• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejna modernizacja tramwajów z Niemiec

Krzysztof Koprowski
20 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najstarsze eksploatowane w Gdańsku tramwaje Duewag N8C zostały wyprodukowane w 1978 r. Najstarsze eksploatowane w Gdańsku tramwaje Duewag N8C zostały wyprodukowane w 1978 r.

11 sprowadzonych z Niemiec tramwajów typu N8C ponownie zostanie poddanych modernizacji. Dodatkowo w planach są remonty tramwajów NGd99, Bombardierów, a nawet Pes. Zdaniem ZKM-u to niezbędne, by pojazdy mogły służyć przez kolejne lata.



Czy Gdańsk powinien ponownie modernizować tramwaje z Niemiec?

62 tramwaje Duewag N8C, sprowadzone do Gdańska z niemieckiego Dortmundu i Kassel, zostały wyprodukowane w latach 1978-1982. Wszystkie wprawdzie przeszły modernizację w wielkopolskim Modertransie, ale by je eksploatować przez kolejne lata, potrzebny jest ponowny gruntowny remont.

Obecnie wytypowano do niego 11 pojazdów: w tym dwa, które ucierpiały podczas lipcowej powodzi.

Czytaj też: ZKM sam naprawi podtopione tramwaje

- Modernizacja 11 pojazdów typu N8C będzie miała większy zakres niż ta wykonana w Modertransie. Na początek planujemy wymianę napędów - mówi Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku - Tramwaje będą dalej eksploatowane, ponieważ spółki nie stać na całkowitą wymianę floty tramwajowej na nową. Szacujemy, że N8C będą jeździły jeszcze przez 15 lat.
Duewag N8C przed modernizacją, po której zyskał m.in. niskopodłogowy człon z drzwiami, nowe wyposażenie wnętrza oraz wygląd zewnętrzny. Duewag N8C przed modernizacją, po której zyskał m.in. niskopodłogowy człon z drzwiami, nowe wyposażenie wnętrza oraz wygląd zewnętrzny.
Co ciekawe, do kolejnej modernizacji skierowany zostanie też jeden tramwaj z Kassel (o numerze taborowym 1166), który, mimo wykonanych prac w Modertransie, wciąż nie wyjechał na gdańskie tory.

- Tramwaj ten wymaga modernizacji napędu. Został odebrany z Modertransu po remoncie, ale ten nie obejmował części napędowej - tłumaczy Mongird.
Oprócz N8C, ZKM Gdańsk będzie modernizował jeszcze w tym roku tramwaje Konstal Alstom NGd99 z 1999 r., zaś w przyszłym Bombardiery wyprodukowane w 2007 r. Na 2019 r. zaplanowano przeprowadzenie podobnych prac w Pesach Swing, zbudowanych w latach 2010 - 2011.

- Dokumentacja techniczo-ruchowa każdego tramwaju określi dokładny zakres prac i remontów, jakie należy wykonać w zależności od przebiegu oraz wieku taboru - dodaje rzecznik ZKM Gdańsk.
Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Czytaj też: Czym jeździmy po Trójmieście?

Materiał archiwalny z 2015 r.

Miejsca

Opinie (201) 5 zablokowanych

  • Efekt 500+ ludzie wolą wydać więcej, ale lepszej jakości, kto prowadzi handel wie o ile wzrosly grudniowe obroty rok do roku

    • 6 2

  • tak sie robi sprowadzic szroty i firemka znajoma ma robotke

    • 9 1

  • A j×bie w tych niemieckich złomach

    Smród nieziemskie i wyrywać z tym złomem do niemieć lub ukrainy

    • 12 5

  • Mam nadzieję, że już niedługą będą jeździły na Stogi zamiast złomów!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 4 5

  • Znowu nie będzie poręczy dla stojących i brak ogrzewania?

    • 10 1

  • Skoda (3)

    We Wrocławiu jeżdżą tramwaje marki skoda.Wygodne,pojemne i eleganckie. Może by tak do nas kupić parę od Czechów ?

    • 9 5

    • Czesi, Japończycy, Hiszpanie

      oni wszyscy robią fajne tramy i pociągi, a u nas tylko 2 marki, wcale nienajlepsze

      • 2 3

    • Tabor musi być w miare jednolity, aby każdy motorniczy miał zmienika w razie czego, a nie że ten ęa uprawnienie na dany model tramwaju a tamten na inny model i w efkcie brak ludzi

      • 1 0

    • wszystko lepsze niż PESA, to naprawdę ciemny bydłowóz

      • 1 3

  • (2)

    Na dłuższych trasach to niezły tramwaj, bo ma najwięcej miejsc siedzących. Oczywiście bajerem do PESY się nie umywa, ale jedzie tak samo szybko /nie widziałem wyprzedzania na linii tramwajowej/ a kosztuje znacznie mniej. Oby tylko miały klimę na lato i się nie psuły.

    • 10 4

    • i cichsze silniki i elektryka

      nic nie wyje i nie piszczy

      • 2 0

    • Pojedź sobie na Chełm.

      Zobaczysz jak tramwaje potrafią się ścigać i wyprzedzać na trzeciego.

      To dopiero adrenalina!

      • 3 0

  • Do diabła z Pesami (1)

    W lecie lodówa, w zimie sauna. Po kiego diabła tak mrozić/grzać? Ten sam problem w Warszawie, więc to chyba nie kwestia motorniczych, tylko modelu tramwaju.

    W Gdańsku najlepsze są te 3 Bombardiery - mają sensownie rozplanowane wnętrze, nie to co w powykręcanych Pesach.

    • 18 7

    • zgadzam się w kwestii klimatyzacji

      coś z nią jest nie tak.
      Zimą wchodzi człowiek naubierany a tam ze 25 st C, spoci się, a potem wychodzi na mróz i wiatr. Grypa murowana.

      Latem za to zimno, może z 18 st C, na dworze upał, ale trzeba mieć ze sobą sweterek, żeby narzucić w tramwaju. I znowu wchodzisz spocony z dworu do lodówko tramwaju i za dwa dni przeziębienie, gardło boli...

      Przecież takie bezsensowne grzanie/oziębianie kosztuje. I jest to zupełnie niepotrzebny koszt.

      • 4 0

  • same urzedasy lisickiego i adamowicza

    • 6 2

  • Na złom.

    To chyba taki złom na linii 12, często psuje się,przerwy w podróży.

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane