• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu

Patryk Szczerba
24 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Północne dzielnice Gdyni mogą zyskać w ciągu najbliższych sześciu lat połączenie kolejowe, które odciąży transport autobusowy. Północne dzielnice Gdyni mogą zyskać w ciągu najbliższych sześciu lat połączenie kolejowe, które odciąży transport autobusowy.

Rozważane były dwa warianty, ale mógł zostać wybrany tylko jeden. Ostatecznie nie przez Chylonię, a przez tory biegnące obok portu zobacz na mapie Gdyni i dalej przez część Pogórza, Obłuża i Oksywia z ostatnim końcowym przystankiem przy lotnisku będzie przebiegała linia kolejowa PKM do północnych dzielnic Gdyni. Za kilkanaście tygodni okaże się, czy projekt otrzyma dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.



Zaaprobowany przebieg Kolei Metropolitalnej, który jest w trakcie realizacji Zaaprobowany przebieg Kolei Metropolitalnej, który jest w trakcie realizacji

Czy poprowadzenie linii PKM z pominięciem Chyloni to dobry pomysł?

O tym, że takie połączenie jest konieczne, zwłaszcza, że coraz bardziej zaludnionym miejscem staje się gmina Kosakowo władze Gdyni przekonują od dawna. W ostatnich latach przybywa tam lawinowo mieszkańców, poszukujących spokojniejszych niż Trójmiasto terenów. Dość powiedzieć, że w 2007 roku zameldowanych w gminie było ok. 7 tys. mieszkańców. Teraz liczba ta znacznie przekroczyła 12 tys. Do podziału unijnych pieniędzy coraz bliżej, dlatego kwestia odcinka PKM na północ Gdyni zaczyna wywoływać coraz więcej emocji i pytań.

Znana jest ostateczna trasa. W ostatnim czasie pojawiły się głosy, by połączyć Obłuże i Kosakowo linią kolejową przez Chylonię, która była wykorzystywana jeszcze w latach 90. XX wieku. Gdyńscy planiści są przekonani, że lepszym wyjściem jest trasa z wykorzystaniem kolejowej infrastruktury w porcie.

Czytaj też: Plany transportowe Gdyni na najbliższe lata

- Rzeczywiście, były w tym zakresie analizy, czy nie lepiej byłoby, gdyby pociągi jechały przez Chylonię. Jednak postanowiliśmy opierać się na studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni, który przyjęliśmy w 2008 roku. Tam określiliśmy wariant kolejowy prowadzący przez port, jako najtrafniejszy i przy tym zostajemy - opowiada Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Według planów pociąg po stacji Gdynia Stocznia zatrzymywałby się na przystankach "Port", "Pogórze", "Obłuże Górne", "Port Lotniczy Gdynia -Kosakowo" Dodatkowym argumentem za taką trasą jest liczba pasażerów, którą mogłaby obsłużyć linia oraz krótszy czas podróży.

Czytaj też: Przystanek PKM w szczerym polu. Jak dojadą do niego podróżni?

- To znacznie efektywniejsze, również dla przemysłu rozwiązanie, który funkcjonuje na tej trasie coraz prężniej. Tory do Oksywia zostały już zmodernizowane, niepotrzebne byłyby więc wielkie inwestycje w tym zakresie. Koniecznością jest budowa nowych przystanków - zaznacza Stępa.

W najbliższym czasie okaże się, że z jakiej puli środków inwestycja będzie mogła być realizowana. Wiadomo, że w grę nie wchodzą Zintegrowane Inwestycje Terytorialne, skąd po konsultacjach większość projektów transportowych wypadło. Środki na przeprowadzenie kolejnego "gdyńskiego" odcinka PKM będą więc poszukiwane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Pomorza oraz w programach krajowych.

Pieśnią przyszłości jest budowa linii kolejowej do Wiczlina i Chwarzna, która można zostać zrealizowana najwcześniej za 15-20 lat.

Materiał archiwalny

Zobacz, jak wyglądał Dzień otwarty na budowie PKM.

Miejsca

Opinie (176) 7 zablokowanych

  • Mega! (3)

    Świetna decyzja i oby możliwie szybko została zrealizowana. Jeżdżę codziennie z Obłuża do Gdańska i na pewno w tej sytuacji korzystałbym z kolei. Oszczędność czasu i pieniędzy. Przydałyby się też przy stacjach parkingi rowerowe.

    • 17 2

    • emerytem będziesz zanim to wybudują (2)

      ale takim juz nowoczesnym, który na emeryture przejdzie w wieku 87 lat

      • 10 5

      • (1)

        życzę nieco więcej optymizmu w życiu zamiast narzekania jak stara baba

        • 8 5

        • masz jakis problem?

          • 8 3

  • Jaja

    Chyba przystanek "Port lotniczy Gdynia-Kosakowo w upadłości"

    • 17 8

  • Nie ogarnęli jeszcze pierwszego gdyńskiego odcinka PKM, (1)

    a już z rozmachem planują drugi. Szczurkowa propaganda sukcesu w pełnej krasie.

    • 18 9

    • Komentarz godny nicka

      • 3 8

  • "Port Lotniczy - Gdynia Kosakowo"??

    Jaki port lotniczy? Przecież spółka złożyła wniosek o upadłość.

    • 16 9

  • Szczurek

    Plusem dla niego byłoby gdyby kasę zaciągniętą na lotnisko przeznaczył na budowę linii z Chyloni do Portu (nie miałby z nimi zatargów) byłoby konieczność likwidacji Meksyku lezącego przy ul. Hutniczej przez którą w trzech miejscach przechodzą linie kolejowe. Inżynier Stępa odrzucił ten wariant, bo miałby wtedy problem przey ew. rozbudowie ul. Hutniczej

    • 3 5

  • fdfd (3)

    nie " ze środków" tylko " z środków" Panie redaktorku...

    • 1 12

    • Spróbuj wymówić to co napisałeś. Wyjdzie Ci "zyśrodków".

      • 4 1

    • nie z środków ale ze środków - na polskim wagarowałes?

      • 3 0

    • do fdfd

      nie jestem filologiem, ale wie, że jeśli po wyrazie z następny zaczyna się również spółgłoską, to prawidłową formą jest również ze środków. Przykładem na to jest "we wtorek" jak też "w piątek"

      • 2 0

  • Dlaczego Dąbrowa, Wiczlino, Chwarzno (Gdy.Zachód) która można zostać zrealizowana najwcześniej za 15-20 lat.? (2)

    przecież planowane jest tam docelowo ponad 45 tysięcy mieszkańców. Może zastanowić się nad alternatywnym transportem dowozowym?

    • 7 9

    • 5 lat temu na spotkaniach zaaranzowanych przez firme Hossa, (1)

      przy udziale autorytetu bodajze z Belgii, byla mowa, ze moze dopiero za 5-10 lat powstanie linia kolejowa na Chwarzno-Wiczlino.
      Juz wtedy wydawalo mnie sie to czasem bardzo odleglym, jednak dzis gdy czytam o KOLEJNEJ 15-20 letniej perspektywie powstania tego 2-3km wlaczenia do PKM......... :( ............... BRAK SLOW

      • 6 1

      • Tylko, że nadal, nawet po 10 latach większe zapotrzebowanie na kolej jest w północnej Gdyni niż zachodniej, bo mieszka tam około 35 tys. ludzi na na Chwarznie 6 tys. (do tego nowobogackich, którzy samochód uważają za świętość).

        • 3 2

  • smutne to jak Gdynia cofa się w rozwoju (1)

    smutne to jak Gdynia cofa się w rozwoju

    • 14 10

    • buhahaha, że niby co?!

      • 2 1

  • dziękuje za poprawienie tytułu, ale nadal w tekście jest informacja że dojazd do Oksywia z przystankiem końcowym przy lotnisku, zdecydujcie się, tory albo prowadza do lotniska albo na Oksywie, rozwidlenie jest na wysokości Pogórza Dolnego

    • 9 1

  • (1)

    Każda nowa inwestycja w transport szynowy to doskonała rzecz dla aglomeracji. Może doczekam linii Żukowo-Straszyn-Pruszcz-Gdańsk Główny... tam też coraz więcej ludzi mieszka.

    • 9 1

    • A po co Zukowo - Straszyn

      To co było potrzebne 100 lat temu niekoniecznie potrzebne jest teraz. Linia w tamtym rejonie, która mogłaby się sprawdzić to Wrzeszcz-Kiełpinek-Kokoszki (to robimy, a dalej...) -Kokoszki-Niestępowo-Kolbudy-Straszyn-Pruszcz-Gdańsk Główny-Wreszcz.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane