• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Krzysztof Koprowski
12 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją. Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją.

Gdański ZKM chce kupić kolejne używane tramwaje. Do jeżdżących po mieście Dortmundów ma dołączyć od 15 do 25 nowych- starych tramwajów. Pierwsze mają się pojawić w przyszłym roku.



Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel. Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel.
Kolejne używane tramwaje prawdopodobnie także będą pochodzić z Niemiec. Zakład Komunikacji Miejskiej przeprowadza właśnie tzw. rozpoznanie wśród innych przewoźników, którzy chcieliby sprzedać część swojego taboru.

Jakich tramwajów szuka ZKM? Pojazdy muszą być - podobnie jak Dortmundy - dwukierunkowe, by mogły zawracać bez pętli. To szczególnie ważne z punktu widzenia budowy linii tramwajowej na Morenę, gdzie nie planuje się budowy tradycyjnych pętli.

Nowy-stary tabor będzie można jednak spotkać na różnych trasach.

Największa wada zmodernizowanych gdańskich Dortmundów to:

- Tramwaje będą jeździły w zależności od potrzeb na wszystkich trasach. Zakup pojazdów używanych wynika z faktu, że są one tańsze od nowych, których cena waha się od 8 do 10 mln zł za sztukę, co przekracza możliwości finansowe ZKM i miasta. Dlatego rozwiązaniem tego problemu jest zakup pojazdów używanych. W 2007 roku zakupiliśmy 46 tramwajów N8C za kwotę 1,4 mln Euro, co stanowi 75 proc. kosztu jednego tramwaju. Obecny przetarg jest kontynuacją procesu wymiany części zdekapitalizowanego taboru na używany po modernizacji - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Modernizacja ma być zbliżona do tego, co wykonano w Dortmundach. Przypomnijmy, że wstawiono w nich część niskopodłogową, zamontowano klimatyzację w kabinie motorniczego, wymieniono czoła składu oraz fotele.

Co konkretnie chce sprowadzić ZKM do Gdańska? Zgodnie z zapisami przetargowymi, mają to być pojazdy producentów: Duewag (ten sam, który produkował Dortmundy), BBC, AEG, Siemens lub równorzędnych o wieku nieprzekraczającym 32 lata (najstarsze Dortmundy mają obecnie 34 lata).

Tramwaje muszą pomieścić co najmniej 200 osób ("pojemność" gdańskich Dortmundów to ok. 226 os.). Jeśli chodzi o konstrukcję, to muszą mieć minimum trzy pary drzwi, oraz piasecznice (urządzenie do sypania piasku pod koła, zwiększającego przyczepność pojazdu, standardowe wyposażenia do pokonywania tras o dużym nachyleniu).

Gdańsk nie określa dokładnej ilości pojazdów, jakie chce zakupić. Będzie to od 15 do 25 tramwajów, a ilość ma zależeć od ich stanu oraz ceny. Ich dostawy mają być realizowane sukcesywnie począwszy od 2013 r.

Nam udało się ustalić, że największe szanse na trafienie do gdańska mają tramwaje z niemieckiego Kassel, które posiada ok. dwudziestu N8C, wszystkie wyprodukowane w latach 80. ZKM jednak nie potwierdza i jednocześnie nie zaprzecza tym spekulacjom.

Warto przypomnieć, że nie jest to pierwszy przetarg na zakup kolejnych używanych tramwajów. W maju 2011 r. planowano zakupić cztery N8C w odmianie wąskotorowej M8C z Niemiec. Ostatecznie nie doszło do transakcji, gdyż oficjalnie "nastąpiła zmiana w planach inwestycyjnych zamawiającego", a nieoficjalnie niemiecki Augsburg zdecydował dalej eksploatować wąskotorowe Dortmundy.

Miejsca

Opinie (348) 9 zablokowanych

  • Te stare Niemieckie tramwaje to lepszy sprzęt niż te polskie pessy! (1)

    • 4 15

    • No tak, w końcu byłes ich projektantem. Stary niemiecki kanarze tramwajowy.

      • 10 1

  • DLACZEGO NA CHEŁM PUŚCILI NOWE (7)

    TRAMWAJE - BO TO OKRĘG adamowicza???? To jest prezydent Gdańska czy dzielnicy Chełm ???

    • 3 10

    • Coś ci się pomieszało ? (3)

      Prezydenta nie wybiera dzielnica, tylko całe miasto.

      • 1 4

      • NIE NAPISAŁEM ŻE okręg Prezydenta tylko że Adamowicza (2)

        Adamowicz jest także na listach do Rady Miasta (na wypadek gdyby na Prezydenta się nie udało). Okręg wyborczy Adamowicza to właśnie Chełm. Brałeś już udział w wyborach do rad miasta ???

        • 3 1

        • (1)

          Na Chełm nie mogą wjechać Konstale 105Na ze względu na brak piasecznic (i homologacji na tą trasę). Żeby było śmieszniej Konstal N z 1952 może, gdyż piasecznice posiada.

          • 0 0

          • wjechać, to wjedzie każdy, ale już zjeżdżając może nie zahamować...

            bez piasecznic

            • 0 0

    • (2)

      No tak, bo te tramwaje jeżdżą tylko na Chełm, do Oliwy, Jelitkowa, Zaspy, Wrzeszcza nie dojeżdżają.

      • 2 0

      • MOWA O LINI nr 1- widziałeś kiedyś linie nr 1 we Wrzeszczu, Jelitkowie (1)

        Zaspie czy Oliwie ??????????

        • 1 1

        • Nie ma linii nr. 1

          • 1 0

  • To może tym razem przy modernizacji zrobią działające ogrzeewanie w Dortmundach.

    • 3 0

  • Do Sądy- jest wiele innych wad np

    PRZESTARZAŁA TECHNOLOGIA która za 5 lat będzie technologią 3-go świata

    • 4 2

  • (1)

    tramwaje dwukierunkowe zaczynają wracać do łask i bardzo dobrze, pragnę przypomnieć że Dortmundy doskonale zdały egzamin podczas remontu torowiska we Wrzeszczu, poza tym wreszcie ktoś pomyślał, że szoda przestrzeni na budowanie durnych pętli i taaaak 3-mać

    • 10 3

    • i na pętli tramwaj często piszczy

      na trójkącie torowym już nie

      • 3 1

  • Jak znowu zrobią część niskopodłogową tak nieustawną jak obecnie to znowu będzie padlina.

    • 4 1

  • Uparli się na tramwaje dwukierunkowe, a ta funkcja nie jest wykorzystywana.

    • 5 5

  • U nas jak zwykle (3)

    Kupuje i modernizuje stary złom i a nie inwestuje w nowoczesne. W Olsztynie inwestuja w nowe tramwaje a nie w klamostwo. Ja mieszkam na Chełmie i jak chce skorzystać z tramwaju, to w dortumndy nie wsiadam bo to hitlerowski złom. Czekam na Bomardiera lub Pese bo są nowe

    • 5 13

    • hahah, trudno, żeby w Olsztynie budując od nowa tramwaj kupowali używki (2)

      na 1 linię. Ile oni tych pociągów potrzebują? 3?

      • 5 1

      • A czemu nie używki miałby pojechać nową linią w Olsztynie (1)

        Przecież te 32 letnie niemieckie to taki super sprzęt

        • 3 1

        • bo na nową linię (całość od zera, tam obecnie nie ma ani pół tramawju) wspomaga unia

          a tu zakup ze środków własnych

          • 3 0

  • 34 lata a jeżdżą,niech je też sprowadzą (1)

    Popieram sytuacje,ale chwila!To ile jeden kosztował jak za 1,5mln euro kosztowały te które jeżdżą u nas teraz?bo najwyraźniej chyba się opłaci?Lekko zmodernizować i gra gitara,a stare WON na złom i jeden jako zabytek

    • 5 3

    • 32 000 EUR / 1 skład

      czyli jakieś 130 000 PLN

      • 2 0

  • Na Łąkową (3)

    powinny jeździć tramwaje dwukierunkowe,ta dzielnica bez tramwaju nie ma przyszłości.Dlaczego jakiś palant zadecydował za mieszkańców, o likwidacji tramwaju na trasie Łąkowa -Gdańsk Gł?

    • 11 3

    • (1)

      I znowu torowisko przecinające jezdnię, i znowu światła?! Wolałbym nie.

      • 0 7

      • miasto jest dla mieszkańców, a nie dla aut.

        • 5 3

    • A co za poRYPANY matoł zlikwidował tak szybkie i wygodne poŁĄCZENIE

      tramwajową 6-tką z Orunią Dolną???Teraz g o d z i n a m i wraca się autobusami w korkach!

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane