- 1 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (191 opinii)
- 2 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (173 opinie)
- 3 Działkowcy będą mieli przez to problemy? (130 opinii)
- 4 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (102 opinie)
- 5 Plany dla okolic Ergo Areny na ostatniej sesji obecnej rady (45 opinii)
- 6 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (27 opinii)
Kolejarze wytną o 500 drzew mniej
Już nie 1100, a ponad 600 drzew chce wyciąć wzdłuż swojej linii Szybka Kolej Miejska. Choć poprzedni, budzący kontrowersje przetarg został unieważniony, kolejarze z usuwania drzew zrezygnować nie zamierzają - tłumaczą, że obligują ich do tego przepisy. Podkreślają także, że stan części drzewostanu stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego. SKM szacuje, że wycinka kosztować będzie ponad pół miliona złotych.
Drzewa do wycinki w 2020 roku
Zgodnie z rozpisanym zamówieniem jeszcze w tym roku z trasy SKM zniknąć ma 280 drzew. Planem wycinki objęto obszar:
- od granicy miasta Gdynia do przystanku osobowego Gdynia Grabówek (tor 501; w sumie 112 drzew);
- od przystanku Gdynia Grabówek do przystanku Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana (82 drzewa);
- od przystanku Gdańsk Zaspa do przystanku Gdańsk Przymorze Uniwersytet (86 drzew).
Zadanie ma zostać wykonane najpóźniej do końca grudnia.
Drzewa do wycinki w 2021 roku
Wycinkę drzew zaplanowano także na 2021 rok. Wówczas znikną 364 drzewa, na obszarze:
- od przystanku Gdańsk Wrzeszcz do przystanku Gdańsk Politechnika (186 drzew);
- od granicy Gdańska z Sopotem (droga Zielona) do przystanku Gdańsk Przymorze Uniwersytet (91 drzew);
- od przystanku Gdynia Redłowo do granicy z Sopotem (Potok Swelina) - 87 drzew.
Ta wycinka potrwać ma maksymalnie do 31 maja 2021 roku.
Wycinkę wymusza prawo, ale część drzew udało się uratować
- Usunięcie tych drzew wymusza na nas prawo, a konkretnie rozporządzenie Ministra Infrastruktury, które zostało znowelizowane w ubiegłym roku - tłumaczy Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.
Wspomniana nowelizacja była o tyle istotna, że zmieniała dopuszczalną odległość drzew i krzewów od linii kolejowych. Dlatego kolejarze zdecydowali się na anulowanie ubiegłorocznego przetargu na wycinkę około 1,1 tys. drzew rosnących wzdłuż linii kolejowej na trasie SKM.
Rozkłady SKM
- W tym roku komisje składające się z przedstawicieli PKP SKM i miejskich urzędników, odpowiedzialnych za utrzymanie zieleni, ponownie przyjrzały się zieleni wzdłuż naszej linii. Okazało się, że zgodnie z aktualnymi zapisami wspomnianego wcześniej rozporządzenia zakres wycinki można ograniczyć niemal o połowę - tłumaczy Tomasz Złotoś.
Kolejarze na wycinkę każdego drzewa dostali decyzje wydane przez prezydentów miast.
Drzewa pod wycinkę w kiepskim stanie
- Nawiasem mówiąc, miasta już wycięły drzewa przylegające do naszej linii (przykład: aleja wzdłuż torów pomiędzy przystankami SKM Gdynia Główna i Gdynia Wzg. św. Maksymiliana). Niemal wszystkie z tych drzew, których dotyczy ten przetarg, to tzw. samosiejki. Wiele z nich jest w bardzo złym stanie fitosanitarnym i może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego - uzasadnia rzecznik SKM.
Ponad pół miliona zł na usunięcie drzew
Na początku tego tygodnia kolejarze poznali oferty złożone w tym przetargu. Zgłosiły się cztery firmy. Trzy złożyły oferty na wszystkie zadania. Trzy oferty mieszczą się w zaplanowanym przez SKM budżecie, który wynosi 553 500 zł (brutto).
- Teraz analizujemy je pod kątem formalno-prawnym. Jedynym kryterium oceny ofert jest cena. Zamierzamy zagospodarować tereny zielone przy linii PKP SKM wspólnie z przedstawicielami urzędów miast odpowiedzialnych za utrzymanie zieleni - podsumowuje Tomasz Złotoś.
Miejsca
Opinie (113) 3 zablokowane
-
2020-11-30 09:07
Lepiej dla wszystkich byloby wyciąć wladze skm (2)
Ale one sa pod ochroną i mogą szkodzic bezkarnie
- 6 6
-
2020-11-30 09:30
(1)
I wyciąć tych, którzy komentują bez przeczytania i zrozumienia artykułu. Jak tu się przyjemnie pusto zrobi...
- 0 2
-
2020-11-30 09:41
Musiałbyś pierwszy stąd odejść
- 1 1
-
2020-11-30 09:09
Kolejarze i drogowcy ręka w rękę przeciwko zieleni (1)
Zalać betonem, postawić 5 metrowe ekrany, czyli mokry sen drogowców i kolejarzy. Pogonić tę bandę!!
- 7 7
-
2020-11-30 09:27
Pogonić tę bandę! Niech uciekają torami i drogami! A nie...czekaj...
- 0 0
-
2020-11-30 09:10
Wzdłuż linii SKM powinna powstać bezkolizyjna velostrada (4)
inaczej mówiąc cyklostrada: bezkolizyjna trasa rowerowa z małymi wiaduktami pieszo-rowerowymi nad jezdniami ulic prostopadłych do linii SKM takimi jak Hallera, Wyspiańskiego, Piastowska, Pomorska etc. z małym tunelem pod ulicami Kościuszki we Wrzeszczu i Braci Lewoniewskich na Zaspie. Wzdłuż tej cyklostrady powinny być pozostawione drzewa lub dosadzone nowe, tak aby tworzyć naturalny ekran akustyczny chroniący mieszkańców przed hałasem kolejowym. Pierwszym krokiem w tym kierunku powinno być uznanie przez operatorów kolei, że ruch rowerowy to dla nich ważny strategiczny partner.
- 4 9
-
2020-11-30 09:13
Miejsce na taką velostradę już jest, przynajmniej w Gdańsku (2)
To tzw. pas "rezerwy drogowej" wzdłuż torów, po stronie ul. Białej. W mokrych snach miejskich planistów ma tam biec miejska autostrada drogowa, ale uważam, że właśnie ten teren powinien być zagospodarowany na velostradę i park linearny
- 3 0
-
2020-11-30 09:27
(1)
Po stronie Białej ? Autostrada??? Przecież tam teraz mur oporowy naprawiają, który przylega do ulicy. Tam nie ma metra wolnej przestrzeni. Google maps pozdrawia...
- 0 0
-
2020-11-30 15:41
Chłopie poczytaj studium zagospodarowania przestrzennego i przyjrzyj się terenowi
Kamienice chcą wyburzyć, a od Klinicznej aż do Przymorza po tej stronie torów ciągnie się pas slamsów i chaszczy. Takie mamy cudowne władze Gdańska.
- 1 1
-
2020-11-30 09:24
Dasz kasę ...
na budowę i wykup terenu i jutro robimy!
- 0 1
-
2020-11-30 09:11
Agresywne drzewa
Jak śmiały się same posiać, tak bez zezwolenia, decyzji środowiskowej, lokalizacyjnej, odbioru technicznego? Słusznie zostały skazane na karę ścięcia. Może kolejne nauczą się, by nie zadzierać z betonem urzędniczo-kolejarskim.
- 10 6
-
2020-11-30 09:12
O czym jest ten artykuł? (2)
Z trójmiejskich lasów codziennie znikają setki drzew, pod trasę kaszubską i rozbudowę portu wycięto dziesiątki tysięcy drzew i jakoś redakcji to nie wzruszało. Tu , jak rozumiem, kolejarze muszą wyciąć 500 zaniedbanych samosiejek, które mogą spaść na tory. Gdyby tak się stało ci, którzy teraz leją krokodyle łzy, pierwsi by się darli -czemu nikt tych drzew wcześniej nie wyciął? Polska, mieszkam w Polsce...
- 10 3
-
2020-11-30 09:14
Też racja
Podwójne standardy to drugie imię tej redakcji
- 4 0
-
2020-11-30 09:57
mieszkasz w Polsce, ale w każdym kraju ludzie mają różne interesy
jedni mają taką opinię i inni przeciwną - to nie jest przypadłość Polski
- 1 0
-
2020-11-30 09:33
w dobie inwazji homo sapiens na planetę
drzewo wartościowsze od homo sapiensa, niech się pełowcy skrobią
- 5 2
-
2020-11-30 09:44
Zgodnie z przepisami trzeba wyciąc 1100 drzew
Ale kolejarze przeczytali przepisy i okazało się, ze 600. A to ciągle te same przepisy
Moze przeczytajcie jeszcze ze 2 razy i nic nie trzeba będzie wycinać?- 8 3
-
2020-11-30 10:02
ciąć na Zaspie/Przymorzu jak najszybciej
kiedyś spadną na tory i będzie zonk
- 4 4
-
2020-11-30 12:48
Kogo jest teren na którym rosną te drzewa ?
- 3 0
-
2020-11-30 13:11
Dajcie mi 200 tysiecy i macie zrobione :)
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.