• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Auta w centrum Gdańska mają zjechać do podziemi

Michał Brancewicz
20 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Targ Rybny od lat służy za parking. Jest jednak szansa, że auta zjadą pod ziemię - to jedna z lokalizacji, gdzie może powstać podziemny parking. Targ Rybny od lat służy za parking. Jest jednak szansa, że auta zjadą pod ziemię - to jedna z lokalizacji, gdzie może powstać podziemny parking.

Gdańsk po raz kolejny będzie poszukiwał inwestorów, chętnych do wybudowania parkingów podziemnych w centrum miasta. Do wyboru jest pięć lokalizacji, z czego jedna naziemna. Umowa powinna zostać podpisana w drugiej połowie przyszłego roku.



Będziesz korzystał(a) z parkingów podziemnych w centrum miasta?

Niezrażeni wieloma niepowodzeniami urzędnicy kolejny raz ogłaszają konkurs mający wyłonić firmę lub kilka firm, które zaprojektują, sfinansują i wybudują oraz będą obsługiwać parkingi kubaturowe w Gdańsku.

Powód? W rejonie Śródmieścia i Starego Miasta brakuje ok. 3 tys. miejsc postojowych.

Tym razem do wyboru jest pięć miejsc: Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska, Targ Rybny zobacz na mapie GdańskaTarg Węglowy zobacz na mapie Gdańska oraz Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska. W przypadku pierwszych czterech mowa jest o stworzeniu przynajmniej jednopoziomowego parkingu podziemnego, natomiast w ostatniej może powstać parking naziemny.

- Tym razem nie ma obowiązkowych lokalizacji, co wcześniej było dla inwestorów barierą i rzutowało na cenę. Chcemy, żeby zadecydował o tym rynek - mówi Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska.
Najwięcej miejsc powstać może na Długich Ogrodach. Pod uwagę brane są dwie opcje (776 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych lub 719 miejsc plus 9 dla autobusów). Obiekt może mieć maksymalnie 14 m. Wygląd fasady budynku musi być skonsultowany z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.

W ramach parkingu przy Podwalu Przedmiejskim rozważane są dwa warianty powierzchni oraz sposoby parkowania. Większy będzie w stanie pomieścić 342 pojazdy parkowane w sposób tradycyjny, natomiast w wypadku zastosowania automatycznych urządzeń parkujących, ta liczba zwiększy się do 681. Parking o mniejszej powierzchni pomieści odpowiednią 242 i 486 aut.

Według planu parking pod Podwalem Staromiejskim ma zostać podzielony na dwie części, Jedna pomieści od 121 do 242 pojazdów, druga między 242 a 484, w zależności od sposobu parkowania.

Jeśli inwestor wybierze lokalizację na Targu Węglowym to pod jego powierzchnią będzie mógł umieścić ok. 162 miejsc parkingowych.

Koncepcja dla parkingu na Targu Rybnym zakłada, że pod ziemią powstanie obiekt z 43 miejscami, a na powierzchni klatka schodowa z windą.

Cztery miesiące negocjacji

O tym, z kim miasto zasiądzie do rozmów zadecydują cztery kryteria: liczba miejsc parkingowych, którą zamierza stworzyć inwestor, średnia cena wybudowania parkingu w przeliczeniu na jedno miejsce, okres na jaki zdecyduje się zawrzeć koncesję oraz, a może przede wszystkim, oczekiwana wielkość dopłaty (bądź jej brak) w przeliczeniu na jedno miejsce parkingowe.

Oferty można składać do końca listopada. Z kolei na przyszły rok zaplanowany jest cykl spotkań negocjacyjnych, które mają trwać od lutego do czerwca. Z naszych informacji wynika, że poważnie zainteresowane są dwa podmioty.

- Niewykluczone, że umowy podpiszemy z więcej niż jedną firmą - przyznaje Bojanowski. - Jeśli negocjacje będą przebiegały po naszej myśli to stanie się to w drugiej połowie przyszłego roku.
Poza samą budową obiektów wykonawca będzie musiał zatroszczyć się o infrastrukturę dojazdową, zieleń i opracowanie projektu organizacji ruchu po otwarciu danego parkingu.

Czy te parkingi są potrzebne?

W tym miejscu warto przypomnieć, że od zeszłego roku w mieście działa kilkupiętrowy parking na blisko 500 aut przy ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, gdzie użytkowników można policzyć na palcach jednej ręki.

Z kolei w ramach powstającego już Forum Gdańsk za niewiele ponad rok przy ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska otwarty zostanie obiekt na 1100 pojazdów. Natomiast kolejny parking, który pomieści ok. 480 samochodów, zaplanowany jest przy ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska, naprzeciwko urzędu wojewódzkiego.

Opinie (224) 4 zablokowane

  • Nie powinno byc wcale samochodow spalinowych w centrach. Musi byc zakaz wjazdu. (6)

    Spaliny niszcza zdrowie dzieci i powoduja raka . Tylko elektryczne samochody w centrach lub zadne.!.

    • 22 22

    • a gdzie kupić elektryczny samochód? w komisach i na giełdzie nie spotkałem (2)

      • 5 1

      • Za 10 lat będziesz miał milion (1)

        A nawet za 9 lat i 8 miesięcy.

        • 2 1

        • to za 9 lat wrócimy do rozmowy o zakazie

          • 1 0

    • Masz rację :-) (2)

      Zaorać wszystkie autostrady i drogi krajowe i wojewódzkie Stop Blacho-smrodom.
      Przesiądźmy się się dorożki bedzie czysto pachnąco cudownie.
      A najlepiej zacznijmy chodzić pieszo bo i po koniach trochę g*wna na drodze zostanie i po co męczyć zwierzęta.
      Jednym słowem jak ci nie pasuje współczesna komunikacja, to może wybierz życie w jakimś przyjemniejszym miejscu na świecie gdzie nie ma tylu drug i zapchanych centrów miast polecam tobie taki kraj np. Kongo tam będziesz się czuć jak u siebie

      • 5 2

      • idiota w czystej postaci

        nie rozróżniający dróg w centrum zamieszkanym przez ludzi od dróg w szczerym polu łączących miasta

        • 1 2

      • .........Drug ..? ..poki co kup słownik w Kongo

        Kongo - Kraj rolniczo-przemysłowy o bogatych złożach surowców naturalnych. W rolnictwie zatrudnionych jest 59% ludności, chociaż wytwarza ono zaledwie 10% PKB (dla porównania przemysł 59% PKB). Uprawa palmy oleistej, kakaowca, kawy, orzeszków ziemnych, manioku, ryżu, kukurydzy i roślin cytrusowych. Znaczące wydobycie i eksport ropy naftowej, który przynosi najwięcej dochodów. Inne surowce naturalne to diamenty, sole potasowe i rudy żelaza. Znaczący przemysł drzewny...........Kongo jak widzisz ma wiecej surowcow i minerałow niz PL oraz ciekawsze rolnictwo niz nasze. Ty myslisz ze orzeszki badz cytrusy ktore jesz sa u nas uprawiane ?)

        • 0 1

  • W Gdańsku jest dużo miejsca gdzie można zrobić parking, ale zazwyczaj tam stawia się kolejne hotele....

    • 8 8

  • (5)

    Budowanie parkingów, budowanie ulic oraz budowanie samochodów zachęca ludzi i nie tylko ich do korzystania z samochodów. Na ten temat powinna być zorganizowana szeroka debata na temat zrównoważonego rozwoju oraz potwornego stygmatyzowania osób popierających alternatywne środki transportu. Gdyby w mieście nie mieszkali ludzie to nie byłoby potrzeby budowania ulic i parkingów, które potwornymi sznytami tną tkankę miejską tworząc getta.

    • 13 22

    • "Gdyby w mieście nie mieszkali ludzie to nie byłoby potrzeby budowania ulic i parkingów, które potwornymi sznytami tną tkankę miejską tworząc getta."

      To ci się szczególnie udało.

      • 14 1

    • aha maja mieszkać zwierzęta?
      koty?psy?dziki?

      • 6 1

    • (1)

      Ty jesteś taki głupi czy tylko się naćpałeś?

      • 2 1

      • brakuje mu argumentów

        więc próbuje je parodiować

        • 0 0

    • uwaga na trolla kradnącego nicki

      przegina bełkocząc i bełkocze przeginając

      • 0 0

  • Pieśń dalekiej przyszłości, chyba, że zjadą do podziemi

    parkingu Forum Raduni...

    • 6 0

  • JA (1)

    Kto normalny podejmie się zrobienia parkingu podziemnego wiedząc, że gdziekolwiek wbije się łopatę odsłaniają się stanowiska archeologiczne.

    • 22 2

    • Tam gdzie były fosy i wały ziemne można kopać spokojnie

      • 1 2

  • (1)

    Zróbcie je pod ziemią w każdym z możliwych miejsc!

    • 8 1

    • i dziesięcopasmowe autostrady aby nie było korków

      • 1 1

  • (7)

    A na co te parkingi, jak nie będą używane? Zapłacić za parkowanie to obelga dla typowego właściciela jeździdła.

    • 16 6

    • wcale nie (1)

      Ale cena musi byc przystepna. Poziom zdzierstwa miasta i prywaciarzy przechodzi ludzkie pojecie. Ogarnijcie tam sie troche z ta chęcią zysku bo juz nie bedzie baranow do strzyzenia...

      • 6 1

      • dokładnie jak cena bendzie 10 gr za godzine to morze sie skuszem

        • 2 1

    • wiesz, co ci napiszę (4)

      jak wpadam do centrum załatwić w banku sprawę i wiem, że zajmie mi to 15-20 minut, to nie ma problemu, żeby odżałować te 3 zł. Ale jak jadę i mam parkować przez kilka godzin, często nie wiedząc nawet dokładnie ile, to koszt przestaje już być śmieszny. Miałem to jak bliska mi osoba trafiła do szpitala - odwiedzić raz, spoko, ale jak ja w tym szpitalu byłem codziennie po kilka godzin, to całość za parkowanie wychodziły jakieś chore pieniądze. A uwierz mi lub nie - nie miałem innej możliwości, niż poruszać się samochodem. Poza tym na zdrowy rozsądek: jeżeli Polak zarabia średnio 2.500 na rękę, to lekko naiwnym jest wiara, że będzie bulił 500 zł miesięcznie na parking (tyle to nawet koszty utrzymania samochodu nie wynoszą). Również naiwnym jest wierzenie, że nagle wszyscy posprzedają samochody i poprzesiadają się na rowery i do komunikacji miejskiej - rowery nie są dla miękkich buł (a takie jest współczesne społeczeństwo) a KM w tej chwili przegrywa konkurencję z samochodem w niemal każdym aspekcie.

      • 4 1

      • (1)

        Tak, ale jesli nie było połaczenia miejskiego to po 1 moza było przyjechac z daleko i zostawić auto na płatnym parkingu np. na jana z kolna. I dalej podjechac 3 przystanki tramwajem. Niestety jezdzenie samochodem w porownaniu z ztm (biorac pod uwage tlok, smród, koszty biletow, czas, przesiadki) jest luksusem, a za luksus trzeba płacic.

        • 0 0

        • to już jest w ogóle absurd: płacisz za postój i za bilet komunikacji miejskiej

          jestem bardzo ciekawy, czy gdyby miejsca parkingowe kosztowały 5-6 razy mniej, to SPP dalej świeciłyby pustkami. Taki eksperyment pokazałby, czy kierowców odstrasza sam fakt potrzeby płacenia za postój, czy też jednak chodzi o wysokość opłat.

          • 1 0

      • Cena parking nie ma żadnego związku z tym ile zarabiamy, ale z ceną gruntu. (1)

        Jeżeli miasto chce opchnąć grunt po cenach londyńskich to developer musi sobie odkuć. Proste.

        • 0 0

        • Rzecz nie jest warte tyle ile sobie pan deweloper sobie policzy

          tylko tyle ile konsument jest skłonny zapłacić. Inaczej po szkieletorach wieje wiatr.

          • 1 0

  • Beda sie ukrywac w podziemiu ?

    Beda dzialac w konspiracji ?

    • 1 3

  • Parking w ramach forum Gdańsk jest już w budowie, a nie planowany

    • 5 1

  • (1)

    Co za durna ankieta - nie będę korzystał bo nie jeżdżę do centrum.

    • 12 1

    • Jesteś pierwszą osobą w historii tego forum, która się do tego przyznała.

      Do tej pory wszyscy nie bywający w centrum chcieli mieć ogromny wpływ na to czy można tam wjechać passatem czy nie.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane