• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejarze wytną o 500 drzew mniej

Szymon Zięba
30 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Kolejarze zamierzali wyciąć ok. 1,1 tys. drzew. Ostatecznie usuniętych zostanie ponad 600. Kolejarze zamierzali wyciąć ok. 1,1 tys. drzew. Ostatecznie usuniętych zostanie ponad 600.

Już nie 1100, a ponad 600 drzew chce wyciąć wzdłuż swojej linii Szybka Kolej Miejska. Choć poprzedni, budzący kontrowersje przetarg został unieważniony, kolejarze z usuwania drzew zrezygnować nie zamierzają - tłumaczą, że obligują ich do tego przepisy. Podkreślają także, że stan części drzewostanu stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego. SKM szacuje, że wycinka kosztować będzie ponad pół miliona złotych.



Czy wycinka drzew wzdłuż tras SKM to dobry pomysł?

Drzewa do wycinki w 2020 roku



Zgodnie z rozpisanym zamówieniem jeszcze w tym roku z trasy SKM zniknąć ma 280 drzew. Planem wycinki objęto obszar:
  • od granicy miasta Gdynia do przystanku osobowego Gdynia Grabówek (tor 501; w sumie 112 drzew);
  • od przystanku Gdynia Grabówek do przystanku Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana (82 drzewa);
  • od przystanku Gdańsk Zaspa do przystanku Gdańsk Przymorze Uniwersytet (86 drzew).

Zadanie ma zostać wykonane najpóźniej do końca grudnia.

Drzewa do wycinki w 2021 roku



Wycinkę drzew zaplanowano także na 2021 rok. Wówczas znikną 364 drzewa, na obszarze:
  • od przystanku Gdańsk Wrzeszcz do przystanku Gdańsk Politechnika (186 drzew);
  • od granicy Gdańska z Sopotem (droga Zielona) do przystanku Gdańsk Przymorze Uniwersytet (91 drzew);
  • od przystanku Gdynia Redłowo do granicy z Sopotem (Potok Swelina) - 87 drzew.

Ta wycinka potrwać ma maksymalnie do 31 maja 2021 roku.

Wycinkę wymusza prawo, ale część drzew udało się uratować



- Usunięcie tych drzew wymusza na nas prawo, a konkretnie rozporządzenie Ministra Infrastruktury, które zostało znowelizowane w ubiegłym roku - tłumaczy Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.
Wspomniana nowelizacja była o tyle istotna, że zmieniała dopuszczalną odległość drzew i krzewów od linii kolejowych. Dlatego kolejarze zdecydowali się na anulowanie ubiegłorocznego przetargu na wycinkę około 1,1 tys. drzew rosnących wzdłuż linii kolejowej na trasie SKM.

Rozkłady SKM



- W tym roku komisje składające się z przedstawicieli PKP SKM i miejskich urzędników, odpowiedzialnych za utrzymanie zieleni, ponownie przyjrzały się zieleni wzdłuż naszej linii. Okazało się, że zgodnie z aktualnymi zapisami wspomnianego wcześniej rozporządzenia zakres wycinki można ograniczyć niemal o połowę - tłumaczy Tomasz Złotoś.
Kolejarze na wycinkę każdego drzewa dostali decyzje wydane przez prezydentów miast.

Drzewa pod wycinkę w kiepskim stanie



- Nawiasem mówiąc, miasta już wycięły drzewa przylegające do naszej linii (przykład: aleja wzdłuż torów pomiędzy przystankami SKM Gdynia Główna i Gdynia Wzg. św. Maksymiliana). Niemal wszystkie z tych drzew, których dotyczy ten przetarg, to tzw. samosiejki. Wiele z nich jest w bardzo złym stanie fitosanitarnym i może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego - uzasadnia rzecznik SKM.

Ponad pół miliona zł na usunięcie drzew



Na początku tego tygodnia kolejarze poznali oferty złożone w tym przetargu. Zgłosiły się cztery firmy. Trzy złożyły oferty na wszystkie zadania. Trzy oferty mieszczą się w zaplanowanym przez SKM budżecie, który wynosi 553 500 zł (brutto).

- Teraz analizujemy je pod kątem formalno-prawnym. Jedynym kryterium oceny ofert jest cena. Zamierzamy zagospodarować tereny zielone przy linii PKP SKM wspólnie z przedstawicielami urzędów miast odpowiedzialnych za utrzymanie zieleni - podsumowuje Tomasz Złotoś.

Miejsca

Opinie (113) 3 zablokowane

  • Lepiej dla wszystkich byloby wyciąć wladze skm (2)

    Ale one sa pod ochroną i mogą szkodzic bezkarnie

    • 6 6

    • (1)

      I wyciąć tych, którzy komentują bez przeczytania i zrozumienia artykułu. Jak tu się przyjemnie pusto zrobi...

      • 0 2

      • Musiałbyś pierwszy stąd odejść

        • 1 1

  • Kolejarze i drogowcy ręka w rękę przeciwko zieleni (1)

    Zalać betonem, postawić 5 metrowe ekrany, czyli mokry sen drogowców i kolejarzy. Pogonić tę bandę!!

    • 7 7

    • Pogonić tę bandę! Niech uciekają torami i drogami! A nie...czekaj...

      • 0 0

  • Wzdłuż linii SKM powinna powstać bezkolizyjna velostrada (4)

    inaczej mówiąc cyklostrada: bezkolizyjna trasa rowerowa z małymi wiaduktami pieszo-rowerowymi nad jezdniami ulic prostopadłych do linii SKM takimi jak Hallera, Wyspiańskiego, Piastowska, Pomorska etc. z małym tunelem pod ulicami Kościuszki we Wrzeszczu i Braci Lewoniewskich na Zaspie. Wzdłuż tej cyklostrady powinny być pozostawione drzewa lub dosadzone nowe, tak aby tworzyć naturalny ekran akustyczny chroniący mieszkańców przed hałasem kolejowym. Pierwszym krokiem w tym kierunku powinno być uznanie przez operatorów kolei, że ruch rowerowy to dla nich ważny strategiczny partner.

    • 4 9

    • Miejsce na taką velostradę już jest, przynajmniej w Gdańsku (2)

      To tzw. pas "rezerwy drogowej" wzdłuż torów, po stronie ul. Białej. W mokrych snach miejskich planistów ma tam biec miejska autostrada drogowa, ale uważam, że właśnie ten teren powinien być zagospodarowany na velostradę i park linearny

      • 3 0

      • (1)

        Po stronie Białej ? Autostrada??? Przecież tam teraz mur oporowy naprawiają, który przylega do ulicy. Tam nie ma metra wolnej przestrzeni. Google maps pozdrawia...

        • 0 0

        • Chłopie poczytaj studium zagospodarowania przestrzennego i przyjrzyj się terenowi

          Kamienice chcą wyburzyć, a od Klinicznej aż do Przymorza po tej stronie torów ciągnie się pas slamsów i chaszczy. Takie mamy cudowne władze Gdańska.

          • 1 1

    • Dasz kasę ...

      na budowę i wykup terenu i jutro robimy!

      • 0 1

  • Agresywne drzewa

    Jak śmiały się same posiać, tak bez zezwolenia, decyzji środowiskowej, lokalizacyjnej, odbioru technicznego? Słusznie zostały skazane na karę ścięcia. Może kolejne nauczą się, by nie zadzierać z betonem urzędniczo-kolejarskim.

    • 10 6

  • O czym jest ten artykuł? (2)

    Z trójmiejskich lasów codziennie znikają setki drzew, pod trasę kaszubską i rozbudowę portu wycięto dziesiątki tysięcy drzew i jakoś redakcji to nie wzruszało. Tu , jak rozumiem, kolejarze muszą wyciąć 500 zaniedbanych samosiejek, które mogą spaść na tory. Gdyby tak się stało ci, którzy teraz leją krokodyle łzy, pierwsi by się darli -czemu nikt tych drzew wcześniej nie wyciął? Polska, mieszkam w Polsce...

    • 10 3

    • Też racja

      Podwójne standardy to drugie imię tej redakcji

      • 4 0

    • mieszkasz w Polsce, ale w każdym kraju ludzie mają różne interesy

      jedni mają taką opinię i inni przeciwną - to nie jest przypadłość Polski

      • 1 0

  • w dobie inwazji homo sapiens na planetę

    drzewo wartościowsze od homo sapiensa, niech się pełowcy skrobią

    • 5 2

  • Zgodnie z przepisami trzeba wyciąc 1100 drzew

    Ale kolejarze przeczytali przepisy i okazało się, ze 600. A to ciągle te same przepisy

    Moze przeczytajcie jeszcze ze 2 razy i nic nie trzeba będzie wycinać?

    • 8 3

  • ciąć na Zaspie/Przymorzu jak najszybciej

    kiedyś spadną na tory i będzie zonk

    • 4 4

  • Kogo jest teren na którym rosną te drzewa ?

    • 3 0

  • Dajcie mi 200 tysiecy i macie zrobione :)

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane