• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Kolejna modernizacja tramwajów z Niemiec

Krzysztof Koprowski
20 stycznia 2017 (artykuł sprzed 5 lat) 
Opinie (201)
Najstarsze eksploatowane w Gdańsku tramwaje Duewag N8C zostały wyprodukowane w 1978 r. Najstarsze eksploatowane w Gdańsku tramwaje Duewag N8C zostały wyprodukowane w 1978 r.

11 sprowadzonych z Niemiec tramwajów typu N8C ponownie zostanie poddanych modernizacji. Dodatkowo w planach są remonty tramwajów NGd99, Bombardierów, a nawet Pes. Zdaniem ZKM-u to niezbędne, by pojazdy mogły służyć przez kolejne lata.



Czy Gdańsk powinien ponownie modernizować tramwaje z Niemiec?

62 tramwaje Duewag N8C, sprowadzone do Gdańska z niemieckiego Dortmundu i Kassel, zostały wyprodukowane w latach 1978-1982. Wszystkie wprawdzie przeszły modernizację w wielkopolskim Modertransie, ale by je eksploatować przez kolejne lata, potrzebny jest ponowny gruntowny remont.

Obecnie wytypowano do niego 11 pojazdów: w tym dwa, które ucierpiały podczas lipcowej powodzi.

Czytaj też: ZKM sam naprawi podtopione tramwaje

- Modernizacja 11 pojazdów typu N8C będzie miała większy zakres niż ta wykonana w Modertransie. Na początek planujemy wymianę napędów - mówi Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku - Tramwaje będą dalej eksploatowane, ponieważ spółki nie stać na całkowitą wymianę floty tramwajowej na nową. Szacujemy, że N8C będą jeździły jeszcze przez 15 lat.
Duewag N8C przed modernizacją, po której zyskał m.in. niskopodłogowy człon z drzwiami, nowe wyposażenie wnętrza oraz wygląd zewnętrzny. Duewag N8C przed modernizacją, po której zyskał m.in. niskopodłogowy człon z drzwiami, nowe wyposażenie wnętrza oraz wygląd zewnętrzny.
Co ciekawe, do kolejnej modernizacji skierowany zostanie też jeden tramwaj z Kassel (o numerze taborowym 1166), który, mimo wykonanych prac w Modertransie, wciąż nie wyjechał na gdańskie tory.

- Tramwaj ten wymaga modernizacji napędu. Został odebrany z Modertransu po remoncie, ale ten nie obejmował części napędowej - tłumaczy Mongird.
Oprócz N8C, ZKM Gdańsk będzie modernizował jeszcze w tym roku tramwaje Konstal Alstom NGd99 z 1999 r., zaś w przyszłym Bombardiery wyprodukowane w 2007 r. Na 2019 r. zaplanowano przeprowadzenie podobnych prac w Pesach Swing, zbudowanych w latach 2010 - 2011.

- Dokumentacja techniczo-ruchowa każdego tramwaju określi dokładny zakres prac i remontów, jakie należy wykonać w zależności od przebiegu oraz wieku taboru - dodaje rzecznik ZKM Gdańsk.
Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Czytaj też: Czym jeździmy po Trójmieście?

Materiał archiwalny z 2015 r.

Miejsca

Opinie (201) 5 zablokowanych

  • Gdansk kupuje tanio i dobrze (9)

    Pierwszy raz tanio
    Drugi raz dobrze.

    • 120 56

    • (7)

      Przestan trollowac. Przeciez te złomu mają po 40 lat więc nadają sie się na szrot

      • 20 28

      • Nie zrozumiales...

        Teraz kupil TANIO... szrot.

        A drugi raz kupi dobrze- zamieni tamte na nowe...

        Placimy my

        • 20 12

      • ... (4)

        Dziwnie. Niedawno po Wiedniu jeździłem ponad 40letnimi konstrukcjami i nikt nie narzekał i nie bił piany, że to złom i na szrot.
        Po Berlinie do niedawna jeździły 50letnie składy metra.
        Wszystko kwestią dobrego utrzymania i modernizacji napędów i sterowania

        • 36 4

        • no własnie - kwestia dobrego utrzymania...

          a u nas z tym jest fatalnie, jeśli nie tragicznie

          • 23 6

        • A jak wytłumaczysz fakt, że nawet Niemcy chcieli je zezłomować? (2)

          A tu Naczelnik Państwa wpadł na pomysł, że je odkupi...

          Aż jestem ciekaw Twojej opinii...

          • 10 8

          • (1)

            Wprowadzono u nich podziemne linie tramwajowe do których te składy się nie nadawały

            • 2 4

            • Linie podziemne były za czasów tych tramwajów i były do tego przystosowane, jazda w tunelu nie wymaga innego taboru

              • 3 0

      • Złom się sypie

        Śmietnik budyń robi z Gdanska

        • 8 7

    • Po co narzekacie

      Po modernizacji będzie całkiem spoko składy. Nie wiem po co bić pianę. Tak ci się nimi źle jeździ? Naprawdę??
      Źle to się jeździ tymi składami wysokopoziomowymi które jeszcze można spotkać na niektórych liniach mn na stogi i nowy port. Tam to trzęsie się buda na wszystkie strony i hałasu co nie miara

      • 23 2

  • Te tramwaje należy wyzłomować!!! (30)

    Energochłonne o wysokiej awaryjności i wymagające częstych przegladów oraz napraw.
    Najgorsze jest to że te poniemieckie tramwaje właśnie zazwyczajw wyniku awarii blokują cały ruch tramwajowy w Gdańsku.
    Są to tramwaje z czasów gdy produkowano auta typu trabant wartburg czy Robur. Podobnie jak auta dawno wyzłomowano tak i te tramwaje powinno się wyzłomować.
    Czy pamiętacie aby którykolwiek ze starych zgruchotanych polskich tramwajów rozkraczył się i blokował ruch? Nie! Nic takiego nie miało miejsca.
    Podziwiam pasażerów którzy jadą tymi złomami z Chełmu z górki.
    Prawdziwa walka o życie. Hamulce i owszem są nowe ale konstrukcja wózki i osprzęt z czasów Honeckera.
    Nowy prezes obywatel platformy z ratusza w którym podpisywał przydział mieszkań przyznanych za łapówki ale jest niewinny gwarantuje mieszkańcom nowe wrażenia już niedługo bo to prawdziwy fachowiec po technikum kolejowym oraz studiach inżynierskich na kierunku kolejnictwo. Mucha nie siada!
    Porysowane szyby w tych tramwajach oraz dziwny zapach to tylko preludium przyjemności podróżowania nimi.

    • 186 113

    • taaaa (2)

      ty masz pomysl rodem z pisu co ma na wszystko pieniadze.Zezlomuj,jasne,ale za co kupisz fabrycznie nowe?Poza tym z historia tez jestes na bakier,bo myli ci sie NRD z RFN-em.No i po co do tramwajow wrzucasz polityke?

      • 44 16

      • Co wy z tym pisem towarzysze macie? (1)

        Skoro są pieniądze na dopłatę do muzeum ECS 9 000 000zł rocznie do stadionu sam nie wiem na jakies gazetki miejskie których nikt nie czyta na autobusy z odkrywanym dachem i inne wymysły to niech się znajdą na nowe tramwaje a jak brakuje to można wprowadzić prywatnego przewoźnika na Gdańskie linie tramwajowe!!!
        ZKM czy jak on tam sie obecnie zwie nie musi być monopolistą~!

        • 9 7

        • Pozwolę sobie dodać, że są jeszcz pieniądze na bardzo ważny wywóz śniegu.

          Jak widać na tramwaje szkoda kasy, śnieg ważniejszy :)

          • 6 3

    • krótką masz pamięć (6)

      A ja pamiętam jak stare 105Na się psuły i blokowały ruch. A jakie były nieszczelne, jazda zimą to był koszmar (pomimo że zostawiono najlepsze sztuki, to mieszkańcy Stogów są niezadowoleni).

      Mało kogo stać na nowy samochód. To samo z ZKM - nie wszystko mogą kupić nowe.

      • 49 8

      • ty weż prozac człowieku (2)

        do tego mniej KurskiTV a więcej spacerów. Jeśli chodzi o modernizacje to wiele miast w europie zazdrości nam pomysłu i wdraża podobne u siebie to raz, dwa to dobrze pamiętam jak stare 105ątki rozkraczały się średnio dwa razy w tygodniu, no i faktycznie Honecker to był ale w NRD a tramwaje są z byłego RFN. Na koniec dodam że trzeba mieć zryty beret żeby do kwestii komunikacji miejskiej mieszać politykę ale może prezio ruszy z programem TRAMWAJ+

        • 22 15

        • Dlaczego z bylego RFN,przeciez istnieje dalej.

          • 9 4

        • Teraz też te N8C psują się średnio dwa razy w tygodniu, nawet częściej.

          W raporcie prawie codziennie jest info o awarii tramwaju, z reguły właśnie N8C.

          • 2 1

      • no ale samochodu dla prezesa Zkm-u to chyba nie kupują po modernizacji?!

        • 7 1

      • bzdury piszesz (1)

        w 105 jak się coś zepsuło to najczęściej drzwi które motorniczy blokował tablicą z numerem tramwaju i jechał dalej po trasie.

        • 7 3

        • W 105 psulo sie wszystko

          ale nie przewidziano zabezpieczen i tramwaj mogl jechac dalej. W N8C, PESAch elektronika nie pozwala.

          • 6 1

    • 105 też się rozkraczają... (3)

      W styczniu dwa razy - raz na Placu Komorowskiego, Swing spychał go na Zaspę, a 18 stycznia 349 padł na Lessowej i 1161 spychał go na Kliniczną. Tak więc też tak bywa...

      • 17 0

      • Bywają awarie 105-ek, ale Kassele i Dortmundy stale mają awarie (2)

        A latem w tych niemieckich cudach techniki mozna zdechnąć mimo klimy.

        • 12 8

        • przecież one nie mają klimy poza małą pierdziawką dla kabiny motorniczego

          • 2 0

        • Tylko 16 z nich ma klimę tak dla informacjo

          • 0 0

    • tylko, że one są z NRF (czy jak tam wolisz z RFN) (2)

      nie Honecker a Willi Brandt albo Helmut Kohl. Nie Wartburg a Mercedes

      • 14 3

      • Nie ma takiego kraju jak NRF czy RFN (1)

        Mercedesy z tamtych lat to takie badziewia że szkoda gadać.

        • 2 9

        • Beczułki to badziewie?

          To czemu to jeździ do tej pory i jest jednym z bardziej poszukiwanych modeli Mercedesa?

          • 5 1

    • Anonimowy palancie od złomowania tramwajów (1)

      Lecz się na nogi

      • 7 6

      • Słuchaj nie piszesz do tatusia więc się zachowuj.

        Ty anonimowy nie jesteś co wkrótce Tobie udowodnię. A zapłata za przeprosiny i wpłata 5000zł na dom dziecka znacznie ostudzi twoje emocje.

        • 3 12

    • Nie wozy złomy tylko serwis do d..y, a szyby porysowane to przez kogo?Takie tępe bydło jeździ komunikacją! !!!!

      • 15 0

    • tragedią dla pasażera jest PESA

      to bydłowóz. Pomijam kwestie eksploatacyjne

      • 8 10

    • chyba nie myslisz ze prezydent jeszcze jest winirn temu (2)

      ze tramwaje smierdza i sa brudne. Winni jestescie wy !! szarzy obywatele rozwscieczonej klasy sprawiedliwej i prawej polski, oraz wszyscy inni szczekacze majacy do wszystkiego i wszystkich pretensje.

      • 7 3

      • Co ty bredzisz i do kogo?

        Ilu niemieckich bezdomnych się sfajdało w tych tramwajach :-)

        • 3 3

      • Sorry Gregory, ale z tego co obserwuję to najbardziej rozkrzyczani są ostatnio...

        KODziarze, odsunięci od koryta POwcy i głodni władzy Nowocześni wywrotowcy. Narodowców proszę zostawić w spokoju, bo jakoś oni są bardziej atakowani, niżeli atakujący.

        • 3 6

    • To już jest jego ostatnia kadencja

      Jarek go zwalnia właśnie i Lisicki tez niech się pakuje

      • 5 4

    • Zapomniałeś się podpisać "szpilek". Ten sam bełkot.

      • 3 2

    • bzdury

      Co tramwaje z RFN mają wspólnego z Honeckerem?

      • 1 1

    • myj się - to nie będzie dziwnego zapachu

      ps. ukłony dla człowieka roku "Jeszcze na wolności"

      • 2 0

    • Idź pisowcu podcierać d*pę prezesowi. Może tam znajdziesz pieniądze...

      • 1 1

    • dr No

      Zapach i porysowane szyby to miejscowy, budyniowy folklor. Zapewniam cię, że te same tramwaje w Niemczach, a chyba i Austrii były zapachowo neutralne. A kanapy czyste i wygodne. Ciekaw jestem kiedy ostatnio dezynfekowano okładziny na krzesłach w Pesie czy Solarisie. Jest na nich więcej syfu i coli niż na desce klozetowej.

      • 0 0

  • W tych niemieckich złomach nie ma nawet poręczy (5)

    w wystarczającej ilości. Ekonomika wykorzystania miejsc również tragiczna

    • 113 34

    • Z prostej przyczyny (1)

      Projektanci zakładali że pasażerowie będą podróżować na miejscach siedzących. M.in. dlatego w Dortmundach są siedzenia w układzie 2+1. Tylko w Gdańsku zamawia się nowe pojazdy w standardzie bydłowozów. Jakby mogli, to wszystkie krzesełka by wywalili...

      • 22 3

      • wolą zamówić krótsze i wtedy mniej siedzeń, bo taniej

        niż dłuższe i wygodniejsze - ale droższe

        • 7 2

    • W niemieckich można sobie za to posiedzieć (1)

      Znajduje się tam wystarczająca ilość miejsc siedzących. Poza tym nie pada w nich elektronika tak często jak w przebajerowanych Pesach, w których to mamy zaledwie kilka miejsc siedzących. I mnóstwo światełek.

      • 14 1

      • oraz prawie nie ma okien, zastawionych panelami producenta i ogłoszeniami ZTM

        • 4 1

    • Nie jest źle. Chyba mylisz wręcz z polską Pesą. Tam jest gorzej, ale tylko w Swingach, szczególnie w okolicach wejść.

      Tam to w ogóle nie ma się czego trzymać. Poręcze u góry są zbyt wysoko dla niskiej osoby lub dziecka, do tego ta pochyła podłoga na sprzęgach. I rozmieszczenie siedzeń również fatalne. Właściwie przy Jazzach Duo tego samego producenta Swingi wyglądają jak jakiś niedopracowany prototyp.

      • 1 0

  • Niemcy to mają jednak zmysł do interesu z głupkami (8)

    Najpierw jedni kupili za grosze miejskie przedsiębiorstwo ciepłownicze w zamian za łapówkę w postaci rady nadzorczej dla polskich decydentów. Teraz zysk wędruje do nich dzięki czemu mają tańsze ogrzewanie i basen miejski.
    Potem głowili się co zrobić ze złomem tramwajowym (nie uśmiechało się ponosić kosztów utylizacji) a tu znowu jakieś głupki zgłosiły się wykupując ten szmelc i pozbawiając ich problemu

    • 180 36

    • Co ciekawe, to te same głupki (w sensie orientacji politycznej)

      • 18 2

    • Francuzi również wyrolowali glupoli na zgarnianie kasiory za wodę i ścieki:)

      • 21 2

    • poczytaj dlaczego (4)

      Poczytaj dlaczego wymieniono tramwaje w Dortmundzie i nie pisz ze Niemcy pozbywali się złomu. Niemcy zmieniali system komunikacyjny - ich pojazdy szynowe jeżdżą teraz w tunelach do czego pojazdy które nam sprzedali się już nie nadają. Technologicznie te tramwaje biją na głowę 105Na.

      • 19 11

      • Ale (2)

        ja chcę jeździć tramwajami PESY, a nie 40-letnim złomem!

        • 13 8

        • ja NIE chcę jeździć pojazdami PESY bo jeździ się nimi tragicznie (1)

          ciemnom, kretyńskie wykonanie wnętrz, i brak siedzeń.

          • 4 7

          • to sie wyprowadź do szwabów, jak polskie produkty ci nie pasują

            • 7 8

      • nie ma "poczytaj"

        Nie mam czasu na czytanie, tak jak inni forowicze. Skoro stawiasz tezy, to je udowodnij.. Jeśli nie jesteś w stanie, jesteś żałosnym dyletantem.

        • 0 0

    • ciekawe kiedy sie zorientujesz, że prezes i spółka robi ciebie w konia?

      • 1 0

  • skąd macie kasę na inwestycje? (2)

    U nas autobusy z Niemiec to szroty i ponoć nie ma środków na ich remont:(.

    • 43 6

    • Ale jakie inwestycje?. 40 letnie tramwajeczy symboliczne rozpoczęcie budowy?

      • 4 12

    • te szroty co je szczur kupił z Niemiec jak okazję są w tragicznym stanie technicznym.

      • 8 2

  • gda (8)

    Po co remontować kolejny raz tramwaje z Niemiec, inne duże miasta ogłaszają duże przetargi na nowe tramwaje czemu Gdańsk nie może. Lepiej kupić 80 nowych, które będą jeździć bezawaryjnie przez lata niż dokładać znowu kasędo 30 letnich szrotów

    • 107 30

    • (2)

      Masz pojęcie ile jeden tramwaj kosztuje? 80 nowych, dobre sobie, z choinki się urwaleś. Najpierw pomysl potem wypisuj te Twoje bzdety.

      • 25 8

      • kto kupuje 80 pojazdów w jeden rok...:)

        liczba tramwajów podzielić na 30 lat (bo tyle powinien wytrzymać) i wymiana kilku sztuk rocznie .... nie kupuje się od razu 80 pojazdów. Flotę wymienia się stopniowo.... ech... za 30 lat nagle taki ZKM stanąłby znów pod ścianą czyli wymiana 80 sztuk taboru....a może już nie byc UE, dopłat, dotacji itp... politykę transportową prowadzi się na lata, a nie na rok czy tylko dwa do przodu.

        • 16 3

      • ECSy sresy, a na tramwaje nie ma, tylko szrot do zutylizowania od Niemców kupujemy

        • 4 4

    • (1)

      znajdz miasto , ktore kupi na raz 80 tramwajow za 600 mln bo jedna pesa ok 7.5 mln.

      • 9 1

      • Znalazłem :-D

        Znalazłem. Warszawa. przetarg na ponad 200 tramwajów w styczniu 2017. A poprzedni przetarg w tym miescie na 186 swingow. Pozdrawiam

        • 1 1

    • no i

      quzwa nastepny zwolennik pis dzielstwa co ma na wszystko pieniadze sie odezwal.Wskaz zrodlo finansowania,tak okolo 900 milionow.Spytaj Pasztetowa,moze ci podpowie

      • 9 1

    • tak samo robi np ryanair z samolotami (1)

      popieram
      ryanair np sklada zamowienie na bardzo duza ilosc boeingow na dlugie lata, tym samym dostaja bardzo duze rabaty, jak samolot osiagnie dany wiek to go sprzedaja i nie bawia sie w modernizacje itp
      dlaczego nie robic tak z tramwajami, autobusami itp

      • 3 1

      • Niemcy właśnie tak robią

        my jesteśmy po drugiej stronie interesu

        • 2 0

  • (3)

    tylko waleczki,remonciki,zakupy i tak w kolko a szroty codziennie sie psuja najgorsza komunikacja w Polsce

    • 69 24

    • (1)

      nie od dziś wiadomo, że cały złom z europy trafia do tego grajdołu

      • 3 6

      • Bzdury

        Piszecie głupoty. Komunikacja w Gdansku jest jedna z najlepszych w kraju. Cały czas rośnie liczba osob z niej korzystających. Aby kupic 80 pojazdow to wydatek astronomiczny. No i nie powinno sie kupować taboru w tak dużych seriach w krótkim czasie lecz winno to byc rozłożone w czasie, gdyż wtedy i koszty ich eksploatacji sa równomiernie rozłożone. To jest chyba proste. Moze nie dla wszystkich. A jak wiecie a łamaniu prawa to nalezy to zgłosić do prokuratury.

        • 1 1

    • Co ty człowieku pier****sz. Spójrz lepiej na inne miasta gdzie szroty to 60% taboru.

      • 0 0

  • Kupić nowe PESY! (15)

    Remonty modernizację itd.. tych poniemieckich szrtów kosztują majątek, a przedewszystkim czas pasażerów (co chwilę awarię! Jeżdżę więc wiem z autopsji ). Naprawdę kupcie nowy tabor gdzie uciekają pieniądze? Tyle ludzi jeździ zkm więc chyba strat nie ma !

    • 99 37

    • dołożysz po 5-6 mln za każdą sztukę i bierzemy nowe! (7)

      • 16 6

      • to niech miasto weźmie kredyt a nie podlizuje się niemcom platforma (6)

        • 10 16

        • (1)

          A co tu sie podlizywac? Kwestia pieniędzy a kredyty to ty bierzesz chyba w chwilówkach SPECJALISTO

          • 12 6

          • gdzie ida pieniądze?

            Gdańsk zorganizował uroczystości uświetniające 30-lecie orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego

            Zafundował iluminację świetlne

            stawia fontanny

            • 6 8

        • Człowieku nowy jest dużo droższy (3)

          Nowy jest droższy od starego wraz modernizacją około 5 krotnie.
          Docelowo będą pewnie wymieniać, ale teraz na najbliższe 10 lat zyskują tabor co jest wstanie obsłużyć dużo więcej ludzi i linii.

          5 tramwajów kontra 1 robi swoje. Nawet jak jeden zawsze stoi w naprawie to i tak 4 do 1 dalej robi swoje.

          • 5 2

          • (1)

            To niech kupują używane konstale, a nie Niemieckie złomy

            • 0 10

            • Nikt tego robi

              Konstali już nikt nie kupuje. Nawet ten dziadowski Śląsk (KZK GOP - najgorsza komunikacja w kraju).

              105Na trafiają prosto do huty.

              • 5 1

          • nie pięciokrotnie a milionkrotnie, konkretnie to 46 N8C +modernizacja kosztowało tyle samo co trzy pesy swingi...

            • 2 0

    • tak, kupujmy

      ich padająca elektronika gwarantuje zatrzymanie bez powodu, a sztywne wózki - wyskakiwanie z szyn na dowolnym łuku.

      • 16 4

    • Nie bo nie bedzie na premie i ekiwalenty za urlop dla towarzyszy

      • 2 4

    • A po co nowe?

      Żeby latem je znowu utopili?

      • 0 3

    • Pesy (2)

      Pisząc o kupnie Pess, widać, ze zupełnie nie znasz się na tych skladach. Są to jedne z najgorszych składów jakie jeżdżą po Gdańsku. Nie ma mowy zeby wytrzymały 15 lat, a co dopiero 40 czy 50 lat jak dortmundy. Do Głupiego odblokowania hamulców w pessie trzeba wzywac ludzi w serwisu.

      • 11 3

      • (1)

        no to jestes faktycznie specjalista jezeli twierdzisz ze do odblokowania hamulcow potrzebny jest serws!!!BUHAHA

        • 2 8

        • Po pierwsze pokaż mi gdzie napisałem, że jestem specjalistą. Po drugie sam motorniczy nie odblokuje hamulców musi sciagać radiowóz z kluczami z centrali bo oczywiscie nie da się tego jednym zrobić trzeba miec komplet na każdy wózek.

          • 4 1

    • Precz z PESĄ - kupić cokolwiek, byle nie PESY

      Skody, Newagii, te projektowane przez Solaris - NIE Pesy.

      • 9 4

  • (2)

    Passaty B5 TDi tez sa z Niemiec haha

    • 33 11

    • ale nie maja po 30 lat :)

      • 5 2

    • a

      czym jezdzi sebas? passat b4? haha

      • 2 0

  • Po co remontować wystarczy na czas naprawiać!

    PS:Na złom dortmundy.

    • 51 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

Najczęściej czytane