• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu

Patryk Szczerba
24 maja 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wiadukt na Puckiej: rusza budowa dojazdów
Północne dzielnice Gdyni mogą zyskać w ciągu najbliższych sześciu lat połączenie kolejowe, które odciąży transport autobusowy. Północne dzielnice Gdyni mogą zyskać w ciągu najbliższych sześciu lat połączenie kolejowe, które odciąży transport autobusowy.

Rozważane były dwa warianty, ale mógł zostać wybrany tylko jeden. Ostatecznie nie przez Chylonię, a przez tory biegnące obok portu zobacz na mapie Gdyni i dalej przez część Pogórza, Obłuża i Oksywia z ostatnim końcowym przystankiem przy lotnisku będzie przebiegała linia kolejowa PKM do północnych dzielnic Gdyni. Za kilkanaście tygodni okaże się, czy projekt otrzyma dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.



Zaaprobowany przebieg Kolei Metropolitalnej, który jest w trakcie realizacji Zaaprobowany przebieg Kolei Metropolitalnej, który jest w trakcie realizacji

Czy poprowadzenie linii PKM z pominięciem Chyloni to dobry pomysł?

O tym, że takie połączenie jest konieczne, zwłaszcza, że coraz bardziej zaludnionym miejscem staje się gmina Kosakowo władze Gdyni przekonują od dawna. W ostatnich latach przybywa tam lawinowo mieszkańców, poszukujących spokojniejszych niż Trójmiasto terenów. Dość powiedzieć, że w 2007 roku zameldowanych w gminie było ok. 7 tys. mieszkańców. Teraz liczba ta znacznie przekroczyła 12 tys. Do podziału unijnych pieniędzy coraz bliżej, dlatego kwestia odcinka PKM na północ Gdyni zaczyna wywoływać coraz więcej emocji i pytań.

Znana jest ostateczna trasa. W ostatnim czasie pojawiły się głosy, by połączyć Obłuże i Kosakowo linią kolejową przez Chylonię, która była wykorzystywana jeszcze w latach 90. XX wieku. Gdyńscy planiści są przekonani, że lepszym wyjściem jest trasa z wykorzystaniem kolejowej infrastruktury w porcie.

Czytaj też: Plany transportowe Gdyni na najbliższe lata

- Rzeczywiście, były w tym zakresie analizy, czy nie lepiej byłoby, gdyby pociągi jechały przez Chylonię. Jednak postanowiliśmy opierać się na studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni, który przyjęliśmy w 2008 roku. Tam określiliśmy wariant kolejowy prowadzący przez port, jako najtrafniejszy i przy tym zostajemy - opowiada Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Według planów pociąg po stacji Gdynia Stocznia zatrzymywałby się na przystankach "Port", "Pogórze", "Obłuże Górne", "Port Lotniczy Gdynia -Kosakowo" Dodatkowym argumentem za taką trasą jest liczba pasażerów, którą mogłaby obsłużyć linia oraz krótszy czas podróży.

Czytaj też: Przystanek PKM w szczerym polu. Jak dojadą do niego podróżni?

- To znacznie efektywniejsze, również dla przemysłu rozwiązanie, który funkcjonuje na tej trasie coraz prężniej. Tory do Oksywia zostały już zmodernizowane, niepotrzebne byłyby więc wielkie inwestycje w tym zakresie. Koniecznością jest budowa nowych przystanków - zaznacza Stępa.

W najbliższym czasie okaże się, że z jakiej puli środków inwestycja będzie mogła być realizowana. Wiadomo, że w grę nie wchodzą Zintegrowane Inwestycje Terytorialne, skąd po konsultacjach większość projektów transportowych wypadło. Środki na przeprowadzenie kolejnego "gdyńskiego" odcinka PKM będą więc poszukiwane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Pomorza oraz w programach krajowych.

Pieśnią przyszłości jest budowa linii kolejowej do Wiczlina i Chwarzna, która można zostać zrealizowana najwcześniej za 15-20 lat.

Materiał archiwalny

Zobacz, jak wyglądał Dzień otwarty na budowie PKM.

Miejsca

Opinie (176) 7 zablokowanych

  • 6 lat minelo. Jak koleji nie bylo tak nie ma.

    • 1 0

  • Kolej PKM do Gdyni Północ - obłuże, pogórze

    Coś ucichło o kolei PKM do północnych dzielnic Gdyni... A szkoda :(

    • 2 0

  • do Redakcji (1)

    Dodajcie do artykułu zdjęcie/schemat linii o której mowa w artykule - jakoś nie mogę sobie wyobrazić linii z nazwami przystanków "Port", "Pogórze", "Obłuże Górne", "Port Lotniczy Gdynia -Kosakowo", wychodzi mi, że to ma być linia zygzakowata.

    • 1 0

    • do Redakcji

      Dołączam się do prośby w kierunku Redakcji - prosimy o wskazanie w których miejscach mają być planowane przystanki. Jeśli redakcja dysponuje jakimś schematem linii, to prosimy o jego zamieszczenie.

      • 0 0

  • Gdynia ma b.rozwiniętą sieć lini kolejowych

    należy tylko je zintegrować, dobudować te najbardziej potrzebne i użyteczne. Bowiem transport szynowy jest dobrym środkiem na rozwiązanie wielu problemów komunikacyjnych współczesnych aglomeracji. Jednym ze sprawdzonych, a jednocześnie niezbyt kosztownych rozwiązań, bazujących na zwiększeniu zasięgu sieci komunikacji szynowej. Dobrze by było, aby Władze pomyślały także o tramwajach dwusystemowych, czyli takich, które mogą się poruszać zarówno po trasach tramwajowych jak i kolejowych jako dopełnienie sprawdzonej już doskonałej innej komunikacji miejskiej.

    • 3 0

  • A ktoś pamięta o dawnej linii kolejowej na gdynia port Oksywie?

    • 2 0

  • mapa (5)

    O czym jest ten artykuł? O południu Gdyni czy północy? Po kiego grzyba ta mapa?. nie macie w redakcji przygotowanej, to ją przygotujcie i potem dawajcie kompletny sensowny artykuł.. kolej, o ile będzie, to kwestia kilku lat. My, czytelnicy poczekamy kilka dni... ludzie, czemu dookoła tak wiee bylejakości... i bezsensu

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 77 3

    • mapa

      100 % racji. BYLEJAKOŚĆ to wszystko czym popisało się Trójmiasto.pl
      Mieszkam od lat 70 ubiegłego wieku w północnych dzielnicach Gdyni i czytam o terenie który znam i za diabła nie wiem jak pojedzie ten pociąg. Dajcie prawidłową MAPĘ. Dotyczącą tego tematu. Równie dobrze moglibyście dać tu mapę Marsa i tak byłaby równie adekwatna jak ta któą BEZMYŚLNIE TU ZAINSTOWALIŚCIE

      • 0 0

    • poprawka

      Jak została poprawiona, nadal nie ma trasy na pln. klasyka kłamstwa.

      • 2 0

    • eeee daj spokój, co chcesz - przecież ta "redakcja" to wyłącznie stażyści na śmieciówkach (2)

      na granicy analfabetyzmu

      • 17 3

      • (1)

        że nie wspomnę o tytule. Nawet ja, mieszkaniec południowego Gdańska odróżniam Oksywie od Kosakowa....

        • 12 0

        • Ej właśnie, też nie rozumiem, piszą w kilku miejscach o tym, że pociąg pojedzie na Oksywie, ale przecież w planach nie ma stacji "Oksywie". Co to za magia?
          Po za tym, REDAKCJO, jest błąd w drugim akapicie. "Znany jest ostateczna trasa". BŁAGAM.

          • 6 2

  • A czy pojedzie tam pseudolino?Informacja dnia to taka Pociągi z Pesy Dart lepsze niż Pendolino (22)

    Dzisiaj okazuje się, że Pendolino jest gorszym wytworem niż produkty Pesy. Pendolino nie otrzymało homologacji nawet do 160 km/godz. A warunki przetargu były takie, żeby wykluczyć polskie firmy.Teraz sie okazuje PKP Intercity podpisały w piątek umowę z bydgoską spółką Pesa na dostawę i serwisowanie 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych Dart. Wartość kontraktu wyniesie 1,3 mld zł, z czego 70 proc. stanowić będzie dofinansowanie unijne. Pociąg jest przeznaczony do jazdy z prędkością 160 km/, a docelowo może być produkowany z przeznaczeniem do prędkości 250 km/h.Komponenty i podzespoły do produkcji nowych składów dostarczy ponad 350 przedsiębiorstw z Polski. ..

    • 51 28

    • (12)

      Odstaw prochy - wyraźnie ci szkodzą

      • 13 16

      • 1. Pendolino jest francuskie !!!! nie wloskie, kiedys byla ale przed przetargiem w 2008 bylo juz francuskie - wychylne pudlo to wynalazek wloski, epokowy, jak ABS w aucie - nieuku
        2. Pendolino wygralo dwa przetargi w RP - 1998 i 2008, w roznych opcjach politycnych w Polsce, zarowno jako wloskie i francuzkie stawalo 6 producentow w tym Siemens - czytac baranie
        3. W 2008 Pesa prowadzila prace koncepcyjne nt pociagow generacji 250 i nie miala pojecia o nowoczesnych skladach no moze robili juz ladne plastiki na zewnatrz no ale i polonez byl super autem przeciez tylko kto nim jezdzi w Europie
        4. obecy rekord predkosci pocigu polskiej produkcji to Pesa 611 M na trasie Moskwa petersburg /szerokie tory/ i wynosi 201km/h z 04.2013 do Pendolino jescze brakuje
        5. Koszt zkupu pendolino to ok 640 mln E w polowie finansowany przez Unie czyli placimy 320 mln dlugoterminowym kredytem z EBR w tym 17 latnie naprawy i remonty - liczyc tluku
        6. Zasilanie na PKP wynosi 3kV stalego a w Europie 28kV zmiennego to tak jakby napedzac burakowoz TDI silnikiem od kosiarki do trawy i to jest prawdziwy problem wyboru pociagu, jakos dziwnie niedostrzegany a nie tory. By jezdzic trzeba miec energie i miejsce - powtorka z fizyki ile potrzeba energi na przyspieszanie i hamowanie czy jezeli miedzy stacjami bedzie 150km czy to sie bedzie oplacac, chyba ze bilet bedzie kosztowal 500pln baranie
        7 Przeanalizuj jelopie inwestycje kolei niemieckich DB w RP, kontrakty z Pesa - rekordowe, dodaj przegrana w przetargu z francuzam - ambicje i bedziesz wiedzial kto za pomoca pismakow i piuarow robi ci goo...o z mozgu choc juz nie trzeba.
        czy znasz moze nimieckie TGV ? a moze oni pierwsie je zrobili ? baranie

        • 1 2

      • a jakieś argumenty ad meritum POwski tłuku??? (7)

        • 6 12

        • (6)

          Baranku boży a co mają twoje wypociny wspólnego z treścią artykułu? Możesz wytłumaczyć czy odmóżdżenie nie pozwala?

          • 9 8

          • leming poziom swojej głupoty juz udowodniłes i to nie pierwszy raz (5)

            co nie podoba ci sie ze nikt nie nastawia drugiego policzka? Co maja twoje wypociny do artykułu.Leming nikogo swoja głupotą juz nie zaskoczysz!
            Ale prawda w oczy koleje każdego leminga to jest właśnie wasza odpowiedz na konkrety na fakty wyzwiska i nic więcej.Można było kupić od razu Polskie Pesy i pokazać innym ze nie potrzebujemy pseudolino bo mamy lepsze 5 razy taniej tak właśnie się buduję silną gospodarkę i dba o Polskie firmy i przemysł.A ty co leming na pisałeś od razu jadem się zaplułeś!!

            • 2 8

            • Rzekomy Polaku! Naucz się podstaw polskiej gramatyki i ich przestrzegaj,bo oczy bolą! (1)

              Mianownik: kto? co? Leming
              Dopełniacz: kogo? czego? Leminga
              Celownik: komu? czemu? Lemingowi
              Biernik: kogo? co? Leminga
              Miejscownik: o kim? o czym? O lemingu
              Nadrzędnik: z kim? z czym? Z lemingiem
              Wołacz: O! LEMINGU!

              • 3 1

              • dureń, durnia, durniowi, durnia, durniu, durmiem - o durniu

                • 0 2

            • (1)

              Słuchaj narodowy głupolu - PESA nie wystartowała z powodu, że nie produkuje pociągów do ruchu dalekobieżnego. Z resztą PKP IC nie bardzo wiedziało co kupuje i teraz nie ma nic. Ani pociągu ani kasy. Bo w PKP IC rządzą takie barany jak ty.

              • 9 3

              • nie wytłumaczysz takiemu chocbys nie wiem jak jasno sie wyrazał

                klucz do jego mózgu czy czegos co tam jest w tym miejscu maja jarozbaw i ojciec malwersant

                • 6 1

            • mozg ci sie zaciął ze ciagle jednego słowa naduzywasz?

              • 2 1

      • leming juz na dzisiaj limit lemigozy wyczerpałes (2)

        • 5 15

        • z czego cie mozna okrasc (1)

          z berecika chyba jedynie...

          • 7 4

          • za to ciebie zapewne z sandałów razem z białymi skarpetkami :D

            • 2 6

    • (7)

      W momencie ogłaszania przetargu ani Pesa ani Newag nie miały technologii na budowę pociągu, który pociągnąłby 250 na godzinę. Odwołanie go, kiedy byli już oferenci to dopiero byłyby jaja.

      • 19 4

      • to trzeba było nie kupować pociągów które i tak nie są potrzebne przez najbliższe 10-15 lat ze względu na brak infrastruktury (5)

        ZA 3 MILIARDY ZŁOTYCH!!!

        • 8 8

        • (1)

          To trochę jak z narzekaniem, że kupuje się samochód z trzylitrowym silnikiem, chociaż w mieście można i tak jechać góra 50.
          Pendolino może sobie równie dobrze jeździć 160 dopóki infrastruktura kolejowa nie zostanie ulepszona na tyle, żeby rozbujać je do 250.

          Na pierwszy rzut oka to wygląda głupio, ale w dalszej perspektywie ma ręce i nogi: Pendolino kupowany był z myślą o paru wybranych trasach. TERAZ będzie jeździł wolniej, ale jak już zostaną one odpowiednio zmodernizowane, będzie można podbić prędkość przejazdu do 200. Po pół roku, jak wszystko będzie ok, do 220 i tak aż do wartości maksymalnej. Niemcy też tak robili.

          • 2 0

          • Ale potymistyczne plany mówią, że przez najbliższe 10 lat 250 nie będzie nigdzie.

            230 ma być na odcinku CMK - powiedzmy 200km. Czyli 10min szybciej 195km/h To są optymistyczne plany. Reszta to maks 200 (chociaż poza E65 i takich planów nie ma, jest 160), a na 200 (no może 195) taki Dart czy Flirt to połowa ceny Pendolino i ta technologia była (ok u Pesy nie Dart) w momencie prac nad przetargiem.

            • 0 0

        • pociągi kosztowały połowę

          resztę kosztowała infrastruktura do obsługi i napraw bieżących

          • 1 1

        • ciekawe ile zegarków za to dostał kryminał POwski (1)

          • 9 15

          • wot inteligencja szpagatowa pisuarczyka

            • 11 6

      • przetarg był tylko wjednym celu by kase podatnika wyciągnąc i łapówki brac

        Dla przypomnienia HP sie przyznał ze dawał łapówki w POlsce w państwowych przetargach identycznie Holenderski Philips !!teraz poczekamy az się przyzna pseudolino ile łapówki wręczył!!

        • 3 8

    • no i co z tego

      Pendolino już zapłacone!

      • 3 1

  • No i to jest pomysł a nie lotnisko (15)

    Nie jestem z Gdyni, ale ten pomysł ma w końcu jakiś sens :)

    • 174 17

    • (9)

      Lotnisko wspomagające Gdańsk też ma sens moim zdaniem.
      Latam dość często i zdecydowanie bliżej mam do Kosakowa niż Rębiechowa (szczególnie, że loty mam często około 6 rano). Poza mną jest naprawdę dużo takich osób.

      • 33 58

      • (8)

        Ja bym chciał reaktywacji lotniska na Zaspie. Też miałbym bliżej niż do Rębiechowa. Poza mną jest dużo takich osób. Wszyscy tego chcą i nikt nie zaprzecza.

        • 78 14

        • (4)

          Niby gdzie? Miedzy blokami?! :/

          • 9 46

          • (3)

            Kolega chyba nie skumał sarkazmu...

            • 68 7

            • (2)

              Porównanie blokowiska Zaspy z Kosakowem jest niedorzeczne i nie dotyczy tematu artykułu.

              • 10 54

              • Eee tam.. (1)

                Poziomem nierorzecznosci nie odbiega to mocno od pomyslu lotniska w Kosakowie.

                • 13 6

              • ja bym wolał zapasowe lotnisko w rumi pas już jest tylko trzeba dobudować infrastrukturę

                • 0 0

        • (1)

          ja bym chcial przywrocenia lotniska miedzynarodowego sprzed wojny w rumi. tez czetsto mam loty o 6 i bardzo by mi pasowalo, bo chodzilbym na piechote.

          • 28 5

          • hitler mial 30 lotnisk w Polsce, wszystkie miedzynarodowe

            • 10 1

        • no tylko totalny głupek może coś takiego napisać?

          to już nie parter ale dno i pod nim następne. Wstyd mi za takich kolesi z Rębiechowa

          • 2 19

    • Budowanie linii kolejowej do zbankrutowanego lotniska nie ma sensu (3)

      Kolejna kasa wydana bez sensu

      • 11 21

      • o nie, znów ten realny wariat się udziela.

        • 4 5

      • fake

        • 5 4

      • byc moze, ale na polnocne dzielnice Gdyni ma jak najwiekszy sens

        • 22 1

    • To lotnisko było i będzie do tego na przekór z wiekszym rozmachem

      A okoliczności związane z KE i tym nieszczęśliwym donosem na lotnisko w Gdyni, zresztą już go kiedyś Anglicy bombardowali wraz z portem. Sam pomysł lotniska najlepszy z możliwych do tego realizowany po niskich kosztach w bardzo zlej atmosferze politycznej nękającej Gdynię, ale mieliśmy przy okazji demonstracje politycznego zabójstwa projektu w imię... no właśnie, w imię czego? Na to sobie odpowiemy jutro! Bo chyba nie o niskie sondaże Adamowicza tu chodziło?

      • 14 20

  • Gdynia Stocznia, to najlepsze okkreślenie tego co dzieje się w mieście

    • 2 0

  • I TO BY BYŁO TO!!!!!!! wreszcie nareszcie cos madrego! tory są

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane