• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu

Patryk Szczerba
24 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Północne dzielnice Gdyni mogą zyskać w ciągu najbliższych sześciu lat połączenie kolejowe, które odciąży transport autobusowy. Północne dzielnice Gdyni mogą zyskać w ciągu najbliższych sześciu lat połączenie kolejowe, które odciąży transport autobusowy.

Rozważane były dwa warianty, ale mógł zostać wybrany tylko jeden. Ostatecznie nie przez Chylonię, a przez tory biegnące obok portu zobacz na mapie Gdyni i dalej przez część Pogórza, Obłuża i Oksywia z ostatnim końcowym przystankiem przy lotnisku będzie przebiegała linia kolejowa PKM do północnych dzielnic Gdyni. Za kilkanaście tygodni okaże się, czy projekt otrzyma dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.



Zaaprobowany przebieg Kolei Metropolitalnej, który jest w trakcie realizacji Zaaprobowany przebieg Kolei Metropolitalnej, który jest w trakcie realizacji

Czy poprowadzenie linii PKM z pominięciem Chyloni to dobry pomysł?

O tym, że takie połączenie jest konieczne, zwłaszcza, że coraz bardziej zaludnionym miejscem staje się gmina Kosakowo władze Gdyni przekonują od dawna. W ostatnich latach przybywa tam lawinowo mieszkańców, poszukujących spokojniejszych niż Trójmiasto terenów. Dość powiedzieć, że w 2007 roku zameldowanych w gminie było ok. 7 tys. mieszkańców. Teraz liczba ta znacznie przekroczyła 12 tys. Do podziału unijnych pieniędzy coraz bliżej, dlatego kwestia odcinka PKM na północ Gdyni zaczyna wywoływać coraz więcej emocji i pytań.

Znana jest ostateczna trasa. W ostatnim czasie pojawiły się głosy, by połączyć Obłuże i Kosakowo linią kolejową przez Chylonię, która była wykorzystywana jeszcze w latach 90. XX wieku. Gdyńscy planiści są przekonani, że lepszym wyjściem jest trasa z wykorzystaniem kolejowej infrastruktury w porcie.

Czytaj też: Plany transportowe Gdyni na najbliższe lata

- Rzeczywiście, były w tym zakresie analizy, czy nie lepiej byłoby, gdyby pociągi jechały przez Chylonię. Jednak postanowiliśmy opierać się na studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni, który przyjęliśmy w 2008 roku. Tam określiliśmy wariant kolejowy prowadzący przez port, jako najtrafniejszy i przy tym zostajemy - opowiada Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Według planów pociąg po stacji Gdynia Stocznia zatrzymywałby się na przystankach "Port", "Pogórze", "Obłuże Górne", "Port Lotniczy Gdynia -Kosakowo" Dodatkowym argumentem za taką trasą jest liczba pasażerów, którą mogłaby obsłużyć linia oraz krótszy czas podróży.

Czytaj też: Przystanek PKM w szczerym polu. Jak dojadą do niego podróżni?

- To znacznie efektywniejsze, również dla przemysłu rozwiązanie, który funkcjonuje na tej trasie coraz prężniej. Tory do Oksywia zostały już zmodernizowane, niepotrzebne byłyby więc wielkie inwestycje w tym zakresie. Koniecznością jest budowa nowych przystanków - zaznacza Stępa.

W najbliższym czasie okaże się, że z jakiej puli środków inwestycja będzie mogła być realizowana. Wiadomo, że w grę nie wchodzą Zintegrowane Inwestycje Terytorialne, skąd po konsultacjach większość projektów transportowych wypadło. Środki na przeprowadzenie kolejnego "gdyńskiego" odcinka PKM będą więc poszukiwane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Pomorza oraz w programach krajowych.

Pieśnią przyszłości jest budowa linii kolejowej do Wiczlina i Chwarzna, która można zostać zrealizowana najwcześniej za 15-20 lat.

Materiał archiwalny

Zobacz, jak wyglądał Dzień otwarty na budowie PKM.

Miejsca

Opinie (176) 7 zablokowanych

  • Bardzo dobra wiadomosc !!

    Budowa kolei do polnocnych czesci Gdyni jest NIEZBEDNA... coraz bardziej zakorkowana Wisniewskiego i Estakada zostalyby mocno odciazone, a odcieta czesc Gdyni uzyskalaby swietne polaczenie z centrum.

    • 10 0

  • ja nie mogę się już doczekać, bo mam mieć przystanek prawie pod domem i do pracy do Gdyni jeździłbym PKM i też jakieś 5 minut od kolejki do pracy. Rewelacja

    • 10 0

  • Pamiętajcie! W listopadzie wybory samorządowe! (1)

    Nie dajcie się omamić!

    • 9 3

    • prawda, nie damy się omamić, zwłaszcza tym opłacanym przez opozycję nieudacznikom.

      • 2 4

  • Nie rozumiem czego oczekujesz ?

    Babie Doly to stosunkowo male osiedle, w dodatku na krancu miasta.
    Malo tego znajduje sie na koncu slepej drogi.
    Niejedna duza wies w okolicy znajduje sie na przelocie glownych drog,
    a nie ma takich polaczen jak maja Babie Doly.
    Uwazam, ze majac regularne polaczenie z centrum miasta co 20 minut (w szczycie bodajze co 10 minut), macie bardzo dobre skomunikowanie. Dodatkowo w szczycie Babie Doly sa obslugiwane klkoma dodatkowymi liniami w roznych kierunkach.

    Moge tylko pomarzyc o tak czestych i tak roznokierunkowych polaczeniach na Wiczlinie.........

    • 8 0

  • Moja propozycka

    Oksywie Gorne, Obluze, Pogorze Lotnisko, Pogorze Dolne, Obluze Lesne, nastepnie Port Sotcznia, Glowna itd.
    Wystarczy tylko przedluzuc linie kolejowa od Lotnisko do Oksywia i cala Gdynia Polnoc bedzie zagospodarowana.

    • 6 0

  • przecież

    na Chylonii to wszystko rozp.......ą

    • 0 2

  • I TO BY BYŁO TO!!!!!!! wreszcie nareszcie cos madrego! tory są

    • 3 0

  • Gdynia Stocznia, to najlepsze okkreślenie tego co dzieje się w mieście

    • 2 0

  • A ktoś pamięta o dawnej linii kolejowej na gdynia port Oksywie?

    • 2 0

  • Gdynia ma b.rozwiniętą sieć lini kolejowych

    należy tylko je zintegrować, dobudować te najbardziej potrzebne i użyteczne. Bowiem transport szynowy jest dobrym środkiem na rozwiązanie wielu problemów komunikacyjnych współczesnych aglomeracji. Jednym ze sprawdzonych, a jednocześnie niezbyt kosztownych rozwiązań, bazujących na zwiększeniu zasięgu sieci komunikacji szynowej. Dobrze by było, aby Władze pomyślały także o tramwajach dwusystemowych, czyli takich, które mogą się poruszać zarówno po trasach tramwajowych jak i kolejowych jako dopełnienie sprawdzonej już doskonałej innej komunikacji miejskiej.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane