• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny etap Nowej Wałowej: tramwaj i jedna jezdnia

Michał Brancewicz
30 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 12:30 (18 grudnia 2020)
Nad blokami widać skrzyżowanie ul. Popiełuszki i Rybaki Górne - w tym miejscu zaczynał się będzie drugi etap Nowej Wałowej, która ma dotrzeć aż do ul. Elbląskiej. Nad blokami widać skrzyżowanie ul. Popiełuszki i Rybaki Górne - w tym miejscu zaczynał się będzie drugi etap Nowej Wałowej, która ma dotrzeć aż do ul. Elbląskiej.

Za dwa lata poznamy szczegóły koncepcji drugiego etapu Nowej Wałowej, która docelowo połączy al. ZwycięstwaMapkaul. ElbląskąMapka. W ramach inwestycji ma powstać tylko jedna nitka jezdni, a obok niej trasa tramwajowa między ul. SiennickąMapkaJana z KolnaMapka. Realizacja rozpocznie się jednak nie wcześniej niż po 2030 roku.



AKTUALIZACJA 18.12.2020


Otwarcie ofert nastąpiło w piątek, 18 grudnia. Na opracowanie dokumentacji zabezpieczono 2 mln złotych. Wpłynęło osiem ofert:.

  • BPBK S.A. - 1 217 700 zł
  • Fehlings Krug Polska Sp. z o.o. - 1 980 300 zł
  • PROGREG Sp. z o.o - 1 845 000 zł
  • Konsorcjum, lider: Vermers Sp z o.o - 2 386 200 zł
  • BPK Poznań Sp. z o.o - 2 578 572 zł
  • Europrojekt Gdańsk S.A. - 2 632 200 zł
  • Highway Sp z o.o - 3 419 400 zł
  • Schüssler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. - 4 303 770 zł



Czy budowa dalszej części Nowej Wałowej jest potrzebna?

Od kilku lat nie było nic słychać o budowie kolejnego fragmentu Nowej Wałowej. W 2014 roku powstał pierwszy odcinek tej trasy - jednej jezdni z pasem ruchu w każdym kierunku, który nosi nazwę ks. Popiełuszki. Ulica przebiega przez Młode Miasto - dzielnicę tworzącą się powoli na terenach postoczniowych.

Czytaj też: Wszystkie teksty na temat Młodego Miasta

Teraz urzędnicy biorą się za dalszą część Nowej Wałowej.

- Przetarg na opracowanie koncepcji drugiego etapu zostanie ogłoszony w najbliższych dniach. Otwarcie ofert planowane jest w pierwszej połowie grudnia. Prace nad koncepcją mają zakończyć się we wrześniu 2022 roku - zapowiada Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Koncepcja ma uwzględnić powstanie dalszej części jezdni Nowej Wałowej, która pobiegnie od skrzyżowania z ul. Rybaki Górne aż do ul. Elbląskiej i włączy się mniej więcej na wysokości Miałkiego Szlaku.

Tramwaj w stronę Grodzkiej i Podwala Staromiejskiego?



Równolegle biec będzie też linia tramwajowa, między ul. Jana z Kolna a Siennicką. Wzdłuż całej trasy powstaną chodniki po obu stronach oraz ścieżka rowerowa.

- Nowa Wałowa będzie posiadała tylko jedną jezdnię [przez wiele lat mowa była o dwóch, co krytykowali urbaniści - red.], na drugą nie zgodził się konserwator - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG. - Natomiast połączenie nowej trasy tramwajowej z trasą w ul. Jana z Kolna będzie zaprojektowane dwuwariantowo: w pasie drogowym Nowej Wałowej oraz w pasie drogowym ul. Nowomiejskiej [na wysokości Placu Solidarności - red.].
To jednak nie jedyny element nowej infrastruktury tramwajowej, który ma zostać ujęty w koncepcji.

- W ramach skrzyżowania Nowej Wałowej z ul. Stara Stocznia projektanci uwzględnią możliwość prowadzenia trasy tramwajowej w kierunku ul. Grodzkiej i Podwala StaromiejskiegoMapka. Ponadto w dokumentacji ma zostać uwzględniona liczba i lokalizacja przystanków tramwajowych - dodaje Bartosiewicz.
Jeden z wariantów ma dotyczyć włączenia trasy tramwajowej w istniejącą trasę biegnącą ul. Jana z Kolna, na wysokości ul. Nowomiejskiej, za budynkiem ECS-u. Jeden z wariantów ma dotyczyć włączenia trasy tramwajowej w istniejącą trasę biegnącą ul. Jana z Kolna, na wysokości ul. Nowomiejskiej, za budynkiem ECS-u.

Powstanie tunelu nie jest przesądzone



Żeby Nowa Wałowa mogła połączyć al. Zwycięstwa z ul. Elbląską musi powstać przeprawa przez Motławę. Od wielu lat mówi się, że ma to być tunel pod rzeką.

- Takie rozwiązanie nie jest przesądzone. Wszystko zależy nie tylko od kosztów, ale też możliwości terenowych - przyznaje dyrektor DRMG. - Dlatego opracowanie będzie zawierało kosztorys inwestycji i wariantowe propozycje rozwiązań.
Gotowa koncepcja pozwoli przystąpić do procesu projektowego. Sam termin realizacji Nowej Wałowej nie jest znany, ale wiadomo, że jest odległy. Gdy w zeszłym roku pytaliśmy urzędników o to kiedy i gdzie powstaną nowe drogi w Gdańsku, Nowa Wałowa była na liście przedsięwzięć do zrealizowania po 2030 roku.

Opinie (114) 6 zablokowanych

  • No proszę

    Już kilka lat temu o tym pisałem. Przy okazji dyskusji o przejściu dla pieszych przy Dworcu Głównym. I o wyprowadzeniu ruchu samochodowego. Ale realizacja po 2030 to jakaś porażka totalna.

    • 2 2

  • Tramwaj kosztuje 2 razy wiecej niz linia autobusowa jednoczesnie ma same wady ,dlatego autobusy bez emisyjne (3)

    obecnie najlepiej się sprzedają na swiecie. Ale władze Gdańska maja umowę na odbieranie złomu tramwajowego do remontów z Niemiec .

    • 4 10

    • czy możesz nie kłamać?

      • 1 1

    • Wszystkie informacje są dostepne w internecie ale naturalnie lobby tramwajowe jest niezadowolone (1)

      ze sie prezentuje prawdę

      • 1 0

      • tramwaj tak - dwa pasy nie !!!

        • 0 0

  • Tylko NIE tramwaj.

    Dodajcie proszę 2 pas jezdni tylko na bus-pasy. Zanim to powstanie autobusy elektryczne będą znacznie tańsze i lepsze. Koszt inwestycji będzie zdecydowanie niższy, a uciążliwość z powodu hałasu i wibracji wyraźnie mniejsza. Elastyczność modyfikacji komunikacji, odporność na uszkodzenia, brak przestojów na całej linii, bez pękania szyn i zrywania trakcji...
    Tramwaje powinny pozostać wyłącznie tam gdzie są całkowicie wydzielone od ruchu samochodowego, by podobnie jak metro lub SKM ogarniały duże potoki podróżnych.
    I proszę przynajmniej nie pchajcie ich na Grodzką i Podwale Przedmiejskie gdzie wibracjami zagrożą istniejącym kamienicom.

    • 3 7

  • Zbędne plany (1)

    Tramwaj to jeszcze rozumiem, ale droga...
    Myślę, że włodarze Miasta Gdańska przegapili znaczenie intensywniej rozwijającą się cześć miasta - południe. Budowa Nowej Świętokrzyskiej i Nowej Niepołomickiej jest 2-3 krotnie bardziej potrzebna - większy ruch i ilość mieszkańców - z podatków od nich pieniądze płyną do kasy, a efektów BRAK

    • 1 4

    • Podatki od nich płyną na Mazury i Kujawy.

      • 2 0

  • już za 2 lata (1)

    Ale tempo, plan budowy 10 lat wykonanie 25 lat i już mamy 2050 rok.
    takie tempo to tylko w Gdańsku, gdzie najprostrza robota rozwlekana jest na lata

    • 2 2

    • albo tramwaj na chełm itp:D

      jeszcze długo w latach 2000 mieliśmy tylko szeroki pas zieleni, a nie torowisko. Albo, że tramwaju na morenę jeszcze pare lat temu nie bylo. To jest smiech na sali.

      • 0 2

  • przeprawa przez wisłę

    tylko to mnie interesuje. Jak dla mnie, to może być nawet jak kładka na ołowiankę, tylko dla rowerzystów i pieszych. Ale jeśli powstanie tramwaj i jezdnia, to też ok. Znacznie odciąży to centrum, bo wszystko trzeba w Gdańsku objeżdżać dookoła. A jeszcze niedawno było jeszcze gorzej, bez tynelu pod MW.

    • 2 0

  • Juz wy zobaczycie nową walową jak swinia siodło buahaaaaa.um i drmg niechcą i niepotrafią malczewskiego wyremontowac (1)

    Ulicy malczewskiego a nową walowa niby zrobia??? Juz to widze buahaa-zenada

    • 3 1

    • w sumie o co ci chodzi? Jesteś w jakimś stanie euforycznym?

      • 0 0

  • Przecjez w miescie niema pieniedzy na koszenie traw a oni chcą nowa ulice budowac???zwariowali czy tylko są nienormalni buahaaa

    • 3 1

  • Serdecznie dziękujemy za jedną jezdnię!

    Dobrze, że nie pół!

    • 4 1

  • no i wtedy skrzyżowanie przy "placu zebrań ludowych" dwupoziomowe jak rozumiem, bo inaczej się zatka wszystko

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane