Fakty i opinie

Kolejne modernizacje tramwajów z Niemiec wydłużą ich życie o 20-30 lat

GAiT zakłada, że kolejne modernizacje tramwajów wyprodukowanych w Niemczech Zachodnich w latach 70 i 80. XX wieku pozwolą na ich dalszą eksploatację jeszcze przez 20-30 lat.
GAiT zakłada, że kolejne modernizacje tramwajów wyprodukowanych w Niemczech Zachodnich w latach 70 i 80. XX wieku pozwolą na ich dalszą eksploatację jeszcze przez 20-30 lat. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamierza wciąż modernizować tramwaje typu N8C sprowadzone z Niemiec. W ramach ogłoszonych przetargów przewiduje się m.in. wymianę elementów systemu hamowania, wymianę instalacji elektrycznej oraz układów napędowych. Jak wylicza spółka, zastąpienie poniemieckiego taboru nowymi tramwajami kosztowałoby więcej niż roczny budżet na całą komunikację miejską w Gdańsku.



Czy należy jeszcze modernizować tramwaje sprowadzone z Niemiec?

tak, to znacznie tańsze rozwiązanie niż zakup nowych tramwajów 27%
tak, ale wyłącznie te w najlepszym stanie technicznym 27%
nie, to zbyt stare konstrukcje, by wydawać pieniądze na kolejne prace 46%
zakończona Łącznie głosów: 1855
Tramwaje Duewag N8C sprowadzone z niemieckich miast Dortmund (46 pojazdów) i Kassel (16 pojazdów) zostały wyprodukowane w latach 1978-1986.

Po sprowadzeniu do Gdańska wszystkie tramwaje przeszły wprawdzie gruntowne przebudowy (w tym wstawienie członu niskopodłogowego), lecz ich zużycie eksploatacyjne wciąż wymaga kolejnych prac.

W ostatnich miesiącach GAiT ogłosił przetargi na:
  1. wymianę 15 kompletów aparatów hamulcowych - przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty,
  2. dostawę i montaż siedmiu aparatów i urządzeń elektrycznych do modernizacji układów napędowych oraz montaż wcześniej zakupionych elementów tego typu - prace zostały powierzone firmie Enika z Łodzi (ok. 6 mln zł),
  3. wymianę w siedmiu tramwajach: zadanie I - instalacji elektrycznej, piasecznic i luster na sterowane elektrycznie; zadanie II - części mechanicznych (w tym czyszczenie i konserwacja podwozia), uszkodzonych i skorodowanych części poszycia - przetarg w całości unieważniono.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


W 2018 r. zmodernizowano 12 tramwajów typu N8C, wymieniając m.in. elementy układu napędowego oraz instalacje elektryczne. Koszt prac wyniósł wówczas ok. 1 mln zł za pojazd.
W 2018 r. zmodernizowano 12 tramwajów typu N8C, wymieniając m.in. elementy układu napędowego oraz instalacje elektryczne. Koszt prac wyniósł wówczas ok. 1 mln zł za pojazd. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Modernizacją zainteresowani wykonawcy wcześniejszych prac



W przypadku ostatniego przetargu należy odnotować, że wpłynęły oferty od dwóch wykonawców, którzy wcześniej dokonywali już modernizacji tramwajów sprowadzonych do Gdańska z Niemiec:
  1. spółka Modertrans z Poznania, która zadanie I wyceniła na kwotę ok. 9,47 mln zł, zaś zadanie II - 3,36 mln zł
  2. spółka 4iB z Gdańska zaproponowała za zadanie I kwotę ok. 4,94 mln zł, zaś za zadanie II - ok. 1,28 mln zł

Oferty gdańskiej firmy wprawdzie mieściły się w budżecie GAiT (odpowiednio ok. 5,25 mln zł oraz ok. 2,15 mln zł), lecz zostały odrzucone ze względu na niespełnienie warunków formalnych. Oferta Modertransu natomiast okazała się zbyt droga dla miejskiej spółki.

- Zamierzamy powtórzyć ten przetarg w najbliższym czasie, po przygotowaniu i publikacji nowej dokumentacji przetargowej - zapowiada Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. marketingu w GAiT.

Tramwaje po modernizacji prawie jak nowe



Czy jednak ciągłe naprawy i wymiany podzespołów w poniemieckich tramwajach mają uzasadnienie? Po ponad 30-40 latach eksploatacji kolejne usterki i awarie są przecież tylko kwestią czasu.

- Modernizacja tych tramwajów przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych zbliża pojazd do współczesnych standardów. Pasażerowie otrzymują komfort podróży porównywalny do tego, co oferują najnowsze tramwaje: siedzenia, wyświetlacze informacji pasażerskiej, monitoring i ładowarki USB, oświetlenie LED, klimatyzacja, system łagodnego rozruchu i hamowania, defibrylator. Motorniczy będzie korzystał z ergonomicznego fotela, takiego jak montowane są w Pesach i nowego pulpitu sterowania pojazdem opartego o ekrany dotykowe. Wymiana napędów i instalacji elektrycznej zapewni wysoką niezawodność tramwaju - przekonuje Wojtkiewicz.
Jednocześnie z modernizacją tramwajów typu N8C oraz zakupu nowych pojazdów, GAiT zamierza całkowicie wycofać wysokopodłogowe pojazdy Konstal 105Na, które są w podobnym wieku, co N8C.
Jednocześnie z modernizacją tramwajów typu N8C oraz zakupu nowych pojazdów, GAiT zamierza całkowicie wycofać wysokopodłogowe pojazdy Konstal 105Na, które są w podobnym wieku, co N8C. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Eksploatacja taboru z Niemiec przez kolejne 20-30 lat



Jak wynika z wyliczeń miejskiej spółki, za kwotę ok. 10-krotnie niższą niż nowy tramwaj (ok. 9-12 mln zł) pasażerowie otrzymują pojazd spełniający większość współczesnych wymagań i gwarantujący dalszą eksploatację przez 20-30 kolejnych lat.

- Całkowite wycofanie z ruchu 62 tramwajów typu N8C i zastąpienie ich nowymi pojazdami oznacza wydatek na poziomie 600 mln zł. Kwota ta przekracza roczne koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej w Gdańsku [w budżecie na 2020 r. planowano przed epidemią koronawirusa na ten cel ok. 425 mln zł - dop. red.] - wylicza przedstawiciel GAiT.
Czytaj też:

Jak wygląda modernizacja tramwaju typu N8C?



Materiał archiwalny z 2018 r.

Opinie (354) ponad 20 zablokowanych

  • Zakaz jazdy tymi tramwajami i zakaz ich sprowadzania do Trójmiasta

    Odbierają ludziom pracę w macierzystych zakładach.

    • 0 0

  • Co do tramwajów

    Czy ktoś z państwa piszących kocopoły o wspieraniu Polskiego przemysłu chociaż sprawdził ile firm w Polsce produkuje tramwaje??(5) i ile z nich faktycznie ma Polski kapitał??(2) Większość firm modernizuje tramwaje taka jest prawda i lepiej to robić niż co chwile kupować nowe za ciężkie miliony(i czekać aż PESA łaskawie dostarczy) poza tym te niemieckie tramwaje cały czas jeżdżą po Niemczech w standardowej wersji ale poza tym Niemcy modernizują je w Polsce bo jesteśmy w tym lepsi i mamy doświadczenie(a u nich jeszcze żadna firma nie wpadła na pomysł modernizacji z przeróbką na niskopodłogowy). Mam nadzieje ze trochę rozjaśni to sekcje komentarzy i może pomorze w nawyku sprawdzania zanim się coś napisze w internecie pozdrawiam.

    • 0 1

  • Czy wreszcie Gdańsk uwolni się od dyktatury Niemiec ?????

    Przy obecnie rządzących nie widać nawet chęci. Dla nich Polska jest bardzo odległa. Pomaga im w tym szczególnie propaganda mediów , które są własnością Niemców.

    • 2 0

  • Ogrzewanie w N8C

    Modernizacja jak wynika z treści artykułu, nie przewiduje poprawny systemu ogrzewania w tramwaju. Ten kto raz tego typu tramwajem jechał zimą ( temp. na zewnątrz poniżej +10'C), wie o czym mowa. Zimno jak w lodówce.

    • 1 0

  • Zlom to zlom

    Przeciez od lat nie nadazaja z remontami własnego taboru (tramwaje hałasują bo nie sa wymieniane obrecze) a tu ekstra fucha z reanimacja niemieckiego zlomu? Kto faktycznie na tym zarabia? No bo chyba nie mieszkańcy.

    • 3 0

  • Jacy prezydenci miasta takie decyzje takie zakupy takie działania. Niech wszyscy zarabiają tylko nie my.

    • 0 0

  • wstyd, no ale tak żeście głosowali na Dulkiewicz z PO teraz macie deutschland deutschland uber alles. (1)

    • 4 0

    • natychmiast zarzad komisaryczny...dosc POtologi

      • 1 0

  • Taki dumny naród , taki bogaty kraj (23)

    Samochody używane , tramwaje używane , wstydu nie macie ? Hiszpania . Francja, Belgia jakoś nie kupują starych gratów z Niemiec , oprócz polski kupuje ten złom jeszcze Korea Północna .

    • 177 39

    • to nie my kupujemy stary złom, ale decyzję taką podjął ówczesny zarząd GAiT wraz z Adamowiczem.
      Pamiętam jak Adamowicz się tą transakcją zachwycał, a ja się zastanawiam po co kupować złom, który trzeba ciągle naprawiać i modernizować. Jakby złożyć wszystkie pieniądze w ten super interes włożone, to pewnie taniej by było nowe pesy kupić.

      • 1 0

    • No właśnie sam napisałeś samochody używane..., ale to nie jest ważne, ważne, że już z kolan wstaliśmy. Droga na skróty jak widać się opłaca. Teraz skoro stoimy w głębokim socjalizmie i nie wiemy co dalej robić to zadeklarujmy, że na głowie staniemy... Będzie się działo i będzie weselej.

      • 0 0

    • (8)

      Wstyd mamy, nie mamy za to pieniędzy na wydawanie na pokaz.

      • 23 9

      • Jakoś końca tego wstydu nie ma od 1949 (7)

        Nowoczesne tramwaje to nie pokaz a konieczność , tylko komfortem , niezawodnością i tym samym punktualnością można zachęcić ludzi aby przesiedli się z samochodu do np. tramwaju . Nowoczesne pojazdy to również oszczędność kosztów i prestiż dla miasta bo dzięki nowym pojazdom pokazujemy innym ze u nas jest cywilizacja , ze miasto jest dobrze zarządzane i po 31 latach od upadku komuny stać je na zakup nowego taboru .

        • 16 8

        • Typowa mentalność (1)

          słoika. Dobry wykład wsiowej ciemnoty. Nie idź tą drogą. Państwo nic nie ma do samorządu ale zmarnowało kasę na twoją edukację bo nic nie dała.

          • 4 0

          • Samorządy nie są w stanie same sfinansować wielu projektów wiec

            korzystają z pomocy państwa i UE. Zakup dużej ilości taboru, budowa infrastruktury są finansowane z funduszy UE lub banków europejskich .Tabor zakupiony za te pieniądze ma naklejki że został sfinansowany z takowych funduszy ( prawie wszystkie nowe pojazdy w PL maja takowe w tym tramwaje PESA w Gdańsku i dwa nowe pociągi NEWG dla SKM , jak widać nie da się bez przychylności władz we Warszawie i Brukseli nic załatwić i aż tyle ma ta władza do gadania. Jestem pewien że czujesz się teraz zakręcony jak słoik, to świadczy o rozwoju umysłowym . Serdecznie pozdrawiam :}

            • 0 0

        • kup sobie nowy samochód i serwisuj u kowala. (4)

          to dowiesz się czemu nowe tez nie takie dobre bo drogie a za parę lat tez już będzie stary złom. Od lat 90 jeżdżę używanymi samochodami głównie do pracy nigdy mnie nie zawiodły.

          • 14 4

          • Jeżdżę od lat tylko nowymi i je serwisuje, chętnie płace rachunki bo (3)

            Komfort i bezpieczeństwo są dla mnie ważne , również dla miasta powinno być ważne aby mieszkańcy i turyści mieli komfortowy i bezpieczny transport ponadto podnosi to atrakcyjność miasta dla inwestorów , prestiż i świadczy o dobrym zarządzaniu i gospodarności czego nie można powiedzieć o kimś kto porusza się autem z lat 90- tych w roku 2020 trując ludzi spalinami , czy ten pojazd posiada katalizator ?

            • 5 9

            • Ale ja napisałem serwisuj u kowala

              Bo ZTM ma takich fachowców. Jak by tam pracowali ludzie z pojęciem to sprzęt też by się codziennie nie rozpadał. O wszystko trzeba dbać a to wtedy działa sprawnie. Nawet 20 letnie pojazdy

              • 1 0

            • jeździsz nowymi trollu, ale pojazdami ZKM (1)

              Jak akurat na przystanek podjedzie merc albo pesa jazz

              • 4 2

              • Bardzo chętnie mogę udowodnić

                • 2 3

    • Oni mają swoje porządne tramwaje którymi jeżdżą po 40 czy 50 lat (1)

      Nasze w tym wieku to ruina. Tak w PRL robiono i teraz są efekty.

      • 14 1

      • no tak robiono ze pomimo kowalskiego serwisu, ton soli na torowiskach i niemyslacej obslugi ten sprzet dalej jezdzi

        • 1 1

    • Dżizas, przeczytaj artykuł. Przecież nie chcą kupić używanych, tylko wyremontować te zabytki, co już mają (2)

      • 7 1

      • I to jest ten problem (1)

        Zostały kupione i wyremontowane , było to tańsze niż zakup nowych ale ogólnie tanie nie było , to miałoby rozwiązanie tymczasowe bo na nowe brakło , kolejna modernizacja tych pojazdów to koszt przekraczający zakup nowych pojazdów.

        • 8 3

        • nowe tramwaje też wymagają wydatków

          ca. 30%-50% za naprawę główną po 10 latach eksploatacji

          • 6 0

    • a co ma kraj do " samorządowców z Gdańska"? (4)

      • 11 8

      • We wszystkich polskich miastach Które maja sieć tramwajowa jeżdżą lub jeździły (3)

        Używane tramwaje z Niemiec, jeździły również używane autobusy z Niemiec !

        • 17 1

        • a w Gdyni cały tabor nówka pewex (2)

          można? - no można!

          • 12 5

          • Tylko tam nie ma Tramwajów

            heheh

            • 4 0

          • Autobusy mercedes przerabiane na trolejbusy

            Trolejbusy Jelcz które do niedawna jeździły po Gdyni , nie wspomnę o starych pociągach skm za które m.in tez miasto Gdynia jest odpowiedzialne .

            • 6 2

    • W Korei Północnej to jeżdżą stare tramwaje Skody. (1)

      • 8 3

      • W Korei północnej jeżdżą tramwaje TATRA

        wycofane z Niemiec wschodnich

        • 12 0

  • Sprowadzanie złomu

    Jak nas mają Niemcy szanować jak my sprowadzamy złom tramwaje Przecież nasza polska Pesa takie super tramwaje produkuje Te złomy nie pasują do wystroju miasta i do jego mieszkańców Lepiej Niemcom dać zarobić oni pozbywają się syfu za kasę niż Polskim firmom

    • 2 0

  • Niemieckiej technologii

    się nie poprawia

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.