• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Krzysztof Koprowski
12 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją. Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją.

Gdański ZKM chce kupić kolejne używane tramwaje. Do jeżdżących po mieście Dortmundów ma dołączyć od 15 do 25 nowych- starych tramwajów. Pierwsze mają się pojawić w przyszłym roku.



Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel. Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel.
Kolejne używane tramwaje prawdopodobnie także będą pochodzić z Niemiec. Zakład Komunikacji Miejskiej przeprowadza właśnie tzw. rozpoznanie wśród innych przewoźników, którzy chcieliby sprzedać część swojego taboru.

Jakich tramwajów szuka ZKM? Pojazdy muszą być - podobnie jak Dortmundy - dwukierunkowe, by mogły zawracać bez pętli. To szczególnie ważne z punktu widzenia budowy linii tramwajowej na Morenę, gdzie nie planuje się budowy tradycyjnych pętli.

Nowy-stary tabor będzie można jednak spotkać na różnych trasach.

Największa wada zmodernizowanych gdańskich Dortmundów to:

- Tramwaje będą jeździły w zależności od potrzeb na wszystkich trasach. Zakup pojazdów używanych wynika z faktu, że są one tańsze od nowych, których cena waha się od 8 do 10 mln zł za sztukę, co przekracza możliwości finansowe ZKM i miasta. Dlatego rozwiązaniem tego problemu jest zakup pojazdów używanych. W 2007 roku zakupiliśmy 46 tramwajów N8C za kwotę 1,4 mln Euro, co stanowi 75 proc. kosztu jednego tramwaju. Obecny przetarg jest kontynuacją procesu wymiany części zdekapitalizowanego taboru na używany po modernizacji - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Modernizacja ma być zbliżona do tego, co wykonano w Dortmundach. Przypomnijmy, że wstawiono w nich część niskopodłogową, zamontowano klimatyzację w kabinie motorniczego, wymieniono czoła składu oraz fotele.

Co konkretnie chce sprowadzić ZKM do Gdańska? Zgodnie z zapisami przetargowymi, mają to być pojazdy producentów: Duewag (ten sam, który produkował Dortmundy), BBC, AEG, Siemens lub równorzędnych o wieku nieprzekraczającym 32 lata (najstarsze Dortmundy mają obecnie 34 lata).

Tramwaje muszą pomieścić co najmniej 200 osób ("pojemność" gdańskich Dortmundów to ok. 226 os.). Jeśli chodzi o konstrukcję, to muszą mieć minimum trzy pary drzwi, oraz piasecznice (urządzenie do sypania piasku pod koła, zwiększającego przyczepność pojazdu, standardowe wyposażenia do pokonywania tras o dużym nachyleniu).

Gdańsk nie określa dokładnej ilości pojazdów, jakie chce zakupić. Będzie to od 15 do 25 tramwajów, a ilość ma zależeć od ich stanu oraz ceny. Ich dostawy mają być realizowane sukcesywnie począwszy od 2013 r.

Nam udało się ustalić, że największe szanse na trafienie do gdańska mają tramwaje z niemieckiego Kassel, które posiada ok. dwudziestu N8C, wszystkie wyprodukowane w latach 80. ZKM jednak nie potwierdza i jednocześnie nie zaprzecza tym spekulacjom.

Warto przypomnieć, że nie jest to pierwszy przetarg na zakup kolejnych używanych tramwajów. W maju 2011 r. planowano zakupić cztery N8C w odmianie wąskotorowej M8C z Niemiec. Ostatecznie nie doszło do transakcji, gdyż oficjalnie "nastąpiła zmiana w planach inwestycyjnych zamawiającego", a nieoficjalnie niemiecki Augsburg zdecydował dalej eksploatować wąskotorowe Dortmundy.

Miejsca

Opinie (348) 9 zablokowanych

  • Niedobre bo nie Polskie !!! (18)

    Kupujemy wyeksploatowane śmieci z Niemiec! Czy Polska to jeden wielki lumpeks - wychodzone, wyjeżdżone to do nas się upycha, czy naprawdę Polska jest gorsza od reszty Europy? A może rządzący mają poczucie niższości i starają się zarazić tym całe społeczeństwo , czy po prostu cukrują i wchodzą w d... bez mydła z brakiem honoru.

    • 9 21

    • to może wyskocz ze swoich oszczędności i zafunduj 20 nowych trampków dla Gdańska (7)

      ksenofobko

      • 7 3

      • (6)

        Jesteś zarażony lub zarażona poczuciem niższości - wszyscy wyskakujemy z kasy pchając ją do Unii a oni nam serwują resztki niby dlaczego mamy je zjadać skoro jesteśmy pełnoprawnym jej członkiem. Czy jesteśmy gorsi czy Ci którzy rządzą Gdańskiem tak chcą.

        • 3 5

        • czy potrafisz wyciągać logiczne wnioski z danych liczbowych? (5)

          Polska wpłaca do Unii mniej niż dostaje pomocy

          • 8 2

          • (1)

            Trzeba być bardzo naiwnym żeby wierzyć w to, że ktoś nam bezinteresownie coś "daje".

            • 0 4

            • noo, pojęcie "pomocy" jest ci obce

              no chyba ze miałaby być ona skierowana do ciebie

              • 3 1

          • (2)

            O jakiej pomocy mówisz człowieku! - wierzysz w propagandę he he co masz z tej pomocy? rozejrzyj się w okół siebie!

            • 2 4

            • ... (1)

              No to przedstaw swoje dane, swoje wyliczenia, poparte jakimiś dokumentami świadczące że jest inaczej. Propagande to własnie ty sam siejesz.

              • 4 1

              • Ja uważam że gdyby rząd Olszewskiego decydował o naszej gospodarce przez dwie kadencje, a grabarza naszej gospodarki towarzysza Balcerowicza by nie było, gdyby lewacy nie przejęli media mamiąc o nowym kraju rad, to na bazie zdrowego kapitalizmu kraj nasz żyłby w dobrobycie bez jałmużny z Brukseli. Za ich krótkich rządów był wyraźny postęp, każdy Polak wyraźnie odczuł poprawę życia. Pamiętam ten przeskok cywilizacyjny doskonale.

                Było to w okresie postkomunistycznym i tamte realia były inne, mentalność ludzi inna, budowa zdrowego kapitalizmu musiałaby trwać. Niestety michnikowszczyzna dorwała się do władzy i pierwsze co zniosła to cła od towarów z Zachodu mimo, że nie byliśmy w Unii. Potem była totalna likwidacja kopalń, stoczni i zakładów innych bo takie były nakazy z Brukseli (wcześniej analogiczne były z Moskwy). Dzisiaj bez tzw. "dotacji" z Unii Polska jest bezradna, nic nie jest w stanie samodzielnie zrealizować bo nie ma dochodów - banki, fabryki i najlepsze zakłady poszły za bezcen, zysk wywożą do swoich krajów. Polacy nie mają pracy w Polsce i dają dochód innym pracując u innych. Itd.

                • 1 7

    • Tak! (4)

      Polska jest gorsza od reszty Europy i nic tego nie zmieni! Nie dogonimy Europy już nigdy, bo wszystkie wysoko rozwinięte kraje musiałyby się zatrzymać na jakieś 50 lat, żebyśmy mogli do nich dołączyć. Trzeba się z tym pogodzić!

      • 6 2

      • Ale więszość z nich cię cofa. (2)

        Włochy, Hiszpania itd. Francja czy Niderlandy stoją w miejscu w najlepszym razie. W zasadzie to poza Niemcami nikt się nie rozwija na zachód od nas.

        • 3 1

        • (1)

          Czyli jest duża szansa że ich dogonimy :)

          • 1 0

          • niestety, tuskoland się też cofa

            • 0 1

      • Właśnie dlatego jest tak a nie inaczej bo większość społeczeństwa w to wierzy i ma podejście podobne Twojemu
        Ja uważam że Polska nie jest gorsza tylko Politycy którzy nią kierują są do du.. nie walczą o to aby było lepiej.

        • 3 2

    • polonez (2)

      Rozumiem że prywatnie jeździsz też polonezem aby wesprzeć polską myśl techniczną??

      • 4 0

      • Polonez to konstrukcja FIAT-a sprzed 4 dekad

        a nie polska myśl techniczna. I dlatego mimo wszystko nadawało się to do uzytku...

        Polska myśl techniczna to była Syrena. Już w fazie prototypów cofnięta o jakies 20 lat w porównaniu z autami w innych krajach.

        • 3 0

      • Jeździłem Polonezem ładnych parę lat i nie widzę powodów, by na niego narzekać. No, może jakiś diesel by się przydał od maską.

        • 0 1

    • hmmm... (1)

      We Wiedniu jeździ obecnie 190 wagonów wyprodukowanych w latach 1966-76 i jakoś nikt nie twierdzi że to odpady.

      • 8 1

      • A w Mediolanie można spotkać tramwaje mniej więcej 90-letnie.
        Jest tylko jedno "ale". We Wiedniu czy w Mediolanie o tabor się... dba. Jak bardzo dba o tabor ZKM Gdańsk, widać po stanie "105-ek"

        • 3 0

  • (5)

    oto całe Gdańskie "władze" PO
    i ich "gospodarność"

    podczas gdy cywilizowane kraje,
    kupują nowe pojazdy, bo raz że nie trzeba wydawać na ich remonty a kwoty na utrzymanie są nieporównywalnie niższe, dwa nowe mogły by służyć przez spokojnie 3 czy 4 dziesięciolecia,
    to kraje trzeciego świata
    usłużnie skupują złom i wmawiają autochtonom jaki to POstęp
    nowe tramwaje zużywają mniej prądu są cichsze a w środku przyjaźniejsze (klima!)
    ale co tam
    nowe wszak mogły by być kupione w Polsce i dać zarobek tutejszym mieszkańcom
    ale co by wtedy zrobili biedni niemcy ze starym złomem?
    ale to do głowy nikomu nie przychodzi wszak w przetargu z tego co tu piszą wymieniono z nazwy same niemieckie firmy!!!
    a jeśli mowa o tramwajach używanych to czemu nie francuskie, włoskie, angielskie? czemu nie? czemu muszą być niemieckie?
    ale jak widać po niektórych komentarzach niektórym niewiele trzeba i nawet da się im wmówić że stare jest lepsze od nowego

    a pieniądze zapytacie?

    a ECS? odpowiem
    a lenin?
    a krytyka polityczna?
    a stadion?
    a bohomazy an blokach?
    a limuzyny urzędowe?
    a dwa "ekskluzywne" tojtoje za 300 tyś?

    by żyło się lepiej
    mirom i bąkom rzecz jasna

    a mieszkańcy niech się przejadą 30 letnim niemieckim złomem lub dowolną dziurawą gdańską drogą i wypoczną w dziurze pod notem lub na wyspie spichrzów

    • 22 20

    • Koszt utrzymania nowych pojazdów jest niższy? (1)

      Wytrzymają po 40 lat?

      Jasne.....

      Z punktu widzenia użytkownika zwykłego samochodu starczy porównać koszty utrzymania i trwałość choćby mercedesa z początku lat 90-tych i mercedesa z roku 2000. Niższe koszta użytkowania dotyczą tylko okresu gwarancyjnego, po nim zaczynają się kosztowne problemy, nie dość, że awarii wcale nie jest specjalnie mniej, to koszty naprawy są kilkukrotnie wyższe.
      Oczywiście nie oznacza to, że nie powinniśmy kupować nowych pojazdów, choćby ze względu na ich wyższy standard, ale twierdzenie, że kupno używanych jest nieopłacalne jest bzdurą.

      • 6 4

      • wyszpachluj lepiej swojego golfika
        a nie udowadniaj że krowa to koń
        i że 30 letni złom jest lepszy od nowego

        • 2 5

    • angielskie tramwaje? te sprzed 60 lat?

      a francuskie cuda (Alstom) to mamy w Gdańsku... dzięki, więcej nie trzeba.

      • 3 1

    • (1)

      Biedaku - jak twój pisuar dojdzie do władzy to będziemy mieli jedynie Pieprzenie i Smoleńsk, sądy kapturowe, tramwaje z watykanu, telewizję z Torunia, ropę z piasku, gaz z bagien, samochody z Korei Płn. i wszędzie pomniki Zimnego Lecha oraz brata jego niebawem błogosławionego

      • 8 5

      • ciekawe jak się nazywa sekta w której mają takie jak twoje poglądy i czy moderator do niej nalezy skoro można pisać bzdury i wulgaryzmy nie na temat byle kogoś pobrażać

        merytorycznie nigdy niemieliście nic do powiedzenia
        to tylko tego po raz kolejny dowodzi

        • 3 2

  • czy nie lepiej było kupic tramwaje w miejsce ECS? (4)

    dlaczego tu nad Wisłą wszystko stoi na głowie?

    • 29 1

    • Bo to... (3)

      Bo to jest wlasnie polska...Od ponad 8 lat mieszkam za granica i z kazdym tygodniem z przerazeniem patrze na to co sie w PL dzieje, na najglupsze rozwiazania, na calkowite przeciwienstwo rozwoju w wielu branzach. Dlaczego nie mozemy sie wzorowac/kopiowac rozwiazania z innych panstw europejskich, np.z UK, Niemiec a nawet Francji, Czech, Słowaci i odpowiednio rozwiazania modyfikowac do naszych potrzeb? To by zaoszczedzilo czas i ograniczylo ryzyko niepowodzenia/strat "nowych i cudownych" projektow, rozwiazan na ktorych wszyscy tracimy...

      • 2 3

      • Jak mieszkasz od 8 lat zagranicą

        to zajmij się swoją zagranicą i nie mieszaj tu w kraju. Ja mieszkam w PL i nie mieszam się do twojej zagranicy. Powodzenia.

        • 4 5

      • (1)

        Dobrze, tylko nie napisałeś co proponujesz, w jakim kierunku powinniśmy iść? Czy i jakie tramwaje jeżdżą w mieście, w którym aktualnie mieszkasz? Torowiska są inne niż u nas?

        • 2 0

        • pewnie mieszka w pipidówie i o tramwaju to może pomarzyć

          • 2 0

  • A SOLARIS ? (8)

    Solaris właśnie wypuścił swój pierwszy tramwaj. Czy nie lepiej byłoby zakupić nowoczesny, polski sprzęt by wspierać rodzimy przemysł ? Może i byłby droższe w zakupie, ale napewno lepiej rokują na przyszłość

    • 29 9

    • (1)

      Zauważ ze jak się kupi jeden nowy tramwaj to nie zwiększy to ani częstotliwości kursowania, anie nie pozwoli na otwieranie nowych lini bez na już istniejących.

      • 5 3

      • Czemu na Chełm jeźdżą nowe i co 5 min

        • 1 1

    • lepiej nie kupować prototypów... (3)

      mają wady wieku dziecięcego

      • 3 2

      • (1)

        a pesa to wyprobowana solidna maszyna niby?

        • 3 0

        • kilka typów wcześniej już zaliczyła, więc bardziej wypróbowana niż solaris

          • 1 1

      • "Tramwaj przedseryjny jest pięcioczęściowym wieloprzegubowcem. Dzięki zastosowaniu klasycznych zestawów kołowych tramwaj marki Solaris gwarantuje najwyższy komfort podróży. Od lutego 2011 r. przedseryjny Tramino wozi pasażerów w regularnym ruchu liniowym po poznańskich torach".

        • 1 0

    • (1)

      A wiadomo jak będzie się spisywał?> Jakie ma choroby wieku dziecięcego> Jak będzie z serwisem.

      • 1 1

      • Musimy się popytać Niemców: "Firma Solaris wygrała kolejny kontrakt na dostawę tramwajów do Niemiec. Tym razem polski producent dostarczy 15 niskopodłogowych tramwajów marki Tramino miejskiemu przewoźnikowi z Brunszwiku."

        • 0 0

  • Tutaj miasto nie ma wyboru: mamy kasę ale kupmy używane, bo nam się to opłaci

    Miasto nie ma innego wyjścia: musi kupić używane i zmodernizować tabor pomimo, że opłacalność długofalowa jest wątpliwa. Gdyby były takie sprawne, czy Niemcy by się ich pozbywały? Po za tym licytuje Gorzów a cena 1/10 ceny nowego tyczyła się partii z 2007 roku. Teraz może być drożej. To tochę tak jak z drogami: zbudujmy jak najtaniej, to zaoszczędzimy. Nic podobnego.

    • 11 2

  • A może ....

    Budyń i reszta mogła poprosić Prezesa Amber Gold o pomoc w zakupie nowych tramwai byłby wilk syty i owca cała.

    • 5 4

  • Zastaw sie a postaw sie :) (3)

    Ale te tramwaje nie sa w zlym stanie i sadze ze lepiej kupic nawet cos uzywanego, w dobrym stanie za duzo nizsza cene niz wydac krocie na pojedyncze egzemplarze "ALE NOWE"! W koncu ktos pomyslal i nie zastosowali polskiej metody "zastaw sie a postaw sie". Szkoda tylko ze nasi "geniusze" z radoscia przygarneli ORP Kosciuszko i ORP Pulaski i kupili za krocie niedozbrojone F16. To juz jest idiotyzm, to tak dla porownania ;))

    • 6 10

    • Bądź konsewentny. Optuj za używanymi f-16 z lat siedemdziesiątych/osiemdziesiątych (2)

      Bo i naczej twoja wypowiedź jest bez sensu.

      • 3 0

      • ale F16 wcale nie były tanie i super sprawne (1)

        typowy zakup dla przypodobania się pewnemu mocarstwu

        • 2 2

        • Nie chodzi o to aby były najtańsze ale optymalne.

          masz drogi, które budujemy metodą "najtaniej" i masz efekty.

          • 5 1

  • (1)

    I bardzo dobrze, lepiej kupić 20 sztuk taboru zbliżonego do tego co obecnie posiadamy niż kupować po 1-2 sztuki nowego taboru, i to za każdym razem innego. Jednolitość taboru pozwala na lepsze utrzymanie go w dobrym stanie technicznym. W przypadku kupowania nowych pojazdów zakup takiego samego taboru jak posiadany może być problemem. Nie mamy żadnej gwarancji że w ogłoszonym przetargu wygra producent z takim taborem jaki posiadamy.

    • 11 6

    • To czemu na Chełm jeźdżą nowe

      Mam propozycję zmienić na chełm puścić te wysłużone Niemiec a na nową trase te które jeźdżą na chełm, przy okazji mozna wybrać takie które nie będą musiały zwalniać na krzywych torach

      • 2 1

  • (5)

    Rozwiazanie bez petli wola o pomste do nieba. Zdaje sie, ze na trojmiasto.pl byl nawet artykul ktory krytykowal rozwiazanie typu "trojkatowanie" albo po prostu krzyzowka na koncu trasy. Prawda jest taka, ze pieniadze za petle w skali kosztu calej inwestycji to grosze i jak zwykle szuka sie "oszczednosci" w projekcie ;//

    • 7 4

    • widać, ze znasz się jak ... (1)

      pętla to nawet 20% całości kosztów torowiska

      • 1 0

      • No tak typowo polskie, zaprojektowac cos na 5 lat, zaoszczedzic 20 %, wiadomo do czyich kieszeni.

        • 0 1

    • (1)

      No pewnie, lepiej zbudować coś co za jakiś czas może być nie wykorzystywane w przypadku przedłużenia linia. Aha., i żeby zbudować pętle potrzebna jest na to wystarczająca ilość miejsca wolnego.

      • 1 0

      • Tyle, że pętle przydają się także w przypadku remontów, poważniejszych awarii. Można wtedy skrócić trasę linii i komunikację zastepczą uruchomic na krótszym odcinku. W Krakowie jest sporo niewykorystywanych liniowo petli czy odcinków torowisk.

        • 0 1

    • Pętla to zmarnowany obszar dla ... sitwy developerskiej w UM-ie.

      • 0 1

  • Polak to jeden jest glupi,kupuje jakieś stare zlomy z Niemiec zamiast dać zarobić swoim,nic dziwnego potem że śmieją się z nas (2)

    na calym świecie i opowiadają dowcipy

    • 11 8

    • "polskość to nienormalność" (Donald Tusk) (1)

      u nas rządzą "niemcy"

      • 1 4

      • cysorz też pobiera pieniądze za siedzenie w radzie nadzorczej niemickiej firmy i za podwyższanie opłat Polakom

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane