść podatki

            • 0 3

            • na pewno nie Gdyni

              bo już nie ma czego zabierać.

              • 1 0

            • Pisu nie było, a dług kasa miała jeszcze za dr. Goldmana

              Co prawda był to śmiesznie malutki dług w porównaniu z obecnym, ale co by nie mówić o śp Franciszce nie lubiła trwonić pieniędzy.

              • 2 0

    • Trzeci tor? (2)

      A na co komu tam trzeci tor na linii 2 torowej skoro po dwóch można pojechać tam i z powrotem?

      • 6 21

      • Bo trzeba jeszcze zmieścić pociągi towarowe, które pod górę jadą z prędkością 17 km/h

        • 24 1

      • Dla ciężkich składów towarowych na dużych pochyleniach

        by nie wstrzymywały ruchu pasażerskiego

        • 4 0

    • To sprawa PKP (12)

      a nie samorządu Gdyni Jeszcze tego by brakowało, aby miasto budowało Linie Węglowe w Polsce
      Niech Gdańsk wybuduje skoro razem z PIs w tej sprawie tak się udziela !

      • 4 26

      • szcurek przecież całą forsę zainwestował w pkm na oksywie, dlatego nie ma pieniędzy (7)

        • 1 5

        • (6)

          Zastanawia mnie od 40 lat czy konieczna jest kolej towarowa między Gdańskiem i Gdynią. Byłoby miejsce na jeden kierunek dla aut między miastami.
          Niemcy kiedyś w Gdańsku i Sopocie mocno namieszali swoim konceptem dróg i koleji - nasypy i niskie wiadukty kolejowe do dziś komplikują każdy urbanistyczny aspekt Trójmiasta.
          Drogi natomiast wiją się na brzegach poszerzanych, nasypywanych tarasów - wszystko jakby na przekór prostocie i logice.
          Logiczne wtedy byłoby poza miastem kolej towarowa na płaskim z tunelami dla potoków z końcem tras w Porcie. A w miastach zero koleji towarowej a miejska przez poszerzane (a nie zasypywane) z tunelami na potoki i drogi a na odcinkach o różnych poziomach przez stalowe wiadukty kolejowe.
          Szczytem absurdu było budowanie szerokiej drogi na skraju tarasu i rowu na koleje które krzyżują się w Kamiennym Potoku na odcinku 3 nitek potoków i wycieków skarpowych, a wiadukt był już przestarzały w momencie budowy bo to koncept seryjnego wiaduktu, a wiadomo już było ze droga jest i musi być szersza pod ewentualne tramwaje lub kolej miejską.
          Sprawa tej budowy i zderzenia zapewne zmontowana przez właściciela firmy budowlanej który mieszkał nad drogą w Kamionce.

          • 2 1

          • (2)

            Biorąc pod uwagę ewentualne umowy między Aliantami wymagające dostęp Polski do morza i zapewnienie połączeń, to pewno nie można było posłać koleji wokół miast "ot tak" ale skrzyżowanie koleji I drogi akurat w Kamionce to dziwny koncept.

            • 0 0

            • (1)

              Zakładam że miały jechać tramwaje aż do figurki ale koncept upadł w wyniku kryzysów, przewrotu nazistowskiego i wojny oraz oporów bogatszych właścicieli wzdłuż dróg przez Sopot.

              • 0 0

              • W idealnym przypadku kolej powinna biec prosto i wzdłuż dzisiejszej Alei Niepodległości a droga samochodowa dokładnie tam gdzie dziś jedzie kolej.

                • 2 0

          • myślę, że odpowiedż jest dość prosta (2)

            Gdy te tory powstawały, one były za miastem. I było ich dużo mniej.
            Potem to tylko przyzwyczajenie.
            Dziwaczny i trudny przebieg "węglówki" to efekt braku innego dostępu do skrawka morza, jaki dostaliśmy po odzyskaniu niepodległości. Wzgórza morenowe ciągną się prawie do Lęborka i to wyższe niż w Gdyni. Po wojnie można było skorygować, ale były ważniejsze sprawy, a i nie było odważnych. Bo po co optymalizować, skoro jest...
            I tak do dzisiaj.

            • 1 0

            • po wojnie nie było to potrzebne ... dostaliśmy szczecin gdańsk i koszalin (1)

              dopiero za E.Gierka torowiska się zakorkowały jak się hektoTonami węgiel za grosze na zach. sprzedawało

              • 0 0

              • "po wojnie nie było to potrzebne"

                Jakie to typowe - jest, to po co się wysilać... A australijski emeryt z pieniędzmi przyszedł i proponował, że zbuduje.

                W tym czasie Duńczycy robią piąte nabrzeże portu zewnętrznego (zaczęli w XIX wieku), Hamburg zbudował nowy port, podobnie jak Goeteborg, który wyszedł z rzeki.
                Porty opuściły Tamizę, ale wcześniej zbudowano nowe na pełnym morzu.
                Tylko u nas "nie da się, nie opłaca się" - lepiej postawić szklaki i betonowe kloce. Dla magistratu wystarczy...

                • 2 0

      • Czytaj ze zrozumieniem (3)

        Szczurek nie ma budować lini kolejowej tylko w ramach przebudowy węzła tak jak było uzgodnione przebudować wiadukty które należą do Gminy. A tak nawiasem to Szczurek nic nie buduje tylko my podatnicy za wszystko płacimy.

        • 14 1

        • skoro wiadukty które należą do Gminy (1)

          i spełniają jej obywatelom zadanie to dlaczego mają przebudowywać ? Szczurek naraziłby się na nieuzasadnione wydatki to tak jak Sasin nakazał udostępnienia list wyborczych omijając prawo.
          Szczurek powiedział NIE.
          I wszyscy wiemy, że miał racje.

          • 1 10

          • nie miał racji

            Tym bardziej nie miał, że fundusze na to przygotował marszałek.
            Bo wiadukty nie spełniają oczekiwań obywateli i tym bardziej nie będę spełniać, gdy pojawią się tam ciężkie składy, ograniczające możliwość funkcjonowania kolei miejskiej.

            To, co ma Szczurek, to pustkę w miejskiej skarbonie na wkład własny.
            Dlatego usiłuje szantażować otoczenie zainteresowane rozwojem miasta, aby ten rozwój w całości finansowało. Ale, co magistrat dobitnie podkreśla w innych sprawach, są kompetencje i każdy zajmuje się częścią powierzoną w zarząd. Skoro miasto nie chce stymulować swoich dochodów przez wzrost potencjału podmiotów na jego terenie funkcjonujących, widocznie ma tej kasy pod dostatkiem

            Pytaniem jest, gdzie kasa miasta znika skoro efektów jej istnienia nie widać.

            • 6 1

        • no co ty

          przecież wszyscy wiedzą że PiS rozdaje kasę+ ze swoich

          • 0 1

    • Dolina logistyczna

      Stop betonowaniu terenów zielonych gdzie greenpec albo inni zieloni

      • 0 4

  • (4)

    "W bliżej nieokreślonej przyszłości...". I tyle w temacie.

    • 124 7

    • (3)

      Bądźmy dobrej myśli, może nasze prawnuki doczekają.

      • 19 1

      • (2)

        Jeśli będą mieszkać w tym pięknym kraju...

        • 11 1

        • ciekawe kiedy na Gdynia Zachód coś zrobią (1)

          • 6 2

          • chcesz połączenia kolejowego z pustkami

            LOL

            • 0 0

  • Abstrakcyjne myślenie (16)

    Tak się zastanawiam, czy nie byłoby efektywniej pociągnąć tunel pod terenami portowymi, zamiast objeżdżać teren portu. Acz to tylko myślenie życzeniowe.

    • 56 12

    • No (2)

      A może kolejka linowa nad stocznią i terminalami kontenerowymi

      • 11 4

      • (1)

        To bardziej realne niż tunel. Przez ukształtowanie terenu.

        • 0 0

        • i zjeżdzalnie

          przez port kontenerowy pod suwnica - atrakcja turystyczna

          • 3 0

    • (3)

      Prezydent mówił ostatnio że w przyszłości będą latające samochody także beż sensu inwestować w rozbudowę dróg

      • 13 1

      • Niby racja ale... (2)

        Ale drogi też by się przydały, przecież po czymś ten milion już wyprodukowanych samochodów elektrycznych musi jeździć.

        • 11 1

        • Będą transportowane nowiusieńkimi promami widmo od Dworca Morskiego do Oksywia. (1)

          • 5 2

          • gdzie jest stępka pod promy

            gdzie jest wrak odzyskany

            • 0 1

    • Kosmiczny koszt i brak miejsca (1)

      Primo, koszt takiego tunelu byłby kosmiczny. Po drugie ile infrastruktury wokół tego trzeba zmienić i dobudować. A po trzecie nie ma miejsca na takie prostopadłe połączenie. Oczywiście mowa tu o samym tunelu kolejowym.

      • 7 4

      • tunel drogowy

        to takie samo wyzwanie.
        Za mało miejsca, za duże wysokości do pokonania.
        Chyba że wylot w Mechelinkach...

        • 2 0

    • to bardzo abstrakcyjne myślenie (4)

      bo takiego tunelu nie ma gdzie zmieścić...
      No, chyba że będzie obsługiwany windami...

      • 1 2

      • (3)

        A jest taki w Hamburgu. Jechałem kiedyś. Fajna atrakcja.

        • 1 0

        • a jest tam (2)

          200m wzgórze?

          Nie musisz szukać w Hamburgu, tunel jest też w Gdańsku.

          • 0 0

          • (1)

            Ale bez windy, Gdynia miałaby swój, fajny. To już lepsza jest kolejka linowa, znacznie tańsza a sporo osób może przetransportować. Takie rozwiązania są z powodzeniem stosowane w miastach.

            • 0 0

            • takie tunele z windami są w Londynie

              Piesze przejście pod Tamizą w Greenwich.
              Funkcjonuje od XIX wieku. Rozmiary wind są takie, że samochód wejdzie. Ale chyba nie tędy droga.

              Kolejki linowe... Już mieliśmy "geniusza" od gondol... Zapoznaj się z wysokością statków wchodzących do Gdyni i policz, na jakiej wysokości musiałyby być umieszczone liny.
              To ten sam problem co i z tunelem.

              To są fajne pomysły, ale w sytuacji gdy jesteś arabskim czy norweskim szejkiem. Zarząd miasta ma prostsze i bardziej "efektywne" pomysły na zagospodarowanie gruntów wyszarpanych portowi - posatwić kolejne betonowe skorupy.

              • 0 0

    • Pisowskie myslenie-Damy pieniadze na kolej ale nie na wasze potrzeby tylko na potrzeby portu aby trzepac kase... (1)

      To moze dajcie tyle kasy aby starczylo na jedno i na drugie a nie pakujecie miliardy w autostrady na Podlasiu a wielosetysieczne miasto jest bez polaczen?Egoisci zas ani...

      • 0 2

      • tam gdzie ich elektorat+ tam idzie ich kasa+

        którą nam zabrali

        • 0 1

  • Czyżby zbliżały się wybory? (3)

    Szczurek opowiada o tym projekcie tylko w trakcie kampanii

    • 97 10

    • (1)

      Słowo klucz:przebieg planowanej północnej Kolei Aglomeracyjnej. Gdynia: miasto z morza i planów

      • 13 0

      • miasto z morza planów

        czyli wody.
        I nic więcej...
        Żeby chociaż kreskę dostawili...

        • 6 0

    • To zamiast Maryli Rodowicz

      • 6 0

  • (3)

    O tej kolei to słyszałam już w postulatach Pana Szczurka z 15 lat temu, chociaż może z dofinansowaniem od Unii to wreszcie im się uda. ;)

    • 85 4

    • Ja o kolei na północne dzielnice słyszałem jeszcze na studiach (ponad 10 lat temu) i wtedy wszyscy byli szczęśliwi, bo myśleliśmy, że będziemy na kolejne semestry dojeżdżać pociągiem.

      • 17 0

    • on już obiecywał obwodnicę witomina, węzeł Karwiny, basen, lodowisko itd

      nie wierzę w ani jedno jego słowo

      • 23 2

    • Lodowisko kiedy?

      • 0 0

  • (2)

    I tak nic nie powstanie , farba będzie ciężko ..

    • 67 7

    • Ciekawe co z tunelem w Chylonii, cisza?

      • 8 2

    • Tylko srodek

      Chyba żeby tylko oś toru malować a nie szyny to połowa kosztu będzie. Ale oczywiscie tak jak z trasami rowerowymi - tylko tam malować gdzie juz cos jest. Czyli trzeba by pomalować tylko takie kawałki przy przecięciach z jezdniami. Mysle ze mozna zacząć tworzyć koncepcje takiego projektu. Z budżetu obywatelskiego.

      • 0 0

  • A co z linią kolejową w kierunku Gdynia Zachód? Było o tym pisane kilka lat temu. (5)

    • 36 10

    • przed wyborami Szczurek wróci do tematu. Będzie ładna grafika i dużo ładnych słów.

      • 22 1

    • Linia na Gdynię Zachód miała biec po leśnym nasypie kolejowym z Osowej do Polifarbu.
      Pytanie, czy planiści budowanej obecnie Trasy Kaszubskiej, a zwłaszcza władze Gdyni jako inwestor, przewidzieli miejsce na wiadukt/tunel dla tej linii kolejowej. Wiadomo coś na ten temat?

      • 13 2

    • szczurek przed wyborami obiecywał obwodnicę witomina (2)

      • 13 1

      • a Horała ze Śniadkiem (1)

        - Budowa tej drogi to jedna z naszych strategicznych decyzji, a nie przedwyborcza obietnica - mówi Janusz Śniadek,
        ...
        - Już dwa lata temu wpisaliśmy to w nasz program rozwojowy dla Polski - dodaje jego partyjny kolega Jarosław Sellin
        ...
        - My stawiamy sprawę jasno: OPAT stanie się rzeczywistością, gdy PiS przejmie władzę - podkreśla Marcin Horała,

        • 2 1

        • Jak mówi Horała, to mówi. Jak mówi Tusk, to robią.

          znaczy się - robią jak on każe... ;)

          "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany."
          " Planowana Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej nie spełnia żadnego z wymogów drogi krajowej, określonych w ustawie o drogach publicznych. Znaczenie tego przedsięwzięcia ma charakter lokalny i jako takie winno być planowane i realizowane - pisze Zbigniew Klepacki i dodaje jednocześnie, że OPAT został wpisany do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) i jest na liście planowanych projektów morskich."

          • 0 0

  • Który to raz mikole "sprawdzają" trasę na północ od Gdyni? (1)

    Dzwonicie do Horały - on wam "szprychę" obieca w "bliżej nieokreślonej przyszłości"
    a nawet tunel z Rewy do Jastarni

    • 69 15

    • Szpryche to on ma... a tak apropo większość torowisk już jest po komunie tylko trzeba wyremontować wy udowanie nowych to w Gdyni jakieś 20 lat nara

      • 2 0

  • Jak najszybciej! (10)

    Trójmiasto jest obecnie bardzo zakorkowane, rozlewanie się miasta na obrzeża wymusza rozbudowę transportu publicznego. Inaczej wszyscy utkniemy w długotrwałych korkach.

    • 121 5

    • (7)

      miasto gdynia to najwieksze korki jakie czlowiek moze sobie wyobrazic, przejazd 30 km zajmuje 1,5 godz
      paliwo, ekologia, czy wy myslicie co mieszkancom fundujecie?

      • 19 4

      • (1)

        Paanie... Zapraszam do Warszawy ;)

        • 8 7

        • a u prezesa pod domem pusto

          i patrol co kwadrans

          • 0 0

      • ale to nie wina miasta, tylko sapiących wąsaczy w blachosmrodach (1)

        co się ruchem brzydzą

        • 0 13

        • alternatywa?

          rower?
          I serpentyna na Czernickiego?

          To jest wybitna wina miasta, które nie reprezentuje interesów mieszkańców, a jedynie chce z tych mieszkańców żyć.
          I to dobrze żyć!

          • 11 1

      • Z Rzymu do morza w kierunku zachodnim (2)

        jedzie się normalnie 2 godziny. Ale w sezonie urlopowym jechaliśmy, a właściwie staliśmy na autostradzie, ponad 6 godzin. Staliśmy w jednym miejscu, więc nie pisz bzdur o zakorkowanej Gdyni. I tak dla przypomnienia, zafunduj sobie słownik, może zaczniesz pisać poprawnie.

        • 1 6

        • Z centrum Gdyni na Pogórze jedzie się w nocy 15 minut

          W szczycie 1,5h. Jak spadnie śnieg to nawet 4h. Więc nie gadaj bzdur o przejezdnej Gdyni

          • 7 0

        • Biedaku, aż 6 godzin z Rzymu...To czym jechałeś? Czyżby samochodem?

          • 0 0

    • No i co z tego?

      • 4 3

    • Nie wszyscy, ale tylko leniuchy w blachosmordach

      • 0 14

  • Szczurek toczy batalię. Coś cudownego, jak ten ściemniacz potrafi odwracać kota ogonem.

    Gdzie byłeś misiu przez ostatnie 30 lat?

    • 104 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane