• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu

Patryk Szczerba
24 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Północne dzielnice Gdyni mogą zyskać w ciągu najbliższych sześciu lat połączenie kolejowe, które odciąży transport autobusowy. Północne dzielnice Gdyni mogą zyskać w ciągu najbliższych sześciu lat połączenie kolejowe, które odciąży transport autobusowy.

Rozważane były dwa warianty, ale mógł zostać wybrany tylko jeden. Ostatecznie nie przez Chylonię, a przez tory biegnące obok portu zobacz na mapie Gdyni i dalej przez część Pogórza, Obłuża i Oksywia z ostatnim końcowym przystankiem przy lotnisku będzie przebiegała linia kolejowa PKM do północnych dzielnic Gdyni. Za kilkanaście tygodni okaże się, czy projekt otrzyma dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.



Zaaprobowany przebieg Kolei Metropolitalnej, który jest w trakcie realizacji Zaaprobowany przebieg Kolei Metropolitalnej, który jest w trakcie realizacji

Czy poprowadzenie linii PKM z pominięciem Chyloni to dobry pomysł?

O tym, że takie połączenie jest konieczne, zwłaszcza, że coraz bardziej zaludnionym miejscem staje się gmina Kosakowo władze Gdyni przekonują od dawna. W ostatnich latach przybywa tam lawinowo mieszkańców, poszukujących spokojniejszych niż Trójmiasto terenów. Dość powiedzieć, że w 2007 roku zameldowanych w gminie było ok. 7 tys. mieszkańców. Teraz liczba ta znacznie przekroczyła 12 tys. Do podziału unijnych pieniędzy coraz bliżej, dlatego kwestia odcinka PKM na północ Gdyni zaczyna wywoływać coraz więcej emocji i pytań.

Znana jest ostateczna trasa. W ostatnim czasie pojawiły się głosy, by połączyć Obłuże i Kosakowo linią kolejową przez Chylonię, która była wykorzystywana jeszcze w latach 90. XX wieku. Gdyńscy planiści są przekonani, że lepszym wyjściem jest trasa z wykorzystaniem kolejowej infrastruktury w porcie.

Czytaj też: Plany transportowe Gdyni na najbliższe lata

- Rzeczywiście, były w tym zakresie analizy, czy nie lepiej byłoby, gdyby pociągi jechały przez Chylonię. Jednak postanowiliśmy opierać się na studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni, który przyjęliśmy w 2008 roku. Tam określiliśmy wariant kolejowy prowadzący przez port, jako najtrafniejszy i przy tym zostajemy - opowiada Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Według planów pociąg po stacji Gdynia Stocznia zatrzymywałby się na przystankach "Port", "Pogórze", "Obłuże Górne", "Port Lotniczy Gdynia -Kosakowo" Dodatkowym argumentem za taką trasą jest liczba pasażerów, którą mogłaby obsłużyć linia oraz krótszy czas podróży.

Czytaj też: Przystanek PKM w szczerym polu. Jak dojadą do niego podróżni?

- To znacznie efektywniejsze, również dla przemysłu rozwiązanie, który funkcjonuje na tej trasie coraz prężniej. Tory do Oksywia zostały już zmodernizowane, niepotrzebne byłyby więc wielkie inwestycje w tym zakresie. Koniecznością jest budowa nowych przystanków - zaznacza Stępa.

W najbliższym czasie okaże się, że z jakiej puli środków inwestycja będzie mogła być realizowana. Wiadomo, że w grę nie wchodzą Zintegrowane Inwestycje Terytorialne, skąd po konsultacjach większość projektów transportowych wypadło. Środki na przeprowadzenie kolejnego "gdyńskiego" odcinka PKM będą więc poszukiwane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Pomorza oraz w programach krajowych.

Pieśnią przyszłości jest budowa linii kolejowej do Wiczlina i Chwarzna, która można zostać zrealizowana najwcześniej za 15-20 lat.

Materiał archiwalny

Zobacz, jak wyglądał Dzień otwarty na budowie PKM.

Miejsca

Opinie (176) 7 zablokowanych

  • Szczurek weźmie kasę z Uni, na którą od miesięcy wylewa wiadro pomyj???

    HIPOKRYTA

    • 17 16

  • Nie rozumiem wstępu artykułu... (1)

    ... "Nie przez Chylonię..." - to którędy? Patrząc na mapę jedyna linia łącząca Oksywie z linią SKM wiedzie dwoma dużymi półokręgami krzyżując się z ul. Hutniczą (z przejazdem z rogatkami) i dalej do przystanku SKM Chylonia. "Obok portu..." tzn. jadąc linią towarową? Czy szefowie PKM nie chcą aby linia PKM dublowała się na odcinku Chylonia - Wzgórze Maksymiliana z linią SKM?

    • 2 9

    • Jakiego przystanku?!

      To stacja kolejowa!

      • 2 1

  • kolej (1)

    To chyba jedyny plus dla inż Stępy, że nie wybrał wariantu przez Chylonię, gdzie należałoby wtedy postawić drugi szlaban na ul. Puckiej

    ps. Gdyby ciągłe naprawy Estakady nie odbywały się tylko i wyłącznie na koszt miasta, a współfinansowane przez Port wteddy sieć kolejowa - przy współudziale w kosztach z PKP - mogłaby być bardziej rozwinięta niż o0becnie

    • 9 9

    • Port nie będzie współfinansował ciągłej naprawy bubla, będącego zresztą poza jego granicami.

      • 3 8

  • (1)

    nie zdziwię się jak inwestycja zostanie storpedowana, zablokowana i skrytykowana, zostaną stworzone jakieś chwytliwe hasełka o rzekomej megalomanii władz miasta i bezsensu projektu, władze wojewódzkie zablokują, a dofinansowanie wrzucą do gdańska na budowę estakady nad ulicą długą, którą nikt nie będzie jeździł i na muzeum pijanych stoczniowców za 400mln pln. jedno wielkie kolesiostwo

    • 20 16

    • układ, tam stalo zomo

      • 3 1

  • Piękna sprawa (1)

    cieszę się!

    • 11 0

    • I dzięki temu może niektórzy przestaną biadolić, że są korki. Zamiast samochodem można pojechać PKM.

      • 7 3

  • "nie przez Chylonię" (1)

    Bo i po co? Gdynia ma dobre połączenie autobusowe z Oksywiem , będzie miała jeszcze lepsze dzięki PKM. A mieszkańcy Chyloni nadal "na skróty" : Chylonia-Oksywie-Chylonia przez centrum Gdyni. Po raz kolejny mam wrażenie że Chylonia to jakaś wioska, do której większość połączeń komunikacyjnych wymaga przesiadki.

    • 15 10

    • dla polaczen Cisowa-Chylonia-Obluze-Oksywie linia autobusowa 197 bardzo dobrze wystarcza

      Linia ta zamyka Twoj watek w sprawie i nie jest wcale wytrasowana dookola przez Gdynie jak piszesz, lecz bezposrednio po Estakadzie Kwiatkowskiego.

      Miedzy Chylonia, a Oksywiem nie bedzie rowniez juz tylu pasazerow jak dawniej (choc nigdy ich jakos zbyt wielu nie bylo).
      Dzis Stocznia MW w zasadzie nie funkcjonuje, a Mar-Woj dla swoich wojskowych pobudowal ostatnio sporo blokow na Oksywiu.

      Wiec Kto niby mialby jezdzic miedzy Cisowa, a Oksywiem

      • 8 8

  • Ekstra! oby jak najszybciej

    Projekt został zrealizowany

    • 9 0

  • Panie Szczerba, rusz Pan najpierw swoje cztery litery i zobacz gdzie jest Oksywie, gdzie Kosakowo i potem Pan pisz artykuł i wymyślaj tytuł. Albo pisz o czymś o czym masz pojęcie. Bo na razie to jesteś Pan ignorantem

    • 12 1

  • Skm (2)

    Powinna jechać od przynajmniej Kosakowa przez Pogórze , Obłuże i Oksywie do centrum i byłaby bajka :D

    • 17 2

    • (1)

      Szkoda, że już teraz tak nie ma, ale będę czekać cierpliwie, chociaż nie mogę się doczekać :)

      • 10 1

      • tez bede czekal......

        Oby za tego zycia

        • 7 3

  • Linia z Oksywia do Portu (1)

    Niech mi inż Stępa odpowie, kiedy ta któraś już z kolei jego wizja mogłaby zostać zrealizowana

    • 17 4

    • Jest podane w artykule - czytać się nie chce czy nie potrafisz?

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane