• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne modernizacje tramwajów z Niemiec wydłużą ich życie o 20-30 lat

Krzysztof Koprowski
3 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
GAiT zakłada, że kolejne modernizacje tramwajów wyprodukowanych w Niemczech Zachodnich w latach 70 i 80. XX wieku pozwolą na ich dalszą eksploatację jeszcze przez 20-30 lat. GAiT zakłada, że kolejne modernizacje tramwajów wyprodukowanych w Niemczech Zachodnich w latach 70 i 80. XX wieku pozwolą na ich dalszą eksploatację jeszcze przez 20-30 lat.

Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamierza wciąż modernizować tramwaje typu N8C sprowadzone z Niemiec. W ramach ogłoszonych przetargów przewiduje się m.in. wymianę elementów systemu hamowania, wymianę instalacji elektrycznej oraz układów napędowych. Jak wylicza spółka, zastąpienie poniemieckiego taboru nowymi tramwajami kosztowałoby więcej niż roczny budżet na całą komunikację miejską w Gdańsku.



Czy należy jeszcze modernizować tramwaje sprowadzone z Niemiec?

Tramwaje Duewag N8C sprowadzone z niemieckich miast Dortmund (46 pojazdów) i Kassel (16 pojazdów) zostały wyprodukowane w latach 1978-1986.

Po sprowadzeniu do Gdańska wszystkie tramwaje przeszły wprawdzie gruntowne przebudowy (w tym wstawienie członu niskopodłogowego), lecz ich zużycie eksploatacyjne wciąż wymaga kolejnych prac.

W ostatnich miesiącach GAiT ogłosił przetargi na:
  1. wymianę 15 kompletów aparatów hamulcowych - przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty,
  2. dostawę i montaż siedmiu aparatów i urządzeń elektrycznych do modernizacji układów napędowych oraz montaż wcześniej zakupionych elementów tego typu - prace zostały powierzone firmie Enika z Łodzi (ok. 6 mln zł),
  3. wymianę w siedmiu tramwajach: zadanie I - instalacji elektrycznej, piasecznic i luster na sterowane elektrycznie; zadanie II - części mechanicznych (w tym czyszczenie i konserwacja podwozia), uszkodzonych i skorodowanych części poszycia - przetarg w całości unieważniono.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


W 2018 r. zmodernizowano 12 tramwajów typu N8C, wymieniając m.in. elementy układu napędowego oraz instalacje elektryczne. Koszt prac wyniósł wówczas ok. 1 mln zł za pojazd. W 2018 r. zmodernizowano 12 tramwajów typu N8C, wymieniając m.in. elementy układu napędowego oraz instalacje elektryczne. Koszt prac wyniósł wówczas ok. 1 mln zł za pojazd.

Modernizacją zainteresowani wykonawcy wcześniejszych prac



W przypadku ostatniego przetargu należy odnotować, że wpłynęły oferty od dwóch wykonawców, którzy wcześniej dokonywali już modernizacji tramwajów sprowadzonych do Gdańska z Niemiec:
  1. spółka Modertrans z Poznania, która zadanie I wyceniła na kwotę ok. 9,47 mln zł, zaś zadanie II - 3,36 mln zł
  2. spółka 4iB z Gdańska zaproponowała za zadanie I kwotę ok. 4,94 mln zł, zaś za zadanie II - ok. 1,28 mln zł

Oferty gdańskiej firmy wprawdzie mieściły się w budżecie GAiT (odpowiednio ok. 5,25 mln zł oraz ok. 2,15 mln zł), lecz zostały odrzucone ze względu na niespełnienie warunków formalnych. Oferta Modertransu natomiast okazała się zbyt droga dla miejskiej spółki.

- Zamierzamy powtórzyć ten przetarg w najbliższym czasie, po przygotowaniu i publikacji nowej dokumentacji przetargowej - zapowiada Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. marketingu w GAiT.

Tramwaje po modernizacji prawie jak nowe



Czy jednak ciągłe naprawy i wymiany podzespołów w poniemieckich tramwajach mają uzasadnienie? Po ponad 30-40 latach eksploatacji kolejne usterki i awarie są przecież tylko kwestią czasu.

- Modernizacja tych tramwajów przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych zbliża pojazd do współczesnych standardów. Pasażerowie otrzymują komfort podróży porównywalny do tego, co oferują najnowsze tramwaje: siedzenia, wyświetlacze informacji pasażerskiej, monitoring i ładowarki USB, oświetlenie LED, klimatyzacja, system łagodnego rozruchu i hamowania, defibrylator. Motorniczy będzie korzystał z ergonomicznego fotela, takiego jak montowane są w Pesach i nowego pulpitu sterowania pojazdem opartego o ekrany dotykowe. Wymiana napędów i instalacji elektrycznej zapewni wysoką niezawodność tramwaju - przekonuje Wojtkiewicz.
Jednocześnie z modernizacją tramwajów typu N8C oraz zakupu nowych pojazdów, GAiT zamierza całkowicie wycofać wysokopodłogowe pojazdy Konstal 105Na, które są w podobnym wieku, co N8C. Jednocześnie z modernizacją tramwajów typu N8C oraz zakupu nowych pojazdów, GAiT zamierza całkowicie wycofać wysokopodłogowe pojazdy Konstal 105Na, które są w podobnym wieku, co N8C.

Eksploatacja taboru z Niemiec przez kolejne 20-30 lat



Jak wynika z wyliczeń miejskiej spółki, za kwotę ok. 10-krotnie niższą niż nowy tramwaj (ok. 9-12 mln zł) pasażerowie otrzymują pojazd spełniający większość współczesnych wymagań i gwarantujący dalszą eksploatację przez 20-30 kolejnych lat.

- Całkowite wycofanie z ruchu 62 tramwajów typu N8C i zastąpienie ich nowymi pojazdami oznacza wydatek na poziomie 600 mln zł. Kwota ta przekracza roczne koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej w Gdańsku [w budżecie na 2020 r. planowano przed epidemią koronawirusa na ten cel ok. 425 mln zł - dop. red.] - wylicza przedstawiciel GAiT.
Czytaj też:

Jak wygląda modernizacja tramwaju typu N8C?



Materiał archiwalny z 2018 r.

Miejsca

Opinie (357) ponad 20 zablokowanych

  • modernizacja (3)

    stare g*wno - choćby nie wiem jak ładnie opakowane - pozostanie starym g*wnem.

    Swoja drogą ciekawe skąd taka różnica w ofertach. Moim zdaniem niegospodarność i złe zarządzanie tylko pognębiać będzie zapotrzebowanie na kasę w przyszłości - a to są moje pieniądze.
    ...i kto powiedział, że wszystkie tramwaje trzeba wymienić od razu - wycofać pięć i kupić pięć - te wycofane będą dostarczycielami części dla tych jeżdżących... itd.

    A przetarg unieważniono aby mogła wygrać jedynie słuszna spółka z jedynie słusznym zarządem.... żenada.

    • 37 3

    • ale tu jest odwrotnie

      to właśnie będzie nowe g*wno, ale brzydko opakowane

      • 0 0

    • różnica w cenie

      wynika pewnie z tego że 4ib jest z Gdańska i już modernizowało w ten sposób część N8C

      • 1 0

    • nie g*wno a K*opro

      stop przemocy słownej!

      • 0 0

  • Observer

    Ile kompotu byś do g...na nie lał, zawsze będzie czuć g..nem!! Tyle w temacie.

    • 16 2

  • (1)

    Czy już Gdańska nie stać na zakup nowych tramwajów ? Już chyba dość bycia zlomowcem Europy !!!!!!!!!!!!

    • 26 3

    • ale jak podnieśli ceny parkingów to wzsyscy krzyczeli, że złodzieje. Skąd mają wziąć kasę?

      • 0 2

  • ..... mać to tylko w Gdańsku z Małej Sycylii jest możliwe by kupić szroty od niemca a potem jeszcze kasę na ich remont (1)

    a potem pajace głosują na platformę i dumni z siebie że to "demokracja" i "tolerancja", "wartości europejskie" (choć nikt nie wie jakie one niby są) - a miasto nas rżnie jak przygłupów działając na szkodę Gdańska - o tak niemcy się cieszą bo znaleźli frajerów z platformy którzy się jeszcze do nich ślinią za zakup rupieci. to jest skandal remontować te graty. niestety ludziom wyprano mózgi w tvn i głosują na platformę

    • 34 7

    • ty lepiej zobacz jaka Ameryka jest polskich wsiach po ciągłym głosowaniu wsiunów na Pis

      zajrzyj do matki na wieś słoju.

      • 0 2

  • Cudownie tak Trzymać

    POco komu polskie trajtki nie piszę o Tych z Pesy bo to za PO ta fabryka była Promowana,
    tylko tych które które działają i jadą a są takie . Ale lepiej Niemiecki kupić jak mówił Kandytat po co skoro mamy w Berlinie

    • 19 3

  • (1)

    Z dwojga złego wolę te stare N8C niż jakikolwiek tramwaj Pesy, w Deuwagach jesz przynajmniej gdzie usiąść, jak przejść a w Pesach mniej miejsca i mniej osób może siedzieć i stać! Takie to nowoczesne tramwaje. Jeszcze tych tramwajów dostarczyć nie są w stanie, a jak to robią to muszą zderzać urwać albo obrysować oczywiście. Szkoda że nie są brane tramwaje Moderus Gamma LF 01 AC. Jak jeździł u nas w Gdańsku na liniach 6 i 9 na testy bardzo mi się spodobał, widać że poznaniacy mieli łeb na karku projektując i wykonując ten tramwaj. Jedyną jego wadą jest brak okienka w drzwiach kierowcy, starsi ludzie są zmuszeni albo do zaopatrywania się w bilety przed wejściem do tramwaju, albo do korzystania z biletomatu w środku, gdyż kierowca nie ma jak sprzedawać.

    • 9 9

    • W Poznaniu motorniczy nie sprzedaje biletów

      • 0 0

  • Problem z psujacymi się Pessami nie leży w ich złej konstrukcji . (3)

    Wystarczy porozmawiać z pracownikami zaplecza w GAiT w zajezdniach tramwajowych i autobusowej aby wyrobić sobie odpowiednie zdanie o stanie technicznym pojazdów eksploatowanych w Gdańsku . Zatrudnienie fachowców na poziomie mniej niż minimum , brak części i odpowiedniego sprzętu do poszczególnych typów pojazdów ( dawno skończyły się pojazdy typu Jelcz Ogórek lub Ikarus gdzie wystarczył klucz uniwersalny " młotek z przecinakiem " ! I w takich warunkach tam są naprawiane nowoczesne pojazdy wymagające precyzyjnej diagnostyki komputerowej i do tego oryginalnych części a nie tanich zamienników . Okrojona ilościowo załoga zaplecza po prostu nie ma czasu ani możliwości na prawidłową naprawę uszkodzonych pojazdów i są one nie w pełni sprawne wypychane na trasy . Dodać do tego należy również to że naprawiane na chybcika na kolanie pojazdy tracą swoje fabryczne właściwości i prowadzący muszą znać prawie każdy pojazd z jego felerami bo pomiędzy nimi są bardzo duże różnice w prowadzeniu poszczególnych pojazdów tego samego typu . Dotyczy to tak Pessy jak i N8C " Dortmund " . Prawidłowo eksploatowane tramwaje mogą służyć bardzo długo , ale do tego potrzebne jest odpowiednie prowadzenie ich serwisu a z tym w dawnym ZKM-ie a Obecnym GAit-cie było i jest źle , czego dowody namacalne mamy codziennie w postaci awarii tramwajów i autobusów na liniach komunikacyjnych . Podsumowując ja mogę powiedzieć tylko tyle , że nowe zawsze będzie lepsze od starego , ale nowe nie oznacza , że jak nowe to się nie ma prawa popsuć !

    • 29 3

    • To jest chyba pierwszy i jedyny merytoryczny komentarz!

      • 2 1

    • Dziękuję za podzielenie się tą wiedzą. Przyznaję, że zastanawiałam się jakim cudem nowe polskie tramwaje ciągle w Gdańsku popsute...

      • 1 1

    • Czyli znajomi królika są już raczej bez fachu

      • 0 1

  • niemiecka padlina sprzedana za niezla kase

    pazdzierz nie wagon, ciasny jak kaszlak.

    • 23 5

  • Super dil

    juz byl jeden który chciał używane wiatraki spowalnia z Niemiec, a sprawa z tramwajami to rodzinne,Niemcy zamiast złomować to sprzedają do gdanska

    • 23 2

  • Artykuł tak napisany że mamy się tym zachwycać. Stare graty będą starymi gratami. Wstyd dla Gdańska że naprawiają stare, cudze ruiny. Takie mamy europejskie, otwarte na zachód miasto. Ale grzecznie polecicie na tych ludków głosować.

    • 21 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane