• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Krzysztof Koprowski
12 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją. Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją.

Gdański ZKM chce kupić kolejne używane tramwaje. Do jeżdżących po mieście Dortmundów ma dołączyć od 15 do 25 nowych- starych tramwajów. Pierwsze mają się pojawić w przyszłym roku.



Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel. Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel.
Kolejne używane tramwaje prawdopodobnie także będą pochodzić z Niemiec. Zakład Komunikacji Miejskiej przeprowadza właśnie tzw. rozpoznanie wśród innych przewoźników, którzy chcieliby sprzedać część swojego taboru.

Jakich tramwajów szuka ZKM? Pojazdy muszą być - podobnie jak Dortmundy - dwukierunkowe, by mogły zawracać bez pętli. To szczególnie ważne z punktu widzenia budowy linii tramwajowej na Morenę, gdzie nie planuje się budowy tradycyjnych pętli.

Nowy-stary tabor będzie można jednak spotkać na różnych trasach.

Największa wada zmodernizowanych gdańskich Dortmundów to:

- Tramwaje będą jeździły w zależności od potrzeb na wszystkich trasach. Zakup pojazdów używanych wynika z faktu, że są one tańsze od nowych, których cena waha się od 8 do 10 mln zł za sztukę, co przekracza możliwości finansowe ZKM i miasta. Dlatego rozwiązaniem tego problemu jest zakup pojazdów używanych. W 2007 roku zakupiliśmy 46 tramwajów N8C za kwotę 1,4 mln Euro, co stanowi 75 proc. kosztu jednego tramwaju. Obecny przetarg jest kontynuacją procesu wymiany części zdekapitalizowanego taboru na używany po modernizacji - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Modernizacja ma być zbliżona do tego, co wykonano w Dortmundach. Przypomnijmy, że wstawiono w nich część niskopodłogową, zamontowano klimatyzację w kabinie motorniczego, wymieniono czoła składu oraz fotele.

Co konkretnie chce sprowadzić ZKM do Gdańska? Zgodnie z zapisami przetargowymi, mają to być pojazdy producentów: Duewag (ten sam, który produkował Dortmundy), BBC, AEG, Siemens lub równorzędnych o wieku nieprzekraczającym 32 lata (najstarsze Dortmundy mają obecnie 34 lata).

Tramwaje muszą pomieścić co najmniej 200 osób ("pojemność" gdańskich Dortmundów to ok. 226 os.). Jeśli chodzi o konstrukcję, to muszą mieć minimum trzy pary drzwi, oraz piasecznice (urządzenie do sypania piasku pod koła, zwiększającego przyczepność pojazdu, standardowe wyposażenia do pokonywania tras o dużym nachyleniu).

Gdańsk nie określa dokładnej ilości pojazdów, jakie chce zakupić. Będzie to od 15 do 25 tramwajów, a ilość ma zależeć od ich stanu oraz ceny. Ich dostawy mają być realizowane sukcesywnie począwszy od 2013 r.

Nam udało się ustalić, że największe szanse na trafienie do gdańska mają tramwaje z niemieckiego Kassel, które posiada ok. dwudziestu N8C, wszystkie wyprodukowane w latach 80. ZKM jednak nie potwierdza i jednocześnie nie zaprzecza tym spekulacjom.

Warto przypomnieć, że nie jest to pierwszy przetarg na zakup kolejnych używanych tramwajów. W maju 2011 r. planowano zakupić cztery N8C w odmianie wąskotorowej M8C z Niemiec. Ostatecznie nie doszło do transakcji, gdyż oficjalnie "nastąpiła zmiana w planach inwestycyjnych zamawiającego", a nieoficjalnie niemiecki Augsburg zdecydował dalej eksploatować wąskotorowe Dortmundy.

Miejsca

Opinie (348) 9 zablokowanych

  • Mają 34 lata, bo niemcy dbali i serwisowali jak trzeba... (22)

    • 346 16

    • (12)

      Chodzi głównie o to że czas eksploatacji tramwajów jest wiele razy dłuższy od autobusów.

      • 37 3

      • nasz 105 mają po 40 lat (9)

        i też jeżdżą. Więc myślę, że znowu tak źle ich nie traktowano.

        • 44 17

        • Jakie 40 lat? Najstarsze pochodzą z konca lat 80-tych. (8)

          • 12 15

          • (4)

            Czyli do 40-tki niewiele im brakuje... a ja na emeryturę dopiero po 67 latach, tramwaje mają lepiej.

            • 24 6

            • No ale Ty... (3)

              ...prawdopodobnie nie nosisz na barana ponad 200 osób przez kilkanascie godzin na dobę.

              • 41 3

              • (2)

                można powiedzieć że jeden skład jeździ ok 18-20 godzin na dobę :)

                • 5 6

              • na prawdę intrygująca wymiana poglądów (1)

                • 14 1

              • zaiste

                jw

                • 13 0

          • końca...

            ...lat 70-tych

            • 11 1

          • Kiedyś w 105 pomiędzy środkową parą drzwi była tabliczka z datą produkcji

            Nie wiem jak jest teraz, na początku lat 90-tych to była norma.

            • 5 0

          • Z jakich 80tych?
            W dortmundach sa (byly) tabliczki z data produkcji.
            Jak byk jest 1979

            • 0 0

      • zwłaszcza w Gdańsku gdzie muszą śmigać (1)

        po dziurawych drogach, normalnie to aż mi szkoda tych autobusów. Te pierwsze Neoplany to chyba już na złom się nadają?

        • 21 7

        • Neoplan, nie była to udana konstrukcja.

          Solaris mocno ją poprawił. Wystarczy zobaczyć w okolice słupków przy szybach jak są pohewtane :)

          • 13 0

    • ale tak jak wszystkie pojazdy z niemiec.... (3)

      pierwszy właściciel - niemiecki emeryt, serwisowane, bezwypadkowe, przebieg 60 tys km :)))

      • 32 2

      • niepalący emeryt! (2)

        • 24 1

        • (1)

          .. jeżdżący tylko do kościoła w niedziele

          • 30 0

          • nie - tylko do stacji diagnostycznej na przeglady

            musial czyms tam jezdzic to se dziadzia kupil:)

            • 31 0

    • (2)

      żenua,stare tramwaje kupowac i za remont tego zabytku płacic, żenua w gdańskim stylu. jakby nie można było nowych kupic?

      • 5 49

      • Czytanie ze zrozumieniem.

        Za koszt jednego nowego kupią z 20 starych, koszt remontu te pewnie równowartość drugiego, w najgorszym wypadku trzech nowych.

        A ja mogę jeździć trochę starszą komunikacją, byleby jeździła jak najczęściej a nie tramwaj raz na pół godziny.

        • 56 0

      • nie żenuła i nie w gdańskim stylu, tak robią na całym świecie, tym bogatszym również

        a ty pewnie z miejscowości na północ za Sopotem...

        • 46 3

    • Niemieckie lepsze niż polskie kupy!

      • 7 6

    • Słusznie, gdyby nie dbali i nie serwisowali

      to miałyby co najmniej 50 lat!

      • 8 1

  • Dlaczego my Polacy musimy kupować używane rzeczy po Niemcach? (30)

    I tramwaje i ciuchy w ciuchlandach..

    • 193 91

    • Bo w obu przypadkach (11)

      kupujących nie stać na nowe

      • 58 6

      • Błąd! Jeśli jesteś biedny nie możesz kupic syfu tylko kupujesz dobre rzeczy zeby dlugo służyły. (9)

        j/w

        • 25 17

        • O ile masz na to gotówkę.

          Kiedys Jujka narysował faceta mówiącego: nie stac mnie stare, ale nie mam pieniędzy na nowe.

          • 27 0

        • Niestety teraz nie produkuje się dobrych rzeczy (7)

          Wszystkie produkowane obecnie urządzenia "kończą się" po upływie okresu gwarancyjnego. Kiedyś robiono solidnie, teraz tylko z myślą o tym aby interes się kręcił. Dotyczy to nawet dóbr luksusowych, produkowanych przez uznane marki.
          Zatem nierzadko kupno używanego sprzętu ma sens.

          • 43 0

          • bo wszystko robia w tych cholernych Chinach (6)

            gdyby Unia nałożyła cła zaporowe...

            • 10 11

            • to nie byłoby większości stać na elektronikę (1)

              oglądałbyś seriale na tv kineskopowym

              • 23 3

              • A co masz do kineskopów?

                A tak serio, to musisz zmieniać telewizor co 3 lata?

                • 3 0

            • Unia to też socjalistyczny twór i ci z Brukseli mają gdzieś ekonomię. Liczy się tylko ideologia.

              • 13 5

            • Zamiast zapłacić Chińczykowi 5$ to zapłać za ten sam produkt 10$, zrobi go z lepszych materiałów (1)

              • 8 0

              • Nie do końca

                Zapłacisz 1o dolarów, to Chińczyk zrobi to znowu za 5 dolarów, a dodatkowe 5 będzie miał jako dodatkowy zysk.

                • 9 3

            • to byś chłopie żył w epoce kamienia łupanego

              cło jest ale na Europejskie wyroby.
              Większości elektroniki jest na częściach z Azji mimo że składane w Europie a cena i tak jest 2 razy wyższa.
              Dlatego jak zobaczysz w sklepie taki sam produkt tylko z innym Made in UE bądz CHINY to masz cenę różną.

              • 2 1

      • nie tylko.

        również dlatego, że są lepsze i tańsze.

        • 3 3

    • bo są lepsze niż używane z Polski

      • 11 5

    • Bo ciuch w ciuchlandach często są lepsze i tańsz niż te oferowane przez marki

      obecne w galeriach handlowych.

      • 22 2

    • jak będziemy bogatsi od Niemców, to oni będą kupować od nas używane rzeczy (o ile będą sprzedawane za przyjazną cenę)

      • 13 0

    • (9)

      ja nie kupuje ciuchów w ciuchlandach i nie znam praktycznie nikogo kto by to robił.

      nie wiem co to za wstyd kupić używane tramwaje jeżeli są w dobrym stanie technicznym i ich cena jest śmiesznie niska w porównaniu z zakupem nowego.

      • 35 6

      • a na dodatek te tramy technicznie są bez zarzutu (1)

        a nawet przyjemniejsze (nie piszczy im elektronika) jak te nowe

        • 25 2

        • przynajmniej nie piszczą jak nowe PESY

          • 7 2

      • do tego trzeba mieć grono znajomych, a nie siedzieć w czterech ścianach (5)

        • 2 3

        • (4)

          mam znajomych, nie bój się, ale oni ubierają się w galeriach i butikach

          • 2 9

          • a jakie to ma znaczenie... (3)

            ...gdzie kto ciuchy kupuje?

            Zakupy uzywanych tramwajów, albo taboru kojeowego to normalna rzecz w swiecie, ale nie wszędzie jest to traktowane jako dyshonor. Tu sie liczy ekonomia, a nie jakies wydumane ideologie.

            • 20 1

            • wiem i właśnie o tym piszę. ale kolega zarzucał że polacy tacy biedni że zawsze muszą kupować używane. a ja pisze że nie zawsze. a jeżeli używane tramwaje opłacają się bardziej niż nowe to nie widzę w tym niczego złego. przecież ostatecznie to i tak my za to płacimy. więc może jak kupimy używane to mniej ludzi wtedy będzie skazanych na te ciuchlandy...

              • 8 5

            • to dlaczego sprzedają te tramwaje? (1)

              Jeśli kupowanie używanych tramwajów jest taką normalną rzeczą, to kto kupuje nowe i po co się te stare sprzedaje?

              • 3 1

              • Nie dyskutuj z nim.

                Ona nawet pisać po polsku nie potrafi.

                • 1 0

      • nie jeżdżę starym tramwajem i nie znam nikogo kto by to robił

        na stare tramwaje powinny być tańsze bilety

        • 7 4

    • Bo kochamy woń przetrawionego wurstu w tapicerce

      • 8 4

    • nie musimy, ale to się może opłacać

      • 2 0

    • Nasze droższe

      Choć mniej zarabiamy.Jak to możliwe to wiedzą bandyci na wiejskiej

      • 3 2

    • bo niemiaszki myslą strategicznie (1)

      i szukają nowych "rynków zbytów" dla swoich złomów. Złomowanie jednej tony złomu mieszanego w Niemcowni to koszt rzedu 800 euro, a u nas można to scierwo za darmo oddac do złomowca i jeszcze ci za to zapłaca od tony do 500 złotych. Tylko problem zostaje u nas, bo Polska nie dysponuje prawdziwą siecią recyklingową i hutami zdolnymi odzyskac i poprawnie zzutylizowac szkodliwe metale zawarte w bloczkach hamulcowych, spiekach i silnikach starej generacji, ze o starych sposobach konserwacji blachy nieocynkowanej nie wspomnę.
      Wiec jest tak: Niemiaszki nam wiejskim głupkom sprzedadzą sprawny złom, my to zużyjemy albo i nie, potem zzutylizujemy, dopłacimy do interesu 500 zeta za tonę tego zylcu, a finalnie jeszcze bedziemy zamawiac u niemiaszków usługę ekologicznego zutylizowania szkodliwych odpadów z tech jeżdżacych trumien .... No i powiedzcie, czy ci Niemcy nie są genialni ?

      • 2 9

      • a po co utylizować?znając zaradość polaków zakpią w lesie, nocą żeby nikt nie widział i po kłopocie

        i kasa w portfelu zostanie

        • 2 0

  • Bombardier, ale ten najnowszy, najlepszy a nie nasza pesa z klapami na kołach jak Rudy 102 (10)

    jw

    • 82 86

    • (1)

      I można tam czuć się Pasażerem przez duże P, nie tak jak w tych bydgoskich - ciasne w środku, miejsc siedzących mało i na ogół trzeba stać.

      • 26 15

      • w dortmundach jest ciasno i śmierdzi

        • 5 8

    • te nasze Pesy to porażka. w środku siedzenia porozpierdzielane jakby ktoś po pijaku projekt rysował

      • 41 14

    • Solarisy maja fajne tramwaje....szkoda ze ich nie bylo jeszcze jak zamawiali pesy

      • 19 1

    • Bombardier? Pesa to mniejsze zło. (4)

      Tak w ogóle to jestem miłośnikiem Solarisów Tramino i gdyby te tramwaje do nas trafiły, to bym nigdy na nie nie narzekał. Ale Bombardier? Cóż, przyznaję, że technicznie to bardzo dobra rzecz, ale oceniając go jako pojazd miejski, uważam, że chyba tylko 105-tką jeździ się gorzej. I to też nie zawsze.

      • 4 4

      • (3)

        Bombardiery lubię, bo jest dużo przestrzeni w nich.

        • 3 2

        • A jakie to są, podobne do bombardierów, ale starsze?

          • 0 0

        • Gdzieś Ty widział przestrzeń w Bombardierach? (1)

          Oczadział...

          • 3 1

          • Dokładnie, Bombardiery to przykład, jak można spartolić teoretycznie doskonały projekt. Siedzenia rozmieszczone są tak, że zabierają mnóstwo miejsca, a na domiar złego są źle wyprofilowane. W dodatku ktoś nie pomyślał, że stojący pasażer musi się czegoś trzymać...

            • 4 0

    • najlepsze byly te stare tramwaje z tymi rozsuwanymi drzwiami.w tych nowych wasko,malo miejsca,klima szwankuje :-(

      • 0 1

  • I dobrze. (3)

    Lepszym pomysłem jest modernizowanie Dortumndów, niż kupowanie nowych Swingów, które kosztują tyle, co 4 autobusy.

    • 126 39

    • Poprawka

      Jeden nowy autobus kosztuje 0,9-1,3 mln, jeden nowy tramwaj kosztuje 8-10 mln.

      • 14 1

    • pesa swing to guano najgorsze!

      mało miejsc siedzących i kiczowaty wygląd. porażka!

      • 8 9

    • te g.....ne tramwaje

      nie bedą miały klimy !!! ku..... co to ma być !!! one nawet zwykłego nawiewu nie maja !!! Lepiej kupić droższe ale wyposazone w klime.
      Już dość wożenia ludzi jak było w puszce

      • 6 1

  • (11)

    Bydgoskie tramwaje nie mogą jeździć po torowisku jaki mamy obecnie na trasie na Stogi. To co to za tramwaje?

    • 71 29

    • no nie są pancerne

      • 42 2

    • 1000mm (3)

      W Bydgoszczy jest poprostu inny prześwit toru tj. 1000mm, w Gdańsku jest standardowy kolejowy tj. 1435mm.

      pozdrawiam

      • 1 12

      • (2)

        Nie zrozumiałeś. Mowa o zakupionych w bydgoskiej fabryce i jeżdżących w Gdańsku tramwajach PESA.

        • 9 2

        • przepraszam

          Faktycznie , teraz doczytałem, zwracam honor

          • 11 0

        • Łada Samara mogła jeździć po wyboistych polnych drogach.
          Nowy Mercedes AMG nie. Co to za samochód?

          • 13 0

    • (5)

      co to za torowisko??
      pesy by sie zaczely psuc odrazu jak 105iatki !

      • 15 1

      • (4)

        Nie piszę na temat torowiska tylko tramwajów - ale tramwaje inne dają radę i tam jeżdżą.

        • 7 3

        • (3)

          swing ma znacznie mniejszy prześwit i nie przetoczy się przez przełamany most siennicki.

          • 15 0

          • (2)

            Czyli nawet po remoncie Pesy nie będą mogły po tym moście jeździć?

            • 0 7

            • (1)

              Po remoncie będą mogły po prostu póki będzie istnieć skocznia siennicka PESY mają zakaz wjazdu.

              • 12 1

              • Jak na Stogach zobaczę kiedyś PESĘ, to zjem swój kapelusz. Idę o zakład, że nawet po remoncie nikt nigdy na "3" i "8" PESY nie zobaczy.

                • 3 3

  • Bo w Polsce... (6)

    robi się tak: inni pozbywają się rupieci, a My cieszymy się i za ogromne kwoty przytulamy je do serca:)

    • 78 41

    • te kwoty właśnie nie są takie ogromne w porównaniu z nowymi.

      • 17 5

    • (3)

      przecież kupują kilkadziesiąt sprawnych pojazdów za mniej niż jeden nowy...

      • 17 5

      • To podaj mi te liczby dokładne, bo w 99% wypowiedzi takich jak twoje widac kopiuj wklej bezmyślny poprzedników (2)

        • 4 5

        • Przecież jest w tekście! (1)

          "Zakup pojazdów używanych wynika z faktu, że są one tańsze od nowych, których cena waha się od 8 do 10 mln zł za sztukę (...) W 2007 roku zakupiliśmy 46 tramwajów N8C za kwotę 1,4 mln Euro, co stanowi 75 proc. kosztu jednego tramwaju"

          • 6 0

          • Yes. ale zauważ ze ceny w tym sponsorowanym newsie mowią nam tylko o tym - nie o konkurencji, to kpina a nie dane.

            • 5 3

    • "ogromne kwoty" ?

      parę razy taniej to jednak jest jakaś szczędość.
      Tramwajów powinna być cała masa, a nie kilka nowych.

      • 1 0

  • ja kupiłem swojego Passata B5 TDI (13)

    też po niemcu, lekarzu ,rocznik 1937. nic nie stuka nic nie puka, po wymianie paska rozrządu, przebieg tylko 120 tys km. niemiec jezdzil tylko do kosciola. spalanie 4 litry na setke na autobanie z dortmundu do kartuz. polecam wszystkim

    • 94 45

    • Rocznik 1937 i tylko 120 tys km?

      Toż to ledwo na dojazd na front wystarczyłoby i powrót okrężna drogą, zygzakiem unikając ostrzału artyleryjskiego.

      • 52 1

    • garażowany, jeździła emerytka do kościoła (1)

      nie bity. Igła. Panie, nie patrzeć - kupować. lać i jechać.

      • 26 2

      • chyba ze śmiechu lać

        ;)

        • 22 1

    • Ja, ja naturlich (1)

      Autobahn aus Dortmund nach Kartuzy?
      Sehr gut, sehr gut!!!!!!

      • 17 8

      • ohne Dziuren

        aber mit TIRówken

        • 14 5

    • Aaa, zapomniałem dodać:

      Niemiec miał do kościoła tylko 50 metrów to nigdy nawet do 3-go biegu nie dotarł. Skrzynia jak nowa!

      • 30 1

    • Kaszubski Mercedes!

      • 16 0

    • Rozumiem, że kiedyś dałeś siew rogi walnąć i teraz wywalasz na forum...

      te swoje prowokacje. Kup Dacie - igiełkę, powieś choineczkę zapachową, naklejeczkę PL, podkładkę jestem z Gdańska, do tego wrzuć LED-Y do dziennej jazdy z Alle..cośtam i wtedy to Ty będziesz panicho! Nic tylko do Wyczechowa na pierożki po nartach w Wieżycy, bo masz 4x4!!!

      • 7 7

    • 4 litry oleju silnikowego chyba, albo 4 litry na wstecznym:)!

      • 2 0

    • weż daruj

      ten Twój niemiec zamurowany pewnie od półwiecza był i dlatego taki sprawny ten passat był, a ty gupi dałeś sie nabrac na głodny kawałek w tle ze staruszkiem

      • 1 3

    • Jeszcze lepszy jest model B4. Miejsca w kabinie więcej, zawieszenie przednie na uczciwych kolumnach McPhersona, a nie nieudane wielowahaczowe. I starczy zwykły 1.9 D 75 KM.

      Ale najlepszy silnik to dwulitrowy diesel mercedesa z modeli W123 i W124. Mułowaty, ale nie do zajechania. Średni przebieg 800 000 km do remontu

      • 3 1

    • Ha ha ha ha

      Po dziadku z niemiec nie jeden juz taki jezdzi w polsce. widac w niemczech same dziadki mieszkaja. przed sprzedaza przerejestruj auto na dziadka i zdejmij z licznika kilka kilomerow. dziala podobnie.

      • 2 0

    • JEDYNY TAKI GOLF IV TDI 1999 r (model 2000)

      zakupiony od niedowidzacego 91 letniego oficera SS w stanie spoczynku (zona adwokat, syn pilot, córka lekarz), 94tys. przebiegu gdyz bylo to 6 auto w rodzinie jezdzone tylko w sloneczne dni, na co dzien stal pod kocem w ogrzewanym garazu. tydzien przed sprzedaza ten 1 wlasciciel dokupil 2 komplety opon, wymienil rozrzad, oleje, plyny, paski i kompletne zawieszenie. takze nic nie stuka i nie puka, bez wkladu finansowego, tylko klima jest do nabicia. spalanie oscyluje w granicach 3L/100km, jak sa korki i ktos ma ciezka noge to 3.5L/100km. autko do tego stopnia bezawaryjne, ze czlowiek zapomnial jak mechanik wyglada, smialo mozna maske zaspawac. w dzien zakupu tego Golfika, syn wlasciciela zatankowal auto do pelna, umyl i nawoskowal na goraco a córka zrobila nam na droge kanapki i kawy w termos. samochód w stanie kolekcjonerskim, jedyny taki, tylko lac rope i jechac. na wyposazeniu sa: strumienica, szpera, wydech z kwasiaka, rozpórki kielichów, fajera momo, kubly Recaro. serdecznie polecam to zadbane, doinwestowane autko w Dieselku. bedzie sluzyc wiele lat gdyz nie jest wytluczone i wykatowane. sprzedaje z bólem serca swoja laleczke, pilnie z powodu wyjazdu, tylko dla milosnika marki, w dobre rece.

      • 5 0

  • PIECKI-MIGOWO (8)

    'To szczególnie ważne z punktu widzenia budowy linii tramwajowej na Morenę' PIECKI-MIGOWO chyba, że tylko do Spółdzielni Morena lub morenowe pozostałości...

    • 31 15

    • (2)

      jedna odnoga ma prowadzić i do Jasienia.

      • 5 5

      • Koniec Bulońskiej (1)

        to nie Jasień! Tylko nadal Piecki-Migowo (a dokładniej Migowo)...

        • 16 4

        • Pamiętamy jak to najpierw na Chełm, potem zbudowali linię tramwajową dalej - i tutaj pierwszy etap to Warneńska, trzeci to koniec Bulońskiej i ostateczna (na razie) w nieokreślonej przyszłości wersja to ma być Jasień.

          • 8 1

    • oj tam

      czepiasz się, podobnie jak ze starówką ...

      • 11 5

    • Spokojnie.....

      ....dziś Budyń na spotkaniu z mieszkańcami Moreny może powiedzieć,że miało być tak pięknie a wyszło jak zawsze, czyli nie ma kasy na wkład własny bo pieniądze poszły na PGE Arene,ECS,Teatr Szekspirowski,Trasę Słowackiego itd

      • 4 8

    • zwyczajowo każy mówi morena bo to morenowa górka (1)

      i nie wiem o co się czepiać...

      • 17 1

      • Dokładnie. Nikt nie powie, że jedzie na Piecki-Migowo, zawsze - że na Morenę :)

        • 16 1

    • nazwa Piecki-Migowo tak ma się do całej tej dzielnicy...

      jak Chełm z dzielnicą Gdańsk Południe do Zakoniczyna...

      • 6 2

  • oby tylko nie zmieniali czoła wozów - te nowe doklejane są po prostu brzydkie (4)

    jakiś wiejski tuning z Poznania

    • 51 27

    • (3)

      dzięki temu wiejskiemu tuningowi mówi się że to NOWE tramwaje :) swoją droga ciekawe czemu prototyp ma numer 1113 :)

      • 3 2

      • kto tak mówi?

        ja się nie spotkałem z tym

        • 0 5

      • (1)

        Bym zapomniał, w ostatnich modelach wypuszczonych przez modertrans był już montowany sexi pantograf jednoramienny... każdy emeryt myśli ze to tramwaje z XXI wieku :D

        • 4 1

        • sexi ale nie z plexi

          więc podziała trochę

          • 1 2

  • Na Leniny kasa jest, na muzea kasa jest, na ecs kasa jest (18)

    na kościoły kasa jest, na działki biskupie kasa jest. Ale na tabor i infrastrukturę środków jak zwykle w Gdańsku nie ma.

    • 160 41

    • rozejrzyj się (2)

      zobacz ile jest budowane, a potem narzekaj

      • 14 30

      • chyba rozgrzebane

        • 30 5

      • Właśnie o to chodzi, że "jest budowane" ale niekoniecznie to co trzeba.

        • 32 5

    • Na leczenie kasa jest (1)

      skorzystaj.

      • 11 20

      • właśnie na to też nie ma

        • 21 0

    • (7)

      nawet jeżeli kasa by była to kupowanie nowego jeżeli za 1/10 ceny można mieć zadbane używane podchodzi pod niegospodarność i megalomanię.

      ludzie tak się oburzają na te używane tramwaje jakby każdy w salonie nowy samochód kupował...

      • 20 4

      • Używane ale do modernizacji. (6)

        Koszt ostateczny po modernizacji nie wyniesie 1/10 nowego tylko może 1/3 nowego.

        • 7 1

        • (2)

          czyli 3 razy mniej niż jeden nowy!!!

          • 8 5

          • i pojeździ 3 razy krócej (1)

            • 2 4

            • tramwaj to nie autobus

              budowa silnika tramwajowego jest prostrza z uwagi na to ze to silnik elektryczny. na dobrym torowisku nie ma dziur wiec ani kola ani zawieszenie sie tak nie zużywa. prawda jest taka ze tramwaj moze jezdzic i 100 lat jak buda jest dobra. wymieniac silniki, zmieniac tapicerke i jezdzic

              • 13 2

        • ostatnie modernizacje wykazały inny stosunek - ponad 10 razy taniej niż 1 nowy pociąg tramwajowy (2)

          za 1/3 wartości nowego to SKM klei głupa na starych zajeżdżonych trupach

          • 5 1

          • (1)

            Ale porównaj sobie zakres tych modernizacji. W przypadków tramwajów jest on dużo mniejszy.

            • 1 2

            • bo i materiał do modernizacji lepszy - konstrukcyjnie i wiekowo

              a wywalić kasę jak na budowę nowego, ale na starych (głupich )zasadach - żaden interes

              • 3 1

    • Na leczenie idioty kasa jest.

      • 4 2

    • kościoły i działki zostaw w spokoju, jak naród głupi to tak ma

      • 1 0

    • pętlę by może na końcu Bulońskiej zrobili

      ale tam jest biznes kościelnego

      • 2 0

    • Uwaga (1)

      I czego się czepiasz od razu kościoła i księży. Nie jesteś chrześcijaninem to po ta twoja uwaga. Komuchy z liberałami kradną pieniądze, czyli twoi kumple, a nie księża. Podskocz panu W i panu A. Oboje są prezydentami i zdrajcami z Gdańska

      • 3 2

      • oho już paplanina "komuchy z liberałami". A teraz kolego doucz się kim jest komuch a kim liberał.

        I jakbyś nie wiedział kościół katolicki także ciągnie kase z budżetu i nie wiem z jakiej racji

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane