• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny buspas w Gdyni. Na Władysława IV

Michał Sielski
5 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Buspas na ul. Władysława IV to trzeci z wyznaczonych w tym roku - po ul. Kieleckiej oraz Morskiej. Buspas na ul. Władysława IV to trzeci z wyznaczonych w tym roku - po ul. Kieleckiej oraz Morskiej.

Kolejny buspas pojawił się w Gdyni. Tym razem drogę wyłącznie dla autobusów wyznaczono na części ul. Władysława IV w kierunku Sopotu. To nie koniec, w mieście pojawią się kolejne udogodnienia dla pasażerów komunikacji publicznej.



Czy w Trójmieście powinno być więcej buspasów?

Buspas został wyznaczony na szerokiej, trzypasmowej jezdni. Teraz z prawego pasa ul. Władysława IV, na skrzyżowaniach z ulicami Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdyni oraz Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdyni, można tylko skręcać w prawo, ale autobusy mogą przejechać tymi pasami na wprost. Za skrzyżowaniem z ulicą Żwirki i Wigury, do przystanku Urząd Miasta - Władysława IV zobacz na mapie Gdyni, prawym pasem mogą jeździć wyłącznie autobusy. Zwłaszcza że na tym odcinku jest ich bardzo dużo. Podczas doby przejeżdża tu ich 1,4 tys. w obu kierunkach. W godzinach szczytu jeździ ich nawet 45-56 w ciągu godziny w każdym kierunku.

Z racji tego, że na drodze były wcześniej trzy pasy, a równolegle prowadzi tranzytowa Droga Różowa, buspas nie zwiększy znacząco korków dla samochodów. Pozwoli za to zaoszczędzić czas pasażerom pojazdów komunikacji publicznej. Według przeprowadzonej dzięki naukowcom Politechniki Gdańskiej analizie, podróż autobusem na tym odcinku skróci się od 11 do 47 proc.

Pierwsze buspasy świetnie się sprawdzają

Buspasy powstają dzięki unijnemu projektowi Civitas Dyn@mo. Pierwszy był pas dla autobusów na ul. Kieleckiej w stronę Witomina. Pasażerowie nim jadący codziennie mijają sznur stojących w korku samochodów. Drugi powstał w połowie tego roku na ul. Morskiej, w okolicy permanentnie zatłoczonego skrzyżowania z Estakadą Kwiatkowskiego. Nie spowodowały żadnych utrudnień dla kierowców, którzy szybko się do nich przyzwyczaili. Podobnie jak do "straty" kilku miejsc parkingowych przy głównej drodze, które zlikwidowane zostały, by przyspieszyć przejazd autobusów.


Będą kolejne

Następny buspas planowany jest na ul. Morskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Kalksztajnów zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania z ul. Grabowo zobacz na mapie Gdyni. Tam jednak na razie pasy są dwa. Na trzecim - częściowo wytyczonym - urządzono parking samochodowy.

- Dlatego w tym przypadku przeprowadziliśmy analizy wariantowe. Jedno z założeń opierało się na istniejącej infrastrukturze i wydzieleniu pasa na istniejącym obecnie, a drugie wymaga inwestycji i zmian w geometrii skrzyżowań. Wymaga to m.in. dobudowy pasa na części skrzyżowań, ale też likwidacji wielu miejsc parkingowych - mówi Jacek Oskarbski, kierownik Biura Inżynierii Transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.
Analizy wykazały, że największą efektywność miałoby wykonanie pasa dla autobusów w kierunku centrum w wariancie uwzględniającym przebudowy w pasie drogowym. Na to jednak przeznaczyć będzie trzeba większe środki inwestycyjne niż na pomalowanie pasów i postawienie kilku znaków drogowych.

Opinie (212) 6 zablokowanych

  • Jak to sie pojawił ? Czy został zbudowany ? (12)

    Czary w tej Gdyni :D

    • 62 37

    • co zbudowano, znak i farbę? (9)

      Jak najbardziej się pojawił - poprzez oznakowanie. Nikt pasa nie budował.

      • 34 1

      • Pojawić to sie może kot na drodze (8)

        A pas to bardziej przerobiono. Powinno pisać tak. Kolejny buspas oddano do użytku dla komunikacji miejskiej w Gdyni

        • 12 9

        • Kot na drogę to może co najwyżej wleźć (3)

          • 16 0

          • (1)

            wlezc to na drzewo kot moze

            • 2 0

            • na płotek

              • 10 0

          • albo wyskoczyć :D

            • 1 0

        • Oddać to można co najwyżej dyszkę pożyczoną na browara :P

          • 2 0

        • Został wydzielony (2)

          może być?

          • 4 1

          • wyznaczony (1)

            • 5 0

            • pas został pojawiony

              • 9 1

    • nudzisz się ?

      Nie było a jest - obiektywnie więc dla kogoś kto nie byl przy jego wyznaczaniu - to się pojawił.
      Logiczne
      jak się nudzisz to idz zagłosuj na jakiegoś oszołoma z PIS lub na Kukiza - wtedy bedzie co komentować, bo po takich komentarzach mamy za nudno widocznie

      • 2 6

    • Antyszczur

      I co z tego, skoro i tak na odcinku Armii Krajowej - Urząd M. Władysława IV są 3 minuty w szczycie. Gdyby ZKM skrócił to do 2 minut, to wtedy byłby zysk, a tak przejedzie odrobinę szybciej i potem postoi dłużej na przystanku, bo zdaniem mądrego pana w meloniku tak jest dobrze, "pasażer akceptuje spóźnienia", "tak wychodzi z ankiety". Kiedy wreszcie melonik pójdzie na emeryturę?

      • 2 0

  • Kolejny krok w kierunku usprawnienia i zrownowazenia transportu. (7)

    Brawo Gdynia.

    • 88 109

    • brawo (5)

      blachosmrodziarze niech sobie stoją w korkach

      • 14 17

      • ogarnij się pedalarzu, moja rodzina jeździ autami na prąd albo hybrydowymi. (3)

        wydzielają znacznie mniej spalin, niż korek za tobą, jak ciągniesz swój opięty materiałem zadek pod górkę ul, Słowiackiego albo zajmując prawy pas Zwycięstwa podczas szczytu...

        • 13 19

        • ale jak mają zrobić ścieżki rowerowe (2)

          to żle-bo kosztuje,na pewno ten pedalarz by nie jeżdził wtedy ulicą gdyby one były a ty i tak będziesz stał w korku i nie przez rowerzystów lecz sam wiesz dlaczego-i dlatego masz jaja spocone od tego siedzenia

          • 13 3

          • jasne, codziennie pedalarze jadą jezdniami tam, gdzie są drogi rowerowe.

            poza tym powinieneś już spać, rano do podstawówki :)

            • 5 7

          • Ale co do tych jaj?

            To wiesz, że ucisk siodełka może powodować bezpłodność i nowotwory? Już nie wspomnę, że stały ucisk siodełka powoduje, że bąki nie mogą znaleźć naturalnego ujścia i rozpuszczają się we krwi, a z tego rodzą się u pedalarstwa posr*ne myśli.

            • 0 5

      • odezwał się Janusz na rowerku

        • 1 6

    • jak komfort czas i cena dojazdu z Gdyni redłowa na stogi będzie porównywalna
      to chetnie wróce do komunikacji. Na razie samochodem mam taniej, wygodniej i nie kwitnę po pracy 20min na przystankach

      • 1 3

  • blokada prawoskrętu (13)

    I teraz ci co chcą z władka na Śląkską i do Riviery skręcić będą blokowac środkowy pas i przy okazji buspas. No chyba tym razem ktoś się nie popisał

    • 180 40

    • (2)

      jak skręcają w prawo to zjeżdzają na buspas

      • 21 9

      • Hola hola na buspas nie mozna

        • 6 3

      • Hola hola na buspas nie mozna

        • 5 3

    • hahaha, weź się tato.

      • 7 2

    • i tak blokowali, bo jechali do początku asfaltu/końca brukowanej jezdni pasem prawym zamiast wjechać na prawoskręt... (1)

      to samo robią cymbały we Wrzeszczu - od poczty do olimpu, skręcający w stronę Partyzantów/Jaśkowej za "Manszatanem" :) zamiast jechać prawoskrętem to do końca pasem prawym bo bruczek.... Albo z pominięciem etapu zjechania na brukowany pas - parkują. Co za głąby!!!!

      • 7 7

      • a na Dmowskiego w gdansku

        nikt nie przestrzega buspasa .... czemu sie tam nie "pojawi" policja ? Stanąć ok 14 i postac do 17 ... mogę się założyć ,że wielu kierowców się zrzuci na nowy radiowóz a przy okazji w jeden dzien bezie na pensje dla tych policjantów i pasażerowie komunikacji miejskiej będą zadowoleni ... bo kogo obchodzą samochody gdzie w srodku siedzi 1 osoba.

        • 3 3

    • nieważne czy się popisał (3)

      premię za racjonalizację wziął - i o to chodziło

      A za pół roku następny weźmie - za zlikwidowanie buspasa i przywrócenie ruchu samochodowego.

      I gra muzyka!

      • 14 11

      • Nikt ruchu samochodowego nie bedzie przywracał (2)

        To XXI wiek.... lata 70te mamy za sobą

        • 2 4

        • W Gdyni trzymają się dobrze 90.

          • 5 1

        • Rzecz oczywizda

          Jest moda na retro, jeździmy furmanką.

          • 0 0

    • Chyba nie znasz zasad ruchu (1)

      na ostatnich metrach Bus Pasa można wjechać na ten pas i skręcić w prawo .
      Patrz na wyrysowane pasy

      • 5 4

      • Niby czemu na ostatnich metrach mozna. Jaki znak informuje ze sa ostatnie metry? Co oznacza ostatnie metry?

        • 8 3

    • Z taką właśnie sytuacją mamy do czynienia na Morskiej przed skrętem na Kwiatkowskiego jadąc od centrum. I do tego autobusy i trolejbusy po ruszeniu z przystanku przy kościele rezygnują z buspasa wjeżdżając na środkowy. Pytam, po jakiego grzyba było tworzenie tegoż, skoro pojazdy komunikacji miejskiej korzystają z niego tylko na odcinku od ul. Zakręt do Oksywia do przystanku przy kościele (jakieś 50m)

      • 3 0

  • jeszcze tylko motocykle na buspasy w gdyni tak jak w cywilizowanych miastach (5)

    I będzie ok.

    • 48 51

    • (3)

      bus pas jest dla autobusów dlatego ze autobus przewozi dużo osób - 5, 10,a i 100. na motocyklu jedzie maks 3 - jeżeli ma przyczepkę. idea bus pasu upada.

      • 5 11

      • (2)

        No nie do końca upada. Zauważmy ile taki motocyklista zajmuje miejsca, czyli niewiele. Dodatkowo jego mobilność jest o wiele większa od samochodu.

        • 10 7

        • w pupie mam motocykla i jego kieroFcę. Też ma stać. A co to on zinnej gliny czy jak? (1)

          • 5 7

          • Z innej, z innej.

            Z takiej, co to z niej różne części można potem przełożyć do bardziej potrzebujących.

            :D :D

            • 7 3

    • w cywilizowanych miastach na buspasach dopuszcza się ruch rowerów i taksówek

      zwłaszcza jeśli można zrobić buspas szerokości 4,20 m, a nie jak zwykły pas 3,5 metra szeroki.

      Prędkość rowerzysty jest porównywalna z prędkością rozkładową autobusu - jak autobus przystanie na przystanku, to rowerzysta go minie a autobus nie dogoni go przed kolejnym przystankiem.

      Chyba że cyklista ma pod górkę - wtedy zaleca się rowery wspomagane elektrycznie i nie ma sprawy.

      • 1 2

  • Tylko zeby policja sprawdzala kto jeszcze korzysta z bus pasow... (1)

    • 62 10

    • Jak ja jezdze busem do 3,5 tony to tez moge jezdzic? :)

      Bus to bus czy nie? :)

      • 7 2

  • Jeszcze kontrola decybeli w motocyklach (3)

    I bezpłatna komunikacja. Jako kierowca cichego benzyniaka nie mogę się doczekać. Nareszcie każdy miałby do wyboru: puste ulice lub darmową komunikacje, nie było by już narzekania, no i cisze !

    • 63 9

    • Nie sądzę, by w Gdyni został wystawiony choćby 1 mandat za zbyt dużą liczbę decybeli.

      • 1 0

    • (1)

      Głośny wydech akurat jest dla motocyklisty bezpieczniejszy :)

      • 0 1

      • Bezpieczniejsze jest dla niego nie przekraczać 50 w mieście. A za przekroczony hałas powinny wystawiać 1000 zł, od razu większość zrozumiała by na czym polega tłumik i jak ma działać

        • 1 0

  • (16)

    Przydalby sie buspas na Wielkopolskiej....

    • 56 38

    • i na swietojanskiej (3)

      • 14 7

      • (2)

        tam by sie przydal calkowity zakaz ruchu dla samochodow i autobusow.

        • 17 9

        • a zwłaszcza dla rowerów

          • 9 9

        • Po co?!?!?!

          • 0 1

    • rąb....nij sie w glowe... (6)

      to moze jeszcze wyznaczyc godziny przezazdow wielkopolska tylko dla autobusow...

      • 5 15

      • (1)

        musze was zmartwic, bo po wybudowaniu wezla dla PKM, na Wielkopolskiej maja byc buspasy.

        • 16 1

        • A to spokojna głowa

          Jak widzę jak szczurowaci zabierają się za temat PKM w Gdyni to jestem spokojny, jeszcze wiele lat im zejdzie.

          • 1 4

      • rąb....nij sie w glowe.... (3)

        Moim zdaniem wielkopolska to jedna z najbardziej zatłoczonych ulic w Gdyni. Bus-pas jest tam niezbędny. Niestety mentalność ludzi jest powalająca w negatywnym tego słowa znaczeniu. Komunikacja publiczna to jeden z najważniejszych systemów w dużym mieście. Natomiast w Polsce ludzie nie chcą się do niej przekonać. Wybierając samochód nie tylko zanieczyszczamy środowisko ale powodujemy też korki. Chcesz jechać samochodem i stać w korku to jedź, ale pozwól ludziom wybierającym ekologiczną komunikację publiczną zaoszczędzić trochę czasu. Nie będę wspominał o tym, że komunikacja publiczna jest tańsza. ale kto bogatemu zabroni.

        • 18 9

        • wiadomo ze jest drozsze ale skoro sie na to decyduje znaczy sie ze mnie na to stac, to ze jade samochodem po za centrum miasta nie znaczy ze mam jechac godzine dluzej niz kilka autobusow z plebsem... rowne uprawnienie ty chcesz byc szybko w domu po pracy i ja tak samo, wiec wszystkie pasy dostepne dla wszystkich po rowno !!!

          • 3 4

        • :)

          jak to sobie wyobrażasz wielkopolska obsługuję kilka bardzo dużych osiedli, jeden pas dla autobusów i jeden na samochody? :), odrazu zróbmy z niej deptak....

          • 11 3

        • Bus-pas na najbardziej zatłoczonej ulicy w mieście?

          Hihi, pedalarstwu peron już kompletnie odjechał...

          • 1 2

    • Będzie :)

      • 6 2

    • Fakt!!!

      Wielkopolska powinna mieć buspas!!!Jest tak samo zakorkowana jak kielecka-pod górkę w godz, popołudniowych!!!Może jeździ tam mniej autobusów ale to koszmar wracać tamtędy z pracy-20min ostatnio!!!Ale motorami też mogliby tam śmigać....W niczym to nie przeszkadza....

      • 11 4

    • będzie za 3-4 lata

      zapisz tego posta i opraw w ramkę, przekonasz się :)

      • 0 0

    • Jakby były 3 pasy to czemu nie...

      • 4 1

    • Buspas powinien być na Wielkopolskiej na odcinku drogi pod górę przed ul. Sopocką w kierunku Dąbrowy.Jest tam dość szeroki chodnik, a więc dorobienie dodatkowego pasa nie byłoby tak uciążliwe.

      • 1 0

  • Buspasy powodują większe korki, tak samo jak tory tramwajowe. Gdyby zastąpić je zwykłym pasem (3)

    odciążyły by ruch drogowy.

    • 47 71

    • po*eb od K*rwina? (1)

      • 24 8

      • albo kolejny geniusz od Jarosława :]

        • 16 6

    • Tylko święta Przepustowość!!! Biedapiesi pod ziemię, rowerzyści do domów! Zaorać buspasy i trawniki!

      • 19 2

  • Co za głupota. .. (7)

    Robią te bus pasy w Gdyni w miejscach które dla autobusu nic nie zmienia, a jedyne co to mogą pogorszyć sprawę samochodom.

    • 123 46

    • (4)

      Dodajmy, że Władysława IV w kierunku hali autobusy jeżdżą środkowym pasem (ze względu na samochody, które parkują na wyznaczonych miejscach i ich obrys wyjeżdża na pas jezdni).

      • 36 3

      • Bo te miejsca projektowano za głębokiej komuny kiedy duży fiat to była mega duża limuzyna

        • 13 3

      • wyzstarczy zmienić na parkowanie równoległe a nie ukośne (2)

        na tym odcinku i będzie po problemie. Albo pogłębić miejsca parkingowe, chodnik tam dość szeroki
        Tylko że parkowanie równoległe tyłem dla wielu kierowców to manewr nie do wykonania.

        • 13 8

        • (1)

          nie nie do wykonania tylko w warunkach dużego ruchu powoduje duże utrudnienie i spowolnienie ruchu rozumiem że autobus ma czas czekać aż kierowca zaparkuje wyrówna itd

          • 16 3

          • Wtedy się takiego delikwenta omija

            działa to w Warszawie, Berlinie, Rzymie ale u nas nie ?

            • 2 2

    • ironia czy odstawione tabletki? (1)

      • 0 1

      • Powinieneś wiedzieć

        Sprawę tabletek masz obcykaną

        • 0 1

  • Debilizm urzedasow w Gdyni jest porazajacy (4)

    kombinujcie dalej pacany... i zablokujecie miasto tak jak rano jest na Chwarznie

    • 123 46

    • debilizm to masz w głowie

      • 11 25

    • nie ma jak trysnąć jadem znad śniadanka i kawusi prawda?? (1)

      • 8 7

      • spuściłem się białym jadem do twojej śmietanki do kawusi

        • 10 3

    • Właśnie i najlepiej to zostawcie chwarzno w spokoju, 10 lat temu sielanka a teraz zjechaly się sokolkowicze jak muchy so g*wna

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane