• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejna wizja Nowej Politechnicznej

Krzysztof Koprowski
4 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
  • Analizowane warianty przebiegu Trasy GP-W przez Politechnikę Gdańską. Zdaniem uczelni, najkorzystniejsze dla obciążenia ruchem to 4A oraz 1 (pierwotny wariant, zapisany w planach zagospodarowania).
  • Analizy dla wariantu przez ul. Do Studzienki.
  • Analizy dla wariantu przez ul. Do Studzienki.
  • Analizy dla wariantu przez ul. Do Studzienki.
  • Analizy dla wariantu przez kampus PG.
  • Analizy dla wariantu przez ul. Do Studzienki.
  • Analizy dla wariantu przez ul. Smoluchowskiego (koncepcja Alter Polis).
  • Analizy dla wariantu przez ul. Smoluchowskiego (koncepcja Alter Polis).
  • Analizy dla wariantu przez ul. Traugutta.
  • Analizy dla wariantu przez ul. Traugutta.
  • Analizy dla wariantu przez ul. Traugutta.

Politechnika Gdańska włącza się w dyskusję publiczną na temat przebiegu ul. Nowej Politechnicznej (Trasy GP-W). W czwartek uczelnia przedstawiła swój pomysł, w którym tory tramwajowe poprowadzono wzdłuż ul. Traugutta i przez Park Akademicki.



Który wariant przebiegu trasy tramwajowej jest najlepszy?

Choć ul. Nowa Politechniczna (połączenie tramwajowe zostało przechrzczone niedawno na Trasę Gdańsk Południe-Wrzeszcz) bezpośrednio przebiega wzdłuż terenów kampusu PG, a sama uczelnia codziennie "ściąga" do siebie ok. 20 tys. studentów i pracowników, to Politechnika przez długi czas nie zabierała publicznie głosu w tej sprawie.

Czytaj też: Pomysł FRAG-u dla Nowej Politechnicznej, od którego zaczęła się dyskusja publiczna o zmianie jej formy i przebiegu

Teraz PG nieoczekiwanie, nawet dla urzędników Biura Rozwoju Gdańska (o czym dalej w tekście), przedstawia swój pomysł na alternatywny przebieg połączenia tramwajowego.

Zmiany obejmują przede wszystkim dolny odcinek trasy, gdzie zamiast poszerzania korytarza transportowego ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, planuje się skierować tramwaj przez wschodni odcinek ul. Traugutta zobacz na mapie Gdańska, a następnie Parkiem Akademickim zobacz na mapie Gdańska do Opery Bałtyckiej. Tutaj nastąpiłoby pełne wpięcie na wszystkie relacje skrętne w istniejący układ tramwajowy.

Dalej proponuje się przełożenie torów z al. Hallera w rejon przejścia pod SKM Gdańsk Politechnika zobacz na mapie Gdańska, tworząc tym samym węzeł przesiadkowy. Po drugiej stronie torów kolejowych następuje włączenie w układ tramwajowy ul. Klinicznej i Węzła Kliniczna.

Wbrew pozorom koncepcja ta nie jest niczym nowym. Bazuje w niektórych fragmentach na wizji ul. Nowej Politechnicznej sprzed kilku dekad (m.in. z tego powodu już w latach 70. na Węźle Kliniczna wykonano pętlę tramwajową zobacz na mapie Gdańska, zmodernizowaną na Euro 2012, nieużywaną dzisiaj liniowo) oraz planowanym węźle przesiadkowym, obecnym już w studium Gdańska z 2001 r.

- Wariant ten zwiększa dostępność naszego kampusu transportem zbiorowym, nie ingeruje w jego zagospodarowanie ani terenów przyległych, cechuje go wysokie obciążenie ruchem pasażerskim, pozwala na połączenie górnego tarasu z dolnym z pominięciem skrzyżowania Grunwaldzka-Do Studzienki-Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, umożliwia kontynuowanie podróży we wszystkich kierunkach [zdaniem Jamroza, na skrzyżowaniu Grunwaldzka - Do Studzienki - Miszewskiego ze względu na duży ruch, tramwaje nie powinny mieć możliwości skręcenia - dop. red.] oraz przesiadkę na SKM - wylicza zalety Kazimierz Jamroz, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska PG, szef zespołu projektowego nowej wizji Trasy GP-W.
Wady? To oczywiście przejście przez Park Akademicki, czyli pozostałość dawnego cmentarza z zachowanym starodrzewem, wyznaczającym jeszcze w wielu miejscach przebieg alejek nekropolii. Zwiększa się też nieco czas przejazdu z górnego tarasu do centrum Wrzeszcza, choć nie tak znacznie, jak w koncepcji biura architektonicznego Alter Polis, w której tramwaj włącza się w al. Zwycięstwa na wysokości kampusu sportowego PG zobacz na mapie Gdańska.

Proponowany przez PG wariant został poparty także analizami ruchowymi, które pokazują, że jest on obok pierwotnego wariantu - przez poszerzoną ul. Do Studzienki - najbardziej korzystny i atrakcyjny dla pasażerów tramwajów.

- Trudno mi się wypowiedzieć na temat propozycji PG, bo o samej konferencji dowiedziałam się przez przypadek, a prezentowany materiał widzę właśnie po raz pierwszy - przyznała w trakcie konferencji PG Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Jest to wariant w pewnym stopniu podobny do tego, co analizowaliśmy dla studium 2001 r. [ostatecznie do studium sprzed 14 lat wpisano wariant przez ul. Do Studzienki - dop. red.]. Traktujemy to jako kolejny głos w dyskusji.
Czytaj też: Biuro Rozwoju Gdańska: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą przez Wrzeszcz

Park Akademicki, przez który w koncepcji PG miałby przechodzić tramwaj. Po lewej budynki PG, po prawej dawny szpital studencki. Park Akademicki, przez który w koncepcji PG miałby przechodzić tramwaj. Po lewej budynki PG, po prawej dawny szpital studencki.
Sceptycznie do analiz zespołu pod kierownictwem Jamroza podchodzi też Jacek Szmagliński, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

- Zaskoczyło mnie, że w porównaniu potoków pasażerskich między wariantami przez ul. Do Studzienki i Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska, istnieją różnice na poziomie aż 20 proc. na rzecz pierwszej koncepcji, choć przebieg jest bardzo podobny.
Zdaniem Kazimierza Jamroza wynika to bezpośrednio z miejsca połączenia z istniejącą siecią tramwajową. Wariant przez ul. Traugutta pozwoli na dojazd przez al. Hallera na Zaspę i Przymorze. Wskazuje też na inne zalety tego rozwiązania.

- Na tej trasie tramwaj powinien jechać z dużą prędkością, bo jest to połączenie górnego tarasu z dolnym. Ponadto na włączeniu do al. Grunwaldzkiej przez Boh. Getta Warszawskiego tramwaj wyjeżdża zza budynków, jest niewidoczny i niebezpieczny. Mamy przypadki niedziałającej sygnalizacji. Jeżeli budujemy coś nowego, to muszą być to dobre parametry.
Ulica Traugutta na odcinku, gdzie miałby powstać tramwaj w koncepcji PG. Po prawej widoczne budynki kampusu PG. Ulica Traugutta na odcinku, gdzie miałby powstać tramwaj w koncepcji PG. Po prawej widoczne budynki kampusu PG.
Koncepcję tramwaju przez ul. Traugutta negatywnie oceniła też pracowniczka Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego, do którego miał docierać tramwaj w koncepcji Alter Polis.

- Szpital to także duża liczba pracowników - 3,5 tys. osób. Do tego dochodzą pacjenci, którzy w przeciwieństwie do studentów, nie zawsze są osobami młodymi i mają problem z dotarciem do nas. Kursuje tylko jeden autobus, a problemy z parkowaniem w naszym rejonie są doskonale znane.
Obecnie ul. Nowa Politechniczna (Trasa GP-W) ma już wybranego projektanta, którym została firma Mosty Katowice. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zleciła jej opracowanie wielowariantowej koncepcji, której wyniki będą znane do końca stycznia przyszłego roku. Dopiero wówczas należy spodziewać się ostatecznej decyzji w zakresie przebiegu i formy nowej trasy komunikacyjnej.

Czytaj też: Tramwaj do zoo. Śmiała wizja rewolucji transportowej w Oliwie

Koncepcja Trasy GP-W autorstwa biura architektonicznego Alter Polis.

Miejsca

Opinie (154)

  • Lokales (1)

    Ten nowy wariant nr 4a jest strzałem w 10.
    Zamyka i naturalnie oddziela urbanistycznie i historycznie Wrzeszcz. Prowadzony jest przez tereny wolne od zabudowy.
    Można go połączyć z Węzłem Kliniczna - Opera ma być przeniesiona (można ją w przyszłości wyburzyć). Można wtedy przebić drogę na wprost pod torami. Chłopską doprowadzić do węzła Miszewskiego.

    • 5 10

    • Lokales

      To stary, z lat 60 - tych pomysł na poprowadzenie Nowej Politechnicznej między Operą a dzisiejszym Multikinem.i biegła przez d. cmentarz.

      • 0 0

  • Koprowski to FRAG

    Artykuł jak zwykle stronniczy i lobbujący za storpedowaniem normalnej drogi łączącej Południe z Wrzeszczem, a krzykacze z FRAG-u to zwykli szkodnicy.
    Tego typu paplaniny mają na celu wyłącznie mieszanie ludziom w głowach. Wstydziłby się pan panie redaktorze.

    • 11 3

  • Odcinek w tunelu to nie futuryzm. Istnieje już i w Polsce. (2)

    Szanowni internauci i projektanci, czy ktoś zauważył, że w miastach o ciasnej zabudowie (EU-Zachodnia) tramwaj sprowadza się na odcinki tunelowe z przystankami podziemnymi (Kraków, Dortmund, Dusseldorf, Essen, Koln, Bruksela czy Hannover). Odcinki włącza się w istniejący przebieg sieci tam gdzie pozwalają na to lokalne warunki urbanistyczne. Naturalnie jest to rozwiązanie kosztowne, ale budowa tunelu możliwa jest metodą odkrywkową - w przebiegu pasa drogowego. Może ktoś to policzy i przełoży takie rozwiązanie na korzyści otwierające inne możliwości co do oczekiwanych społecznie funkcji zagospodarowania przestrzeni - substancji miejskiej - sąsiadującej.

    • 4 2

    • tutu

      w tym miejscu jest naturalna zlewnia wszystkich potoków i jest to jeden z najni,ższych punktów w tej części Gdańska. tunel to zly pomysl

      • 1 0

    • Odcinek...

      Kolego, my jesteśmy w Polsce.W Gdańsku....

      • 0 0

  • Szanujmy cmentarze..........

    Nie dla wariantu przez Traugutta i przez cmentarz tj. park akademicki!

    • 15 3

  • Budyń !!!! Łapy precz od Wrzeszcza!

    • 1 5

  • a ja mam jeszcze inny pomysł

    na Do Studzienki zrobić tylko tramwaj, bez wyburzeń, deptak + trasa rowerowa.
    Sobieskiego i Traugutta wyremontować, ale bez budowania nowych pasów + trasa rowerowa i obie te ulice posłużą samochodom.
    poza tym jeśli się robi tramwaj, to na pewno (przynajmniej w niewielkim stopniu) zmniejszy się ruch samochodowy na trasie Piecki-Migowo - Wrzeszcz, dlatego też Sobieskiego i Traugutta nie będą bardzo mocno zakorkowane.
    a wszystko to bez zbędnych kosztów.

    a studenci i tak mają obok tramwaj i SKM. po co puszczać jeszcze tramwaj przez kampus?

    druga sprawa, że ludzie z górnego tarasu chcą dostać się do Wrzeszcza (i Oliwy, bo tam są główne ośrodki pracy) jak najszybciej, a więc trasa tramwajowa przez Traugutta do Hallera i dalej to nieporozumienie.

    • 4 1

  • a może głos mieszkańców?

    Super byłoby, gdyby głównie mieszkańcy Do Studzienki się wypowiedzieli - osobiście znam wielu i każdy czeka na tę inwestycję, licząc na to że te zaniedbywane przez dziesięciolecia budynki zostaną w końcu wyburzone, a mieszkańcy będą mieli szansę żyć normalniej.

    • 5 0

  • Koncepcja trasy przez Smoluchowskiego jest JEDYNĄ koncepcją, która powinna być realizowana. (1)

    Wreszcie obiekty Uniwersytetu Medycznego staną się dostępne dla większości mieszkańców i przyjezdnych. Pozornie, może się wydawać, że trasa przez ul. Do Studzienki jest nieco szybsza, ale jeśli chodzi tylko o szybkość przejazdu to można przecież zlikwidować przystanki i puste tramwaje będą śmigały trzy razy szybciej, a tutaj celem jest zapewnienie transportu jak największej liczbie ludzi. Dziwi mnie natomiast, że teoretycznie ludzie wykształceni i myślący zaproponowali trasę biegnącą przez ul Boh. Getta Warszawskiego.....

    • 0 2

    • Koncepcja trasy przez Smoluchowskiego....

      Dzisiaj w ogóle brak pomysłu na rozwiązanie problemu parkingowego w obrębie GUM - edu a szaleni chcą wprowadzić tam jeszcze tramwaj....Paranoja!

      • 0 0

  • GPW

    Myślę, że wariant wprowadzenia tramwaju w ul. Traugutta jest wart dyskusji. Dalej już tak jak....ale tylko i wyłącznie pod estakadą Rakoczego Po co dociążać nowo powstałą linię z Siedlec ....a co dalej?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane