• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne modernizacje tramwajów z Niemiec wydłużą ich życie o 20-30 lat

Krzysztof Koprowski
3 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
GAiT zakłada, że kolejne modernizacje tramwajów wyprodukowanych w Niemczech Zachodnich w latach 70 i 80. XX wieku pozwolą na ich dalszą eksploatację jeszcze przez 20-30 lat. GAiT zakłada, że kolejne modernizacje tramwajów wyprodukowanych w Niemczech Zachodnich w latach 70 i 80. XX wieku pozwolą na ich dalszą eksploatację jeszcze przez 20-30 lat.

Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamierza wciąż modernizować tramwaje typu N8C sprowadzone z Niemiec. W ramach ogłoszonych przetargów przewiduje się m.in. wymianę elementów systemu hamowania, wymianę instalacji elektrycznej oraz układów napędowych. Jak wylicza spółka, zastąpienie poniemieckiego taboru nowymi tramwajami kosztowałoby więcej niż roczny budżet na całą komunikację miejską w Gdańsku.



Czy należy jeszcze modernizować tramwaje sprowadzone z Niemiec?

Tramwaje Duewag N8C sprowadzone z niemieckich miast Dortmund (46 pojazdów) i Kassel (16 pojazdów) zostały wyprodukowane w latach 1978-1986.

Po sprowadzeniu do Gdańska wszystkie tramwaje przeszły wprawdzie gruntowne przebudowy (w tym wstawienie członu niskopodłogowego), lecz ich zużycie eksploatacyjne wciąż wymaga kolejnych prac.

W ostatnich miesiącach GAiT ogłosił przetargi na:
  1. wymianę 15 kompletów aparatów hamulcowych - przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty,
  2. dostawę i montaż siedmiu aparatów i urządzeń elektrycznych do modernizacji układów napędowych oraz montaż wcześniej zakupionych elementów tego typu - prace zostały powierzone firmie Enika z Łodzi (ok. 6 mln zł),
  3. wymianę w siedmiu tramwajach: zadanie I - instalacji elektrycznej, piasecznic i luster na sterowane elektrycznie; zadanie II - części mechanicznych (w tym czyszczenie i konserwacja podwozia), uszkodzonych i skorodowanych części poszycia - przetarg w całości unieważniono.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


W 2018 r. zmodernizowano 12 tramwajów typu N8C, wymieniając m.in. elementy układu napędowego oraz instalacje elektryczne. Koszt prac wyniósł wówczas ok. 1 mln zł za pojazd. W 2018 r. zmodernizowano 12 tramwajów typu N8C, wymieniając m.in. elementy układu napędowego oraz instalacje elektryczne. Koszt prac wyniósł wówczas ok. 1 mln zł za pojazd.

Modernizacją zainteresowani wykonawcy wcześniejszych prac



W przypadku ostatniego przetargu należy odnotować, że wpłynęły oferty od dwóch wykonawców, którzy wcześniej dokonywali już modernizacji tramwajów sprowadzonych do Gdańska z Niemiec:
  1. spółka Modertrans z Poznania, która zadanie I wyceniła na kwotę ok. 9,47 mln zł, zaś zadanie II - 3,36 mln zł
  2. spółka 4iB z Gdańska zaproponowała za zadanie I kwotę ok. 4,94 mln zł, zaś za zadanie II - ok. 1,28 mln zł

Oferty gdańskiej firmy wprawdzie mieściły się w budżecie GAiT (odpowiednio ok. 5,25 mln zł oraz ok. 2,15 mln zł), lecz zostały odrzucone ze względu na niespełnienie warunków formalnych. Oferta Modertransu natomiast okazała się zbyt droga dla miejskiej spółki.

- Zamierzamy powtórzyć ten przetarg w najbliższym czasie, po przygotowaniu i publikacji nowej dokumentacji przetargowej - zapowiada Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. marketingu w GAiT.

Tramwaje po modernizacji prawie jak nowe



Czy jednak ciągłe naprawy i wymiany podzespołów w poniemieckich tramwajach mają uzasadnienie? Po ponad 30-40 latach eksploatacji kolejne usterki i awarie są przecież tylko kwestią czasu.

- Modernizacja tych tramwajów przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych zbliża pojazd do współczesnych standardów. Pasażerowie otrzymują komfort podróży porównywalny do tego, co oferują najnowsze tramwaje: siedzenia, wyświetlacze informacji pasażerskiej, monitoring i ładowarki USB, oświetlenie LED, klimatyzacja, system łagodnego rozruchu i hamowania, defibrylator. Motorniczy będzie korzystał z ergonomicznego fotela, takiego jak montowane są w Pesach i nowego pulpitu sterowania pojazdem opartego o ekrany dotykowe. Wymiana napędów i instalacji elektrycznej zapewni wysoką niezawodność tramwaju - przekonuje Wojtkiewicz.
Jednocześnie z modernizacją tramwajów typu N8C oraz zakupu nowych pojazdów, GAiT zamierza całkowicie wycofać wysokopodłogowe pojazdy Konstal 105Na, które są w podobnym wieku, co N8C. Jednocześnie z modernizacją tramwajów typu N8C oraz zakupu nowych pojazdów, GAiT zamierza całkowicie wycofać wysokopodłogowe pojazdy Konstal 105Na, które są w podobnym wieku, co N8C.

Eksploatacja taboru z Niemiec przez kolejne 20-30 lat



Jak wynika z wyliczeń miejskiej spółki, za kwotę ok. 10-krotnie niższą niż nowy tramwaj (ok. 9-12 mln zł) pasażerowie otrzymują pojazd spełniający większość współczesnych wymagań i gwarantujący dalszą eksploatację przez 20-30 kolejnych lat.

- Całkowite wycofanie z ruchu 62 tramwajów typu N8C i zastąpienie ich nowymi pojazdami oznacza wydatek na poziomie 600 mln zł. Kwota ta przekracza roczne koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej w Gdańsku [w budżecie na 2020 r. planowano przed epidemią koronawirusa na ten cel ok. 425 mln zł - dop. red.] - wylicza przedstawiciel GAiT.
Czytaj też:

Jak wygląda modernizacja tramwaju typu N8C?



Materiał archiwalny z 2018 r.

Miejsca

Opinie (357) ponad 20 zablokowanych

  • Te

    Złomy powinny już być przetopione a my mamy im płacić ktoś zwęszył interes

    • 32 6

  • Jak widać sprowadzamy z Niemiec nie tylko samochody w cenie złomu do remontu.

    Skoro u nas jest tak dobrze dlaczego nie kupujemy nowych i nowoczesnych?

    • 28 3

  • I bardzo dobrze, ze miasto prowadzi taką polityke kupuje tramwaje za bezcen, które mogą jeszcze pare lat jeździć. gdy miasto ma coraz więcej wydatków (energia w górę, oswiata kosztuje) , a rząd przyciska samorządy i nakłada coraz więcej obowiązków

    • 8 37

  • Gdańsk miasto wrogie i upadłe!!!

    • 32 10

  • niemieckie tramwaje? (3)

    Polskie są lepsze, nie chcemy tu niemieckiego badziewia

    • 49 7

    • Tylko że używany tranwaj kosztuje 500 tysiecy złotych a za nowy trza zapłacić ze 10 milionów zlotych .To sobie policz ile można za tą kase kupić używanych i troche póżniej nakupować nowych

      • 3 1

    • Polskie? Te Pesy co dostarczyli z rocznym opóźnieniem?

      • 0 0

    • Braniewo w transie...

      • 0 0

  • Początek kłopotów to budowa linii tramwajowej, położenie szyn tak aby tramwaj nie trząsł się rachitycznie jak po nich przejeżdża, na zakrętach nie hałasował tak głośno,że wymaga to zatykania uszu, to na pewno wpływa na szybsze zużycie podwozi tramwajów.
    Dlaczego niby każdy o tym wie a zleceniodawca i płatnik z naszych podatków przyjmuje takie wykonawstwo.

    • 18 1

  • gmw

    "prawie..." i wszystko jasne

    • 8 1

  • Czyli mechanicy z zajezdni tramwajowej....

    ... nie potrafią zamontować elektrycznego lusterka...

    • 17 3

  • Brawo Gdańsk (2)

    Kupiliście tramwaje 50 letnie z roku 70.To przecież kompletny złom wszystkie części wypracowane ,wybite.Teraz będzie pudrowanie trupa,farba wszystko pokryje.Potem "nówki" wyjadą na tory i będą tłuc się przez kolejne 30 lat.Rachunek prosty będziecie jeździli 80 letnim złomem. Utrzymanie tego szrotu będzie kosztowało 2 razy tyle co nowych wozów.Wy jednak pomożecie oczyścić ze złomu zajezdnie niemieckie a przy okazji wykupicie do ostatniej sztuki części zamienne..Brawo ,brawo brawo.Gdynia natomiast ma najnowocześniejszy tabor.Są nowiutkie autobusy ,są autobusy na prąd.To samo trolejbusy,zwykłe przeguby, elektryczne.Co Wam jednak pisać jak Wam tylko pomażyć o takim taborze.Sprzedać Wam po 40-50 latach nie sprzedamy bo po 20 latach albo szybciej wymieniamy na nowe.

    • 36 11

    • "Pomażyć" to Ty powinieneś o słowniku ortograficznym.

      • 3 0

    • sie juz nie sesraj z tą gdynią

      Nawet dziury w drodze nie potraficie naprawić przez kilka lat, a wszystkie nowe autobusy to macie z funduszy unijnych, bo miasta nie stać dołożyć nawet złamanego grosza.

      • 1 0

  • Dramat ktoś niezły interes zycia zrobił na zakupie tych sztotow

    • 31 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane