• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne podejście do planu zabudowy centrum Gdyni

Patryk Szczerba
24 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Według koncepcji biura Jacka Droszcza zabudowa terenów po Naucie ma być komplementarna z już istniejącą nadmorską zabudową. Plany mają szansę na realizację, o ile projektowany plan zostanie uchwalony i znajdzie się inwestor. Według koncepcji biura Jacka Droszcza zabudowa terenów po Naucie ma być komplementarna z już istniejącą nadmorską zabudową. Plany mają szansę na realizację, o ile projektowany plan zostanie uchwalony i znajdzie się inwestor.

Dwa lata temu Wojewódzki Sąd Administracyjny unieważnił plan miejscowy pozwalający na zabudowę prestiżowej działki należącej w większości do gdyńskiej Nauty zobacz na mapie Gdyni. Władze miasta zdecydowały o złożeniu kasacji do NSA, który kilka dni temu decyzję WSA podtrzymał. Nowa wersja planu, która nie różni się znacząco od poprzedniej, będzie prawdopodobnie przyjęta przez radnych jeszcze w tym roku.



Czekasz na kolejne inwestycje w nadmorskiej części Gdyni?

Przypomnijmy, że projekt planu obejmuje obszar o powierzchni blisko 10,5 ha. Jego południowa część, położona w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącej zabudowy śródmiejskiej, ma zostać przeznaczona na cele mieszkaniowo-usługowe. Na pozostałym terenie realizowane będą funkcje usługowo-biurowe związane z działalnością portu.

Nowe szerokie ulice

Zmieni się także infrastruktura drogowa. Zaplanowano m.in. rozbudowę i przedłużenie ul. Waszyngtona oraz włączenie do istniejącego układu drogowego. Powstanie też ul. Nowa Władysława IV z połączeniem do ul. Nowej Węglowej, która ma stać się główną arterią komunikacyjną miasta. Przy ul. Nowej Węglowej i prowadzących do niej dojazdów zostaną wybudowane drogi rowerowe. Sama budowa tej ulicy to koszt ok. 100 mln zł.

Przebudowie ulegnie też linia kolejowa na terenie Portu Gdynia.

Zobacz też: Coraz bliżej nadmorskiej zabudowy Gdyni

Plany dla nadmorskiej części Gdyni. Plany dla nadmorskiej części Gdyni.
- Budowa nowych arterii ma przyspieszyć rozwój północnej części gdyńskiego śródmieścia, ale także wypchnąć z centrum ruch tranzytowy, zmierzający do i z portu oraz stoczni - podkreślał wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.
Sąd unieważnił plan

Z budową Nowej Węglowej miasto było gotowe ruszać już w 2016 roku, zwłaszcza, że mogło liczyć na wsparcie finansowe Unii Europejskiej. Trzy lata wcześniej zlecono przygotowanie dokumentacji projektowej. Nie było jednak szans na rozpoczęcie prac, bowiem plan zagospodarowania został zaskarżony do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i to przez trzy różne podmioty.

Pierwszym była zatrudniająca 80 osób firma Sword, której siedziba znajduje się na trasie przebudowywanej drogi, więc musiałaby się przenieść; drugim hotel Hotton, którego właściciele argumentowali, że przez inwestycje drogowe stracą miejsca parkingowe dla klientów, a dojazd do obiektu będzie utrudniony. Zastrzeżenia miał też wojewoda pomorski, uznając część z nich za sprzeczne m.in. z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz konstytucją.

Po wyroku NSA, kolejny projekt planu

Sąd przychylił się do wniosków wojewody, stwierdzając w 2015 roku nieważność uchwały. Pozostałe dwie zawiesił, czekając na ruch miasta. Gdyni przysługiwała bowiem kasacja do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Władze miasta twierdziły, że szybciej będzie uchwalić plan raz jeszcze niż czekać na rozstrzygnięcia sądowe, ale wniosek kasacyjny i tak ostatecznie został złożony. NSA w październiku podtrzymał decyzję wojewody i okazało się, że tak czy owak trzeba uchwalić dokument raz jeszcze.

Czytaj też: Marina przy apartamentach z pozwoleniem na budowę

Granice obszaru, którego dotyczy projekt planu miejscowego. Granice obszaru, którego dotyczy projekt planu miejscowego.
W zaprezentowanej przez urzędników wersji praktycznie nic się nie zmieniło. Była gotowa od czerwca.

- W sporządzonym w czerwcu projekcie planu położono nacisk na poprawę zapisów, które wcześniej zostały podważone. Korekty części zapisów projektu planu uwzględniają ostatnie rozstrzygnięcia wojewody pomorskiego dotyczące planów miejscowych - tłumaczy Marta Jaszczerska z Referatu Relacji z Mediami Urzędu Miasta w Gdyni.
Podczas poniedziałkowej dyskusji nad projektem planu urzędnicy przekonywali raz jeszcze, że proponowane zamierzenia są z korzyścią zarówno dla potencjalnych inwestorów, jak i mieszkańców.

- Usunięto m.in. zapisy związane z umowami drogowymi, doprecyzowano parametry dotyczące wycofania parterów budynków i usunięto zapisy dotyczące sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych na budynkach objętych ochroną konserwatorską - tłumaczy Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Gdyni.
Projekt planu nadal dopuszcza wyburzenie siedziby Swordu. Urzędnicy zastrzegają, że gdyby nie udało się porozumieć z przedstawicielami firmy, po przyjęciu dokumentu będą chcieli wdrożyć procedurę wywłaszczenia.

Radni miasta zajmą się dokumentem przygotowanym przez planistów prawdopodobnie podczas grudniowej sesji.

Vastint i PHN czekają

W najbliższych dniach powinno się rozstrzygnąć, jaka firma zajmie się wykonaniem budynków mieszkalnych oraz mariny jachtowej na terenach po Dalmorze zobacz na mapie Gdyni należących do Polskiego Holdingu Nieruchomości. Na razie wiadomo jedynie, że na początku października wpłynęły oferty od potencjalnych firm, ale PHN nie chce zdradzać żadnych konkretów.

Proponowana przez architektów zabudowa na terenie, gdzie obecnie stoi Centrum Waterfront. Proponowana przez architektów zabudowa na terenie, gdzie obecnie stoi Centrum Waterfront.
- Spółka podtrzymuje, że prace budowlane rozpoczną się jeszcze w tym roku - informowali na początku października przedstawiciele dewelopera.
Czytaj również: Przygotowania do zabudowy nadmorskiej części Gdyni

Z kolei firma Vastint coraz poważniej szykuje się do rozbudowy tzw. Waterfrontu o budynki mieszkalne i biurowce, które mają powstać u zbiegu ulic Waszyngtona i Hryniewickiego zobacz na mapie Gdyni. Prace mają ruszyć latem przyszłego roku i potrwać dwa lata.

Miejsca

Opinie (160) 4 zablokowane

  • do ROBOTY! (11)

    a nie tylko plany, makiety i nie wiadomo jakie terminy mglistych inwestycji!
    Oliwa cała w budowie a nasza GDYNIA STOI!!!

    • 124 32

    • Gryzoń lubi marzyć

      • 17 11

    • dweloper to "uczciwie" kupił węc bloki powstaną!

      • 14 5

    • Ten plan to

      dobra koncepcja.

      • 12 10

    • Procedury trwają, to nie wina władz, że ktoś blokuje inwestycję (5)

      Kiedy sprawa trafia do sądu to też się ciągnie miesiącami.

      • 14 9

      • A kto z

        • 1 2

      • A kto przygotował plan, który obalono w sądzie? (2)

        Anonimowy autor?

        • 12 4

        • Zapewne "urzędniczka, która już zostałą zwolniona" (1)

          Bo Szczurek podpisuje się tylko pod sztucznymi ogniami.

          • 6 6

          • urzędnicy nie są od przyrządzania planów

            balwanku

            • 5 1

      • W Gdyni to nigdy nie jest wina władz

        To wichrzyciele i prowokatorzy sypią piasek w tryby doskonale naoliwionej maszyny, którą porusza energia Słońca Bulwaru.

        • 17 7

    • Ciągle tylko plany i zapowiedzi. Czy to ma sens?

      Dlatego nie czytałem artykułu. Ot tak spojrzałem tylko na zdjęcia. Przecież wiadomo, że nic się nie zmieni.

      • 10 4

    • Na planach się skończy

      • 6 4

  • (6)

    Podchody i plany, klimat dobrze nam znany:)

    • 90 11

    • co ten szczur robi z miastem:(? (3)

      • 11 8

      • (2)

        A co powinien według Ciebie zrobić? Zostawić te stare butwiejące budy na wieki?

        • 12 8

        • Jak nic nie robią to hejt,jak już coś robią to również hejt,bo betonują wszystko.To co k**.a wg was mają zrobić,skoro czego się nie zrobi to wylewa się jad litrami.Upośledzony naród,banda niedowartościowanych nieudaczników.

          • 6 5

        • czyli za rządów szczurka i samorządniaków w Gdyni są "stare butwiejące budy"? no proszę tak się wysypać...

          • 2 1

    • Analizy badania, analizy, badania

      • 8 1

    • Ja chcę już moje mieszkanie.
      Pracuje w Gdańsku i chce docierać swoją łodzią do pracy, A nie stać w korkach

      • 2 1

  • (3)

    Widać, że miasto walczy dzielnie o interesy deweloperów. Sienkiewicza nadal zamknięta, tunelu w Chyloni brak. Dojazd na Chwarzno i do Obłuża, Oksywia, Pogórza w permanentnym korku.

    • 173 10

    • z inwestycji które wymieniłeś nie ma "kopert":)

      • 20 4

    • a tymczasem (1)

      Zarząd Morskiego Portu Gdynia został poinformowany, że przebudowa estakady Kwiatkowskiego i budowa OPAT zostały usunięte z listy projektów dla Korytarza Bałtyk-Adriatyk. Urząd Miasta Gdynia wycofał się ze wspierania tego projektu.

      • 31 5

      • Planowego zabijania portu ciąg dalszy. No ale co tam. Utrzyma nas infobox.

        • 31 7

  • (1)

    Oooo to oligarchy już będą omijać Monte Carlo. Brawo,brawo.

    • 44 6

    • zwykli ludzie bedą oglądać centrum miasta przez wysoki płot! osiedle zamkniętę.

      • 15 5

  • hehe jak ja widze plany tych nieudaczników z urzedu to az smiać sie chce :D (1)

    4 pasmówki w centrum pewnie z tempo 30 :D :D :D Sienkiewicza i wiadukt na karwinach błazny zróbcie a nie takie brednie tym tępym lemingom nawijacie :D

    • 81 9

    • szczur, stepa,gruszecka, marek CBA ł, guc wypad z miasta!!!

      • 12 6

  • Miasto z morza i marzeń (2)

    Miasto z morza i marzeń. Niestety pod obecną władzą jest tylko jednym wielkim marzeniem.
    Narazie są to tylko senne koszmary.

    • 86 12

    • szczur, stepa,gruszecka, marek CBA ł, guc wypad z miasta!!! dość złego zrobiliscie!

      • 10 4

    • Najpierw sprzedaż terenów portowych pod deweloperkę, potem wydawanie miliardów złotych na budowę portu zewnętrznego. Interes jak cholera. Brawo Gdynia.

      • 13 3

  • Koncepcja wygląda bardzo ciekawie, do dzieła zatem! (14)

    A trolle do pisania, że w Gdyni to plany, że Szczurek odejdź, że woda mokra...

    • 20 81

    • Tu akurat dobrze by było, gdyby okazało się, że to tylko plany (7)

      Kwiatkowski i Wenda przewracają się w grobie.

      • 26 8

      • (6)

        A co Kwiatkowski i Wenda widzieli w tym miejscu? Wieczny jarmark?

        • 9 12

        • PORT. W magistracie już nawet nie znają tego słowa. (5)

          • 28 6

          • (2)

            Jaki dokładnie port? Port w Gdyni z tego co wiem działa. Nawet wycieczkowce mają być przeniesione bliżej Skweru. W czym rzecz zatem? Jaki port miałby się tu rozwijać, jeśli nie obsługujący komercyjne jednostki prywatne? Przeładunek ropy?

            • 8 16

            • poglębienie i poszerzenia wejścia (1)

              oraz większej obrotnicy dla większych jednostek....smoleński znawco tematu heheh, załóż kalesonki, żółty kask i na rowerek, najlepiej obwodową heheh

              • 5 5

              • A w jaki sposób ta koncepcja przeszkadza ewentualnemu pogłębieniu wejścia do portu?
                I co tu na do rzeczy kask rowerowy? Jakaś paranoja Cię dopadła?

                • 2 8

          • PORD - przecież jest, ludzie tam chodzą zdawać prawko.

            • 0 7

          • Oj, znają, znają

            Przecież sami musieli swego czasu wychodzić w ministerialnych korytarzach obcięcie granic portu handlowego.

            • 5 0

    • Ale to jest debilna koncepcja. (3)

      • 10 4

      • (1)

        bo?

        • 3 4

        • Bo w odróżnieniu od deweloperki

          Tereny portowe się nie wezmą i nie zawiną na Gdynię Zachód. Brakuje drobnego detalu w tamtej okolicy.

          • 9 1

      • Słuszna merytoryczna uwaga.

        • 2 1

    • szczur to ty?

      • 6 2

    • No ale to są przecież zaledwie plany właśnie

      podobnie jak wszystko w gdyni i nie trzeba być trollem żeby to pisać. W gdyni buduje się tylko plany.

      • 7 3

  • Mnie bardziej interesuje co z budową OPAT? Pan Horała twierdził że to nie będzie inwestycja (7)

    samorządu tylko finansowana z budżetu państwa. Na dowód z Arciszewską, Śniadkem i Sellinem symbolicznie ze szpadlami rozpoczęli budowę. Te dwa lata pokazują jak nieudolni parlamentarzyści nas reprezentują. Kolejne inwestycje są wykreślane. Po wprowadzeniu do Portu człowieka ze SKOKu też są wykreślane inwestycje dla Gdyni finansowane przez Port (droga czerwona). Po co Pan Horała chce być Prezydentem Gdyni????????

    • 98 13

    • żadna pislamska świnia nie będzie prezydentem Gdyni (3)

      już jeden cymbał od 20 lat jest

      • 16 10

      • Od dawna wiadomo że pisiory to układ SBecki ! (2)

        Towarzysze z rządu przez cały PRL uczyli się jak sterować tłumem!

        • 12 4

        • faktycznie jestes maliniakiem (1)

          • 3 7

          • może jest

            ale prawdę napisał i bolszewickiej pisowskiej stonce sterowanej z Kremla

            • 5 0

    • Politycy PiS obiecują budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej (1)

      Jeśli Prawo i Sprawiedliwość wygra wybory parlamentarne i politykom tej partii uda się skonstruować rząd, rozpocząć ma się oczekiwana od wielu lat budowa Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Zapowiedzieli to w poniedziałek w Gdyni pomorscy liderzy PiS. Zobacz dzisiejsze wydanie internetowe Dziennika Bałtyckiego Posłowie PiS Dorota Arciszewska - Mielewczyk, Janusz Śniadek i Jarosław Sellin, przyszli na ul. Morską w Gdyni Chyloni, w miejsce, gdzie rozpoczynać ma się OPAT, uzbrojeni w łopaty. Wspomagali ich lokalni działacze partii, m.in. radni Gdyni Marcin Horała i Paweł Stolarczyk oraz Katarzyna Stanulewicz, kandydatka do sejmiku województwa pomorskiego. Padło wiele gorzkich słów pod adresem poczynań w sprawie OPAT rządzącej krajem Platformy Obywatelskiej. Jak wiadomo, w pierwszej połowie tego roku przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oświadczyli, iż obwodnica jest inwestycją lokalną i państwo nie zamierza jej finansować. Stało się tak, choć wcześniej w zupełnie innych tonach wypowiadali się pomorscy posłowie PO. Czytaj więcej na ten temat: Problemy z budową OPAT. Rząd nie dołoży pieniędzy do nowej obwodnicy - Jest to hipokryzja ze strony Platformy Obywatelskiej, która nie pozwala wpisać OPAT do planu inwestycji, realizowanych przez rząd - mówi Dorota Arciszewska - Mielewczyk. - OPAT jest ważna nie tylko dla Gdyni, lecz całego województwa i turystów z różnych stron kraju. Apelujemy do PO, aby nie mamiła obietnicami, tylko zaczęła działać. Dzięki OPAT dojazd na Półwysep Helski będzie szybszy i bezpieczniejszy dla wszystkich Polaków. Politycy PiS jasno zadeklarowali, że gdy tylko dojdą do władzy, natychmiast podejmą decyzję o finansowaniu OPAT ze środków rządowych i nie będą cedowali obowiązku ponoszenia kosztów tej inwestycji na barki samorządów. Z rozpoczęciem prac spieszy im się tak bardzo, że w symbolicznym geście przynieśli ze sobą łopaty. - Zostawimy je na miejscu i mam nadzieję, że przydadzą się po wyborach - żartował Janusz Śniadek. Dla Gdyni, Rumi, Redy, nawet przy wsparciu marszałka województwa pomorskiego i ewentualnym uzyskaniu funduszy z Unii Europejskiej wyłożenie wkładu własnego pod obwodnicę oznaczałoby niezwykle dotkliwy wydatek. Szacuje się, że 14-kilometrowa OPAT wraz z wykupem dziesiątek hektarów gruntów pod tą trasę kosztować może nawet ponad 1,5 mld zł. Brak obwodnicy powoduje dziś potężne korki w drodze na Półwysep Helski w sezonie letnim, ciągnące się od Redy i Rumi nierzadko aż do rogatek Gdyni. Czytaj także: OPAT zyskuje na znaczeniu. Kiedy doczekamy się obwodnicy północnej? Deklaracja polityków PiS jest o tyle ciekawa i istotna, iż o konieczności budowy OPAT wiadomo było już w latach 2005 - 2007, kiedy przedstawiciele tej partii rządzili krajem, wspólnie z Samoobroną i Ligą Polskich Rodzin. Rozpoczęcia prac głośno domagali się samorządowcy z władzami Gdyni na czele. Wtedy jednak przedstawiciele PiS nie zareagowali na te apele i budowa OPAT się nie rozpoczęła.

      • 26 3

      • no cóż

        ciemny lud znów kupił bajdurzenia tych nieudaczników

        • 13 5

    • bo to tępy pisowiec

      i też chce do koryta , chrum chrum!! I ta jego facjata gogusia i kapusty hehehe

      • 12 3

  • 4 pasmówka zamiast Waszyngtona? (1)

    Przecież to bzdura. Zaproszenie do wjazdu samochodem prosto do centrum. Nowa Węglowa ok. Ale poszerzanie Waszyngtona to idiotyzm godny gdyńskich planistów w stylu Centrum Riwiera II przy dworcu.

    • 84 9

    • Dokładnie! To jest wydawanie publicznej kasy na warszawiaków, którzy sobie kupią apartamenty

      Bo co to będzie obsługiwać? Te wszystkie waterfronty po 20 tys./m2 I to przez 3 miesiące w roku, chyba że sezon się wydłuży. Znów Stępa wyrzuca publiczną kasę.

      • 23 3

  • Czyli jak mojej Andżeli będę chciał pokazać morze, to Nową Węglową, Nową Waszyngtona i już na Skwerze? (3)

    I to nie schodząc poniżej 70 km/h. Piękna wizja pana Stępy i Karzyńskiego. Rozumiem, że Węglowa jest potrzebna,ale poszerzanie Waszyngtona to jest zbędny wydatek. Co to będzie obsługiwać? Te biurowce i Sea Towers? Niech jeżdżą ZKM jak im ciasno.

    • 69 11

    • sprzedali wszystko, teraz realizują chore pomysły!

      • 5 1

    • (1)

      To Brajankowi pokazesz kino wtedy.

      • 1 1

      • Jakie kino?

        Przecież Gemini idzie do likwidacji, już się najemcy zwijają na potęgę.

        • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane